כמעט מדי יום, מותקפות ספינות משא ומכליות שעושות את דרכן בים האדום על ידי כוחות החות'ים, המיליציה השיעית שמייצגת את איראן ושולטת בצפון תימן.
כפי שדיווחנו היום (שלישי), חברות רבות הודיעו על הפסקת פעילותן באזור ויעדיפו לנווט בדרכים אחרות אל יעדיהן כדי להימנע ממפגש עם כטב"מ או טיל מתוצרת איראנית.
אלא שהאופציה היחידה עבור ספינות העושות את דרכן מאסיה לאירופה וישראל, ורצונן להימנע ממעבר במיצר באב-אל מנדב, היא להקיף את אפריקה כדי להגיע לבסוף ליעד. הדבר עולה כמובן כסף רב ולא כל החברות מעוניינות לשלם את המחיר, חלק מהן כבר הודיעו שהן מפסיקות להעמיס סחורה ישראלית וכזו שיועדה לישראל בעקבות האיום.
ב'ניו יורק טיימס' צופים שהמהלך שנקטו חלק מהחברות להימנע בכל מחיר ממעבר בים האדום צפוי להעלות את מחיר הסחורות כמו גם ליצור עיכובים במשלוחים, עבור הלקוחות הישראלים והאירופאים שיזמינו סחורה מאסיה לדוגמא.
דרך הים האדום עוברים בכל שנה כ-12% מהסחר הימי, וחסימת המעבר צפויה להעלות מחירי מוצרים מיובאים. גם מחיר הנפט עלול לרשום עלייה בגלל המכליות שיאלצו להקיף את יבשת אפריקה בדרכן אל היעד.
מאז תחילת דצמבר עלה מחיר הנפט הגולמי ב-5% ואנליסטים מעריכים כי אם המצב יימשך מחירו יעלה בעוד חמישה אחוזים או בארבע דולר לחבית. אם המהלך של ארצות הברית לא יצליח להרתיע את החותי'ם, הפעולות של התימנים עלולות להגיע לבסוף לכיס של כולנו.