משנכנס אדר

שר החיוך | "הוא היה אומר" - עשור לפטירתו של השר אורי אורבך ז"ל

משנכנס אדר מרבים בשמחה | בימים אלו אנו מציינים עשור לפטירתו של השר אורי אורבך ז"ל – סופר, עיתונאי, סאטיריקן, חבר כנסת, מאנשי התקשורת הבולטים בציבור הדתי-לאומי ושר בממשלת ישראל, שהיה רחוק שנות ‘אור’ מהפוליטיקאי המוכר והמנוכר | אורי היה בעל חן וידע, ותמיד הצליח להעלות חיוך – גם "כשהבדיחה הייתה על חשבוננו" | "עט לשמוח" (מגזין כיכר)

| כיכר השבת |
אורי אורבך ז"ל (צילום: פלאש 90)

"חוש הומור", כך היו אומרים, "הוא סגולה ליראת שמיים". העבודה הזרה השכיחה ביותר, היו מסבירים בעלי המוסר - היא הערצה עצמית, לכוון את הקלוז-אפ לזוטות, וחוש הומור עוזר לאדם לקבל פרופורציות על מה הוא באמת, ולהשאיר מספיק מקום לקדוש ברוך הוא.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

בימים אלה אנו מציינים עשור לפטירתו של השר אורי אורבך ז"ל – איש ירא שמיים ואוהב אדם, שהצליח להכניס "למשכן" הכי ציני בעולם קורטוב של חיוך ושמחה. גם מציבור אנ"ש הוא לא חסך ביקורת, אך תמיד הוגדר בפני הקולגות החרדים כ'אויב ראוי' – ומודל של פוליטיקאי ישר כפלס. ושלא בפניו, הם אף היו מודים: "אורי הוא מודל לחיקוי".

בימים שאבל ושמחה משמשים בערבוביה – הנה הזדמנות להיזכר בדבריו המחכימים והמשמחים לב ונפש.

זכות קדימה

פורים, ובבית הכנסת 20 צלחות של מתנות לאביונים. ישיבה חרדית בדרום, ישיבת הסדר בצפון, קופת צדקה מקומית, מכון תורני בעיר פיתוח, כולל אברכים מצוינים, גמ"ח בית הכנסת, ישיבה לחוזרים בתשובה בבני ברק, מדרשה לבנות בירושלים, היישוב היהודי בחברון... איך תחלק את 50 או 100 השקלים שלך? למי תיתן וכמה, ולמי לא?

גם ברגע זה של מצווה, כל אחד עושה חשבונות זריזים: "אלה שמאלנים מדי, אלה ימנים מדי, כן תורם למתנחלים, לא תורם לקיצונים, כן תורם לישיבה שלמדתי בה, לא תורם לחרדים, כן תורם לחרדים, מה פתאום שאתן שקל לישיבה שבראשה עומד הרב הזה? מה בכלל עושה פה קופת צדקה שלהם?", ומיד מצווה של יום חג הופכת לעשיית חשבון של ימי חולין. לא העניים מעניינים, ולא עירך אלא רק סימן הקריאה של "קודמין!". האם צדקה ותרומה למוסדות הקרובים ללבך, שאתה תורם להם ממילא כל השנה, הן מצוות צדקה גדולה יותר מתרומה דווקא למי שיותר רחוקים ממך וגם הם נזקקים?

תכלית הידיעה: שנדע שלא נדע

ידידי קובי אריאלי סיפר לי שנתקל פעם בגן החיות התנ"כי במלמד דרדקי חרדי מסביר ביידיש לתלמידיו ליד הכלוב של הנמר כי זה אריה. כשקובי תיקן אותו שמדובר דווקא בנמר, א־לעמפערט, אמר המלמד: "א־לייב, א־לעמפערט, א־נפקא מינא", שפירושו בתרגום חופשי לעברית: "אריה, נמר, מה זה כבר משנה?".

ידע הוא כוח, כך נהוג לומר, ונדמה כי לעתים קרובות החשש מהפגנת ידע הוא אחד מהמאפיינים של השיח הדתי-חרדי. אף כי אין שום מצווה מדאורייתא לערבב בין נמר לאריה או בין נחליאלי לסתוונית (שניהם יונקים כמדומני), הרי שיש נטייה לאנשי תורה להפגין כי כל ידע כללי הוא שולי וטפל לידיעת התורה. מותר לך לדעת גם קצת מהוויות העולם. ללמדכם: כל מה שהוא לא "משלנו", מעולמנו התורני הטהור והשלם, ראוי לנהוג כלפיו מידה של ריחוק וזרות, אזכור תוך התנכרות מדודה ומכוונת. ואולי זו גרסה חדשה ל"על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת, ביודעים ובלא יודעים": ג'ון או פול, אריה או נמר, איך ווייס נישט. ואם זה לא היה משעשע זה בטח היה עצוב, אבל מה כבר ההבדל ומאי נפקא מינה.

אורי אורבך ז"ל (צילום: באדיבות המצלם)

עם כּיפָה!

כשהייתי ילד קטן עם כיפה, עניתי לשכנה אחת בחוצפה.

מיד היא אמרה: "בושה וחרְפָה. כך מדבר ילד עם כיפה?".

כשהייתי נער ולא קמתי לזקנה (אולי שקעתי בשינה...), היא מיד נעצה בכתפי את כפה: "לא מתבייש בחור עם כיפה…".

כשהלכתי לצבא ושברתי שמירה, הקצין קצת ריחם אך העיר הערה: "דווקא ממך איש לא ציפה סוף־סוף, בכל זאת... עם כיפה!".

אז הורדתי את הכיפה והנחתי בפינה והתחלתי לענות בחוצפה לשכנה, ובאוטובוס בכלל לא קמתי לזקנה, ובשמירות "הרבצתי" כזאת שינה... אז "דתי" אחד שראה אותי, אמר (בלי חיוך) זה הכל כמובן שאלה של חינוך, רואים שזה חילוני מלידה, בלי ערכים טיפה כך לא היה מתנהג בנאדם עם כיפה!

צום קל

אתה מאחל לידידך הדוס "צום קל" לקראת תשעה באב, והוא מחזיר לך בפסקנות: "צום מועיל!", פלוס הסברים דידקטיים: "צום קל?! מי אמר שצום צריך להיות קל? הרי לא באנו ליהנות. אתה אמור לסבול בתענית!"

אבל גם צום מועיל נשמע פלסטי ומעוקר, הרי אנחנו לא צמים בשביל להועיל. ביידיש קיים האיחול היהודיי הומוריסטי: א־גיטע חורבען (חורבן טוב), אבל ביידיש כל קרעכץ נשמע יותר טוב. וחוץ מזה, אם כבר מאחלים לך, תוותר על פרצוף התשעה באב שלך (או פרצוף איכה) ותגיב בחן חן פשוט. לא מתווכחים עם איחולים.

מראיין: "בוקר טוב". מרואיין: "בוקר לא כל כך טוב". דוגמה מהרדיו, בוקר לאחר פיגוע.

עיתונות חרדית

זו טכניקת התעלמות מודעת ומכוונת, הגורסת שלא כל המכוער והזר לעולמנו צריך להיכנס לעיתון, ודאי לא לעיתון שקוראיו בוחרים לחיות בעולם של תורה וצניעות. השאלה היא כמובן מהן המילים האסורות, היכן הגבולות והאם סטריליות לשונית מופרזת לא גובה את מחירה במקומות אחרים.

מנגד, כשנחשפים לאופן המוקצן והגס שבו עיתונות חילונית וחופשית ללא גבול מדווחת על עבירות אלימות, בא לך להתעטף בדפים גדולים של "המודיע".

השר אורי אורבך (צילום: פלאש 90)

עניין של ניסוח

"הוא בחר לסיים את חייו בסיוע אנשי ארגון שווייצרי שמסייעים לחולים חשוכי מרפא לסיים את חייהם ללא סבל וייסורים" (מתוך הידיעה שהוקראה בגל"צ). זה ניסוח מכובס להחריד בהתחשב בנסיבות הטרגיות, אבל אין כמו מילים המתארות מוות כדי לחדד ולהצביע על השקפות עולם מנוגדות בתכלית. הרי אפשר לומר למשל ש"אנשי הארגון הורגים/רוצחים/ממיתים/מחסלים חולים סופניים", או "מעניקים שירותי המתה בתשלום". "רצח מתוך רחמים" מול "המתת חסד" הוא נושא קבוע לשיעורי חברה ולפעולות בתנועת הנוער. המילים המתה והריגה מפחידות עד מוות, כך שאפילו הווטרינר "מרדים" חתולים. מה שנקרא להרוג ברכות.

דרוס כל דוס

הפגיעה באדם החרדי הפכה לנורמה. כבודו הפך למרמס, אמונתו זוכה לקיתונות של לעג ובוז. הוא מכונה בכינויי גנאי, אשתו נקראת מכונת לידה, ילדיו טפילים והוא עצמו, החומייניסט הזה, נמלה שחורה בשעות העבודה ועלוקה בשעות הפנאי, וכל מסע השיסוי הזה הונהג על ידי הנחמדים האלה, שסובלנות וקדמה תמיד בפיהם, שכבוד האדם וחירותו בראש מצעיהם.

אם "אנשי הרוח" היו באמת בני תרבות, היה עליהם לעורר את הוויכוח עם ההשקפה החרדית. יש מקום נרחב לדיון ולעימות בנושא יחסם של החרדים לחברה ולמדינה. גם לפעולות חקיקה יש מקום, במיוחד אם המפלגות החילוניות היו חפצות בקצת יותר מוסר ובקצת פחות שלטון. אבל כיוון שרוב אנשי הרוח שלנו הם בעצם יחצנים הנדחקים בתור לפרסום בטלוויזיה, אין להם זמן וסבלנות להעביר מסרים רוחניים וחינוכיים לציבור החילוני החרד שלהם. את המלאכה השחורה הזו הם משאירים לקופירייטרים ולמנסחי סטיקרים.

אם עולמם של אנשי הרוח לא היה צר כעולם נמלה, מישהו דווקא מאלה שהשקפתם היא חילונית מובהקת היה מקים קול מחאה נגד הביטויים האנטי־חרדיים, הגזעניים והאנטישמיים.

אורי אורבך ז"ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נגד הבעד

בכל ויכוח עם שמאלנים, הם מעלים כבר בשלב השאלה הזהה את הטענה המופלאה: "אבל הערבים לא יסכימו למה שאתה מציע להם", או בנוסח מעודן יותר: "אני לא מכיר אף ערבי שיחתום על נייר כזה". בכל הוויכוחים האלה, השמאלן מייצג כל כך טוב את הצד הפלסטיני או הסורי, שממש חבל שצוותי המו"מ הערביים לא מצרפים לשורותיהם איזה שלום עכשווניק. מה יש? קחו איתכם ישראלי או שניים ממרצ למו"מ, ותשיגו מישראל הרבה יותר.

איש אחד סיפר לבן שלו: "פעם רדף אחרי נמר ביער". צחק הבן: "אז איך אתה חי, הרי הנמר יותר מהיר ממך". אמר האב: "טיפסתי במהירות על עץ". גיחך הבן: "אבא, אבל הנמר זריז ממך בטיפוס על עצים. אז איך ניצלת?". ענה האב: "זינקתי במהירות מהעץ". "לא יכול להיות", צהל הילד. "הנמר גמיש ממך ובוודאי היה מזנק וטורף אותך". התרגז האבא: "תגיד לי, אתה בעדי, או שאתה בעד הנמר?".

זו אומנות

בעדותה של ליליאן פרץ, עובדת משק הבית בבית שרה נתניהו, הסבירה פרץ למה נתבקשה לבשל אצלה בבית באור עקיבא ולא בבית נתניהו: "שפיקאסו לא יריח חס וחלילה את ריח הטיגונים, ורק הבאבא סאלי אצלי בבית יכול להריח טיגונים". אמת או לא, זהו טקסט מכונן: הוא בין עדתי, בין מעמדי, ציורי.

הגבירה האשכנזייה עם הפיקאסו היקר שלה, מול העובדת המזרחית עם תמונות הצדיקים הפשוטות, שיכולים כביכול להריח טיגונים בלי שהתמונה תינזק.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

בלי להיכנס לסכסוך היצרי, אין ספק שנפתחה פה חזית רוחב: קיסריה - אור עקיבא, אמנות - פולקלור, איסטנסיות - עממיות, פיקאסו - באבא סאלי. תמונה אחת ועוד אחת שוות אלף מילים.

מקורות: עיתונות התקופה, טורי דעה, דתי נורמלי ועוד.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות