כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

למרות המחלוקת והדעות האפיקורסיות: יהודים דואגים ליהודים

מסורת בעם ישראל שלמרות שנחלקים בנושאים השקפתים, הרי שעוזרים האחד לשני מדין חסד, כפי שראינו על מרן הסבא קדישא רבי ישראל סלאנטר, הדרשן מנהיימר, הגרי"ח זוננפלד והראי"ה קוק - ועזרתם למתנגדיהם (היסטוריה)

| 19 | כיכר השבת |
הדרשן יצחק נח מנהיימר, הגר"ח זוננפלד והראי"ה קוק
הדרשן יצחק נח מנהיימר, הגר"ח זוננפלד והראי"ה קוק (צילום: באדיבות ÖNB | Zionist Archives, נחלת הכלל | ספריית הקונגרס האמריקני)

פרק ז': בסדרה בת שישה פרקים סיקרנו את הפולמוס בין מאה ועשרים רבנים, חלקם מגדולי ישראל במאה הי"ט, שהתנגדו למהלך של רב ואב"ד וינה הגאון רבי אלעזר הורוויץ זצ"ל והדרשן ר' יצחק נח מנהיימר שהגן בבית המשפט המקומי על המשכיל הקונסרבטיבי הינרייך גרץ שטען שאין 'משיח אישי' לעם היהודי, והמדובר על 'תקופה של משיח', והעם היהודי 'יגאל את עצמו'.

כזכור מהפרקים הקודמים, הנוצרים אבות הכנסייה בוינה נפגעו מאד מדעתו של גרץ, שעמדה בניגוד לאמונתם ב"אותו האיש", והם ביחד עם חוגים אורתודוקסים שמרנים תבעו לבית משפט את גרץ, בטענה של ביזוי היהדות והנצרות, ובכך ישנה פגיעה במדינה.

רבי ישראל סלאנטר ועזרתו למתנגדיו

מסורת בעם ישראל שלמרות שנחלקים בנושאים השקפתים, הרי שעוזרים האחד לשני מדין חסד, כפי שראינו על מרן הסבא קדישא רבי ישראל סלאנטר שעזר לאחר מגאוני ליטא ממתנגדיו החריפים ביותר שנלחם כנגד שיטת המוסר וכנגדו מבחינה אישית (סיפור מבהיל סיפר מרן ה'שרידי איש' שאחד מגאוני ליטא שהתנגד בתחילה לתנועת המוסר, השאיר את מרן הגרי"ס ותלמידו, לילה שלם מחוץ לביתו כשהיה קור עצום של מינוס 20, והדבר כמעט עלה להם בחייהם).

הדרשן מנהיימר ועזרתו למתנגדיו

כך גם היה אצל הדרשן מנהיימר שלמרות שהיה קרוב לחוגי הקונסרבטיבים, דבר זה לא שינה את הנהגותיו שהיה בעל חסד עצום, והוא עזר באופן אישי לאחד ממתנגדיו הגדולים שהחתים כנגדו רבים מהרבנים בפרשה זו.

היה זה כשבנו של אותו קנאי השתגע והוצרכו לאשפזו בבית חולים לחולי נפש בוינה מקום רבנותו של מנהיימר. מבהיל לדעת שמנהיימר התגייס לאסוף כספים ולעזור לאותו יהודי אומלל שבנו אושפז בבית חולים לתשושי נפש.

במספר מקורות סופר שהרב שקיבל עזרה במימון אשפוז בנו מהדרשן מנהיימר הגיב ואמר על מנהיימר "יהי רצון שלא יקבל שכר משמים בעד מפעלו זה". ב"ביכורים" מצטטים את בעל הלב עברי הגרע"י שלזינגר שהסביר ונימק שגם על מצוות שבין אדם לחברו שמקיימים רשעים, אין מקבלים עליהם שכר.

הגרי"ח זוננפלד ועזרתו למתנגדיו

כך גם היה אצל מרן הגרי"ח זוננפלד שהורה לד"ר משה וולך להכניס לבית חולים את אחד מראשי הציונות שנלחם בו בעזות מצח, ובכך חייו נצלו.

