כיכר השבת

"מאכלות אסורות"

לראשונה בשמיטה; מכתב נגד 'היתר מכירה'

מאז החלה שנת השמיטה, סוגיית 'היתר המכירה', לראשונה, לא הפכה לנושא שמעורר מחלוקת; אלא שלאור פניות מאברכים שהגיעו אל שר התורה - הוא הורה לבנו לפרסם את עמדתו נגד ההיתר (בארץ)

| 96 |
מרן הגר"ח קנייבסקי
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

מאז החלה שנת ה'שמיטה' הנוכחית, סוגיית 'היתר מכירה', שהיה מעורר מחלוקת עזה בשמיטות הקודמות - לא עלה על השולחן, זאת עד אמש (שלישי) עם פרסום מכתבו של מרן הגר"ח קנייבסקי נגד ההיתר.

כזכור, במרוצת השנים, מרן הגר"ע יוסף זצ"ל פסק בעד היתר המכירה והרבה לדבר בשבח ההיתר, וכך גם נוהגים בניו הרבנים, זאת בעוד גדולי הפוסקים האשכנזים פסקו בחריפות נגד ההיתר. יצוין כי בשמיטה הקודמת, חלק מהרבנים הספרדים חתמו גם הם על קריאה שטוב להחמיר ולא לצרוך 'היתר מכירה'.

אך כעת, לראשונה בשמיטה זו, מפרסם מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, מכתב חריף נגד ההיתר, בו נכתב שוב כי "הירקות מ'היתר מכירה' הם ספיחים גמורים ובכל חומר מאכלות אסורות".

ל'כיכר השבת' נודע כי הסיבה להוצאת המכתב כעת נעוצה בפניות רבות שהגיעו אל שולחנו של שר התורה, בעיקר מתלמידי חכמים ספרדים, שאמרו כי מאחר ולא דיברו על הנושא בשמיטה הנוכחית, הרי שהציבור לא יודע כי ראוי להחמיר בכך ויש ציבור גדול יותר שמשתמשים בתוצרת מ'היתר מכירה'.

בשל כך, הורה שר התורה לבנו הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי לכתוב מכתב נגד 'היתר מכירה', והגר"ח הוסיף וכתב בכתב ידו: "והדברים נכונים".

תחת הכותרת "להסיר מכשול", כותב הרב קנייבסקי: "הנה בהיות ומחמת פרסומים שונים חל רפיון גדול מאד בפירצת "היתר-המכירה", ובאשר מנויה וגמורה עם רבותינו מצוקי ארץ שהמכירה הנהוגה כהיום הזה אין בה ממש, ראיתי לנחוץ להביא דברים נחרצים מאאמו"ר שליט"א כדלקמן:

"במכתב משנת תשס"ח עם עוד גדולי ישראל: 'והדין פשוט שהירקות מ'היתר מכירה' הם ספיחים גמורים ובכל חומר מאכלות אסורות ואין שום הבדל בינם לבין הירקות שבשוק'.

"ובספרו 'דרך אמונה' (פ"ח דה"ל אות ז') ז"ל: 'ואלו שסומכין על היתר המכירה ועי"ז משתמשים בירקות שצריך לאוסרם משום ספיחין הרי הכלים שלהם אוסרין בנותן טעם" ע"כ.

"ויעוין עוד במהדורת 'שיח אמונה' תשפ"ב (פ"ד הערה 520) דברים חריפים באריכות גדולה. וכבר אמר אחד מגדולי ההוראה שהמפרסמים השונים מלעיטים אלפי יהודים במאכלות אסורות".

כאמור, על הדברים חתן הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי ואביו מרן הגר"ח קנייבסקי הוסיף בכתב ידו: "והדברים נכונים".

תוכן שאסור לפספס
96 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
57
רוב הספרדים נזהרים שלא לאכול מהיתר מכירה. אחא מיבול חו"ל או מאוצר בית דין
ישראל
56
לסיכום ;דעת הרב עובדיה זצ"ל מותר ​ דעת רב חיים שלי"טא אסור אלו ואלו דברי אלוקים חיים וכל אחד ילך לפי רבותיו והמחמיר תע"ב
נורמלי
לא לסמוך על ההיתר לא נקרא חומרא. וגם ההיתר עצמו היה מיועד להתיישבות שלא יכלה לשרוד בלעדי זה, משאין כן עכשיו.
אליהו
לא לאכול היתר מכירה זו לא חומרא. על פי הרב עובדיה ועוד רבים מגדולי הדורות אכילת יבול נכרי ואוצר בית דין זו בעיה
כ
55
חבל שהתורה והחוקים שלה לא אחידים. זה מושך לפה וזה לשם.. זה דברים גם שממש נוגדים אחד את השני. יבוא משיח ייעשה סדר בקרוב ממש
חני
בזמן משיח תורה חדשה מאתי תצא עד שהאור חיים מביא מדרש שיאכלו חזיר לך תדע...
דבורה גוטליב

הצגת כל התגובות

54
ניגשו אליו אברכים ספרדים או אברכים משתכנזים?
אני
53
אני רק היתר מכירה ברמי לוי גם ירקות יפים וגם 0.8 לקילו זול וטעים
אני לפי מר"ן רבנו עובדיה יוסף זצק"ל
אני לא קונה ברמי לוי כי אני לא מממן את הטרור אני לא קונה בכל מקום שמעסיק טרוריסטים
יהונתן
תתבייש לך יש חנויות עם הכשר
.
52
תגידו אתם נורמלים????????????????? בטוח יהודים, ועוד חרדים?????????? ככה מדברים על גדולי הדור שליט"א? על צדיק כזה ענק? איך אתם רוצים שיבוא המשיח אם על צדיקים אתם מדברים ככה? (אני לא ליטאית, אלא חסידית גאה, אבל ר' חיים הוא צדיק הדור!!) שכל אחד יתנהג כמו שהרב שלו אמר או כמו שבא לו, אבל מכאן
אחת.
51
אנשים יאכלו היתר מכירה פרינסיפ. החוצפה והשחצנות הליטאית די כאלאס. הכל עוונטא שלכם. כל אחד ינהג כאבותין. די ממסחארא
מישהו לא משנה
אני מוחה
נהוראי
50
את זה תנהג אתה!!!! לא לאחרים
אא
49
נותן טעם בספיחין? זה חידוש
יואב
48
בכח לחפש מחלוקת????
ללא שם
47
אבל למה מערכות הכשרות שודדות את הציבור השבוי איפה גדולי הדור שלא מתערבים כמו האדמור מגור זצ"ל שהודיע שאם מחירי הספודיק...לא ירדו או יפסיק ללבוש...
ללא שם
46
אם הוא פוסק כדעת חזו"א, אז גם ביבול נוכרי יש דין שמיטה!
ללא שם
נכון אבל גידולי נכרי אינם ספיחים ומותרים באכילה בקדושת שביעית (לדעת החזו״א) להבדיל מהיתר מכירה אשר דעת הרבה פוסקים הינו פיקציה, ולכן השדה היא שדה של יהודי אשר גידוליה אסורים באכילה מדין איסור ספיחים
שלמה
שמיטה
אם כך גם פרוזבול זה פיקציה
45
יש ספרדים שלא אומרים אהבתי את אדוני. ויש אשכנזים שלא רגילים לזה.
פרנקי
44
כל אחד יכול להחמיר, החכמה היא לא להחמיר מעבר לתורה ולאפשר חיים לחקלאים בארץ ישראל שלא יפשטו רגל, אף על פי שאינם משתייכים לציבור הרב קנייבסקי.
לא נכון
43
אנחנו מאוד רוצים ל שמור את השמיטה לחומרה אבל למה כל כך יקר למה לעשות עלינו כסף......
לחומרה
במקום להגיד לו שיתבייש,שיתביישו אלה שעושים עליכם כסף.זה קל מאד לענות לו בצורה כזו.מה אתה יודע על יכולותיו הכספיים?ואם הם מצומצמים מאד אולי תציע לו שלא יאכל פירות וירקות בכלל? בקיצור:תן ללשון להתייעץ עם המוח לפני שהיא שולפת
מי שקורא להתבייש
תתבייש לך שכסף זה השיקול שלך. תתבייש.
בושה וחרפה
לאברכים כסף של שיקול
די שרוט.
כן...כסף זה שיקול. יש אנשים בלי יכולת וכסף זה בהחלט שיקול. אל תשכח ששמיטה בימינו היא דרבנן. וחוץ מזה יש לו על מי לסמוך. וגם הצדיק הרב עובדיה יוסף זצ"ל הביא את הנושא הכלכלי בחשבון.
מני
גם יין של גויים גם תרומות ומעשרות גם פת עכו"ם וגם.....כולם מדרבנן. בואו נקל בכולם.
שלמה
42
כולנו מהדרין שמיטה לחומרה בלבד. לא נוגעים בהיתר מכירה !
ישראל
41
לא, הכי טוב שנפרנס מחבלים ישמעלים שרוצים לרצוח אותנו ונקנה מהם מאשר לסמוך על גדולי הדור שהתירו היתר מכירה
ללא שם
שמעתי בישיבת פונביז נוהגים לחומרא בשמיטה ויש שחילקו בין שונאים למחבלים לעניין זה
שועלים מחבלים
40
ומה בדיוק החלופה? לאכול פירות בקדושת שביעית? ולהתחיל לנהל פח מיוחד ושמירה קפדנית על קדושת הפירות,, שרוב הציבור גם החרדי לא יודע איך לנהוג בהם זה איסור יותר חמור,, ומה עם החקלאים בארץ? לפרנס גויים( מחבלים) חס וחלילה,, מה גם שיש אומרים ששביעית בזמנינו מדרבנן, אז על מה כל המהומה,, היתר מכירה הוא פיתרון
אחד העם,,,
39
לא קשור לאשכנזים וספרדים , חלק גדול מרבני האשכנזים ב150 שנה האחרונות התירו בשופי , וודאי שלדעת חלק ניכר מגדולי הדור האחרונים ההיתר הוא היתר גמור ויש תשובות רבות לנושא , רק ראוי להחמיר במקרה שאין הפסד ממון
ללא שם
38
יש מחלוקת בענין היתר מכירה ..... יש שמתירים זאת לא צריך להתרגש מזה יותר מידי כי אלה שמתירים הם לא חבורת טמבלים ורק הליטאים האשכנזים מבינים משהו ..... אלא מדובר באמת במחלוקת ....הבעיה עם הליטאים היא שברגע שאתה לא מסכים איתם את מחוץ לכלל ישראל ..... זה חירוב רציני
james
37
לליטאים גם מכירת חמץ אסור באותה דרגה?
דן
בור ונבער! תתחיל ללמוד את הסוגיות ותראה שיש חילוק עצום בין מכירת חמץ לבין מכירה פיקטיבית בשמיטה. לא קרב זה אל זה בכלל. העיקר להפריח סיסמאות באוויר.
לך תלמד
שביעית בזמן הזה לכל הדיעות מדרבנן ויש מחמירים שונים ומשונים בפרט בדורינו אכשר דרא יעויין בגם אני אודך ומעשיות רבינו
הכל חירטוט
36
שינאת חינם תמיד עזרה לנו.
חיים
35
וכבר הכריע פוסק הדור מרן הגר"ע יוסף זיע"א שהיתר זה הוא לכתחילה שלכתחילה. שכל אחד ינהג כרבותיו יאכלו ענוים וישבעו
ללא שם
34
רבי יצחק שאול שליטא גאון הגאונים גדול עולם בפני עצמו
צבי
שמעתי ממרן שר התורה רבי ישראל שניאור שליט"א שכל מקום שרבי יצחק שאול פסק לחומרא הלכה כמותו ואכמ"ל בגדלות מרן רבי שניאור שליט"א והינוקא שליט"א תלמידי מרן הרב קראפ
שוקי ינקי
33
אנחנו אוכלים לכתחילה היתר מכירה וברור שזה לא להסיר מכשול.אחינו האשכנזים יכולים להמשיך לצרוך יבול מחבלים ושיערב להם
היתר מכירה טעים לי
32
כל איסור ספיחין זה דרבנן והיתר מכירה זה דרבנן אז מה הבעה? הפה שאסר הוא הפה שהתיר???
רון
חחחחח והרי כבר נאמר קלב״ם וכן איכא דינא דבידו ושויא אנפשיא חתיכא דאיסורא, ועוד הרי נ״ט בר נ״ט בחד יומא אסור שהרי כל שבטל באלף אין לו מתירים וקא משמע לן דליכא למשמע מיניה ודקדק ותמצא קושטא.....
שלמה
רון בור ועם הארץ שכמוך מה אתה עושה כאן?!
חחחחחח
מי שאוכל ספיחין שהם מאכלות אסורות נעשה מטומטם, ולכן מגיב ככה אם גם אתם רוצים להגיע לכזו רמה שכלית - תאכלו מהיתר המכירה
יוחנן
31
נהר נהר ופשטיה כל דרך שהיא ע"פ ההלכה ויסודות מוצקים לה, כל אדם שהולך לפי שיטת רבותיו לא ייתבע ע"ז בשמיים.
איש
30
הצער שלי זה ללכת לסופר מיחוץ לשכונה כי רק שם יש היתר מכירה. ואצלינו הכול במחירים מופקעים.
ללא שם
29
https://www.youtube.com/
א
28
פשוט וברור לכל בר דעת ובר בי רב דחד יומא ששיווק פירות וירקות מחקלאי עזה ויו"ש תוך מימון הטרור של הרש"פ, חמאס ושאר ארגוני הטרור הוא איסור חמור שבעתי שבעתיים. זהו שיווק דם יהודי. חד וחלק! פשוט וברור שעדיף גם עדיף לאכול ספיחים, שמור ונעבד, ולא לתדלק את תעשיית רצח היהודים. מי שזה לא פשוט וברור לו, הם
עזרא
מזרוחניק עלוב,אף אחד לא מעביר כסף לחמאס ולרשות הפלסטינית ,מעבירים כסף לחקלאים פלסטינים זהו.אין שום בעיה לקנות מגוי ירקות.אגב אם כן לפי שיטתך אסור לבנות בתים כי מועסקים שם פלסטינים.ויתרה מזו,כל ההיסטוריה בארץ ישראל היה טוב(יחסית לשאר העולם)ושלום בין יהודים לערבים.עד שאתם הציונים הרשעים הגעתם.
שלום
להזכירך ר עזרא ,בערים החרדיות ביותר בארץ הקודש הפועלים בסופר ערבים,נהגי האוטובוס ערבים,הקבלנים ערבים אז גם אנחנו עוזרים לטרור????מה הקשר במה שכתבת??
ינאי אזולאי
27
אני ספרדי ואני פשוט בהלם(!!!) מכמה ספרדים טמבלים שמדברים ככה על הרב קנייבסקי. פשוט לא להאמין. זה לא פולוטיקה. זה תורה קדושה! אנשים קדושים! שכל אחד ינהג כמנהגו, אבל מכאן ועד לתקוף את הרב קנייסקי, להגיד ''גאוה ליטאית'' או שהוא לא עיין מספיק? השתגעתם? חצופים! אני הולך לפי הרב עובדיה, אבל איך אפשר להפוך
דוד
דוד אתה מהבול. עם הארץ. בול עץ
אתה סתום
26
כתבת קשקוש...וזה לא חדש שזה השיטה של הרה"ג רבי חיים קנייבסקי שליט"א...
ללא שם
25
מה נזכרו עכשיו?? 4 חודשים בתוך השמיטה. אין כאן אלא גאווה ועוד גאווה. 200 שנה לא קם לליטאים גאון ברמה של הרב עובדיה, תשאלו את רב שלזינגר מז'נבה
טוביאס
24
הכל היה ויהיה ביזנס של אנשי חצרו ..
האמת
23
ההיתר מכירה התחיל ע"י רבנים חרדים, לא ע"י ידי הרב קוק. נכון שכבר בזמנו חלקו בכך מצוקי ארץ אך המציאות היא שר' יצחק אלחנן ספקטור, מגדולי הדור הגדולים ביותר בתקופה ההיא, התיר זאת. אמנם בדיעבד אבל בכל זאת התיר בדיעבד. וההיתר הנהוג היום טוב יותר מההיתר ההוא, עיינו בהקדמה לספר מעדני ארץ של הגרש"ז אויירבך
מישהו
ההיתר היה רק על דבר מסוים וג"כ כולם אמרו שהיה אז מצב של כמעט פיקוח נפש.היום כל אחד יכול לקנות היתר מכירה.כמו שמחמירים באתרוג נאה אין שום בעיה להחמיר בזה.
שלום
22
בלי נדר בעקבות המכתב החלטתי מעכשיו לקנות ולאכול דוקא מהיתר מכירה
אביה
21
בליטאית קוראים לזה: הציבור רויצה מחלוייקס.
אברהם
20
להגיב רק בעד ההיתר המפוקפק! חלילה להגיב נגד ההיתר המפוקפק! אתר שכופה דעותיו ולא מוכן לשמוע דעות אחרות ובפרט שכל גדולי ישראל נגד ההיתר המפוקפק לא ראוי להיקרא חרדי ולא ראוי לגלוש בו ולא לפרסם כאן בכלל!!
אמת לאמיתה!!!
19
מרן הרב עובדיה זצ״ל גדול כוח היתרה שלו עצום דעתו רחבה וכתפיו רחבות והוא התיר את המכירה כדין מכירת החמץ קודם הפסח.
ללא שם
18
ל"העדה" יש ירקות מהיתר מכירה? או מה שקןנים בהכשר הזה אין לו חשש?
ללא שם
17
האם כל מי ששומע לדחת הגרח קנייבסקי. גם מחוסן לפי ההוראתו ????
.
16
החתימה נראת כמו קשקוש של ילד קטן ולא מובנת בכלל מי אמר הוא חתם על זה אולי זה יענקי
יוסף פישמן
גם אני חושב ככה נראה מוזר ביותר
דוד ג'יגר
15
אם היתר המכירה הוא פיקציה, אז גם מכירת חמץ הוא פיקציה. וחמץ הוא מדאורייתא כאשר כיום שביעית הוא מדרבנן ויש אומרים שאפילו לא מדרבנן. תהיו בריאים כל הליטאים, אל תחמירו עלינו דברים שרבותינו התירו. העיקר השלום אהבו.
רואה בלי חשבון
14
אז לפי זה כל הדורות הקודמים אכלו חלילה מאכלות אסורים.בישיבת פורת יוסף וכו.לכן ההיתר הוא היתר גמור .ויאכלו ענווים וישבעו !העיקר שלא יהיו עוד ולדרים למיניהם.זה יותר חשוב פי אלף
אביה
13
הספרדים וגם אשכנזים יאכלו לאכול בשופי.. העניין לשאול את הרב הנכון לדור שלנו
הספרדים יאכלו היתר.. רק לא שאלו את הרב
12
לכן אסרו גדולי ישראל על החרדים לפני השואה לרדת לארץ ישראל, כי יתקשו בשמירת שמיטה, ואז יגלו מן הארץ. לכן עדיף להישאר במולדת זה אלפיים שנה.
נביא אמת
נא לא לזלזל בגדולי ישראל. את מי שהקדוש ברוך הוא רצה הציל אותו ברכבת קסטנר הידועה, וכמו מרן גאב"ד העדה החרדית ועוד רבים.
בעלזר רוב
כנראה אתה ידען, תרחיב הדיבור, הפרשה עם אדון רוטשילד?
chaim b
11
ולפרנס ערבים רוצחים מה שגם נותן להם אחיזה בארץ זה לא איסור גמור?
ללא שם
אם כל מי שאוכל היתר מכירה אינו מתקן את האוטו אצל ערבי, ניחא.... אבל.....
שלמה
10
אנחנו מחמירים כפי שכתב מרן הגר"ע לבני תורה אבל בוודאי שלשיטתו של מרן הגר"ע אין מדובר בספיחים כלל וכלל
ללא שם
הרב עובדיה הוא יחיד והלכה כרבים שאסרו
הלכה פשוטה
אין דבר כזה "הלכה כרבים" בדורנו. הלכה כרבים זה בסנהדרין. בדורנו כל רב אמון על הקהילה שלו. הרב קנייבסקי יכול להורות לקהילה שלו אבל לא יכול להורות לקהילות אחרות שלא קיבלו אותו כרבם. כמו שהרב עובדיה יוסף זצ"ל יכל להורות רק לקהילה שלו ולקהילות אחרות שלא קיבלו אותו כרבם לא. לא משנה מה הגדלות של הרב משנה
מני
חצוף מחוצף. מרן אינו יחיד. יש עוד רבים איתו. אתם רקים נואפים וחנפנים
איכסע
9
היתר מכירה הוכשר עי ידי גדולי הרבנים האשכנזים ביניהם הרב יהושע מקוטנא והרב יצחק אלחנן ספקטור ואחריהם הרב קוק
אשכנזי
ידוע דברי הגרי"ש אלישיב שהפוסקים הקודמים יסכימו שכיון שבימינו קל מאוד לאכול יבול שאינו "היתר מכריה", אסור "היתר מכירה", ומה שהתירו היה בשעת הדחק.
.
8
הרב עובדיה התיר
יענקלל
7
כרגיל האשכנזים לא סופרים אותנו הספרדים ואת גדולי הדור שלנו מרגישים שהם עושים לנו טובה שהם בכלל מחשיבים אותנו כיהודים והכל בגלל הספרדים המסכנים מלחכי הפנכה המשתכנזים מה לנו ולפסיקות שלהם מעניין האם הרב קנייבסקי ישב פעם אחת לקרוא את התשובה של מרן הרב עובדיה ולהשיב תשובה עם ראשונים ואחרונים כמו שמרן הר
משה קוזיוב
סוף סוף מישהו אומר דברים נכוחים
יונה דרדדל
6
בהיתר מכירה אין שליטה על ההעדר... מה יעשו וישלטו? ימציאו המצאות וכך ישלטו בכבשים.
גפנר
5
עסקנים ושוב עסקנים
כמה עסקנים ירוויחו מהסיפור הזה זה השאלה.
4
כל אחד ילך לפי רבותיו,אנחנו הספרדים אוכלים בפסח חסה כמרור ולא חריין.ולמה נקרא שמה חסה כי חס רחמנא על הספרדים ונתן להם חסה.גם כאן חס רחמנא על הספרדים והתיר להם "התר מכירה",כמו שבפסח מותר למכור חמץ.
ללא שם
3
איך סומכים על היתר עסקה? איך לא מתאים לכם לקיים מצווה לפרנס את אחינו בית ישראל... מה כן מתאים לכם לפרנס מחבלים מעזה העיקר להגיד "שמיטה לחומרא" לא חומרה ולא נעליים
חי
נכן הכל ביזנס וקיקושים
חיים
2
הספרדים אין להם אלה פסיקות של גדולי הספרדים בניהם מרן . האשכנזים אין להם אלה לשמוע לשר התורה גדול הדור שלהם.
בזק
1
דעת מרן רבי עובדיה ?
ללא שם
יחיד ורבים הלכה כרבים - הרב עובדיה דעת מיעוט
להירגע
יחיד ועוד רבים מאד כמו רבינו עובדיה זצוק"ל אבל בעצם מספיק הרב עובדיה מכנגד כל הפוסקים האחרים . תמיד פוסקים כמו גדול הדור ואין לספרדים ספק מי היה גדול הדור.
משה
זו עזות מצח כי למעשה גם מבין אלה שאסרו מעטים שחקרו את הנושא. והמעיין בתשוטבת הרב עובדיה יראה שמביא לכך הרבה סימוכין ועוד לצערינו בגישה הליטאית מנוגד להלכה כולם מיישרים קו עם הגדול שלהם. ובהלכה שומעים קודם כל לקטן
מאיר
זה רק בסנהדרין. כל אחד כדעת רבו. תפסיקו עם הריבים האלה. שמיטה דרבנן, ואהבת לרעך כמוך דאורייתא.
מני
עלק דעת מיעוט... אין לך מושג וחצי מושג . רואים לפי ההיתבטאות שלך שאתה אשכנזי
משה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים