כיכר השבת

שערוריה

מסלול כשר ב'סלקום' ב-2,500 שקל

לקוחות סלקום המנויים על חבילות ללא הגבלה בעיקר בקומות הכשרות קיבלו בימים האחרונים חשבון טלפון מנופח לעיתים בגובה של אלפי שקלים. במסמך פנימי מסווג של חברת סלקום שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת' מתגלה כי סלקום שינתה את המדיניות ללא הודעה ללקוחותיה. סלקום: "מתריעים הלקוח" (סלולר)

| 60 | כיכר השבת |
סלקום: צילום אחת החשבוניות שנשלחו ללקוחות החרדים
סלקום: צילום אחת החשבוניות שנשלחו ללקוחות החרדים (צילומים: כיכר השבת, פלאש 90)

חרדים המנויים על חבילות ללא הגבלה בקומה הכשרה של סלקום, הופתעו לקבל בימים האחרונים חשבונות טלפון מנופחים, בסכומים של עד אלפי שקלים. כאשר סיבת החיוב העודף הוא "שימוש בלתי הוגן".

בפניות שהגיעו למייל האדום של כיכר השבת, התלוננו לקוחות חברת סלקום כי בעקבות מבצע צוק איתן התקשרו לקווי חדשות, כל זאת על מנת להתעדכן בחדשות, מכיוון שהם אינם נוהגים להתעדכן בשאר אמצעי התקשורת. מה שגרם לחשבונות סלולר בגובה של אלפי שקלים, שהגבוה ביניהם הגיע אף ל-2,500 שקל!

(צילומים: כיכר השבת, פלאש 90)

כשהתקשרו לסלקום לברר למה ומדוע חויבו בסך של אלפי שקלים, נאמר להם כי השיחות שביצעו עברו את הרף שסלקום מחשיבה כשימוש הוגן, ולכן חויבו על כל דקת שיחה 64 אגורות. כשניסו לברר מהו רף השימוש, לא הצליחו לקבל תשובה מסלקום.

הלקוחות שהתלוננו כי לא ידעו כי החבילה ללא הגבלה, למעשה כוללת הגבלה. נענו על ידי נציגי השירות כי מערכת אוטומטית ביצעה שיחת אזהרה. אך למרות זאת, הדגישו בפנינו לקוחות סלקום כי מעולם לא קיבלו שיחות כאלה, וכשביקשו מסלקום הוכחה לשיחה, נענו בשלילה.

נציגי השירות גם סרבו למסור פרטים נוספים על מגבלת השימוש, או לזכות את הלקוחות. אלא שבמסמך פנימי ומסווג של חברת סלקום שהגיע לידי כיכר השבת, עולה כי סלקום מגבילה במוצהר את חבלות ללא הגבלה שלה, ומנחה את עובדיה לא לבצע החזרים על כל אותם שיחות שלדעתה חרגו בגבול השימוש ההוגן.

כך עולה כי סלקום שינתה לאחרונה את רף השימוש, שעמד עד לאחרונה על 100 שעות שיחה בחודש ו-4000 הודעות SMS לחודש. וכעת הורידה את רף "השימוש ההוגן" ל85 שעות שיחה ו-3000 הודעות SMS לחודש בלבד. כל זאת ללא שהודיעה דבר ללקוחותיה.

נראה כי סלקום מתייחסת לטעויות של לקוחותיה כמקור הכנסה, מכיוון שבמסמך ניתנה הוראה לנציגים לא לבצע החזרים על חריגות בשום אופן, ורק במקרי חירום כמו מצב ביטחוני או אשפוז ניתן לפנות למנהלי הפרויקטים.

נציין כי בשאר חברות הסלולר לא מבצעים גבייה על שימוש לא הוגן, שנמצא ברף גבוה בהרבה. אלא במקרים חמורים מבצעים ניתוק זמני או קבוע לקו הלקוח.

בנוסף עולה מהמסמך, כמו גם מחשבונית שהגיעה לידי כיכר השבת. כי לעיתים יבוצע חיוב בגין החריגה רק לאחר כחודש, כך שהלקוחות שטוענים שכלל לא קיבלו התרעות, אפילו אינם מורתעים מהחשבונית הראשונה על החריגה.

מה קורה אצל המתחרות?

כשבדקנו אצל המתחרות, גילינו שסלקום ממש בודדת במערכה, והיא היחידה שגובה סכומים בעבור חריגות משימוש הוגן.

באורנג' (פרטנר) ידעו לומר לנו כי הכוונה בשימוש סביר והוגן הינו שימוש שלא עולה על כמות חריגה של פי 3 מהכמות הממוצעת לאותו סוג מנוי ברשת Orange, כמו גם לא כולל שימוש למטרות מסחריות, באמצעות מרכזיות, מכונות וכד'.

במקרים בהם נעשה שימוש חריג בשירותי הרשת, פרטנר פונה באופן יזום ללקוחות אלו לבירור הנושא ומסבירה את תנאי השימוש. יש להדגיש, כי בכל מקרה החברה אינה גובה כסף עבור החריגה.

גם בפלאפון ידעו לומר לנו כי בשום אופן החברה אינה מבצעת חיובים בגין שימושים חורגים בחבילות ללא הגבלה.

מה אומר החוק על "שימוש בלתי הוגן"?

בשיחה עם עו"ד משה מובשוביץ המתמחה בתחומי המשפט המסחרי, ועוסק כדבר שבשגרה בשאלות צרכנות בתחום התקשורת בכלל ובתחום התקשורת הסלולרית בפרט, עולה כי אף אם מצויה בהסכם עם הלקוח תניה המגבילה את השימוש בטלפון הנייד ל-'שימוש סביר' בלבד, הרי שספק רב אם החריגות המתוארות בכתבה עולות כדי חריגה מן ה-'שימוש הסביר'.

עוד מציין עו"ד מובשוביץ כי למיטב ידיעתו שאלה זאת של 'שימוש לא סביר' בטלפון נייד טרם הוכרעה על ידי בתי המשפט וספק רב אם בכלל הובאה בפניהם עד היום. בכל מקרה המושג 'שימוש סביר' הינו עמום וניתן להתפרש במספר אפשרויות.

כך, לפי עו"ד מובשוביץ, בכל מקרה של 'חוזה המוכתב' [חוזה המכותב לצרכן – כמו גם ליתר הצרכנים - על ידי הצד שכנגד] בו ניסוח יכול להתפרש במספר אפשרויות הרי שהפירוש שיתקבל בסופו של דבר על ידי בתי המשפט הוא ניסוח לרעת המנסח. רוצה לומר, במקרה דנן כנגד חברת הסלולר הנוהגת באופן המתואר לעיל, ו-'הכתיבה' את ההסכם ללקוחותיה.

כך, עו"ד מובשוביץ מסביר כי אם חברות התקשורת הסלולרית רוצות למנוע שימוש מתמשך בטלפון הנייד עליהן להגדיר במפורש סף מפורש של מספר שעות חודשיות שרק עד אליו ניתן לדבר ללא הגבלה, ולא להציג את השימוש בטלפון הנייד כ-'ללא הגבלה'.

הצגת המוצר [חבילת השיחות] כ-'ללא הגבלה' שעה שישנה הגבלה יכול לעלות כדי עוולה מסחרית של 'תיאור כוזב' כהגדרתה בחוק עוולות מסחריות, התש"ס 1999. לפי עו"ד מובשוביץ הרי שמי שנפגע מדפוס הפעולה המתואר בכתבה, והנסיבות הייחודיות של המקרה שלו מלמדות על התנהגות לא הוגנת דווקא מצדה של חב' הסלולר, יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה להשבת הסכומים שנגבו ממנו מעבר לסכום הקבוע שהוסכם מראש.

לאור הסכומים הנקובים בכתבה הרי שניתן להגיש את התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. זאת, כמובן, בלא להתייחס לכל מקרה ומקרה. דבר המצריך בדיקה פרטנית עם הלקוח על הנסיבות בהן הוא חויב בשימוש חריג.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לכתבה: לאור הקושי בקביעת מהו שימוש סביר, משרד התקשורת יבחן ויתקן את הוראות החוק ברישיונות החברות בכפוף לשימוע כנדרש, כך שמספר המסרונים, דקות השיחה או רוחב הסרט בגלישה יצוינו בהסכם ההתקשרות באופן ברור לצרכן בחבילה/הסדר "ללא הגבלה"/"הכל כלול".

מסלקום נמסר: הסכם ההתקשרות עם הלקוחות כולל סעיפים המגדירים מהו שימוש בלתי סביר, אשר נחשב בין השאר, שימוש בכמות חריגה העולה על פי 3 מהשימוש הממוצע לאותו סוג מנויים ברשת סלקום. יודגש, כי טרם תחילת החיוב בגין חריגה, מקבל הלקוח במסלול הכשר כמחווה שירותית שתי הודעות קוליות המתריאות בפניו כי הוא עומד לבצע חריגה שבגינה יחויב".

נתקלתם בבעיה דומה? פנו למייל של "כיכר השבת": kikar@kikar.co.il

שימוש בלתי הוגן: המסמך המסווג של סלקום
שימוש בלתי הוגן: המסמך המסווג של סלקום
שימוש בלתי הוגן: המסמך המסווג של סלקום
תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
42
האם יש מישהוא שמאגד את התביעה שיביא את הפרטים שלו ליצירת קשר תודה
איציק
41
הבעייה הזאת אינה רק בטלפונים המכונים "כשרים". במשרד שלנו היו לנו 8 קווים של סלקום. לפני שנה העברנו 4 מהם לגולן ללא אף תקלה. עכשיו קיבלנו חיוב על "שימוש שאינו הוגן" ב-SMS ולאחר שלא הסכימו לוותר העברנו את 4 המנויים האחרונים לגולן. נחשוך כ-350 ש"ח לחודש מעבר לחיסכון ב"שימוש לא הוגן". אם הרבה יעזבו א
מיכאל
40
אני רוצה לספר לכל הקוראים: מדי חודש בחודשו יש לבדוק היטב את החשבון כולל האותיות הקטנות [הכל הכל]. מה שבעצם אני עושה. מדי חודש אני מוצא שהם מחייבים על דברים שונים ומשונים. בכל חשבון יש להם המצאה חדשה -כנראה שיש להם מישהו במשרד שאחראי על המצאות שונות ומשונות, העיקר שאפשר יהיה לגבות כסף וזה לא הגון. אנ
מנוי לשעבר

הצגת כל התגובות

39
הם חייבו אותנו ב-1400 שקל!!!חוצפה!
אחת זועמת
38
קיבלתי חשבון סלקום ואני רואה בחשבונית חריגה שיחה לחו"ל כביכול וחיוב שמעל 500 שקל, התקשרתי לנציג סלקום והוא מסביר לי שהפירוט שיחות של סלקום קביל בבית משפט כסמכותי ביותר היא לזאת אין מה לעשות אלא לשלם, שאלתי אותו אם אפשר לדבר עם מנהל אחראי , שוחחתי איתו וגם הוא אמר אין מה לעשות זאת שיחה שבוצעה
דוד
שטויות במיץ עגבניות. השקרים שלהם לא קבילים בשום בית משפט. הם רק רוצים להפחיד אותם מלפנות אליהם. הם יודעים בוודאות שהם לא יזכו, ומי שיזכה אלו הלקוחות. לא מזמן היה תביעה נגד סלקום על כך שהם חייבו לקוחות עבור פירוט שיחות מבלי לידע את הלקוחות על כך. ובתביעה נגדם בבית משפט הם חויבו להחזיר את הסכום לכל הל
מנוי לשעבר
37
את "העובדים הקטנים"
גילי
36
אני מכיר הרבה קרובי משפחה שעזבו אותם בימים האחרונים בעקבות הגנבה הזאת
רביב
35
שבנאדם ממוצע גם אם שיא העסוק לא מגיע ל3000 דקות בחודש. הבעיה שדוגמא הקווים הכשרים מתקשרים לשיעורים ועושים וועידה ל10 קווים בו זמנית או שמתקשרים לקווי ניעס או שנרדמים עם הקו פתוח כי מה זה משנה יש ללא הגבלה. וזה מה שמרגיז את חברות הסלולר באמת חשוב שיגדירו בחוק כמות דקות ככה יפתר הבעיה (נשלח באמצעות כ
יוסי עובד אורנג
34
הם ביקשו מימנה שהיא תחייב אנשים על תוכניות שהם לא ביקשו, הם אמרו לה שמי שיתקשר, לבקש סליחה ולפטור מתשלום. מערכת אכיפת החוק מתעסקת בדברים שוליים
אפרת
33
לא עוברת .יש לי שבעה מנויים בחברה אחרת והייתי אמורה לעבור אליהם . דחיתי את זה כל פעם ,כי נפגעתי בעבר מהחברה הזו ועזבתי אותם ושילמתי 30 אלף שקל בגלל שעזבתי ,וזה עוד לפני שהיו את התקנות החדשות. כעת אני לא עוברת אשלם 20 ש"ח יותר בחברה הנוכחית ולא אעבור.
אפרת
32
לעזוב אותם עכשיו ללא דיחוי. מי שנשאר איתם מסייע להם בגניבה. החברות הללו צריכות לפשוט את הרגל.
יאיר
31
לי יש כמה חברים שקיבלו חשבונות בסכומים דומים מה אפשר לעשות
שלומי
30
בנתיים לא הצלחתי להוציא מהם יותר מ100 שקלים זיכוי! פשוט להפוך אותם לחברת התרשורת הקטנה בישראל או שיזכו את כולנו!!! עוברים מסלקום
אביבה
29
גם אותי חייבו ב120 שקל שהחבילה היתה 39 לחודש. והפקידה אמרה שזה חיוב יחסי... איך יכול להיות 120 חיוב יחסי מתוך 39??? ועוד חייבו אותי על מספר אחר שקל - לדקה!! הבטיחו לי שמנהל יחזור אלי והוא עד היום לא חזר.. זיכו אותי חודש אחד 70 שקל אבל המשיכו לגבות בחודשים הבאים סכומים לא קשורים....
עוד אחת..
28
תעשו להם בית ספר. אל תחכו לזיכוי ל"פנים משורת הדין".
.
27
בעקבות הפנייה שלכם, משרד התקשורת יחייב את כל חברות הסלולר להגדיר חריגה מהי ובמילים אחרות - עכשיו כולן יחלו לגבות תשלום עבור חריגה לאחר ניצול של X דקות ומסרונים... רציתם לעזור וקלקלתם!!!
אבי
26
האם יש מישהו שמכיר אחד שהתחיל לעבוד על תביעה ייצוגית ? כי אני גם התחלתי
מאיר
25
פשוט חוצפה ה-"ללא הגבלה שלהם"= ממוצע של דקות שאתה משתמש בחודש[שהממוצע משתנה כל חודש]ולפי זה הם קובעים לך כמה הם נותנים לך בחודש אם 1,000 דקות או 2,000 דקות] ככה הוסבר לנו בחברה פשוט שחיתות יש לנו 2 מכשירים כשרים ואנחנו הולכים לעזוב את החברה
שוחרת צדק
24
נוספת אקיצער, רק סלקום כאלה גנבים מתוך החוזה: מבלי לגרוע מן המפורט לעיל, יראו שימוש העולה על 2,000 שיחות למחזור חיוב, או כמות של יותר מ - 15,000 דקות שיחה במחזור חיוב, או שיחה בודדת הנמשכת מעל 120 דקות, כשימוש שאינו אישי, סביר והוגן. • במקרה של שימוש שאינו אישי, הוגן וסביר, או במקרה של שימוש החור
מורל
23
אני לא מתקרב לחברה הזאת גם 10 שנים חינם הם נחמדים עד שהם שחטים אותך זזזהההייירררתתת כלב נושך סלקום
א
22
והעברתי 10 מכשירים לאורנג' די לניצול!!!!!!!!!!!!!!!!!
קדימה מחאה
21
חוצפה!!! השניה אני עוברת יחד עם כל המשפחה כולנו למחאה!!! ולא לפני שיזכו אותי על כל כל הסכום!
חנה
כל הכבוד! את עושה בשכל... שאפו
אאא
20
אני עזבתי אותם מזמן . חברה של שקרנים רמאים וגזלנים . בוז לסלקום
יהודה
19
בא בן אדם בשם מיכאל גולן,עשה מהפכת מחירים,ובמקום להגיד לו תודה ולהצטרף אליו,הציבור בישראל בחר לירוק לו בפרצוף ולהמשיך עם החברות הגדולות (שהורידו מחיר רק בגלל גולן). תמשיכו עם החברות הגדולות... ואל תבכו. רק שתדעו לכם שבעקבות ההתנהגות הזאת אף אדם או חברה במשק לא ייכנס וישבור מחירים.בשום תחום (דיור,מזו
אחד
18
אני מכיר אנשים שהם חייבו אותם על מספר שאין להם. ואח"כ ביקשו סליחה. הם בונים על זה שיש אנשים שלא בודקים את החשבון
דני
17
חברה שעובדת אך ורק בשיטת "מצליח". ואם תופסים אז אוי ואבוי זה בטעות!!!!!
יקיר
16
למה אתם לא עוברים?????
אליהו
15
זה עוול. ועבריינות לאור יום
יאיר
14
אני מתגוררת בישוב סמוך לרצועת עזה, במהלך המבצע נשארתי בביתי. כמובן שהדאגה לשלומם של ילדי הייתה כרוכה בתקשורת צמודה בכל עת שהייתי יוצאת לסידורים וקניות - חריגה של 300 דק' חוייבתי ב-600 שקלים. כמה שניסיתי לדבר על ליבם של סלקום שמדובר במשפחה ברוכת ילדים, וזו הוצאה שאינני יכולה לעמוד בה, וריבוי השיחות כ
חנה
חבל, שסלקום לא מגיבים לסיפורים הללו
הלל
13
1) לפנות לסלקום לפניות הציבור באינטרנט 2) לשלוח למשרד התקשורת 3) למועצה לצרכנות ככל שיהיה יותר תביעות כך יס סיכוי שיחזירו את הגניבה
נפגעי סלקום
12
אני קבלתי חשבונית של 964 ש''ח גם בגלל שחרגתי ומבירור של חברות מתחרות הננו להביא לידעתכם את הנתונים המדויקים גולן זה עד 8000 דקות אורנג' 9000 פלאפון 15000 (זה מבירור אישי אם נציגות השירות) ורק סלקום הם גנבים בטירוף ואני אומר את זה לכל אחד ששוקל להצטרף אליהם שהם התחילו לאחרונה לגנוב סכומים אסטרונמים מ
חיים
11
אני יודע אישית מקרה של בן דוד שלי שהיה לו כזה סיפור ורצו לחייב אותו, והוא לחם איתם עד הסוף והוא הוכיח להם שתמיד הוא מדבר בהרבה דקות והם ביטלו לו את החוב!!!!!1 זה רק מראה שאם לא מוותרים להם ורבים איתם עד הסוף אפשר לקבל
CBHNHI
10
מה זה קשור לדיבר 5000 דקות או עשרת אלפים דקות. ללא הגבלה=ללא הגבלה. נקודה. אם יש הגבלות על ה"ללא הגבלה" כמיטב הישרא-בלוף הישראלי, זה עדיין אמור להופיע שחור על גבי לבן בעיקרי התוכנית שניתנת ללקוח [כמובן רק אם הוא דורש זאת...] במעבר התוכנית. סלקום, הבלופים שלכם על "חוק" של משרד התקשורת, ועל שיחות התר
עוזי
9
נדפקתי עם סלקום בחשבונית גבוהה של 1200 ש"ח שלטענתם דיברתי מעבר לזמן שנחשב כשימוש הוגן. (למרות שמתקשרים ל*123 הם אומרים "נוצל ***דקות מתוך חבילה ללא הגבלה) לאחר מלחמות חורמה מול נציגים ומנהלים, ואיום בפניה לביהמ"ש זוכתי. אבל זה לא אמור לקרות... וזה החוצפה של החברות סלולר מנסים לרמאות מכל כיוון , צ
נפגעת סלולר
8
זה לא קשור בשינוי הרף, לא זה מה שגרם לכזה מחיר, אלא זה שפשוט חשב שללא הגבלה אפשר להתקשר לקוים שעושים כסף על דקות ומשאירים כל הלילה על חשבון הברון...................
שמעתי על כאלה
סליחה??? זה ללא הגבלה!!!אתה מבין??? ללא הגבלה, זה ללא הגבלה!נקודה. גם אם זה יהיה מיליון דקות!
אאא
האנשעם שחויבו בסכומי העתק ביצעו שימוש שאינו הוגן באופן מפורש. הוציאו שיחות על גבי שיחות ליעדים שחוזרים על עצמם וכך גם הגיעו למצב שב24 שעות ביצעו בפועל מעל למאה שעות שיחה. אם זה שימוש הוגן, בואו תסבירו לי מה לא. חבורה של כסילים.
זה שיודע
7
זה הזמן להגיד לציבור הקורא שסלקום היא חברה שצריך להתרחק מימנה כי מי שנכווה יודע!! אני קרה לי מקרה דומה שבדקתי אצל חברות סלולר אחרות ואצלהם בכלל לא ההיתי צריך לשלם. בקיצור סלוקם תמיד לא משתלמת ,,מנסיון מר.
ישראל
6
מדובר בסכום אמנם קטן חייבו, הלקוחה שמה לב, מזכים ואם לא היתה שמה לב? הצליח להם!!! למי שיש כח, שיקרא את הדו שיח, מקורי לגמרי גניבה מלקוחה. ככה!!! you: בחשבון האחרון שלי רשום: "חבילת שיחות לחו"ל באמצעות 013 200 דקות" you: וכן "חיוב דמי מנוי לחול פרטי" you: מה זה ועל מה? you: 9.90+12.90 גיתית: באמצע
בלימי
5
צריך לפתוח בחרם נגד החברה הזאת פשוט לגרום להם לפשוט רגל, זאת חברה שלא ממש מעניין אותה מהלקוחות שלה, ובכלל למה לא לעבור לחברה נורמטיבית כיום לא חסרות חברות שאכפת להם קצת יותר מהלקוחות שלהם, ויהי רצון שמשמים נשמע על קריסה מוחלטת של חברת סלקום הידועה לשמצה.
מ"ע
4
10,000 SMS זה שימוש הוגן ו85 שעות שזה 5100 דקות שיחה זה שירות לא הוגן??? הרי אם התקשרתי לחברת ביטוח או כל דבר כזה 80 פעמים בחודש עברתי את הרף
שונא מזרוחניקים
3
יש להעמיד אותם לדין
חיים
2
זה שוד לאור יום והונאת לקוחות
שי
1
גם אותי החברה גנבה, הבטיחו לי גלישה ללא הגבלה כשבפועל אין דבר כזה. הבטיחו לי לשלוח כרטיסי סים -כשעברתי אליהם מאורנג'- בחינם ללא עלות משלוח, וכמה חודשים אח"כ חייבו אותי על המשלוח. ביקשתי לנתק מכשיר פלאפון שלא היה בשימוש כשנה ורק אחרי שנה שמתי לב שלא ניתקו לי וגבו כסף מידי חודש. בקיצור ההרגשה שלי שהחב
משה
אולי גם יעניין אותך
חדשות הטכנולוגיה