דף יט
*בטלה מגילת תענית.
א. מייתי פלוגתא האם בטלה מגילת תענית דומיא דימי ששון שבטלו או דדווקא הנך תלויים בביהמ''ק אבל שארא כדקיימי קיימי. והשמועות 1. מעשה שגזרו תענית בחנוכה בלוד ורבי אליעזר רחץ ורבי סיפר ואמרו לאנשים צאו והתענו על מה שהתעניתם ש"מ דלא בטלה, ודחינן להו''א דאיכא מצות הדלקה ולמסקנא משום דמפרסם ניסא. 2. בשלשה בתשרי ביטלו להזכיר שם ה' בשטרות ותחילת התקנה היתה לאחר שניצחו את היוונים שאסרו להזכיר שם שמים, אמרינן שהיה בזמן ביהמ''ק ואף דשלשה בתשרי הוי צום השביעי שבזמן ביהמ''ק נהפך לששון הוצרך לרבותו בכדי לאסור את שלפניו דאף שהוא לאחר ר''ה הויא ד''ת שא''צ חיזוק. 3. בכ''ח אדר נתבטלה גזירת הרומאים על התורה המילה והשבת והיה בזמן יהודה בן שמוע תלמידו של ר''מ שהיה לאחר החורבן, ומזה שהוסיפו ימים טובים מוכחינן שלא בטלה מגילת תענית. 4. הויא מחלוקת תנאים דלר''מ נוהג אף לאחר החורבן ולרבי יוסי נהג רק בזמן ביהמ''ק, וכן הלכה דבטלו מלבד חנוכה ופורים דלא בטלו.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' אם בטלה מגילת תענית והשמועות (4)