כיכר השבת

במאבק נגד המודרנה

'מסית ומדיח' ו'התחבר לחברה אסורה': המתקפה הכפולה של הגאון ההונגרי על שני גדולי ירושלים

לפני 85 שנים, נפטר הגאון רבי שאול בראך זצ"ל, מפוסקי הונגריה | מסכת חייו הסוערת, שהחלה בילדות מופלאה בניטרא והסתיימה במאבק עיקש נגד כל זרמי המודרנה - ממשיכה להדהד גם היום | ישראל שפירא עם סיפור חייו והשקפתו של הגאון ההונגרי (מגזין כיכר)

| 47 | כיכר השבת |
'מסית
ומדיח' ו'התחבר לחברה אסורה': המתקפה הכפולה של הגאון ההונגרי על שני גדולי
ירושלים

החודש, בכ"ו בשבט תשפ"ה, אנו מציינים 85 שנים לפטירתו של הגאון רבי שאול בראך זצ"ל, מפוסקי הונגריה, שנפטר בגיל 75 בשנת ת"ש (1940). מסכת חייו הסוערת, שהחלה בילדות מופלאה בניטרא והסתיימה במאבק עיקש נגד כל זרמי המודרנה, ממשיכה להדהד גם היום.

בעיירה קאשוי שבהונגריה, בשנת תרפ"ז (1927), ישב הרב שאול בראך וכתב את אחד המכתבים החריפים ביותר שנכתבו אי פעם נגד הציונות הדתית והרב הראשי הרב אברהם יצחק הכהן קוק. מילותיו הנחרצות של הרב בראך, שנחשב לאחד מגדולי הפוסקים בהונגריה, הכו גלים בעולם היהודי.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

רבי שאול בראך עם רבי יואל מסאטמר

בנוגע לציונות ואגודת ישראל כתב: "כל מי שמאמין בתורת משה ירחק מאד מאהלי ציונים ומזרחים וימנע מלאכול ולשתות אצלם כמו אצל נכרים והי' ראוי להבדילם מקהל ישראל כמו שעשו אבותינו עם הצדוקים ובייתוסים והקראים...".

על הרב קוק כתב בתשובה מיום י"א תשרי תרפ"ז: "הוא מסית ומדיח כירבעם בן נבט, לא רציתי להזכיר שמו המרומז בישעיה כ"ח ח' (כי כל שלחנות מלאו קיא ר"ת אברהם יצחק קוק)... דקרובים דרכיו לאותו האיש... ויש תקוה טובה שגם הוא יתנצר... וכל אשר יכבד אותו הוא ממש כמשתחווה לע"ז".

דבריו החריפים של הרב בראך כנגד התנועה הציונית מתוך ספרו 'אבות על בנים'

גם מהגאון רבי יוסף חיים זוננפלד, דמות שנחשבה לסמל הקנאות והמאבק בציונות בירושלים, לא חסך הרב בראך את שבטו. למרות שהרב זוננפלד נודע כמתנגד חריף לרב קוק ולתנועה הציונית, בעיני הרב בראך גם הוא לא היה קיצוני מספיק. הרב בראך ראה בחומרה רבה את השמועות על קשריו של הרב זוננפלד עם תנועת 'אגודת ישראל', שנחשבה בעיניו כפשרנית מדי וכסטייה מדרך האבות האמיתית.

בחיבורו "אבות על בנים", שפורסם בשנת תרפ"ו, הביא הרב בראך את דברי הגאון רבי יהודה גרינוואלד, שגם הוא ראה בחומרה את התקרבותו של הרב זוננפלד לאגודת ישראל. וכך כתב במילים חריפות ובלתי מתפשרות:

"ובענין חברת אגודת ישראל, לא אכחד מלחוה דעתי הנה הגאון הקדוש יודא זצ"ל גרינוואלד בספרו אל הגאון הצדיק מו"ה יוסף חיים זאנענפעלד התמרמר מאד על השמועה שהגאון הנ"ל התחבר עצמו אל חברא זו וביקש מאתו שיעמוד כנגדם." — "אבות על בנים: (ביאור על מסכת אבות", דפוס יעקב ווידער, סמיהעאלי תרפ"ו. עמ' כז.)

