כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מה דעת מרן הגר"ח קנייבסקי על 'קבר יתרו'?

מה היה יחסו של שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל ל'קבר יתרו' המכונה אצל הדרוזים 'נבי שועייב' ליד טבריה? ומה השיב כשנשאל האם כדאי להתפלל בקבר יתרו? (היסטוריה)

| 13 | כיכר השבת |
קבר יתרו
קבר יתרו (צילום: סאלח עקל ח'טיב, מרכז הדרכה דרוזי, מתוך אתר פיקיויקי)

יחס שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל ל'קבר יתרו' המכונה אצל הדרוזים 'נבי שועייב' ליד טבריה.

הרה"ק רבי מנחם מנדל ראבין זי"ע ראש כולל "חיבת ירושלים" ומחבר ספר "עיני מנחם" התפרסם בעיקר ממספר מכתבים שכתב לבני משפחתו אודות מסע קברי צדיקים שערך בשנת תרמ"ח (1888) בגליל. הכתבים נאספו ופורסמו בספר 'מסע מירון' שהודפס בעשרות מהדורות.

קבר יתרו (צילום: ד"ר צבי הר שפר)

ספר 'מסע מירון' מצוטט בעיקר בתיאוריו הססגוניים על הילולת הרשב"י בעיתונים 'המודיע' ו'המבשר' מידי שנה בערב ל"ג בעומר. קטע פלאי ביותר מתיאורו מביקורו בקבר יתרו הפליא את כותב השורות, בו רמ"מ ראבין מזהה בקבר יתרו את טביעת כף רגלו של חתנו משה רבנו ע"ה אותו הביאה ציפורה אשתו, וכך דבריו:

"לא רחוק משם מכוון נגד הפתח בתוך הרצפה רצוף אבן אחד, ובתוכו שקוע מדרך כף רגל שמאל- אומרים שזהו מִדְרָךְ כף רגל משה רבינו עליו השלום אשר הביאה אתה ציפורה אשתו בכניסתה לארץ".

נדבת מתקן שתיה קרה בקבר יתרו בידי משפחות חרדיות שאף הנציחו עליו את יקיריהם (צילום: אהרן גולדהבר)

הגרמ"מ ראבין בראותו את מִדְרָךְ כף הרגל הנ"ל, עבר ביעף, ולא נתן את ליבו שכמה עשרות שנים קודם לכן, ביקר במקום הגה"ק רבי אברהם דב מאוריטש הבת עין הקדוש ו"חיבק ונישק את מִדְרָךְ הרגל הקדוש הזה, אף מילא אותו בדמע עינו ורחץ אותו בדמעותיו", להלן דבריו המלאים:

"ואנוכי בעת ראיתי, לא נתתי כל כך על ליבי הדבר הזה, אבל בבואי בעיר נודע לי כי הרב הצדיק קדוש ה' מאוריטש, אשר מנוחתו כבוד בעיר הקודש צפת ת"ו, כאשר בא אל האבן חיבק ונישק את מִדְרָךְ הרגל הקדוש הזה, אף מילא אותו בדמע עינו ורחץ אותו בדמעותיו אשר שפך כמים עליו (אז כשאר נודעתי גם ליבי נמס כמים, אשר זכיתי להיות במקום הקדוש הזה, מִדְרָךְ רגל משה רבינו עליו השלום, ומדוע לא עשיתי אנוכי כן?) אמרנו קפיטל תהילים ויצאנו משם".

הנשיא לשעבר ראובן ריבלין נוגע במִדְרָךְ כף הרגל עליו בקבר יתרו (ממלא בדמע?) (צילום: חיים צח, לע"מ)
מִדְרָךְ כף הרגל עליו בקבר יתרו (צילום: ד"ר צבי הר שפר)

בשינוי מר' מנדל ראבין והבת עין מאוריטש שזיהו את טביעת רגלו של משה רבינו. מאה ותשע עשרה שנה לפני ר' מנדל מבקר במקום ר' משה ירושלמי, ולשיטתו מִדְרָךְ הכף רגל הוא לא של משה רבנו, אלא של יתרו ש"התרגז רוגז גדול וקפץ על האבן ברגלו ונסדקה, ונשאר רושם כף רגלו באבן", להלן דבריו המלאים:

"חיטין לדרומה הר גדול... ובו קבור יתרו חותן משה בתוך ארון של אבן, ולפני הארון תלויה פרוכת של משי, ולפני הפרוכת תלויות שתי מנורות הדולקות יומם ולילה. לימין החדר פתח לחדר אחר ובו מונחת אבן שיש, אמה ארכה וחצי אמה רחבה, והאבן סדוקה, כי פעם אחת התרגז יתרו רוגז גדול וקפץ על האבן ברגלו ונסדקה האבן ויתרו דרך על האבן כאיש הדורך הטיה, ונשאר רושם כף רגלו באבן, טפח עומקו, ואורך הרגל חצי אמה, וניכר שזו היתה רגלו השמאלית".

הסבר מטעם "המועצה הדתית הדרוזית העליונה" בקבר יתרו על "שקע כף הרגל" – דעסה בערבית, בה נטען שהנביא שועייב כעס והכה את האבן בחזקה, והיא נשברה וסימן כף רגלו השמאלית נשארה חקוקה בו. את מסורת זו ציטט ר' משה ירושלמי.

גירסה שלישית למִדְרָךְ כף הרגל אנו מוצאים ביומנו של הנוסע ר' פתחיה מרגנסבורג שעלה לארץ ישראל לפני כשמונה מאות שנים. לדבריו הקבר הוא של יהושע בין נון, והכף רגל היא של מלאך, וכך דבריו המלאים:

"והר געש גבוה מאוד.. ורחוק ממנו ניתאי הארבלי בארבל... וההר עשוי מעלות שעולין בו, ובאמצע ההר יהושע בן נון קבור ואצלו כלב בן יפונה. ואצלם נובע מעיין מים טובים מן ההר ובנוין היכלות נאים אצל קברים, וכל בנין של ארץ ישראל הוא של אבנים, ואצל היכל אחד ניכרת פסיעה אחת כאדם הפוסע בשלג כך ניכר.. וזו שדרך בה המלאך ונתגעש ארץ ישראל לאחר מות יהושע".

קבר יתרו (צילום: יחיאל ברונר)

על איזה רעידת אדמה כוונת ר' פתחיה? במדרש רות רבה מוזכר על רעידת אדמה שכמעט נענשו עם ישראל מפני שנתעצלו ולא נתעסקו דיים בקבורת יהושע וכך לשון המדרש: "לפי שתגעשו ישראל מעשות גמילות חסד ליהושע... ביקש הקב"ה להרעיש את כל העולם כולו על יושביו" (רות רבה פתיחתא ב'). מהמדרש לא משמע שרעידת האדמה ארעה במציאות.

נשאל שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל האם כדאי להתפלל בקבר יתרו? והשיב שר התורה זצוק"ל: "כמו כל הצדיקים". מרן זי"ע לא התייחס למִדְרָךְ כף הרגל הנ"ל וחבל על דאבדין.

"כמו כל הצדיקים" השיב מרן שר התורה זצוק"ל לגבי תפילה בקבר יתרו. ספר שאילת רב דף פ"ח (אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
לך תחפש מי ינענע אותך חתיכת לפלף.. יהודים כמוך הם ערבים במחשבה.. נראה אותך אומר את הדברים האלה מול בחור דרוזי .. מה יקרה לפרצוף המכוער שלך..טינופת שכמוך
6
הדרוזים הם חברה אלימה כמו המגזר הערבי,יש להם טונות נשק מוסלק שגנבו מהצבא ! הם לא פחות אנטישמים מהערבים כלפי היהודים. - אני בעצמי נתקלתי כמה וכמה פעמים בדרוזים שרואים בברור שהם עויינים אותנו חזק ,והם לבשו מדי צה"ל/משטרה/מג"ב. לא מאמין לנאמנות שלהם,לא שחכנו את פרעות פקיעין שגירשו את היהודים מהכפר פקיע
ואתה בכלל לא גזען
5
מדרך רגל יתרו בלבד.. לא משנים הסטוריה חברים

הצגת כל התגובות

4
זה אכן טביעת רגלו של הנביא יתרו ולא מישהו אחר
3
זה לא מדרך כף רגל משה על ודאי. משה היה בערך כ-5 מטר ולכן ודאי שרגלו הייתה גדולה יותר מהמצוי על הקבר הנ"ל.
2
לפני שבועיים יצא ספר חדש "קדושת עולם" (ראיתי על רגל אחת בחנות עין יעקב מול השטיבלך במאה שערים) יש הרחבת דברים על כל הנושא הזה של קבר יתרו.
1
הדרוזים ששורצים שם לא מקבלים את זה באהבה...לא נעים להכנס לשם
ברוך הבא תתנהג בהתאם
המקום הקדוש ביותר לדרוים עלי אדמות..סלים פלאח
הדרוזים לא "שורצים" שם. הם נוהגים בכבוד גדול במקום. מי שמקלקל הם אידיוטים מתוכינו (כנראה צעירים מטומטמים) שנוהגים בחוסר דרך ארץ נוראי, כדרכם הידועה וממש לא כדרך בני תורה... דרך ארץ קדמה לתורה! ק"ו לביקור בקברי צדיקים....
לא נכון! איך שאנחנו מתנהגים כך מתנהגים אלינו
כודם כול תן כבוד לעדות וגם לדתות.ואהבת לרעך כמוך וזה לוא מכובד לומר שורצים ומדברך נובעת גזענות נטו .העדה הדרוזית מכבדת את כל הדתות שבעולם .אני מציע לך לבקר בקבר יתרו ולהתרשם מהמקום וחוץ מזה קבלת הפנים היפה והמכובדת.אני מקווה שהצלחתי להבהיר במעט את טעונתך ודבריך הלוא מכובדים ....
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים