
כולם מכירים את האנקדוטה עם הרב הפוסק שאמר לצד א' "אתה צודק" וגם לצד ב' "אתה צודק" וכשבא מישהו שנכח במקום ושאל איך זה יכול להיות, ענה לו הרב "גם אתה צודק". סיפור עמנואל משקף באופן מוזר את האנקדוטה הזו.
צודקים חסידי סלונים
(לא להתבלבל עם סלאנים) אשר רוצים את החינוך הטוב ביותר לבנותיהם. חינוך חסידי 'טהור' לפי מיטב המסורת שלהם. מבחינתם תקנון הצניעות וההליכות של התלמידות הוא כמעט בבחינת ייהרג ובל יעבור. הם מוכנים לשלוח את בנותיהם מרחק שעה וחצי נסיעה ובלבד שילמדו בתנאים שהם מבקשים עבורן. הסכמתם לקבל לכל כיתה רבע בנות ממוצא ספרדי אשר מתאימות לתקנון מוכיחה מבחינתם שאין המניע עדתי, כי אם דתי, וכל מי שמתאים ושהסכים לכל התנאים יכול לשלוח את בתו ללמוד ב'מגמה החסידית'.
צודקים ההורים הספרדים
אלו שהמגמה שלהם "הכללית" היתה מעבר לחומה הארורה. אלו שהיו צריכים לנחם את בנותיהם שהיו חוזרות עם דמעות בעיניים משום שכינו אותן בכינויי גנאי ('ספרג'וקיות'). אלו שנאסר לדבר או לשחק עם בנותיהם. בנות שלאחר שבית המשפט הורה להוריד את גדר ההפרדה, הבינו היטב את משמעות הפס הצהוב שסומן במקום - 'אין כניסה' – אין ספק כי רגשי הנחיתות וההשפלה ילוו אותן כל חייהן. ההורים כמו כל הורה טוב רצו לעשות עבור בנותיהן מה שניתן כדי שירגישו 'שוות'.
צודקים בני האליטות הספרדיות
אלו שבנותיהם מתקבלות לכל מגמה שיחפצו, בעזרת שם טוב, או בכל מיני דרכים אחרות. משפחות אלו שבניהם ובנותיהם לומדים במוסדות אשכנזיים למהדרין, מילאו פיהם מים באירועים האחרונים. חלקן אפילו תמכו באפליה והשתתפו בהפגנה הגדולה. משפחות אלו הנחשבות האליטות הספרדיות, לא מעוניינות לירוק לבאר ממנו הן שותות. הן לא מעוניינות לשלוח את בנותיהם למוסדות ספרדיים, אפילו הטובים ביותר, גם אם הם קרובים יותר לבתיהן. מכיוון שהם יודעים ש'שווי' הבת או הבן שלהם עולה במונים רבים כשהם לומדים במוסדות האשכנזיים היוקרתיים.
צודקים בני הציבור הספרדי
חלקם בנים למשפחות חרדיות עם ייחוס לגדולי התורה הספרדים מארצות המזרח השונות, חלקם חוזרים בתשובה המקיימים מצוות בלהט כאדם המרווה צמאונו אחרי הליכה במדבר שומם. הם אינם רוצים להיחשב סוג ב'. רובם ככולם באמת שולחים את בניהם ובנותיהם למוסדות האלטרנטיביים של הציבור הספרדי. חלקם אינם מתקבלים למוסדות היוקרתיים הספרדיים. ובמוסדות אחרים לא תמיד הרמה גבוהה, מכיוון שהטובים ביותר נמצאים במוסדות ה'יוקרתיים' האשכנזיים או הספרדיים. צודקים בעלי התשובה שאומרים כי נחשפו ל'עגלה המלאה' בפעולות קירוב שונות, אך לבסוף לאחר שהלכו דרך ארוכה בחזרה בתשובה גילו כי הציבור עדיין לא מסוגל להכיל אותם.
צודקים העותרים
שחשבו כי הם נשכבים על הגדר למען דורות רבים, מטרתם היתה למנוע מצב של בת המתאימה לתקנון אך לא מתקבלת בשל צבע עור. אף אחד לא מתכחש לכך שזה קיים. לאו דווקא בעמנואל. בקשתם לדיון בפני בי"ד העדה החרדית לא נענתה. בקשתם לקבל מסמך האומר כי אין גזעות, לא נענתה. אף גורם לא רצה להתערב ולקחת לידיו תפו"א לוהט שכזה. וממילא כמעט לאף גורם אין השפעה על חסידים. הם אשר דמעותיהם של אבות, אמהות ובנות כה רבים הגיעו אליהם עד אשר הרגישו כי הגיעו מי הדמעות עד נפש. כי מדובר בדיני נפשות ממש. שפיכת דמן של הבנות בעמנואל היתה סימלית על מה שמתרחש במוסדות כה רבים, אך הנושא מכובס בחדרי חדרים למרות הפגיעה החמורה בציבור כה רב. זה היה המניע שלהם בעתירה נגד משרד החינוך.
צודקים חסידים, ליטאים ושאר חרדים
אשר הרגישו כי חרב הבג"ץ הונפה על ראשם. אלו שתמכו מתוך הבית ואלו שיצאו בהמוניהם להפגין נגד בית המשפט העליון, על החלטתו הקיצונית להכניס הורים לכלא, בשל רצונם לשלוט בחינוך בנותיהן. בית המשפט אשר בחר לו לעלה תאנה את השופט הספרדי היחיד שבו (!) לשבת יחד עם 2 שופטים אחרים, אשר כמעט אף אחד לא יודע מיהם מכיוון שכל הזרקורים הופנו אליו. בית המשפט אינו בקי ברזי הווי החיים החרדי. אינו מבין את ההבדל בין ברוך, לבורוך ולבוריך. בוודאי שלא מבין בצבעי גרביונים ועוביים (60 או 20 דנייר). צוות שופטים שהוציאו מפיהם מילים כה עזות כנגד גדולי ישראל. ובכך הצליחו לאחד, כמעט בין כל קבוצות העולם החרדי, ולהוציאם להפגנה אשר מכובדת כמוה נדיר לראות במחוזותינו.
כולם צודקים. גם בג"ץ רצה להיות צודק (אך לא היה חכם). למה רק הוא לא?
הצגת כל התגובות