הבאת דברים אלו בספרו מעידה על הקו הבלתי מתפשר שנקט הרב בראך, שלא היסס לצאת גם נגד דמויות שנחשבו לקנאיות בעולם החרדי. עבורו, כל סטייה, קלה ככל שתהיה, מהדרך המסורתית, וכל ניסיון להתמודד עם אתגרי העת החדשה באמצעות התארגנות מודרנית כמו 'אגודת ישראל', היו בגדר פשרנות אסורה וסכנה רוחנית ממשית.

דבריו של הרב בראך כנגד הגרי"ח זוננפלד שהתחבר ל'אגודת ישראל' מתוך ספרו 'אבות על בנים'

עמדותיו של הרב בראך לא צמחו בחלל ריק. כפי שנראה בחלק הבא של הכתבה, כבר בילדותו המוקדמת בניטרא, נחשף למחלוקות בין רבנים ולמדן את חשיבותה של עמידה נחרצת על עקרונות, דבר שעיצב את אישיותו התקיפה בהמשך חייו.

הביקורת המורכבת: בין הרב קוק לרב זוננפלד

מעניין לראות את ההבדל המשמעותי בין התייחסותו של הרב שאול בראך לרב קוק, שהייתה ישירה, חריפה ובלתי מתפשרת, לבין התייחסותו לרב יוסף חיים זוננפלד, שהייתה מורכבת יותר. שניהם היו מנהיגי היהדות בארץ ישראל, אך עמדו בשני קצוות אידיאולוגיים - הרב קוק כתומך בשיתוף פעולה עם הציונות, והרב זוננפלד כמתנגד חריף לה.

הרב בראך, שמיקם את עצמו בעמדה קיצונית יותר מהקיצוניים ביותר, מצא פגם אפילו בקנאותו של הרב זוננפלד. הוא לא תקף אותו ישירות אלא באמצעות ציטוט דברי ביקורת של הרב יהודה גרינוואלד, שהביע התמרמרות על שמועות לפיהן הרב זוננפלד "התחבר" לאגודת ישראל.

בעיני הרב בראך, עצם הנכונות של הרב זוננפלד להשתייך לתנועה ממוסדת כמו אגודת ישראל, אפילו כזו שנוסדה במטרה להתנגד לציונות ולרפורמה, הייתה כבר פשרנות אסורה. בעולמו של הרב בראך, כל התארגנות מודרנית, גם אם מטרתה התנגדות למודרנה, חשודה בהידמות לשיטות ה"אויב" ולכן פסולה.

עם זאת, הרב בראך מציין בכתביו שהוא מביא את הדברים "לעורר זכות" על הרב זוננפלד – ביטוי המעיד על מידה מסוימת של כבוד והערכה, בניגוד בולט ליחסו לרב קוק. נראה שהרב בראך ראה את הרב זוננפלד כמי שסטה במעט מהדרך הנכונה, אך עדיין נותר בתוך גבולות הלגיטימיות, בניגוד לרב קוק, שאותו ראה כמי שחצה לחלוטין את הגבול.

קהילה ייחודית בניטרא

בשנות ילדותו של הרב שאול בראך, היתה ניטרא תופעה יוצאת דופן בנוף היהדות האורתודוקסית. היא הייתה הקהילה היחידה בכל המדינה ובין כל הקהילות האורתודוקסיות שבה כיהנו שני רבנים במקביל, כששניהם נושאים בתואר אב"ד (אב בית דין) עם כל הזכויות הנלוות.

המצב הייחודי הזה נבע ממחלוקת עמוקה בין שני פלגי הקהילה בכמה עניינים הנוגעים להנהגתה. למרות שמדובר היה בשני פלגים חרדיים, המתח ביניהם היה משמעותי. כדי למנוע הסלמה של המחלוקות, הגיעו הצדדים לפשרה יוצאת דופן - כל קבוצה תבחר לעצמה רב משלה.

בראש שני הפלגים עמדו שני גאונים מפורסמים:

  1. הגאון רבי שלמה דייטש זצ"ל
  2. הגאון רבי יוסף הוניג זצ"ל

למרות המחלוקת, הקהילה נשארה מאוחדת במוסדותיה. ההפרדה היחידה הייתה בבתי הכנסת - לכל רב היה בית כנסת משלו. המשכורות לשני הרבנים שולמו מקופה אחת של הקהילה. כל רב דרש בבית הכנסת שלו, פסק שאלות והלכות לאנשיו, וניהל את ענייני הדת של קהילתו.

בתוך המציאות המורכבת הזו צמח הילד שאול בראך. בגיל 11, הוא עשה דבר יוצא דופן - למד בשתי הישיבות במקביל. הוא היה עובר מישיבה לישיבה ומשיעור לשיעור, מתייצב לבחינות אצל שני רבותיו, ואף מעבר לכך - למד שתי מסכתות נוספות בעצמו.

בעדות שסיפר לתלמידיו שנים לאחר מכן, תיאר הרב בראך את מסירותו ללימוד: "לא הפסקתי מלימודי אפילו רגע אחת במשך כל מעת לעת, פרט למעט השעות שישנתי, לא יותר משלוש עד ארבע. כשהייתי בן אחד עשרה, הייתי כבר תלמיד חכם מופלא, ידעתי כמה מסכתות בע"פ עם הרבה מפרשים".

ניתן לשער שהחשיפה המוקדמת למחלוקת בין שני הרבנים, והיכולת לראות את שני הצדדים מקרוב, השפיעה עמוקות על אישיותו של הרב בראך. אולי דווקא המחלוקת המכובדת הזו, שנפתרה בדרכי שלום תוך שמירה על עקרונות, עיצבה את גישתו התקיפה בעתיד כנגד תנועות שראה בהן סטייה מדרך התורה כ'אגודת ישראל' והתנועה הציונית.

רקע משפחתי ושורשים

הרב שאול בראך נולד בכ"ט בשבט ה'תרכ"ה (25 בפברואר 1865) להרב אלעזר ולאמו ליבא, בת הרב יעקב מאיר צבי פרידלנדר, מחבר הספר "דרך ימה". סיפור מעניין קשור לשם משפחתו - המשפחה, שמקורה בעיר פרערא שבצ'כיה, נקראה במקור על שם עירם 'פרערא', אך סבו של הרב שאול, יחד עם ששת אחיו, החליטו לשנות את שמם ל'בראך'.

שלוש תחנות של השפעה

במהלך חייו כיהן הרב בראך בשלוש קהילות משמעותיות:

  • קרולי - 14 שנה
  • מאגנדורף - 18 שנה
  • קאשוי - 17 שנים אחרונות

בכל מקום שבו כיהן כרב, הפיץ את תורתו ההלכתית וההשקפתית בדמות משנתו החריפה נגד הציונות ואגודת ישראל. הוא לא הסתפק בהתנגדות שקטה, אלא פעל באופן אקטיבי להפצת דעותיו בקרב הציבור.

בין ספריו הרבים:

  • "משמרת אלעזר" על המועדים
  • "בהיות הבוקר" - דרושים לשבועות
  • "גבעת שאול" על חודש אלול

הרב שאול בראך נפטר ביום שני, כ"ו בשבט ה'ת"ש (5 בפברואר 1940), והשאיר אחריו מורשת של תורה והשקפה. השנה, תשפ"ה (2025), מציינת 85 שנה לפטירתו. דמותו ממשיכה לעורר דיון והשראה בעולם היהודי, כשמשנתו התקיפה וההחלטית מהווה נקודת התייחסות משמעותית בשיח על יחסי דת וציונות.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

קברו בקאשוי, שמעליו הוקם אוהל, מהווה עד היום מוקד עלייה לרגל למבקשים ללמוד מדרכו ומורשתו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא"ל desk@kikar.co.il.
תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
מה הענין להעלות פרשות באוב? למה סתם להעלות מתקפות על רבנים? לא מכבד לא את התוקף ולא את המותקף
מפלג
מכבד מאוד את הגה"ק רבי שאול בראך זי"ע, מלחמתם של גדו"י במהרסים ובמהללים את הכופרים, זה השבח שלהם!
תכתב לדור אחרון האמת
27
בושה של כתבה! פעם רב אחד דיבר נגד מרן הראי"ה והחפץ חיים יצא וטרק את הדלת באומרו: "לא אהיה במקום בו מדברים על גדול הדור" בהזדמנות אחרת, נשא הראי"ה קוק דברים והחזון איש כל הדרשה כי "כשהתורה עומדת, אני לא יכול לשבת". וכבר אמר מרן הגר"ע: "הרב קוק היה מלאך ה' צבאות, אסור לדבר עליו!"
הרבי מסאטמר
הח"ח יצא במכתב נגד רב קוק בשנת תרפ"ה, וז"ל: כהיום נמצאים אנשים אשר מבלי דעת ותבונה מכנים ומדמים את האוניברסיטה אשר בנו בעיה"ק בשם "בית המקדש השלישי" ואכסניה של תורה, והרעיון הזה מפרסמים ומפיצים אותו בקרב בית ישראל. וזהו חילול תורתינו הק' אשר לא נשמע מעולם כמותו וכו' עכ"ל.
הרבי
עי' בקונטרס הנפלא "מראה כהן" בנספח ב', עמ' ס"ט - ע"ה שמביא ממקורות הציונים בעצמם שמעידים על שהיה הר' קוק האיש שאמר את הדברים הנ"ל בחגיגת האוניברסיטה העברית בשנת תרפ"ה, ועליו כיוון הח"ח זי"ע במכתבו נגד זה
הרבי
26
כל ילדיו של הגר"ש נרצחו בשואה.... וד"ל.
בן שלום
אתה בא כעמלק, שהרי גם ילדיו של הרבי מבעלז ועוד מאות צדיקים נרצחו בשואה, אם מזה אתה מוכיח הרי רבי עמרם בלוי שיצא וכתב דברים חריפים נגד רב קוק ואף גידפו בפומבי בעת שרב קוק נאם בהנחת אבן הפינה לשכונת 'עץ חיים', חי ועבר את השואה וילדיו האריכו ימים.
בן ארצי

הצגת כל התגובות

25
עובדתית . אלה שהלכו בדרכו של הרב הגיעו בסופו של דבר 4 שנים לאחר פטירתו לאושויץ .לעומת זאת כל אלה שהיו מודעים לחומרת המצב בחלקם הגדול ניצלו.
חרדי
החזו"א אמר שאלו שאומרים שגדולי הדור שלא הסכימו לנסוע לארץ ישראל לא טוב עשו, הרי זה מינות!! ולאלו שהתלוננו נגד רבי חיים עוזר בענין זה, התבטא שטוב שרח"ע התנגד להעביר ילדים לא"י. (מעשה איש ח"ד עמ' ט"ז)
יעקב
24
מיותר לחלוטין מה המטרה שלך לעורר שוב ריב ומדנים
אליהו לוי
23
מה העניין בלהביא כתבים של רב כה קיצוני בדעותיו? סתם מלבה יצרים. צריך קצת אחריות ציבורית על מה מפרסמים
גלעד
מלחמתם של גדו"י במהרסים ובמהללים את הכופרים (ועוד בדמות "רב"), זה השבח שלהם!
יאיר
22
לא הייתי מכניס ראשי בין ההרים. היזהרו בגחלתן, של כל הצדדים החולקים, שכולם לשם שמים.
חנניה
במקום כזה אין חולקין כבוד לרב. אין מה להשוות בין הרב קוק שכל גדולי ישראל כמו הרב אלישיב,הרב אוירעבך, הרב עובדיה ראו בו גדול הדור ומלאך ה לבין הרב הנ"ל.
יאיר
על מי אתה משקר? רוב גדו"י מזמן רב קוק יצאו נגדו, אפילו רבי גדליה נדל (רבו של שילת..) התבטא נגד הרב קוק (מילי דהספיד על רבי גדליהו נדל תשס"ה, עמ' ק"ח אות ו').
יעקב
21
איפה הוא ואיפה הרב קוק? הכי קל להתנגד לכל דבר שלא בדיוק בקו שלך...הכי מצחיק זה שכל אחד חושב שאלוהים התגלה בהר סיני לרב שלו...ומי שלא בדיוק כזה כופר... בכל מקרה ההבדל ברור ,לרב קוק הייתה אחריות על כלל ישראל ולרב בראך אחריות על כמה הונגרים...
אמיר
20
כמדומה ששמו אינו ידוע כמעט בכלל, גם לא ברמז , ושמו של הרב קוק שהרב הנ"ל הזכירו ברמז, ידוע כיום בכל ישראל
אריה
19
הרב קוק היה קדוש עליון. כל השאר לא ראוי להתייחסות.
דודי
18
מה יצא ממנו ומה יצא מהרב קוק? מהרב קוק יצאו עשרות אלפי אנשי קודש בעלי ספרא וסייפא, שהולכים בדרכו, לומדים את ספריו ומקדשים שם שמים ברבים. ומי זוכר את הרב מנייטרא? אף אחד
דניאל
מה יצא מרב קוק ודרכו? עי' ספר דת הציונות, ועוד, אפי' רבי גדליה נדל התבטא נגדו. וכן בדורו של רב קוק יצאו נגדו גדו"י מהרוגצ'ובער, הכף החיים, רבי שאול דייויק, ועוד הרבה גדו"י. דבר חסר תקדים מאז זמן מנדלסון.
דניאל
מדוייק לחלוטין
איש
17
לא ראוי לצטט רב עלום שם בנוגע למה שכתב על הרב קוק , גם הרבנים בדורות האחרונים שלא הסכימו עם דרכו של הרב קוק כיבדו אותו מאוד ובראשם הרב הרב אלישיב, צריך וחובה למחות על ביזוי ת״ח
ג׳ינג׳י
מה יצא מרב קוק ודרכו? עי' ספר דת הציונות, ועוד, אפי' רבי גדליה נדל התבטא נגדו. וכן בדורו הרוגצ'ובער ועוד הרבה גדו"י. דבר חסר תקדים מאז זמן מנדלסון.
יצחק
16
היה מלומד אחד שכתב ספר הסטוריוני על החרמות שעשו המתנגדים לחסידים. לפני שהוציא את הספר הוא פנה לרב צבי יהודה קוק זצ"ל להתייעץ, והרב אמר לו לגנוז את הספר. שלא לעורר מחלוקות מיותרות. וכך אכן עשה המחבר למרות כל העבודה הרבה שהשקיע (בניגוד לכותב המאמר הזה)
נפתלי
15
ר"ש בראך לא "תקף" את רי"ח זוננפלד, (בוודאי לא אם כוונתך להציג זאת "כאותו סוג מתקפה" של הרב בראך על האיש השני) ביקורות היו מאז ומעולם בהסטוריה, אין להציג את דבריו החסרי תקדים על ר' קוק כאותו דבר על הרב זוננפלד.
אריה
14
הגה"ק רבי שלום מבעלז אמר: שמקובל בידו בעת שיבוא משיח צדקנו ויחדש הסנהדרין יהיו רוב הסנהדרין מחכמי הונגריה (הדרך עמ' 25). כל מי שמבין את רעת הציונות ועד כמה רבני הונגריה צדקו יבין את פשר דברי הרה"ק מבעלז.
אריה
כדרכם של חרדים, בונים תילי תילים של "השקופה" על בסיס בובה מעייסעס
נפתלי
אולי התכוון הרבי מבעלזא לרב טייכטל שגם היה מהונגריה בעל הספר "אם הבנים שמחה" שכבר כתב שכל אותם גדולי ישראל שהתנגדו לעלייה לארץ לא יוכלו לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה של מילוני עמך בית ישראל שנרצחו ונשחטו בשואה.
יאיר
הרב טייכטל היה יחיד בהונגריה עם הדיעה שלו (עי' מעשה איש ח"ד עמ' טז, שהחזו"א אמר שהמאשים בשואה את גדו"י שהתנגדו לעליה לא"י זה מינות) ולכן הרה"ק מבעלז לא התכוין אליו, נכדו ההונגרי של הרב טייכטל היה הפוסק רבי מאיר ברנסדורפר מהעדה החרדית.
יאיר
13
עשרות אלפי יהודים יראי שמיים הוגים בתורתו של מרן הרב קוק זצ"ל בכל יום, הולכים בדרכו וממשיכים את אורו. עם כל הכבוד לרב הנ"ל הוא טעה בגדול.
יאיר
12
הגרי"ח זוננפלד היה ראש אגו"י בירושלים וממש בשר מבשרה. כך גם תלמידו הרב משה בלוי שהקים עם רבו את "העדה החרדית" פרש ממנה בהמשך כשהחליטה להיפרד מאגודת ישראל.
יהיה טוב
11
אם רוצים לשמור על כבודו של הרב בראך היה עדיף לא לצטט את דבריו החריפים על מרן אור ישראל וקדושו הגאון הראי"ה קוק זצוק"ל. רואים בחוש עד כמה הביטויים הקיצוניים הם הבל גמור, ומי שטעה כאן בגדול זה הרב בראך.
כבוד התורה
מלחמתם של גדו"י במהרסים ובמהללים את הכופרים, זה השבח שלהם!
עוד מזרוחניק מלא תסכול מהאמת
10
: "כל מי שמאמין בתורת משה ירחק מאד מאהלי ציונים ומזרחים" מה מזרחים עשו? צדקים בכול יוצאי מזרחים וספרדים.
רחל
הוא דיבר על מפלגת המזרחי הציוני, ולא על עדות המזרח, נא לא לערבב.
יעקב
9
לצערנו הציבור שלנו הקצין מאוד בעשרות השנים האחרונות .חלק גדול בתופעה של החזרה בשאלה נובעת מהעובדה שההקצנה חונקת את האדם ומעוותת את המציאות שבו האדם נמצא .אדם בעל שיפוט עצמי מתחיל להבין כי הדרך שבה מובילים אותו שגויה.
חרדי
8
יש עדויות על כמה מגדולי ישראל לפני ואחרי השואה שאמרו על הגראי"ה ביטוי שאומרים ביוצרות שבת זכור.....
Y K
7
טוב לא ממש הלך לו כנראה. ואין לי מושג אם טוב בכך או לא. מה שבטוח שאיש קדוש כמו הראי"ה קוק והרב זוננפלד כן נזכרים לטובה עד היום.
המגיה
אתה חי בסרט, אף אחד לא מזכיר את ... לטובה להיפך הוא בר יראה בעולם החרדי, להבדיל מהרב זוננפלד והרב בראך שמקובלים על כלל העולם החרדי, מלבד אצל הציונות דתית שכבר יצאה מזמן מהתורה!
המעיר
6
מיותר מאד להביא דברי זלזול במרן הרב
ראינו שבסוף מרן הראי"ה צדק
מה ראיתם בדיוק? את הציונות הדתית ומפד"ל הכושלת והרחוקה מהיהדות?...
הגה"ק הרב בראך צדק בגדול
רשע תמהני אם אחרי דברי בלע שלך תחיה עוד יום
אליהו לוי
5
לא חסר משוגעים...
דוד
4
חבל להוציא דיבה על מתים. איסורי לשון הרע וביזוי תלמידי חכמים
יהודי
3
מדוע צריך לחפש דברים כאלה מן העבר, כאילו שחסרים דומים לו בימינו?
יצחק
2
רבי אלעזר אבוחצירא זללה"ה הגה רבות בספריו. הספר האחרון שעסק בו לפני שקיבל קהל ונרצח היה ספר של ר שאול בראך במקום שכותב על מי שמוסר עצמו למען הכלל.
אריאל
1
יפה ומחכים
אסי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים