אושרה בועדת שרים

הסוף לסיוט של כל בעל רכב חשמלי? זו הצעת החוק שהוגשה

כל בעל רכב חשמלי מכיר את התסכול שיש לו כאשר הוא בא להטעין את הרכב החשמלי בעמדות טעינה והוא צריך להוריד עוד אפליקציה ועוד אפליקציה על כל עמדה בנפרד, חבר הכנסת ארז מלול הגיש הצעה שתעשה סדר בנושא (חדשות רכב)

|
1
| כיכר השבת |
עמדת טעינה | ארכיון (צילום: Shutterstock)

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק המכונה "הדלקן האוניברסלי לרכב חשמלי", אותה יזם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ ארז מלול. ההצעה, והיא צפויה להגיע בקרוב לאישור הכנסת, וצפויה לחולל שינוי דרמטי בחיי היומיום של עשרות אלפי בעלי רכב חשמלי בישראל.

המציאות הנוכחית בשוק הרכב החשמלי בישראל מציבה אתגר משמעותי בפני הצרכנים: לכל מפעיל עמדות טעינה יש אפליקציה ייעודית משלו, וצרכנים נאלצים להחזיק מספר רב של אפליקציות שונות כדי להטעין את רכבם במקומות שונים. הצעת החוק החדשה באה לשים סוף למצב זה.

מה הולך להשתנות? החוק החדש יחייב את כל מפעילי עמדות הטעינה לאפשר לצרכנים להטעין את רכבם באמצעות "יישומון תשלום אחוד" - אפליקציה אחת שתעבוד בכל עמדות הטעינה בארץ, ללא הבדל מי המפעיל.

"זה יעבוד בדיוק כמו הדלקן האוניברסלי שקיים בתחנות דלק מאז 2019," מסביר ח"כ מלול. "אתה לא צריך יותר להיות 'מחובר' לספק טעינה אחד. רוצה להטעין? תשתמש באפליקציה אחת בכל מקום."

לפי נתוני רשות החשמל, בישראל פועלות כיום למעלה מ-2,000 עמדות טעינה ציבוריות המופעלות על ידי כ-15 חברות שונות. בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 47% במספר הרכבים החשמליים בישראל, והתחזית היא שעד 2030 יהיו בישראל מעל 600 אלף רכבים חשמליים.

השוק המתפתח במהירות יוצר מצב בעייתי שמכונה בהצעת החוק "גן סגור", בו כל רשת טעינה פועלת באופן עצמאי ולא מאפשרת גישה לעמדותיה אלא בפלטפורמות הדיגיטליות שלה בלבד. מצב זה מקשה על כניסת שחקנים חדשים לשוק ומגביל את התחרות.

הצעת החוק מבוססת על רגולציה דומה הקיימת באיחוד האירופי, שם נקבע כי כל עמדות הטעינה חייבות לאפשר תשלום אוניברסלי. המעבר למודל הזה הוביל לירידה משמעותית במחירי הטעינה במדינות אירופה.

הניסיון האירופאי מראה שכאשר פותחים את השוק לתחרות אמיתית, הצרכנים נהנים ממחירים נמוכים יותר ומשירות טוב יותר, והשחקנים הקטנים יכולים להתחרות בשוק באופן הוגן.

מומחי אנרגיה מעריכים כי החוק החדש עשוי להוביל לירידה משמעותית במחירי הטעינה. כיום, עלות טעינה מלאה של רכב חשמלי בתחנה ציבורית עומדת על כ-180-140 שקלים, תלוי בספק.

הגברת התחרות, כפי שמציין דברי ההסבר להצעת החוק, צפויה להוביל להפחתת מחירים ולשיפור השירות לצרכן. בנוסף, החוק יקל על הבקרה של הטעינות העסקיות כהוצאה מוכרת וייתן מענה לבעיית הפרטיות הנובעת מהכורח של הצרכן למסור את פרטיו האישיים למגוון רב של אפליקציות.

לפי לוח הזמנים שנקבע בהצעת החוק, התקנות הנדרשות להפעלת המערכת האחודה יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שישה חודשים מיום פרסום החוק.

"אנחנו מקווים שהחוק יעבור את כל הליכי החקיקה עד סוף השנה, כך שבראשית 2026 כבר נוכל להטעין עם אפליקציה אחת בכל עמדה בארץ," אומר ח"כ מלול. "זו בשורה אמיתית לציבור בעלי הרכב החשמלי ולכל מי ששוקל לעבור לרכב חשמלי בעתיד."

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
עמדת טעינה זה טוב?
ינאי איצקוביץ
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות