האם אי פעם תהיתם מדוע דווקא נרות החנוכה זכו למעמד כה מיוחד בין המצוות? מדוע חז"ל קבעו דווקא להם את החובה המיוחדת של "פרסומי ניסא" ודוקא באופן של הדלקת נרות בשמן זית בכל בית ובית? מסתבר שמאחורי הנרות הקטנים הללו מסתתר סוד עמוק ומפתיע.
למגזין המלא - לחצו כאן >>
בזוהר החדש, על פרשת נח, נחשף רובד עמוק ומרתק המתאר את הקשר המיסתורי בין היונה ששלח נח מהתיבה לבין גורלו של עם ישראל. על פי המדרש הנעלם, שילוח היונה אינו רק סיפור היסטורי, אלא מפתח להבנת מסע הגלויות של עם ישראל.
בשיעור מיוחד משנת תשנ"ג חושף הרב משה שפירא זצ"ל הבנה מחודשת ומפתיעה בדברי הזוהר הקדוש.
הקלטה של השיעור:
הגילוי המפתיע של הזוהר החדש: שלוש שליחויות היונה כנגד גלויות ישראל
הזוהר החדש בפרשת נח, במדרש הנעלם, מציג פרשנות מעמיקה לסיפור שליחת היונה מהתיבה. על פי המדרש, שלוש השליחויות של היונה מקבילות לשלוש גלויות מרכזיות של עם ישראל:
השליחות הראשונה - גלות בבל
"וישלח את היונה" הראשון מקביל לגלות בבל. כשם שהיונה "לא מצאה מנוח לכף רגלה", כך בגלות בבל סבל עם ישראל מ"כובד עולה של מלך בבל ברעב ובצמא ובהריגת צדיקים". אולם, כמו היונה, שבו ישראל בתשובה וחזרו.
השליחות השנייה - גלות יוון
השליחות השנייה מסמלת את גלות יוון, עליה אומר רבי יהודה: "גלות יוון החשיך פני ישראל כשולי קדירה". כאן מגיע החידוש המרעיש: היונה חוזרת "לעת ערב" - בזמן החושך הגדול ביותר, אך מביאה "עלה זית טרף בפיה".
המשמעות העמוקה של עלה הזית
הזוהר מגלה: "לולי שהאיר הקדוש ברוך הוא רוח הכהנים שהיו מדליקים נרות בשמן זית, אזי עבדה פליטת יהודה מן העולם". כאן מגיע החידוש של הרב שפירא: הנרות אינם רק זכר לנס היסטורי, אלא הם המאפשרים את עצם קיומנו כעם. עלה הזית מסמל את אור התורה והמצוות, ובפרט את נרות החנוכה, שבזכותם ממשיך עם ישראל להתקיים.
תדפיס מתוך המהדורה החדשה של 'זוהר חדש' בהוצאת מכון המאור ובאדיבותו
[במאמר המוסגר]
מהו בעצם "זוהר החדש"? ספר "הזוהר החדש" הוא כינוי לחלק מספר הזוהר, המכיל אוסף של חיבורים שנדפסו לראשונה בשנת שנ"ז, כ-150 שנה לאחר הדפסת הזוהר הרגיל. אף על פי שמו, "זוהר חדש" אינו חיבור חדש, אלא אוסף של מאמרים, שחלקם אף הובאו על ידי מקובלים קדומים בשם "זוהר".
ההבדל העיקרי בין "זוהר חדש" ל"זוהר" הרגיל הוא בסידור החומר ובנושאים הנידונים. הזוהר הרגיל מסודר לפי פרשיות התורה, בעוד הזוהר החדש מסודר לפי נושאים, כגון שיר השירים, רות ואיכה. כמו כן, "זוהר חדש" כולל בתוכו את "מדרש הנעלם", חיבור קבלי עתיק המיוחס לתקופת האמוראים.
רבים סבורים שחיבור "זוהר חדש" נעשה בתקופה מאוחרת יותר, אולי אף לאחר תקופת חתימת התלמוד.
הגילוי המפתיע של הרב משה שפירא:
לא המנורה הצילה אותנו - אלא תקנת נר חנוכה לדורות
כשהזוהר אומר "לולי שהעיר הקב"ה רוח הכהנים, שהיו מדליקין נרות בשמן זית, אזי אבדה פליטת יהודה מן העולם" -מחדש ר׳ משה זצ"ל שאין הכוונה להדלקת המנורה בבית המקדש על ידי החשמונאים, כפי שהיה מקובל להבין.
החידוש המהפכני: הזוהר מדבר על תקנת בית הדין של החשמונאים - המצווה שאנו מקיימים עד היום להדליק נרות חנוכה בכל בית יהודי. על פי הרב שפירא, זו המשמעות העמוקה של "האיר רוח הכהנים" - שהקב"ה האיר את עיניהם לתקן תקנה זו לדורות.
"הדבר פשוט וברור שלא מדברים כאן על הדלקת הנרות הקבועה בבית המקדש.
'שהעיר הקדוש ברוך הוא רוח הכהנים שהיו מדליקין נרות בשמן זית' - זה מה שהתחדש על ידי "כהניך הקדושים", על ידי בית דין של חשמונאים, ומדובר פה בוודאי על מצות נר חנוכה. כתוב כאן שלולי שהעיר הקדוש ברוך הוא רוח הכהנים שהיו מדליקין נרות בשמן זית - כאשר "באו בניך לדביר ביתך", ואחר כך: "והדליקו נרות בחצרות קדשך", לולי זה - אזי אבדה פליטת יהודה מן העולם"
"גילוי מדהים: בלי הנרות - לא היינו כאן"
במילים פשוטות: בלי נס חנוכה ומצוות הדלקת הנרות, עם ישראל לא היה שורד!
אבל למה? התשובה טמונה בהבנה עמוקה של מהות גלות יוון. על פי הרמב"ן, יוון אינה סתם עוד אימפריה שחלפה מן העולם - היא השורש הרוחני של הגלות הנוכחית, המכונה "איטליה של יוון".
"הנס שקורה בכל יום"
לפי הזוהר, עצם העובדה שעם ישראל ממשיך להתקיים בעולם העוין אותו היא בגדר נס שאינו פחות מנס פך השמן. "השם נפשנו בחיים ולא נתן למות רגלנו" - זו אינה סתם אמירה, אלא תיאור של נס יומיומי.
"תקווה מפתיעה לגאולה"
הזוהר חותם בבשורה מפתיעה: בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין צורך בתשובה המונית של כל עם ישראל כדי להביא את הגאולה. מספיקה קהילה אחת, ואפילו רק מנהיגיה, שיחזרו בתשובה אמיתית כדי להביא לגאולת כל העם!
"מה זה אומר לנו?"
בכל פעם שאנחנו מדליקים נרות חנוכה, אנחנו לא רק מציינים נס היסטורי. אנחנו למעשה מחדשים את אותו כוח מופלא שמאפשר את קיומו של עם ישראל בעולם. הנרות הקטנים הללו הם למעשה העדות המתמדת לנוכחות האלוקית שמלווה אותנו גם בחשכת הגלות.
אז בפעם הבאה שאתם מדליקים נרות חנוכה, זכרו: אתם לא סתם מקיימים מצווה - אתם שותפים פעילים בסוד הקיום היהודי!
אור חדש מאיר: מכון המאור משיק מהדורה חדשה ומרהיבה של תיקוני הזוהר!
ציבור לומדי הזוהר ודאי ישמח לשמוע על בשורה משמחת מבית מכון המאור: יצאה לאור מהדורה חדשה ומפוארת של ספר תיקוני הזוהר! מהדורה זו, פרי עמלם של שנים רבות מצד צוות תלמידי חכמים מובחרים, נועדה להנגיש את לימוד תיקוני הזוהר, פנינת חוכמה זו, לכלל הציבור.
מה הופך את המהדורה הזו למיוחדת כל כך?
נוסח בהיר וצלול: המהדורה מתהדרת בנוסח מדויק וברור של תיקוני הזוהר, שנברר בקפידה יתרה על פי כתבי יד ודפוסים ראשונים. לאורך העבודה הושם דגש מיוחד על השוואה לביאורים ופירושיהם של גדולי ישראל מכל הדורות, כדי להבטיח נאמנות למקור ובהירות מרבית.
פירוש קולח ובהיר: לצד הנוסח המדויק, צורף פירוש חדש ובהיר, הכתוב בלשון שווה לכל נפש. הפירוש צמוד לפשט, ומאפשר לכל אחד, גם מי שאינו בקי ברזי הקבלה, להבין את דברי הזוהר.
אוצר ביאורים מגדולי המקובלים: חידוש מרענן במהדורה זו הוא ליקוט עשיר של ביאורים ופירושים מגדולי המקובלים, ביניהם האר"י הקדוש, הגר"א, רבי שלום בוזאגלו, הרמ"ז ועוד. ביאורים אלו, המעמיקים את הבנת הדברים ומאירים אותם מזוויות שונות, יהיו נר לרגלי הלומד.
זיו הזוהר: לימוד הזוהר דורש היכרות עם עולם המושגים הרחב של חכמי התלמוד והמדרש. לשם כך צורף למדורה ליקוט מקיף של מקבילות מדברי חז"ל בתלמוד בבלי וירושלמי, מדרשים, ובשאר מקומות הזוהר.
הליכות עולם: מעבר ללימוד התיאורטי, ספר הזוהר כולל גם הדרכה למעשה. המהדורה החדשה כוללת מדור מיוחד ובו בירור הלכות ומנהגים העולים מדברי הזוהר, המתובל בדיון נרחב והשוואת דעות של גדולי הפוסקים והמקובלים, עד לימינו.
חלון אל התפתחות הנוסח: המהדורה כוללת מדור מיוחד ובו שינויי נוסחאות וגרסאות בין הדפוסים השונים של תיקוני הזוהר, החל מדפוס מנטובה (שי"ח) ועד דפוסים מאוחרים יותר. מדור זה פותח צוהר לפני הלומד אל תהליך התפתחות הנוסח של הספר, ומאפשר לו לעמוד על נקודות שונות שעוררו דיון ופלפול לאורך הדורות.
נוחות לימוד מקסימלית: הספר מעומד בצורה נוחה וברורה, עם חלוקה לקטעים ופיסוק, כדי להפוך את הלימוד לחוויה זורמת ומהנה.