אחת המצוות הנדירות בימינו, היא "פטר חמור" שבמסגרתה הוולד הבכור שנולד לאתון, נפדה בשה.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
מסתבר שגם לבכור הבהמה הטמאה יש קדושה, אולם הוא לא יכול להיות מוקרב על המזבח, ולכן קדושתו פוקעת על ידי ההחלפה בשה טהור להקרבה.
ביום חמישי שעבר, ה' בתמוז, נערך מעמד 'פדיון פטר חמור' ב'מרכז הרב מרדכי אליהו' בירושלים, וממנו מביא לנו תיעוד מדהים הצלם אלי בצרי.
גולשי 'כיכר השבת' בוודאי זוכרים את התיעוד המדהים של אלי בצרי מקבר שמשון ושאר קברי הצדיקים ששלח לנו לפני מספר חודשים.
בשיחה עם 'כיכר השבת' אלי בצרי מעביר את תחושתו:
"זה הטקס השני שחוויתי (הראשון היה לפני שנתיים במושב עלמה). הפעם זה היה בירושלים. אוירה חגיגית של ממש. החמור נולד בחווה בבקעת הירדן (זה החמור הראשון הבכור לאחר 21 שנה שנולד בחווה!) ונישא על כפיים (ע"י בעלי החווה) מהטנדר שהוביל אותו אל תוככי בית הכנסת, שם הוצבה במה קטנה (היה לי המזל להיות נוכח ממש על הבמה)".
"בחוץ", ממשיך בצרי, "עמדו מאות אנשים שצפו בטקס מהרחוב. כמו כן בבית הכנסת עצמו הוקרן הטקס על מסכי ענק לטובת הציבור. הטקס נוהל ע"י רב ובמהלכו נפדה החמור. לאחר הברכות, הקהל ומובילי הטקס שרו שירים, והייתה אווירה חגיגית ושמחה. בעלי החווה הניפו את החמור והשה אל מול הקהל שעמד ברחוב".
"מדובר בטקס נדיר", מוסיף בצרי שזכה לתעד את המעמד, "ולאחר הפדיון התכבדו מספר אנשים להרים את החמור על כפיהם".
בנושא זה של פטר חמור, מה נפלא המעשה שהובא ב'דרשו', אודות אחד מגדולי ישראל החי עמנו לאורך ימים ושנים שחפץ לקיים מצוה נדירה זו של פטר חמור, וטרח ויגע ונסע למושבה חקלאית, ובירר על אתון בריאה ורכשה בדמים מרובים, וזכה וילדה לו זכר, ומינה כהן תלמיד חכם ומכר לו את האתון וכו', וכך נערך מעמד פטר חמור, מול צלמים והאירוע התפרסם בעיתונות היומית, ובכך התגדל והתקדש שמו ברבים.
דע עקא שלאחר המעמד המרשים שפורסם בעיתונות, הבעלים חזר וקנה את הכבש מהכהן כדי שיזכה לקיים מצות שחיטה ונתינת הזרוע והלחיים וקיבה לכהן, וכן לחלק הבשר בין תלמידי חכמים, ואף לעשות מהעור קלף, ומהצמר ציצית וכו', - ושוד ושבר! התגלה שהשה טרף לאחר שמצאו בו סירכה, וסופו היה שמכרו את הבשר לגוים בעשרת אלפים לירות, והחמור היה שווה שלושת אלפים.
והת"ח הנ"ל נתעורר ונפשו בשאלתו - הרי אין פודין בכבש טריפה, וכך יש חשש שכל הטקס המרשים שערך – ברכתו היה לבטלה...
ונחלקו הפוסקים, האם יצא ידי חובה. יש שאמרו שיצא יד"ח, שהרי חל הפדיון מצד שוויו, שהבשר נמכר במחיר הרבה יותר משווי החמור, והחולקים סברו שלא עלתה בידו, שכן בשעת הפדיון כוונתו הייתה לפדותו בתורת כבש.
לא נלאה אתכם קוראים יקרים (תוכלו לעיין בספר הנפלא 'ילקוט פטר חמור' בארוכה), ונראה להלכה שמעיקר הדין מועיל הפדיון מדין שוויו, אלא שמלכתחילה ראוי שיאמר הפודה בפירוש שלצד שהכבש טריפה יחול הפדיון מדין שוויו.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
נקווה שבמעמד 'פטר חמור' ב'מרכז הרב מרדכי אליהו' נהגו את הנ"ל, ויהי רצון שנזכה לקיים את כל המצוות הנדירות בהידור.
הצגת כל התגובות