בשנים בהם המחלוקת בין ההסתדרות הציונית לבין עסקני אגודת ישראל הייתה בעיצומה, היה אחד מראשי ההסתדרות שהיה ידוע בשנאתו לדת שנחלה אנושות, ושכב גוסס בבית החולים האנגלי של המסיון.

המשפחה שמעה עצה של פרופ' מפורסם שיעבירו את הגוסס ל'שערי צדק' לד"ר וולך, אולם המשפחה ידעה שד"ר וולך לא יקבל אותו, הן בגלל שהוא סדין אדום של היהדות החרדית, והן מפני שהוא שהה בבית החולים של המסיון שיהודי שמת בו, חברה קדישה דירושלים אף לא הסכימה לטמון אותו בחלקת היהודים.

המשפחה ניסתה את מזלה, והביאה את החולה לשערי צדק, אלא שכצפוי ד"ר וולך כעס ושלח אותם כלעומת שבאו.

ניסיון אחרון ושליח הובהל לביתו של הגרי"ח זוננפלד בעיר העתיקה, שסיפר לו הן על זהות החולה, והן על אשפוזו בבית החולים המסיונרי: "מששמע ר' חיים במה המדובר, עשה קמט קטן בדף בגמרא לשם סימן, סגר אותה וקם ממקומו, לבש את מעיל הפרווה שלו והתכונן ללכת. נעמדתי בחלל הדלת ונסתי להניאו מללכת, בהסבירי לו כי באתי רק לשם קבלת מכתב המלצה מהרב אל ד"ר וולך... הזדקף הרב הישיש מלוא קומתו וענה בהחלטיות: כשמדובר בהצלת נפש אחת מישראל אין די במכתב גרידא, עלי ללכת בעצמי ולקיים את המצווה. מכתב ספק אם ישפיע, אבל אני בעצמי לא אזוז עד שיוכנס החולה לבית החולים".

סופו של הסיפור שהגרי"ח זוננפלד רץ בגשם עד שער יפו, משם לקח דליז'נס (כרכרה), עד לבית החולים, שם הוא גער כהוגן בד"ר וולך: "מאימתי נעשה הדוקטור פוסק בהלכות פיקוח נפש? אני מבקש לקבל מיד את החולה לבית החולים!". תוך שבועיים החולה עזב את בית החולים כשהוא בריא לחלוטין (מעשה זה הובא בספר 'האיש על החומה' ח"א עמ' 335).

הראי"ה קוק ועזרתו למתנגדיו

כך גם היה אצל הראי"ה קוק שהקנאים נלחמו כנגדו בפרשת הקמת הרבנות והוא עזר לאחד ממתנגדיו ומימן לו סיוע כספי לצורך רפואה, כפי שסיפר רבי יעקב רקובסקי  על הצדיק הירושלמי רבי שמואל תפילינסקי שהיה בחוג הקנאים והתנגד לראי"ה קוק, והיה זקוק מאוד לריפוי בחמי טבריה, וכסף לא היה לו.

נודע לו כי מכתב המלצה של הראי"ה קוק יכול לפתור את הבעיה, אולם הוא לא ידע את נפשו, איך לפנות אל הראי"ה קוק, אף חשש לתומו שמא ישיב את פניו ריקם.

העניין הגיע לאוזני רבי אברהם אבא רקובסקי שהגיע אל הרב קוק ואמר לו: זקוק אני למכתב המלצה עבור תלמיד חכם יקר וצנוע, אבל אותו אדם הינו אחד המתנגדים לכבוד הרב.

"אם כן" – השיב מיד הרב קוק – "אכתוב עבורו מכתב המלצה חם ביותר"[1].

הקנאים בימינו בעזרתם למוגדרים "אפיקורסים" (מבחינתם)

יצוין שהקנאים עצמם בימינו למרות שהם סבורים שכולם אפיקורסים (זולת הם), מידת הכנסת אורחים טבועה בהם כה חזק, ובמאה שערים ישנם מספר משפחות שקרובים לדעות קיצוניות ביותר כשל נטורי קרתא שמארחים בסעודות השבת בחורי ישיבות ליטאים (ואף קבוצות דת"ל), ויש אף שמכניסים לביתם הומלסים שלא בהכרח מזדהים עם השקפות הרה"ק רבי יואל מסאטמר.

