כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

היהודי המשכיל שעשה את הטעות של קרח

בשבת עם ישראל יקרא את פרשת קורח, ואת כל מעלליו של האופוזיציונר הראשון בעמינו. עצוב לדעת, שאת אותה טעות עשה יהודי משכיל בשם יהודה לֶיְיבּ גורדון - יל"ג שר"י (מעניין)

| 24 | כיכר השבת |
יהודה לֶיְיבּ גורדון
יהודה לֶיְיבּ גורדון (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

בבוקר שבת קודש, בתפילת שחרית, עם ישראל יקרא את פרשת קורח, ואת כל מעלליו של האופוזיציונר הראשון בתולדות עמינו.

עצוב לדעת, שאת אותה טעות שעשה קורח, שנים רבות אחריו עשה יהודי משכיל בשם יהודה לֶיְיבּ גורדון, הידוע בכינוי, יל"ג שר"י.

אחד מגדולי המקולקלים ב-150 שנים האחרונים היה יהודה לייב גורדון, כבר בגיל 22 (מחמת כשרונותיו הגדולים) הוא מונה לכהן כר"מ בבית המדרש לרבנים בווילנה מטעם הממשלה הרוסית, מסופר עליו שכבר בהיותו כבן 11 ידע תנ"ך, נשים ונזיקין בע"פ.

לימים הוכר יל"ג כאחד מגדולי המשוררים העבריים של תנועת ההשכלה היהודית ברוסיה. קריאתו המזעזעת "הֱיֵה אָדָם בְּצֵאתְךָ וִיהוּדִי בְּאָהֳלֶךָ" הפכה לסיסמת המשכילים בני דורו, ה' ירחם.

בדיוק כמו קורח, שמדרש חז"ל מספר לנו על כך שהלך והסית והדיח כנגד משה רבנו, וטען שהוא מכיר אלמנה שמתה מרעב מחמת שמשה ואהרון לקחו לה את כל רכושה, נהג כך יהודה לייב גורדון שר"י וחיבר פיוט דומה.

בשנת תר"ל (1870) פרסם יהודה לייב גורדון שיר סאטירי הנועד להתנגח ביהדות המסורה לנו מדור דור, בשיר הוא תיאר אלמנה שהכינה ברבור לאכול לכבוד הפסח, ולבסוף הרב הטריף את הברבור והאלמנה הצטערה צער רב ביותר.

את השיר הוא פרסם בעיתון 'המליץ', י"ח אדר ב' תר"ל (1870). הנה השיר לפניכם:

"שבועיים שבעה לפני הפורים, קנתה לה רבקה צמד ברבורים, ותעמידם אתה תחת המיטה ולחג הפסח אותם הלעיטה.. וכבר רבקה בלבבה אחת לאחת חשבה.. כי תשחטם אור לארבעה עשר לשכנתה העשירה תמכור הבשר, ויהי לה מצות ויין לסדריה, ובנותר תחיה היא ובניה.."

כאמור הפזמון מסתיים שהרב הטריף את הברבור, וייעץ לאלמנה לחזר על הפתחים ולבקש מ"ישראל רחמנים ובני רחמנים" צדקה.

• • •

בתקופה זו, לא כבימינו, לא היה ברור מי יהודי חרדי, ומי משכיל, ומסתבר שהיו יהודים יראי ה' שקראו את שירו של יהודה לֶיְיבּ גורדון ונכנסה לליבם השקפה שאינה נכונה.

לכן גדולי ישראל לא יכלו לשתוק ובעיתון 'הלבנון', במוסף התורני מתאריך ט' אייר תר"ל (1870), נכתב שיר תגובה חריף ועוקצני כנגדו. (נתאר לעצמנו שבימינו במוסף שבת קודש של עיתון חרדי, יתפרסם מאמר נגד משורר חילוני בן זמנינו!)

חשוב לציין שעיתון 'הלבנון' היה לשופרם של גדולי ישראל, שכתבו בו מאמרים ודברי תורה בין דפיו, כגון: רבי משה יהודה לייב זילברברג מקוטנא, רבי שמואל סלנט רבי מאיר אוירבך, רבי יהוסף שוורץ, רבי חיים ברלין, רבי רפאל נתן נטע רבינוביץ, רבי אליהו גוטמכר מגריידיץ, המלבי"ם, רבי דוד פרידמן מקרלין, רבי מרדכי גימפל יפה ועוד.

כאמור, בעיתון 'הלבנון' פרסם רב בשם י. ע. שיר בחרוזים המבוסס על המדרש הידוע בילקוט על קורח שהיה עושה ליצנות ממשה רבינו במשך כל אותו הלילה בסיפורים על האלמנה שהוטלו עליה כמה וכמה מצוות עד שנותרה ללא רכוש.

השיר מתחיל כך: "בהחלק קורח על משה ועדתו, בהצותו האש בקנאו את קנאתו, להגדיל עדתו דיבר שקרים, להלהיב לבבם הטיף אמרים.." ומסתיים במילים חריפות כנגד יל"ג שהוא הוא מבני קורח שלא מתו: "בני קורח עוד לא מתו, עוד מארץ לא פסו, אוחזים מעשי אבותם, רק החליפו תואנתם, קֹרַח אַבִיהֶם דִבֵּר מִכְּבָשִׂים, וּבְנוֹ בְּכוֹרוֹ מִבַּרְבּוּרִים אֲבוּסִים; אֶרֶץ, אֶרֶץ, רְאִי זֶה לְפָנַיִךְ. פִּתְחִי פִּיךְ וְיָבוֹא גַם הוּא בְּמֵעַיִךְ".

מעניין ביותר מי הוא אותו רב שכתב בעילום שם כנגד אותו משכיל שר"י?

בספר זכרון יעקב – זכרונותיו של ר' יעקב ליפשיץ, מזכירו של רשכבה"ג רבי יצחק אלחנן ספקטור, מתואר הסיפור, והוא משער שהחתום על השיר הינו ר' יהונתן עליאשברג אב"ד ווילקאוויסק.

מעניינת מאד דמותו של הרב עליאשברג שכאמור היה קנאי ביותר, שנלחם כנגד המשכילים, ופרסם מאמר חריף כנגד יל"ג שר"י. בין שלל עיסוקיו, כיהן הרב עליאשברג כרב של פומפיאן, מריאמפולה ווולקוביסק. במקביל היה מעסקני חובבי ציון ותמך בהרצל.

גזיר עיתון המתאר את פטירתו של הרב עליאשברג

הרב עליאשברג כיהן אף כגבאי כולל רבי מאיר בעל הנס המפורסם, בפולמוס היתר המכירה, צידד בעדו, ואף נמנה גם על המשלחת שנשלחה אל רבי יצחק אלחנן ספקטור בשנת תרמ"ח, בניסיון לשכנעו לתמוך בהיתר המכירה.

יש לציין שאהבת ארץ ישראל, במקביל לקנאותו כנגד מחריבי הדת המשכילים של הרב עליאשברג, החלה אצל אביו, הגאון רבי מרדכי עליאשברג אב"ד בויסק, שהיה ממייסדי תנועת חיבת ציון.

(ישר כח לרב משה שוחט על המקורות המענינים בכתבה זו)

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
יהודה לייב גורדון (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)
תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
למה מועיל פרסום זה??? למה לנו לראות את כל שיקוציו וגילוליו של אותו רשע? למה לנו להביט בפניו??? וכי חסרים לנו רשעים ארורים בני דורנו???
בשביל מה????
18
ובב"ב רחוב על שמו
חיים
17
מעניין שמסופר על הרב קוק שפעם הגיעה אליו אשה ענייה עם עוף שנאלץ לאסור, וכשראה את צערה, הוציא ממגירתו סכום כסף בשווי העוף ואמר לה שכך הוא נוהג כאשר הוא אוסר עוף- לשלם את שוויו לבעליו. הענייה לקחה את הכסף, ומאותו יום המשיך לשלם על עופות שאסר, בכדי שלא יצא מפיו דבר שקר. זו התנהגות של רב.
שרה

הצגת כל התגובות

16
ואתה כותב כמו המשכיל החדש האם תוכל להסביר מה ההבדל בין ציונות למשכילים דרכיהם שונים אבל המטרה היא אחד להוריד את עם ישראל מתורתו ומצוותיו
שפירא
רפואת הנפש. אפשר לחלוק על דרכה של הציונות ועל הדרך בה היא חושבת לסייע לעם ישראל, אך לטעון שמטרתה היא להורידו שאולה זו ראייה עיוורת והתעלמות מחלקים חשובים מאד בתורה. תחשוב על זה קצת. מקווה שהועלתי...
יהודי טוב
15
בשיר מובא שהיו צמד ברבורים ואח"כ כתוב שהרב הטריף רק ברבור אחד אז מה עם השני?
שיר
14
הרבה קשקשת ועבודה זרה חרדית שר"י יש פה בואו נקח את החברה החרדית שהיא כמובן מאד מאד מאוחדת : סאטמר חסידות מאוחדת לגמרי (2 אדמורים אחים שפחות או יותר שונאים אחד את השני) גור? אה הם ממש מאוחדים ... הגר"ש והגרעפצ גם רוצים לרצוח אחד את בזני קארלין ? סטולין ועוד זרם מה זה אהבה רצה שם ? ליטאים ? אה רא
james
13
תודה רבה.... עצוב מאד, אבל מעניין תביאו עוד דברים היסטוריים ומעניינים זה מעניין מאד!
אני
12
״חסה התורה על ממונם של ישראל״. מה שכותב המאמר מחמיץ זה שביקורת נוסח זה המובאת בשיר של יל״ג על היהדות היא חלק מן היהדות. ״כוח דהיתרא עדיף״. כלום יש מחלוקת על כך שיש מחלוקת ביהדות מתי להקל ומתי להחמיר? יל״ג רב בשיר המצוטט את ריבה של אותה אלמנה, באופן שיכול לשמש כתנא דמסייעא להעדפת הגישה המקלה, בפרט כא
אורי וייס
אורי וייס, אתה מבלבל את המוח! קראת פעם את הביטוי "כוח דהיתרא עדיף" ומאז אתה לא מפסיק לזייף מנגינות מתוך כלי הזמר הזה. במקום לזייף, קרא שוב את לשונו של יל"ג שר"י: "כי כרתה הוראת הרבנים אוכל מפיך בערבי פסחים". הוא שולח חיצי לעג וארס ל"רבנים". לא לאסכולות שונות. זכור, אפיקורוס הוא מי שמחפש רבנים שנוהים
גוי צדיק
התלמוד והשולחן ערוך מבקרים בלשון חריפה יותר: ״רב המונע הלכה מתלמיד, כאילו גוזל ממנו אדמות אבותיו״, ואף: ״ועצומים כל הרוגיה - זה המגיע לכדי הוראה ואינו מורה״. יל״ג מתאר באופן ציורי פסיקה מסויימת שמשמעותה היא כריתת אוכל מפה בערבי פסח. הרעיון של יל״ג מבוטא לכל אורך התלמוד: הפוסק נושא באחריות לפסיקותיו,
אורי וייס
11
אם מנסים באוקבייקטביןת להבין מאיפה הם באו אפשר להבין את מעשיו אחרת לגמרי. המרמור על הנתק של הרבנים מהמון העם הגווע, העוני תת התנאים והפראיות של היהודים בימים ההם, זיחות בחינוך ודרך ארץ, מזכער מאוד את מה שקורה היום. ואנחנו םא רחוקים משם! רבנים, התעשתו!
חרדי חושב
10
מפריע לי השר''י בו כיבדת את יל''ג שאתה לא מוסיף לעוכרי הדת כמו דב''ג ועוד מאות שאיתם עושים החרדים פוליטיקה.
יוסקה
צודק, יוסקה. כל הכבוד!
גוי צדיק
9
סוף סוף לקרוא משהו של נחת. תודה רבה!
גוי צדיק
8
והערה נוספת לגבי ה״שם רשעים ירקב״: ״אם ראית תלמיד חכם חוטא בלילה, אל תהרהר בו ביום שמא עשה תשובה. שמא עשה תשובה סלקא דעתך? אלא בוודאי עשה תשובה״. הכיצד כותב המאמר יודע שיל״ג, שבידוע שהיה תלמיד חכם, לא שב באחריתו, ולו רגע אחד לפני מיתתו? האם נתקלנו בתלמוד ולו בפעם אחת שהצמידו למת שדנו בו את הביטוי ״ש
אורי וייס
7
התוכן ממש מעולה! ישראל שפירא אנחנו נהנים מדבריך. המשך להביא לנו מאמרים באיכות!
אהרון
6
גם אם תדקלם אלף פעמים שר"י שר"י שר"י וגם אם תשחיל בכתבה שלוש מאות שמות של גדולי עולם, אתה עדיין מחטט בחלחולתך בקהל, ובהנאה ניכרת. מאחיז קבס.
מאור
5
מענין! תביאו עוד
מענין
4
הייה אדם בצאתך אלא שלוחיהם של גדולי ישראל חברי הכנסת והשרים החרדים שמכלים ימיהם בכנסת המינים, ובשבת יהודי באהלך.
רבינו
קודם תתקן את השגיאות כתיב.(היה אדם בצאתך)
א.ב
3
בזמנו קראו לגורדון הלז ''המן שני'', גם אמרו עליו שהיה ''מומר להכעיס'' ו'מומר לתיאבון''. ועל קברו היו הנערים יורקים בערב פורים. יש להצטער שהמערכת הסכימה לצטט מדבריו האפיקורסים. עליו נאמר ''שחיק טמיא'' ושם רשעים ירקב. וג' פעמים יריקה על תמונתו.
שם גורדון ירקב
2
הוא מזכיר את חיים אמסלם לא? והדמיון רב תרתי משמע
יעקב
1
לא נהגו לחלק שר"י בכזאת קלות על יהודים.. מלבד אותו האיש וש'צ ודומיהם, שיצאו לגמרי מכלל ישראל וזיקו נזקים אדירים לדורות. יל'ג היה רשע וחצוף כהרבה משכילים בני דורו. לא איזה תופעה טראומטית וייחודית בתולדות עמ'י.
גדליה
אולי גם יעניין אותך
מעניין