כיכר השבת

טור דעה

מן הנרדפין ולא מן הרודפין // אורי איזנברג

ישנם גורמים פוליטיים ועסקניים שחוששים מהצלחה של הרב והתגבשותו של ציבור בני תורה אשר לא סר למרות הממסד | אורי איזנברג, יו״ר אברטק קודקוד, מסביר את האינטרס נגד הרב לייבל והאם הוא יחיד בעמדותיו? | החלק השני (חרדים)

| 40 | כיכר השבת |
אורי איזנברג
אורי איזנברג

כמו לכל גישה חינוכית, לקיצוניות יש מחיר. החינוך לביטול ולזלזול בדעות אחרים עלול להוביל גם לתוקפנות ואלימות.

חכם עדיף מנביא, הגר״ד לנדו כתב בשנת תשמ״ט (1989): ״הזאת תהא צורתו הרוחנית של עולם התורה בדור הבא, ובמקום ציבור תורני נעלה ומרומם, ניהפך לציבור אלים וחשוף זרוע מלחמה – כדי לטרוף זרוע אף קדקוד של כל מי שמצר צעדינו או שאינו נושא חן בעינינו?״.

לא שמענו על החזו״א ותלמידיו שהכו ורדפו את החולקים עליהם. לא שמענו על הרב מבריסק ותלמידיו שצרו על בתיהם של מתנגדיהם. לדאבון לב, הרודפים שצרו על ביתו של הרב דוד לייבל (ושבוע שעבר פגעו ברב אוריה ענבל ) ברשעות ובפראות הם מתלמידי תלמידיהם של רבותינו זצ״ל.

ישנם הפוטרים אלימות זו כמעשים של קבוצה רדיקלית ושולית שמונהגת באופן נפרד ולא משליכה על הציבור כולו. אמנם כן, הם שייכים לפלג נפרד וקטן אבל פלג זה הוא תוצר של אותה שיטה חינוכית המבכרת את טוהר ההשקפה על פני יושר המעשים . וד״ל.

ויתירה מזו, הבה נהיה כנים עם עצמנו, האם אותם בריונים היו מעיזים להכות ברחובה של עיר באגרוף רשע לולי הציבור התורני בבני ברק היה שליו ביחס לבזיון תלמידי חכמים שרח״ל אינם חלק מהשדרה המרכזית? האם אפשר להגיד בפה מלא כי אין קשר וזיקה בין ביזוי ורדיפה רעיונית של החולקים לבין מתן אפשרות לאנשים שפלים לנהוג באלימות פיזית ?

במכתבו, הרב דב לנדו מסביר את גודל החורבן שאלימות פוליטית עלולה להביא. החורבן הוא רוחני וגשמי כאחד:

״ואומר עוד גלויות, ובאופן כללי ונחרץ. אינני מבין בכלל את כל הגישה הזו הגורסת כי על עולם התורה להיות תקיף וחזק ולוחם, היודע להגן על זכויותיו בתוקף, ויודע להשיב מלחמה השערה, ואוי לו למי שבא להצר צעדיו ולמנוע דבר - המגיע לו - בעדו. לא! לא זו צורתו הראוי' והנכונה של עולם התורה. הוא אף פעם לא הי' כך בעבר, ואין זו הצורה שיש ל"הלבישו" בהווה ולהבא! עולם התורה לפי מיטב הכרתי, והכרת אחי ורעי, חייב להיות רוחני, נעלה ועדין, צנוע ומצטנע, ולא המוני ותוקפני, מופיע ומתבלט, לוחם ואלים! לא!״.

בגין דברים נוקבים אלו הורחק הרב דב לנדו מהציבוריות החרדית-מפלגתית למשך דור. אבל אמת קאי, שקר לא קאי. וניכרים דברי אמת.

ההתנגדות התמוהה של פוליטיקאים ואנשי תקשורת חרדיים

בעוד אנשי ההשקפה הטהורה הם מתנגדים טבעיים וישירים לדרכו של הרב, תמוה לראות רבים מאנשי הפוליטיקה והתקשורת החרדית וכן מספר רבנים וראשי ישיבות ״פתוחות״ אשר רחוק עולמם מהקיצוניות כרחוק מזרח ממערב ובוחרים לשתף פעולה (במעשה, בדיבור ובמחדל) ברדיפת הרב.

החזו״א באגרות צ׳ וצ״ב מבאר את מגבלות הביקורת. אדם המעביר ביקורת על יחיד או על ציבור, ביקורת נכונה וחשובה כשלעצמה, אך הוא מונע מתוך רצון להצביע על חסרונות הזולת ולשמוח לאידו הוא ״עושה עוון ופועל מזימת רשע״ גם אם אחרים משמיעים את אותה הביקורת לשם שמיים. במקום אחר החזו״א הורה להתרחק ממחלוקת משום ״שכמעט יש לחוש שהשקפה אחרת הוא משום בעל דבר שיש בצידנו״ - אינטרסים; כסף כח וכבוד מניעים למחלוקת ורדיפה אסורה.