ראוי להקדיש יריעה נפרדת למידת החסד של אנשי ירושלים. נזכיר כאן בקצרה על ארגוני חסד לאלמנות ויתומים בנשיאות כ"ק אדמו"ר מתולדות אהרן שעוזרים ומסייעים אף לבני הציבור הדתי לאומי, שרחוקים כמטווחי קשת מהשקפות רבם, וחבילות מזון וממתקים נשלחים למגוון ישובים וקיבוצים שרחוקים מדרך קנאות. ב"ה שזכינו לעם ישראל מאוחד לכל הפחות בעניין החסד.

[1] הובא באחד ממאמריו של ר' משה נחמני
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
יש הלכות מתי מורידים ולא מעלים ומתי לא מורידים
אכן
9
קנאי ירושלים למיניהם, פטורים מהמצוות. וזה סינגור עצום עליהם.
8
בלי שמות המתנגדים, בלי מקורות??
מה עם לשון הרע אתה לא חושב על זה

הצגת כל התגובות

7
סיפורים מאלפים על סמך מקורות עלומים. מזכיר קצת סיפורי חסידים על מופתי רבותיהם.
בגוף הכתבה הביא מקורות
6
רבי י"י זולדן, סיפר שפעם היה 'רב' אחד מחוג המזרחי שבהיותו במקוה יחד עם המנחת אלעזר זי"ע, נפל והתמוטט. הרבי שהכיר קצת תורת הרפואה ניגש אל אותו 'רב' והחיה את רוחו. כך המתין עד שאותו 'רב' חזר לכוחות עצמו, או אז שאל אותו הרבי אם הוא כבר חש בטוב, וכששמע את תשובתו החיובית, החל צועק לעברו: "שייגעץ צא מפה"…
סיפורי כרטא ברטא
הסיפור משקף את דעת המנח"א, שמצד אחד חייב להציל את חייו של אותו מזרוחניק כיוון שהוא יהודי מאמין, אבל בגלל הדיעות כוזבות שלו, יש חיוב תוכחה, והמנח"א קיים את שניהם! הציל את חייו מצד אחד, ומצד שני כשההוא כבר הבריא, הוכיח אותו על כפירתו (בגאולת המשיח שרק הוא יוציאנו מהגלות, ועל שהמזרחי עזרו למחטיאי רבים)
חהחהחה חהחה
לא מאמינה ,נשמע סיפור לא אמין
זה סיפור אמיתי, שסיפר הגאון רבי ישראל יוסף זולדן זצ"ל מחבר ספרי "ויוסף ישראל" וממרביצי התורה הוותיקים בשכונת 'בית וגן' בירושלי, הוא למד בבחרותו בישיבת מונקאטש אצל רבו ה"מנחת אלעזר" זי"ע.
5
ולוואי ונילמד מגדולי ישראל לימינו אנו ,גם כשהשני חושב אחרת,עדיין צריך להתנהג כמו יהודי כלפיו בלי חשבונות,זה הבעיה בדור הזה, אהבת חינם לא משנה מי אתה תביא את הגאולה
4
השרידי אש לא היה תלמידו של ר' ישראל סלנטר. למעשה הם לא חיו באותו דור. השרידי אש היה תלמידו של ר' נפתלי אמסטרדם תלמידו של רי"ס.
3
אפשר לדעת מי זה מרן בעל ״שרידי איש״ תלמידו של רבי ישראל מסלנט שהושאר עמו לילה שלם בקור מקפיא בחוץ. אם הכוונה ל״שרידי אש״. היינו רבי יחיאל וינברג, הוא מעולם לא פגש את רי״ס ולו מהעובדה המצערת הבאה, רי״ס נפטר בשנת תרמ״ג, ור״י וינברג נולד רק בשנת תרמ״ד.
2
אצל הראי"ה קוק זצל זה היה מעשים שבכל יום. לא איזה סיפור ספציפי ממשה נחמני, אלא עשרות סיפורים מפורסמים עליו בסגנון הזה של עזרה לרודפיו גם אם לא תלמידי חכמים בכלל (כמו בדרך כלל שהקנאים הם לא גדולי תלמידי חכמים כידוע)
1
הקונסרטיבים הם לא צד והיינמר הוא לא צד ומה מנציחים אותו ,מה מזכירים אותו? משוגעים....
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים