כיכר השבת
מי חיבר והבתים הפחות מוכרים

הסיפור המלא: איך שיר חנוכה תמים הפך לסמל מאבק | סקירה

אם אתם או ילדיכם מזמזמים את השיר האלמותי "באנו חושך לגרש" אתם לא לבד, נדמה ששיר זה מלווה את ימי החנוכה מאז ימי החשמונאים ועד היום, חוצה מגזרים וחוצה גילאים | ברבות השנים הפך המשפט הפותח של השיר למטבע לשון המושאל לשלל תחומים | מי הוא מחבר השיר, והאם הוא התחבר דווקא על חנוכה? | וגם: הבתים הנוספים הפחות מוכרים של השיר (חנוכה)

|
1
|
(צילום: שאטרסטוק)

בגנים, בבתים, במסיבות ובמחרוזות השירים לחנוכה, מתנגן לו שיר ישן נושן לצד שיריו היסודיים של רבי אלתר:

בָּאנוּ חֹשֶךְ לְגָרֵשׁ.

בְּיָדֵינוּ אוֹר וָאֵשׁ.

כָּל אֶחָד הוּא אוֹר קָטָן,

וְכֻלָּנוּ - אוֹר אֵיתָן.

סוּרָה חֹשֶךְ! הָלְאָה שְׁחוֹר!

סוּרָה מִפְּנֵי הָאוֹר!

וכך חוזר לו השיר הנשמע מקולותיהם הדקיקים של הילדים הנרגשים, שיר עתיק שנותר לנצח כשיר החנוכה, ולא רק.

מחברת השיר

את המילים לשיר כתבה שרה לוי-תַּנַּאי, ששימשה גננת בקיבוץ רמת הכובש, ואלה הולחנו על ידי עמנואל עמירן. השיר נכתב בסוף שנות ה-40 והתפרסם לראשונה בשנת 1953, השאר, כמו שאומרים - היסטוריה. תנאי חיברה מספר שירי ילדים נוספים, בהם: 'ליצן קטן שלי' ועוד.

"באנו חושך לגרש" גריסת עזה 2024 (צילום: מתוך עמוד הטלגרם של ינון מגל)

השימושים במשפט

אם בתחילה היו מילות השיר לזמר גרידא, ברבות השנים הפך המשפט "באנו חושך לגרש" לסלנג רב שימושי במגוון תחומים והזדמנויות.

כאשר באים לנתח את מילות המשפט, ישנה משמעות רבה לדעת מיהו ה"חושך" שצריך "לגרש" ומי אלה אנחנו ש"באנו" לגרשו. רמז: בדרך כלל מופנה המשפט כלפי הדתיים והחרדים במדינה אלה שכמובן המייצגים האולטימטיביים של ה"חושך" כביכול. אבל לא רק.

בשבוע שעבר לאחר שפורסמה החלטתם של היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה לפתוח בחקירה כנגד רעיית ראש הממשלה הגב' נתניהו, כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את המשפט "באנו חושך לגרש" על פרסום ההודעה, כאשר החושך כאמור מתיחס למערכת המשפט שצריך לגרש.

View post on Twitter

בחנוכה לפני שנתיים, בזמן שהליכוד והחרדים היו באופוזיציה ולפיד ובנט היו בממשלה, עלה ח"כ אבי מעוז לדוכן הנואמים בכנסת והחל לשורר בפני הנוכחים במליאה את השיר, כאומרו: אתם החושך ואנחנו עוד נגרש אתכם.

"באנו חושך לגרש" על דוכן הכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)
באנו חושך לגרש (צילום: דובר צה"ל)

אבל לא תמיד השימוש במשפט היה בהקשר פוליטי או דתי. בשנת 2012 הייתה מחאה בשמאל כנגד שר הפנים דאז אלי ישי לדחות את המעבר לשעון חורף בחודש, כאשר הטענה הייתה כי ישי מקדים את שעון החורף מסיבות דתיות. "חושך לגרש" כפשוטו.

במסגרת המחאה בראשות מפלגת מרצ ע"ה, נאמרו לא מעט משפט סוריאליסטיים כמו: "שר הפנים מתעקש להשאיר אותנו בעלטה", "ממשלת נתניהו גוזלת מאיתנו את מעט האור שנותר לנו", "החשיכה האמיתית היא במשרד הפנים ובכל הממשלה החשוכה הזאת. אותה צריך לגרש, כדי שיהיה פה אור", וכמובן "צריך לצעוק די לחושך". "חושך", כבר אמרנו?

הפגנת מר"צ מול ביתו של השר ישי ב2012 (צילום: פלאש 90)

השיר המלא

לחובבי הידע והטריוויה, להלן השיר המלא עם שני הבתים הפחות מוכרים:

באנו חושך לגרש,

בידינו אור ואש.

כל אחד הוא אור קטן,

וכולנו אור איתן.

סורה חושך, הלאה שחור!

סורה מפני האור!

ציל-ציל-ציל בפעמונים,

מי אנחנו? - סביבונים.

לנו רגל אחת,

אם ניפול - גם לא נפחד.

סורה חושך, הלאה שחור!

סורה מפני האור!

אנו שובבים גדולים,

עליזים והוללים -

אך נדע יפה מאוד

לספר, לשיר, לרקוד.

סורה חושך, הלאה שחור!

סורה מפני האור!

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
השיר הזה מיסודו הוא מנוגד לדעת תורה. "כל אחד הוא אור קטן" הייתכן?! שכל יהודי הוא אור קטן?! כל יהודי הוא עולם ומלואו אבל במושגים של חילונים אין הרבה שאיפות מלבד כסף ואוכל לכן כל אחד אצלם הוא קטן אבל יהודי שמקיים אפילו מצווה אחת במסירות כתוב ברמב"ם בהל' תשובה שיכול להכריע את כל העולם
תסת
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות