דף י"ג
*תנו מנה. *כאידך. *אופן מעמד שלשתן. *כהלכתא בלא טעמא.
תנו מנה לאיש פלוני יתנו לאחר מיתה, ודווקא בצבורין. ואיירי דהנותן 1. בבריא, וקשה הא לא משך, ומתרץ דקנה במעמד שלשתן. 2. בשכיב מרע, וקשה הלא דבריו ככתובין, אלא חיישינן שהתכון למנה קבור.
לא אמרי כאידך: 1. ר"פ בבריא, דס"ל מהני מעמד שלשתן אף במלוה דלהוצאה ואינו צבור. 2. ר"ז בשכ"מ, כיון דא"צ לומר תנו כר"ש שזורי, ודחי לימא מתני' כרבנן.
מעמד שלשתן כיצד מהני: 1. נעשה כאומר בשעת מתן מעות שמשתעבד לכל מי שיבא מחמתך, ודחי ממקנה לנולד אח"כ וכי לא יחול. 2. בההיא הנאה שנהיית הלואה חדשה גמר הלוה ומשעבד, ודחי מהיכא דמקנה להני דכפתי ושקלי לאלתר. 3. למסקנא עשאוה כהלכתא בלא טעמא.
שוינהו רבנן כהלכתא בלא טעמא 1. קנין מעמד שלשתן. 2. מקנה לאשתו, שעשאה רק אפוטרופא. 3. משיא בנו גדול בבית, דקנה הבית.
שאלות לחזרה ושינון
תנו מנה אירי בצבורין, מיהו הנותן (2) ומ"ט.
מ"ט לא אמרי כאידך (2)
מ"ט דמהני מעמד שלשתן (3)
מה הוו כהלכתא בלא טעמא (3)