הרב לייבל פועל ללא תמיכת פוליטית ולעיתים כנגד התנגדות עזה מצד אלו שמחזיקים בידם עוצמה רבה באמצעות מערכות מפלגה וממשל, חינוך ותקשורת. על אף זאת, הוא הצליח להעמיד תלמידים הרבה, לבנות כאלף בתים של תורה ולהשפיע על אלפי שלומי ישראל. הוא רואה במפעלותיו סייעתא דשמיא למעלה מגדר הרגיל כאשר הוא פועל במסירות נפש ולא לשם כסף או אינטרס. אעיד כי לא פעם הרב לייבל וויתר על מעמדו בארגון לטובת הצלחת העניין וכדי לאפשר לגדולי ישראל החולקים עליו ליטול חלק.

על האינטרסים והכח שמאחורי המחלוקת

ישנם גורמים פוליטיים ועסקניים שחוששים מהצלחה של הרב והתגבשותו של ציבור בני תורה אשר לא סר למרות הממסד. כאשר עולה תלמיד חכם אשר לא כורע ומשתחווה לממסד המפלגתי-עסקני על כל יתרונותיו ומגרעותיו הוא מאפשר לציבור החרדי לבחור בין אפשרויות רוחניות. בניגוד לכך, ישנם גורמים המנצלים את העדר החירות של הציבור ליצירת הון ושליטה תוך שימוש ציני במטבע שחוק של ״דעת תורה״. עבורם ״דעת תורה״ הוא אמצעי לקבלת מונופול על ההחלטות של ההמון. על כן, כל ריבוי דעות בין תלמידי החכמים פוגע בכוחם.

אם כן, מובן מדוע ישנם גורמים שאין בינם לבין ההשקפה הקיצונית דבר המשתפים פעולה במתקפה על הרב דוד לייבל. התקפה על הרב וביטולו יאפשרו להם לחסל אלטרנטיבה הנהגתית ובכך יבצרו את שליטתם בציבור ובמשאביו. אלו הרודפים במזימת רשע - ״והאלוקים יבקש את נרדף״.

האם הרב לייבל יחיד בעמדותיו?

זה לא סוד שישנם עוד מגדולי ישראל ותלמידי החכמים שנוטים לשיטת הרב לייבל. לצד אלו שחולקים עליו אבל סבורים שניתן וצריך לשנות מהמצב הקיים. הצד השווה שבהם שהם אינם מביעים את דעתם מחמת אונס. למעשה, האם זה מפתיע שתלמידי חכמים נוספים שסבורים כמוהו מעדיפים לשתוק, וכי מי מוכן לסבול את האלימות הזו?!

כל זמן שהרדיפה ממשיכה - כלל ישראל לא שומע את כלל דעות תלמידי החכמים בנושא שכן רק מי שדעתו כדעת גדולי ישראל המתנגדים - ישמיע אותה. וכך מסיים החזו״א: ״ובכל אופן עלינו לקיים: לעולם יהיה אדם מן הנרדפין. וליבי נוקפי בזה שלא יהיה ח״ו עוון קטטות של תלמידי חכמים אשר תוצאותיו…״

בתי ישראל אשר קיבלו רוחנית וגשמית מהרב יענו ויאמרו: אשריך רבי דוד לייבל שאתה מן הנרדפין ולא מן הרודפין, שומעים חרפתם ואינן משיבין - עליהם הכתוב אומר: ״ואוהביו כצאת השמש בגבורתו״.

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
35
יהיה מעניין לדעת מתי מחליטים שלא לפרסם תגובות, או שזה סתם כי יש אצלכם בלאגן כמו בערים החרדיות…
נו נו
34
ובכן, גם אצל רבנים התקיים, דברים שרואים מכאן לא רואים משם.
שמעיה
33
תודה על דברי תורה ישרים ונוקבים.
מים קרים על נפש עייפה

