כיכר השבת

טור בווידאו

לצחוק קצת בחודש אדר // הרב חגי לונדין

"משנכנס אדר מרבים בשמחה", בחודש אדר אנחנו שמחים, אנחנו צוחקים. מתי אנחנו צוחקים - ואיך אפשר, במצב שבו אנחנו נמצאים היום - לצחוק? צפו ברב חגי לונדין (אקטואליה)

| 12 | כיכר השבת |

This browser does not support the video element.

"משנכנס אדר מרבים בשמחה", בחודש אדר אנחנו שמחים, אנחנו צוחקים.

מתי אנחנו צוחקים? תחשבו על זה קצת, אנחנו צוחקים כאשר יש שבירה של הרצף ההגיוני הצפוי.

למשל תינוק קטן, איך אנחנו מצחיקים אותו?

אנחנו מסתירים את הפנים, שואלים אותו: 'איפה אבא? איפה אבא? הנה אבא' והתינוק צוחק.

קרה פה משהו לא צפוי מבחינת התינוק, הוא ראה את גב כף היד וזה בבת אחת השתנה.

צחוק, דורשים חז"ל, זה צירוף של שתי מילים "צא מהחוק", תשבור את המסגרת הקיימת.

וכאן יש שני סוגי צחוק:

יש צחוק שהאדם שובר את המסגרת הקיימת, אבל לא בונה שום דבר אחר במקומו. את הדבר הזה חז"ל מכנים במילה ליצנות, זִלְזוּל ציניות.

אבל יש צחוק אחר, אתה שובר, את שוברת, את המסגרת הקיימת.

לא בגלל שאנחנו מְזַלְזְלִים, אלא בגלל שאנחנו מְבִינִים, שיש משהו עמוק גדול יותר מאשר החוק הקיים.

עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ, כך נאמר בספר משלי, וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן - כאשר יש עוז ויש הדר אנחנו צוחקים ליום אחרון, צוחקים ליום המוות, לא בגלל שאנחנו מְזַלְזְלִים במוות - אלא בגלל שאנחנו מבינים שיש נצח, שהוא בהרבה יותר גדול גם מהמוות.

גם במצב שבו אנחנו נמצאים היום, יש שתי אפשרויות להתמודד, שתי אפשרויות לצחוק:

יש כאלה שהדרך שלהם להתמודד עם הקושי, עם החוק, עם המסגרת הלוחצת - זה לזלזל, זה לשבור, לא להקפיד על ההוראות, להיכנס לעולמות הֲזוּיִים של קוֹנְסְפִּירַצְיוֹת ופחדים...

ויש דרך אחרת, הצחוק של רבי עקיבא, רבי עקיבא מספרים חז"ל כשהיה חורבן אחרי חורבן בית המקדש הוא מסתובב באזור בית המקדש ורואה יחד עם חכמים שועל שיצא מבית קדשי הקדשים.

כל החכמים בוכים - ורבי עקיבא צוחק.

שאלו אותו חכמים על מה אתה צוחק? אמר להם מקום שהתקיימה בו הנבואה שועלים הלכו בו מבית וקדשי הקודשים, גם תתקים הנבואה עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים - זה הצחוק של רבי עקיבא!

אדם שמסתכל על הדברים בפֶּרְסְפֶּקְטִיבָה, פועל בדיוק מה שצריך בתקופה הזו, עִנְיָינִי, מקפיד על ההוראות, נכנס לתוך המציאות עם כל הקשיים שבה, אבל כל הזמן שומר על אוֹפְּטִימִיּוּת.

הוא יודע, כמו שרבי עקיבא יודע ככה גם אנחנו יודעים - עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם, אנחנו עוד נעבור את זה ונראה ימים טובים מאלה.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
מדהים! וכול כך נכון. פעם שניה שומע אותו באתר ממש אוויר לנשימה .תודה לכם כיכר השבת
8
ישר כח דברים נהירים
7
אשריכם כיכר השבת שהתחלתם להביא רבנים כמו הרב לונדין. הוא מגדולי מסבירי האמונה של הדור שלנו. עד עכשיו מכירים אותו רק בציבור הדתי לאומי, הגיע הזמן שאנשי התורה יתאחדו יחדיו

הצגת כל התגובות

6
כוונת הרב לקשר הירש על הפסוק צחוק עשה לי אלוקים בכלל חכמינו גם מפרשי התורה האחרונים. ואת הרגשותיך שמור לעצמך שלשום הרע שקול כנגד ג עבירות ערכין דף טז
בת"ת תשב"ר לימדו שחז"ל זה זוגות תנאים אמוראים סבוראים ומי שלא ידע חטף מהמלמד שהיה מחותן לקרליץ מכות . אין שום הגנה על שטויות ובכלל מה מצא אתר חרדי לתת במה לאחד שנמנה על הפוסחים על שתי הסעיפים. אם רוצים פרשנות על ההתיישבות זה בסדר אם רוצים לשמוע מהם מדע ועריכת דין בערכאות המדינה זה בסדר כמו השופט העל
5
נפלא. סוף סוף כיכר השבת גילו את הרב לונדין. תביאו עוד דברים שלו
4
אשריכם כיכר השבת שאתם מפרסמים דברי צורה מהרב לונדין! חיילכם לאורייתא!
3
מקסים
2
סיימתי ש"ס ביליתי מיטב שנותי בכולל ובחרותי בישיבות ולא מציתי בשום מקום שחז"ל הגדירו צחוק כ"צא חוק" . מלבד התורה גופא יש לנו הרבה רש"י, מדרשים ותוספות על צחוק ובמקום המצאות ליצנות של משכילים מחודדים בויכוח עם חסידים שמתאימים לדרשנות מזרוחניקית מן הסוג של אחת ימימה טוב יעשה הכותב אם ידייק ולא יצמיד לח
סתם לומר חז"ל זה אופייני לד"לים שאין בהם תורה. כוונתך היתה לבן של הרב קוק ז"ל עליו אמרו גדולי הרבנים בירושלים שאינו מבחין בין קודש לבין חול ועל כן בנו ותלמידי תלמידיו אינם מבחינים בין עיקר לתפל ובין ראשונים ואחרונים בין הבבלי לבין הירושלמי. בדבר אחד בוודאות אנחנו עולים על המזרוחניקים וזה לימוד תורה
חצוף רברבן ובעל גאווה כנראה שאלו הפרמטרים להפוך ל"תלמיד חוכם" מבחינתך אתה לא מגלה פנים בתורה אתה מבזה תורה ולומדיה
1
נשמח לראות עוד מסרים מהרב לונדין. מדבר בצורה יפה מאוד
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי