כיכר השבת

מוזיקה חסידית לאומנית / אלי שפירא

אנחנו נמשיך לזמר את השירים הלאומיים הללו בגרון ניחר, אבל נמשיך לפחד מהצל של עצמינו בכל פעם שנלך ברחוב • אלי שפירא בטור נזעם על השירים הלאומניים שמוציאה המוזיקה החסידית (טור)

21
אלי שפירא | כיכר השבת | כ"ו בחשוון | 08.11.15
מתפלל במערת המכפלה
מתפלל במערת המכפלה (צילום: Flash90)

"ההסלמה במצב הביטחוני", כך קוראים לזה היום פוליטיקאים חמורי סבר, חנוטים בחליפות. הם מבטיחים להתמודד, לעשות, לעצור את ההסתה, ועוד הצהרות מפוצצות שאין מאחוריהן דבר או חצי דבר. בינתיים, בני דודינו ממשיכים לקחת לאמא את סכין המטבח, ולחפש יאהוד כדי לנעוץ את את כלי המשחית עמוק בגבו ולמות מות קדושים, בשם הג'יהאד.

עד כאן הכל טוב, אבל איך זה מתקשר למוסיקה היהודית, שעליה ועל ספיחיה אני מרבה להתבכיין כאן מעל במה מכובדת זו? קשור. כי מוקד העימותים הרותח ביותר הוא העיר חברון. עיר האבות חברון. וכאן יש לי בעיה קטנה.

ישנו דיסוננס רב שנים ולא פתור, בין הלך הרוח במוסיקה החסידית לבין המצב דה פאקטו בשטח. כן, למרות שאולי זה ירגיז חלקים מקוראינו, מרביתו של הציבור החרדי מבחינה מדינית הוא מרכז, שנוטה לעיתים יותר שמאלה מאשר ימינה. הדברים ידועים, ואין צורך לפרט את עמדתם של רוב רובם של גדולי ישראל, שזעקו על קדושת החיים, שחשובה עשרות מונים, מאידיאלים של אדמה וריבונות, בשמם אנשים הולכים להיהרג.

עזבו את דעתי האישית, הייתה זאת עמדתם הנחרצת של שורה ארוכה מגדולי ישראל. ובכל זאת, המוסיקה החסידית כולה רוויה בשירים לאומיים, לאומניים, לוחמניים, משל היה שהזמרים שחיים על סיר הבשר שם בארצות הברית, נכנסו אל אולפן ההקלטות ישר מאימון טנקים על גבול עזה.

הצהרות בומבסטיות שמתנגנות עד עכשיו, "לא נזוז מכאן!", "חברון מאז ולתמיד!", ירושלים לא למכירה!", "חברון עיר האבות, שלנו לדורי דורות!", "ארץ ישראל שלנו לעולם!" - שר לנו דוד גבאי, כשהוא מתהלך בביטחון מוחלט, ברחובות בורו פארק. "שיר לחיילים" - שר יעקב שוואקי ממקום מושבו בעיירה היורקתית בפרברי ניו יורק.

תודה חברים, אנחנו מצדיעים לכם. קבלו את עיטור העוז המופת והגבורה מהרמטכ"ל, ולשירת התקווה הקהל מתבקש לקום. ואני בטוח שיש עוד כמה שירים ששכחתי לציין.

בעיניי רבים, מדובר בשירים שאותם אנחנו שרים שנים על גבי שנים בהתלהבות, כאילו התחנכנו על ברכי תנועת הנוער "בני עקיבא" ולא בישיבות קדושות. מדובר בשירים, שמזריקים במאזין זריקת לאומניות וגורמים לו לקחת את הדגל (סטייל מירי רגב) לתקוע אותו על הרכב, ולצאת למסע שורשים בחברון, חלחול, ג'ל'וליה, ואם אפשר לקפוץ לביקור תיירותי בשכם, שתושביה ידועים בחיבתם המיוחדת ליהודים, ולהשתטח על קברו של יוסף הצדיק. מצווה הבאה לידך, אל תחמיצנה. גם אם היא תעלה לך בחיים. שנאמר כבר במקורותינו, "ארץ ישראל שלנו לעולם".

עכשיו נזכרתי שיש גם איזה שיר על שכם, ועל כמה שהיא שלנו (!!!). אז אפשר לשמוע את שירי העידוד והאופוריה המדומה על חברון, ולנסוע לשם לפרשת חיי שרה, שהרי אברהם אבינו קנה את המקום ב-400 שקל כסף, מעפרון החיתי. לכן לנסוע למקום שמאוכלס ב-400,000 פלסטינים עויינים, שרק רוצים לקרוע לגזרים כל יהודי באשר הוא, כדי "לחזק!" את החברה האמיצים שיושבים שם - ביני ובניך, מה היא.

אפשר לנסוע לעיר האבות שלנו לדורי דורות, לסכן את עצמך במטח אבנים במקרה הטוב ולהישאר עם פציעות לדורי דורות, ובלינץ' במקרה הפחות טוב, כמו שקרה לפני כחודש לקבוצת בחורי ישיבה שנכנסו בטעות לחברון וניצלו בניסים גמורים. את החוויה הזאת הם לא ישכחו לדורי דורות. אני יכול גם להניח שהם לא מתכוונים לבקר בחברון לדורי דורות. למרות שהיא שלנו לא פחות משכם, וסליחה, גם כאן שכחתי לכתוב גם, "לדורי דורות".

שום דבר לא ישתנה כנראה בקרוב, אנחנו נמשיך לזמר את השירים הלאומיים הללו בגרון ניחר, אבל נמשיך לפחד מהצל של עצמינו בכל פעם שנלך ברחוב, בירושלים, בנתניה, ברעננה ובכל מקום אחר, חוץ מבני ברק. אמרו ששם לא יפול.

קצת אבסורדי, אבל אם תמצאו משהו לא אבסורדי במדינה המורכבת שלנו, תעדכנו אותי. עדיף בוואצאפ.

ואחת קטנה לסיום:

בטור הקודם פיקפקתי קצת בהצלחת שני הסינגלים שהוציאו באחרונה שני ענקי הזמר אברהם פריד ומרדכי בן דוד. מסתבר שטעיתי, בגדול.

'הנני בידך' של אברהם פריד, בלחן המופלא של פנחס ברייער הוא משב רוח מרענן ביותר במוסיקה החסידית. כן, צריך לשמוע את השיר יותר מפעם אחת כדי להתמכר, ולהשאב אל נהרות הרגש והאדירים שיש לשיר הזה להציע. תענוג מוסיקלי צרוף. אבריימל' ממשיך להשתבח, ובמקביל, להיות מקורי ומרענן. כאילו לא עברו 30 שנה מאז שפרץ לחיינו.

הסינגל השני, 'נקום' של מ.ב.ד בלחן המצויין והישיבתי של אלי קליין, שהוא כשלעצמו מכונת לחנים משומנת, הוא הדבר הלוהט ביותר שיש היום בקומזיצים של עולם הישיבות. אם תרשו לי להגדיר את 'נקום' כ'אפילו בהסתורה' של העשירים. זה מ.ב.ד אחרי הכל. תמשיכו לייצר מוסיקה איכותית. אנחנו זקוקים לזה.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי10.11.15
14
עובדה החרדים וגדוליהם היו תמיד ימין אך לא ימין קיצוני. והיום זה קצת התערבב. כי התקשורת מסתכל על ימין קיצוני כאל כל הימין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה08.11.15
13
שרוב הציבור החרדי מרכז ושמאל? לפי מה שאני רואה ביום יום זה ממש לא נכון אולי ההנהגה החרדית נוטה שמאלה האזרחים ממש לא. ובלי קשר אני לא מבין למה נותנים לכל כתב לכתוב שטויות בלי לבדוק קודם את התוכן ואם זה בכלל משהו ששווה קריאה ולא סתם בזבוז זמן.
דוד שטרן08.11.15

הצגת כל התגובות

12
לא אזוז מפה
גאה ביהדותי08.11.15
11
בכלל נראה לי שאלי שפירא עף על עצמו קצת גבוה מידי ומרשה לעצמו לחלק ציונים,מה בסדר ומה לא. מוזיקה היא יצירה של אנשים,שגם מנסים להעביר דרכה מסרים אתה יכול לאהוב או לא,לשמוע או לא, אבל אין לך שום זכות להחליט למי מותר ולמי אסור,מה כשר ומה לא קצת צניעות לא תזיק
חיים08.11.15
10
ואתה ושכמותך תמשיכו לטמון את הראש עמוק עמוק באדמה כבת-יענה (תוך כדי עישון בשרשרת) וחס וחלילה מלהרהר על אחיזה בנשק, שלא לדבר על ח"ו וחס ושלום להתגייס לנח"ל חרדי וכד' כדי להגן על עם ישראל, כי הרי רק אנחנו קדוישים, רק לנו יש דם חרדי קדוש שאסור לו לחשוב על כלל עם ישראל ורק אחרים צריכים להתגייס למלחמת מצ
הצביעות הקדושה08.11.15
מהיכרות אישית. ואתה טיפש מטופש.
יוני08.11.15
9
טיפשים ואתה חכם אבל עדיף שתשמור את דעותיך לעצמך לשוחן שבת ןתלחין עם בני ביתך שיר על הטיפשים........ נבער מדעת קיצוני
חניבעל09.11.15
כאילו לא מספיק שאתה אומר את השטויות שלך שלוש פעמים בשבוע,אתה צריך להוסיף עוד למאזן הטיפשות בעולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעין09.11.15
8
ואני מאד מקווה שלא הפכת לנו לעוד איזה הלברטל שלא יודע מה רוצה מעמצמו..לגוםו של עניין אני באמת לא איזה ימני קיצוני נלהב אבל באמת לא הבנתי מה הבעיה בשירים על ירושלים וחברון..??????? וכמו שאומרים נו..אל תרד לקטנות...תאמין שלא תצא מזה טוב.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעיין08.11.15
7
דווקא טור שעבר את סופו הרסת והנה חזרת בך עכשיו אבל חוץ מזה אתה צודק זה שקשה לאנשים לשמוע זה כבר משהו אחר....
יוני יוני10.11.15
איזה אמת מטומטם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעין10.11.15
6
מר אלי שפירא כשמך ,כן אתה . ראשי התיבות של שמך זה,,א"ש קשה לך לראות שיש רגיעה יחסית בעם ישראל,יכול להיות שהסטרא אחרא נדבק בך,ואז אתה מנסה ללבות את אש התבע רה והמחלוקת בעם ישרא. ח,,,ב,,,ל,,,. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי08.11.15
5
הרפורמים החדשים או החרדים החדשים? תחליט מה שרוצה כנראה לך יש ספר תורה אחר ממשה רבינו, תעדכן אותנו מתי הוא עדכן גרסה
יהודי גאה08.11.15
4
אנחנו מקווים ומצפים שמלכות שמים תתגלה. שכל עם ישראל ישב בארץ ישראל שיבוא היום ותהיה נקמה אלוקית אדום וישמעאל וכן אולי שכחנו שיבנה בית המקדש ואולי זה יגרום לקצת אנשים לא נעים בת בבל השדודה אשרי שיאחז וכ"ו. יש לנו תורה אחת והיא לא תשתנה בשום זמן חס ושלום. הגיע הזמן לברר לעצמינו מי אנחנו ולמי אנחנו מחו
יצחק10.11.15
3
אתה סותר את עצמך כל כך הרבה ואים יש לך בעיות אל תגור בארץ ישראל כי הערבים לא רוצים אותך פה הגיע הזמן שתבין ששולחן ערוך זה לרק מה שנוח לך
שי 20.11.15
2
טיפשי לחלוטין! זה שהרבנים שלנו לא מצדדים בקדושת האדמה מול החיים זה לא אומר שחברון לא שלנו,שכם,וכל השאר,אני מחזקת את כל הזמרים שמוציאים שירים שתורמים להעלאת המורל!תמשיכו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעין08.11.15
1
שלך בימים האלה!!!!
ישראל08.11.15
אולי גם יעניין אותך
מגזין

האם זהו הקאמבק המיוחל של "פרחי מיאמי"? / טור ביקורת

נתנאל לייפר | 30.05.24

מגזין 'כיכר'

המיותרים והמרשימים // ביקורת אלבומים של המוזיקה הווקאלית

נתנאל לייפר | 23.05.24

מגזין 'כיכר'

אלו שדווקא כן יודעים לעשות ווקאלי // ביקורת מפרגנת

נתנאל לייפר | 16.05.24

מגזין 'כיכר'

כך תעשו ווקאלי בלי לבזות את המאזינים // ביקורת נוקבת

נתנאל לייפר | 09.05.24

מגזין כיכר

המופע המסוכן של השנה? נפתלי קמפה כבש את בנייני האומה, שוב

נתנאל לייפר | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מגזין 'כיכר'

מניסים סאאל ועד משה לוק - כרחוק מזרח ממערב? // ביקורת מופע

נתנאל לייפר | 18.04.24

מגזין 'כיכר'

חמישה מי יודע? חמישה "המבקר" יודע // הסינגלים שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 11.04.24

מגזין כיכר

האם יעקב שוואקי מצליח להמציא את עצמו מחדש? // ביקורת אלבום

נתנאל לייפר | 04.04.24

מגזין 'כיכר'

האם ארי גולדוואג מצליח לשפר את רמת העברית בפופ החסידי?

נתנאל לייפר | 28.03.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

מגזין 'כיכר'

בואו לרקוד עם ה-AI: אלבום פורים מתנה לגולשי 'כיכר השבת'

נתנאל לייפר | 21.03.24

מגזין 'כיכר'

כשפריד דוחף 40 שנה - בשעתיים וחצי | המופע שאסור לפספס

נתנאל לייפר | 14.03.24

מגזין 'כיכר'

מוטי שטיינמץ שר בישראלית ונותי ליברמן תופס אומץ // ביקורת מוזיקה

נתנאל לייפר | 07.03.24

מגזין כיכר

"חלום": כשהמלחין חושף  יצירתיות ומקוריות יוצאת דופן

נתנאל לייפר | 29.02.24
ש

אטרקטיבית ונגישה

זכות לדירה באזור ירושלים במחיר שובר שוק: "צפי חיסכון - כמליון ש"ח "

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 22.02.24

כמעט אותו קול

ה'ממשיך' של רבי אלתר - נחשף: הרבי מפלורידה שמנגן בגיטרה

ארי טננבוים | 15.02.24

מגזין כיכר

הסינגלים שאסור לכם לפספס והמילים בעברית שצריך למחוק // טור ביקורת

נתנאל לייפר | 15.02.24