הצגת כל התגובות

32
שכוייח. מעט אור דוחה הרבה חושך
רשכבה''ג
31
מיהו חרד . אדם החרד מלשאת בנטל הכלכל והבטחוני .הוא חרד מללכת לעבודה .הוא חרד מלהתגיייס לצבא .
משה טייכמן
30
דברים של טעם אבל שאלתי, אותו ר' דב לנדו שהבאת בראשית דבריך הוא הוא שיצא נגד הרב לייבל. אז אם כן מדןע היכן שנח אתה מביא את דבריו והיכן שלא הוא נעלם??
איש
כי מדובר באיש עסקים שתפרסם "דעת תורה" אותה מצא באינטרנט...
דעת תורה
29
שכוייח
לא תגורו מפני איש
28
כל מילה ברזל !!! לאיפה הגענו ...
מוריס
27
הקהילה שלנו קידשה את הבטלנות ואת האלימות באיצטלה של ׳התבדלות׳ (כל עוד זה לא מגיע לג׳ובים ולתקציבים).
מה לעשות
26
ועכשיו תצפה לתגובות הרגילות עם הקצף על השפתיים על ׳איך אתה מעיז׳, ועל ׳דעססס תיירה׳, ועל מה שחושבים׳כל גדולי הדור׳, בקיצור שטיפת המוח הרגילה בלי טיפה ביקורת עצמית ועניינית.
יפה
25
החרדים קידשו דרך חיים שלא נראתה כמוה לפני קום המדינה! חיים ללא עבודה, ללא השתתפות בנטל, חיים של מגיע לנו עוד ועוד, ואנחנו הכי הכי ואין סיבה שהאחרים לא יפרנסו אותנו, יטפלו בנו, ואפילו ימותו בשבילנו!
עצוב אבל נכון
24
מענין מי הכותב? כל עוד הצד השני לא מנסה לרמוס, יש מקום לבדוק ספקטרום רחב יותר של אפשרויות וכך עשה הגראי"ל. מול השטן (= מערכת המשפח) יש צורך לשלב ידים וכל מי ששובר את המעגל ראוי להוקעה.
מישהו
23
ככה זה כשהורים מביאים עשרה ילדים בממוצע ובקום לטפל בהם וללמד אות מקצוע, הם נזרקים החוצה אחד אחרי השני לחיידרים ולישיבות שבהן אין שום מחויבות לשום תוצאה, ואם בא לילד להתפרע ולהתבטל מבוקר עד ערב, למה לא? ראיתם הורה אחד, א-ח-ד שבא לחפש את הבן יקיר שלו שמתפרע בשתיים בבוקר כדי להחזיר אותו הביתה???
ככה זה
22
זאת האמת השקטה שאף אחד לא מדברר אבל אצל החרדים יש דיקטטורת מחשבות
מילה בסלע
21
תארו לכם שהיינו רואים אצל החילונים למשל (כן כן, אלו שחונכנו לחשוב שהם רק צרכני סמים) כאלו התפרעויות של בני נוער ואפילו של מבוגרים, היינו נגעלים. אבל כאן זה משלנו, לא, סליחה, אלו רק הקיצונים, אז זהו שכבר לא! ה׳גדולים׳ שלנו לא מגנים אותם, משמע ניחא להו. פני הדור…
חנניה
20
שסניקים שסבלתם עשרות שנים של רדיפה אכזרית כנגד מרן, כולל איומים בהפגנות מתחת ביתו באחרית ימיו. למה אתם שותקים?
תמהני
19
צפה להתנפלות הפושתקים, איך אתה מעיז? גדוילי הדור חתמו? יש לנו דעת תורה! וכל שאר הסיסמאות המכשירות כל שרץ אפילו בלי קנ טעמים!
זיסל
18
אמת כל דאלים גבר מי שיביע דעה אחרת אבוי לו ולחייו ולמשפחתו עברתם שמרה נצח והכל במעטה של דעת תורה רק שבפנימיות מדובר בעיקר בהון ושילטון והדברים שקופים וברורים כאור השמש
לשנות הכל
17
תודה לרב לייבל ששולח אותו להסביר לנו כמה לא חרדים הם. התוכן מביך גם נגד הרב שטיינמן הפגינו מה זה אומר?
משה
16
חחחחחחחח הוא משכנע את עצמו שזה בגלל שהוא נגד ה'ממסד'. הוא פשוט חותר נגד כל מה שהתפיסה החרדית הייתה כל השנים. מאמר מגוחך... חבל שכיכר נותנים לו מקום
ליהי
15
בבקשה שיעשה מפלגה ונראה כמה יקבל. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול
אורי
14
צר לי, אבל אתם לא חרדים ולא בני תורה נקודה. תגדירו את עצמכם איך שבא לכם על הרצף הדתי, אבל מי שלא נשמע לגדולי הדור, גם אם יש לו תירוצים קלושים למכביר, הוא איננו חרדי.
חרדי ישן וחשוך
13
יפה כתבת. אבל ראוי לומר... שציטוט הגר"ד לנדו ממכתבו דאז - אינו מדבר כו"כ על המון שזועק את דעת רבותיו (באופן שזעקתו זעקת אמת), כל דבריו אמורים אך ורק על התמסדות הציבור התורתי מול השלטונות - הארצי והמונציפלי... בצורת מפלגה. ע"ז היו כל דבריו - על הקמת מפלגה. ולפיכך מה הקשר לצטט אותו בהקשר הרב לייבל.
איסי
דברי הרב לנדאו מדויקים בהקשר של התפתחות התוקפנות בציבור. מי שמקפיד על טוהר ההשקופה סופג מכה קשה בנקיון המעשים.
משום שהתוכן מתאים
12
הדמגוגיה הזו לא עובדת , מה הקשר בין זה שהוא נרדף לזה שדעותיו פסולות והוא בא לשנות את המגזר החרדי ?? (ועוד הולך ומתראיין אצל שונאי ישראל ומוציא דיבת החרדים רע, כדי לקבל מהם לייק ואולי איזה חיוך ואמירה שווואו אם כולם היו כמוך... )
לוי
אגיד לך שהראיון של הרב לייבל יצר הרבה קידוש השם ורוגע בשאר הציבור - שיש רב שמוכן להתמודד מול המציאות ולהביא מסלול איטי שיפתור את הבעיות
באמת?
11
ר' דוד לייבל ראוי לכל הערכה.
יוסי
10
אתה משתמש ברב לנדו רק במה שנוח לך. היום הוא פוסל בצורה חמורה את ד לבל. אתם הורסים את האמונת חכמים,בתירוץ הישן של "חרדים מודרנים" שהעסקנים עושים את הכל. תתביישו לכם ותפסיקו להטעות את העם.שמעתי את "הרב" הזה אומר בהרצאה שגדולי ישראל יכולים לטעות. (רק הוא לא יכול לטעות) גס רוח !
יצחק משה
9
לא שכנעת, מסיבה פשוטה. גם אם היה מקום להידברות עם הצבא, כרגע הוראת כל גדולי התורה מ''הממסד'' (מועצות התורה ש''ס וג') או לא ממסד (פלג ועדה החרדית אשכנזים וספרדים כמו הרב צדקה) שאין לשתף פעולה עם הצבא כל עוד מכוון לנו אקדח לרקה. לאף מגלומן אין רשות לחרוג מהכלל.
יוסי
תפתח מסכת גיטין ותראה על מה חרבה ירושלים. על שנאת חינם. על שתיקת תלמידי חכמים ועל ענוותנותו (במובן של דקדוק במקום שלא צריך) של זכריה בן אבקילוס.
ויש גם דיון תורני-הלכתי לא סיסמאות
8
יישר כח על המילים החדות והמדויקות
יוסי
7
כתבה מאוד מוצלחת. כתובה בצורה מאוזנת, ללא השמצות של בעלי דעות שונות, ומתוך חשיבה לטובת הציבור החרדי בכללו, על כל גווניו. אין כאן התנגדות לגדולי ישראל. ה'גדולים' דואגים לעולם התורה ולכן טוב שהם שמתנגדים לכל מיתווה. אך לא כולם מתאימים ללימוד כל החיים, ועבורם חשוב שיהיה מתווה מתאים בצבא.
חוה
צודקת בכל מילה מקווה שיביא לשינוי וכל הכבוד לאתר שמעלה את הנושא תמשיכו כך
יעל
6
מדוע אתה חושב שהרב לנדו שינה את דעתו? ברגע שהגדרת את עצמך כאיש פתוח מה אתה רוצה מאנשים שהשו"ע הוא נר לרגלם? מדוע אתה מגדיר אנשים אלימים כבעלי השקפה טהורה? לא מתגייס לצבא שרוצה אותי חילוני ומוכן להתפשר על דתי בתנאי שזה לא יתקדם מעבר לקרבי ברפיח
לא אלים לא פתוח
5
ראו גידולים שגידלתם! מה יצא מהקהילה שלכם? אלימות וכפיות טובה לכל אלו שסוחבים אתכם במשך עשרות שנים. גועל נפש
חורבן
4
חזק ואמץ. גדלתי בציבור הדתי לאומי אך התקרבתי לעולם החרדי. מצמרר ומזעזע לראות את ההפגנות מול הרב לייבל. תלמידי חכמים שבארץ ישראל מנעימין זה לזה בהלכה
אלי
3
למה?…
ועכשיו לא מפרסמים את התגובות, מעניין…
2
יישר כוח עושה סדר ושכל
תודה רבה
1
תבדקו תלמידי הרב לייבל בבית שמש הם האלימים האמיתיים, אנשים באים ומוחים, הם נותנים מכות רצח וזו רק דוגמה אחת קטנה, משסים את המשטרה למשוך פיאות ולבעוט בילדים. האם לדמגוג הפריעה הרדיפה האכזרית החרמות נידוי פירוק משפחות נישול ממשרות והריסת ישיבות בפרוץ האביב הליטאי נגד מי שנפרד לכיוון השני?
הקוזק הנגזל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים