כיכר השבת

איזה פחד!

ממה פחד יעקב שהחזיק הבטחה מפורשת מהאלוקים הכל-יכול? אלא שהפחד - הוא רגש טבעי, ואינו שלילי גם למי שבוטח בה'. דווקא מי שחש פחד ומתגבר עליו - ראוי לשבח (מאמרים)

| 2 | כיכר השבת |
איזה פחד! / הרב עמיהוד סלומון
(צילום: shutterstock)

"וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים אֶל יַעֲקֹב לֵאמֹר בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ אֶל עֵשָׂו וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ: וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה" (פרק ל"ב פסוקים ז - ט)

הפרשנים תמהים על יעקב: ממה מפחד אדם שמחזיק בחיקו הבטחה מפורשת מהאלוקים הכל-יכול: "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ" (פרק כ"ח). וכבר מצינו הסבר בגמרא בברכות (דף ד.), שיעקב חשש "שמא יגרום החטא". ובמדרש "לקח טוב" מחדד:"אמר רבי שמואל בר נחמן: בוא וראה בצדיקים כמה מתייראים מן החטא, שאחר כל הבטחון שהבטיח הקדוש ברוך הוא את יעקב אבינו - היה מתיירא מעשו ושלח לפניו מלאכים". ובהמשך: "לימדה תורה דרך ארץ: שיהא אדם ירא וחרד, ולא ימנע מן הרחמים".

המלבי"ם מבאר, שהפחד של יעקב - גרר פחד נוסף: "הנה הבוטח בה' אין לו לירא מבשר ודם, והיראה מורה - שאין בטחונו כראוי! וה' אינו עושה נס למעלה מדרך הטבע - רק למי שבוטח עליו בכל לבו".

על פי זה, הוא מפרש את לשון הפסוק:"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד - וַיֵּצֶר לוֹ" - "ואחר שראה יעקב שהוא מתיירא, לכן "וַיֵּצֶר לו" - שזאת עצמו הצר לו, שמזה דן שאינו ראוי לנסים אחר שבטחונו - בלתי שלם. ועל כן, נִסה לעשות הכנות טבעיות ותכסיסי מלחמה".

וזהו שאמר בדבריו לה': "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת", ירדתי בדרגה - "שהקטנו מעשיו ונתמעטו ממה שהיו מקודם - בצאתו מבית אביו, שאז עבר במקלו יחידי והיה בוטח בה' - ולא נתיירא. ועתה לעת זקנתו, שראוי שיוסיף אומץ ובטחון בה' - היה לשני מחנות, והכין תכסיסי מלחמה ולא בטח בה' - כמאז ומקדם". ולכן בקש: "הַצִּילֵנִי נָא" - "אני רואה שאני מקטני אמנה ואיני ראוי לנס, ועל כן אבקש: הַצִּילֵנִי נָא" כלומר, תציל אותי - מעצמי! באופן אישי, שתחזק אמונתי - ולא אפחד.

כעין זה, מצינו בספר "חובות הלבבות" (שער י): "מי שהגיע אל המדרגה הזאת מן היראה - לא יפחד ולא יירא זולת הבורא. כמו שסיפר אחד מן החסידים על אחד מהיראים, שמצאו ישן באחד המדברות, ואמר לו: האינך ירא מן האריה - שאתה ישן במקום הזה? אמר לו: אני בוש מאלקים - שיראני ירא זולתו!". ועל דרך זו פירש כאן "העמק דבר" את דברי דוד המלך: "הַעֲבֵר חֶרְפָּתִי - אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי" (תהלים קי"ט) הבוטח בה', חרפה הוא לו - לגוּר ולפחד".

כנגד הגישה הזו, האברבנאל לא רואה בכך גנות ליעקב: "פחד יעקב ויראתו מעשו - לא היה מחולשת אמונתו ובטחונו". לדבריו, מי שאינו מפחד כלל ממלחמה או מי שבטוח שלא יאונה לו רע - אינו נקרא גיבור! כי הוא אינו מתמודד עם החשש לחייו. באותה מידה, מי שנותן צדקה כי הכסף בזוי בעיניו - לא יקרה נדיב! "כי לא עשה זה לטוב בחירתו, אלא מפני היותו מבזה את הממון".

הגיבור האמיתי הוא, מי "שבהכנסו למלחמה יפחד מהמוות וירגיש בסכנה, אבל מפני המעלה - יבזה החיים, ויבחר המוות היפה". אם יעקב לא היה ירא כלל מעשו - שיהרגהו ויהרוג את נשיו ובניו, לא הייתה בכך שום גבורה או אומץ - בלכתו לקראת עשו, וגם לא היה בזה ראיה על בטחונו בה'. דווקא משום שידע והרגיש בסכנה מצד אחיו, ומכח תאוות החיים שלו - אכן חדר אליו הפחד. ובכל זאת, הוא השליט את השכל על הרגש - והתאמץ והלך לקראת אחיו, "זה באמת הראוי להקרא מאמין בנבואתו, ובוטח בהשם".

לדברי האברבנאל: הפחד - הוא רגש טבעי, ואינו שלילי - גם למי שבוטח בה'. אדרבה, דווקא מי שחש פחד ומתגבר עליו - ראוי לשבח.

תוכן שאסור לפספס
2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
2
בנושא הפחד לדעתי מפורש בתורה איסור מפורש כשיוצאים למלחמה "לא תירא מהם" וזה אחד מהמקוות היחדים שהתורה מצווה על רגש כי פחד לא רק שהוא סותר אמונה וביטחון אלא הוא גם משתק ומקר את האדם
חיים
1
בס"ד פשוט תענוג לקרוא את הכתבות של כבוד הרב. לצערי היחיד אולי שמדבר לעניין, נטו דברי התחזקות שלא מעוררים שום תגובות מיותרות. יישר כח גדול חזק ואמץ.
טל
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע