כיכר השבת

טור

מה פספסנו בביקורת הצולבת של עו"ד יעקב וינרוט?

לתחום את הראיון של עו"ד יעקב וינרוט למסגרת הצרה של "יש לנו בעיה עם החרדים שיוצאים לעבוד", היא עוול אינטלקטואלי למסר שהועבר. וינרוט מבקר בעיקר את הממסד, ולא את הפרטים שעושים כך או אחרת. דוד רוזנטל מגיב לעורך "משפחה" הרב משה גרילק (דעות)

| 13 | כיכר השבת |
בואו לא נתחמק מהביקורת של עו"ד יעקב וינרוט / דוד רוזנטל
(צילום: גדעון מרקוביץ / פלאש 90)

קראתי בשבוע האחרון את מאמרו של עורך עיתון משפחה הרב משה גרילק, בו הוא מקיים מעין דיון-סיכום חוזר בדבריו הנוקבים של עו"ד יעקב וינרוט שפורסמו בעיתון של ערב החג, וקיבלתי את התחושה שלא קראנו את אותו הריאיון, או אולי לא אותו יעקב וינרוט. עורך הדין המפורסם הציב כמראה מול הציבור ביקורת צולבת ומפורטת, אך במסגור מחדש שערך משה גרילק השולי הפך למרכזי, התפל לעיקר, והעיקר היה כלא היה.

"מכל הנושאים החשובים אליהם התייחס ר' יעקב, אציין בעיה אחת המעיקה עלינו זה זמן רב, בעיה אחת המעיקה עלינו זה זמן רב", כותב גרילק. "זו בעיית התרחקותם של חלק מאברכי הכולל היוצאים לחיי המעשה והתנתקותם האטית מן החברה החרדית שבתוכה גדלו".

זוהי ה-בעיה. מכל הדברים של וינרוט, זה מה שמצא העורך לנכון לחזור ולהדגיש, אם ראוי שיהיו דברים שיזכרו – זה מה יש לזכור. דא עקא, הדברים מודפסים ועומדים, עיתון משפחה של ערב החג עודנו בסלסלת העיתונים, וניתן לחזור ולבדוק מה נאמר. ורוח הדברים שונה מהותית ממה שמציג גרילק.

וינרוט מבקר את המבנה החברתי והפוליטי החרדי מן היסוד, ומציג את הבעייתיות הרבה במתכונת שאליו הגיע בשנים האחרונות. חברת הלומדים הולכת ומסתגרת ושומרת תורתה לעצמה, ואת הקמח, או במילים אחרות - התקציב, משיגה באופן ברוטלי באמצעים פוליטיים דורסניים ובלא כל מגבלה על הכוח.

במקום להסתמך על יהודים יראים ובעלי בתים שיהפכו לתומכי תורה, הפך המגזר החרדי למכור לתקציבי ממשלה. לא רק מכור, אלא גם דורש, תובע במפגיע, בטוח שאי אפשר בלעדיו, ומובל לעברי פי פחת ברגע שישבר גב הגמל. אך לא את פי הפחת ולא את הגמל או גבו רואים נציגי המגזר, פשוט כי אין מחשבה ואין תכנון להתמודד עם בעיות הצפויות לבוא. אין מחשבה, אלא היסחפות עד לבעיה שתגיע. והיא תגיע. ומי שמצביע על הפגמים בשיטה ומנסה לתקן את המעוות, צריך להתמודד עם עסקנים המושחים אותו בזפת ונוצות, ומסיתים נגדו מן המסתרים.

דוד רוזנטל, כותב השורות (באדיבות המצלם)

נכון, וינרוט מבקר את החרדים העובדים שמתרחקים מתפקיד "בעלי הבתים" המחזיקים את לומדי התורה, אך זו רק אבן אחת מתוך פירמידה גדולה ומורכבת של בעיות חברתיות ודתיות, שאחת משליכה ומעצימה את השנייה. והפרמידה כולה קודרת למדי.

"לא השכלנו להאהיב את הדת, לא השכלנו להראות אותה באור האדיר שלה", פותח וינרוט את דבריו בראיון. ובהמשך אומר כי מחפש את דמות היהודי שאבדה במבוך הממשלתי, שהסתאבה בשנים ארוכות של יניקה מעטיני השלטון וחיכוך עם מוקדי הכח החילוניים שטשטשו את ההבדלים בין יהודי ליהודי. כלומר, הסתגרות של החרדים מפני השפעה דתית על יהודים אחרים, ויחד עם זאת שימוש מוגזם בכוח שלטוני.

והוא גם קורא לילד בשמו: "את החטא הקדמון הוא תולה בכניסת המפלגות החרדיות לקואליציה. מאז, הוא גורס, הכל התדרדר. והדרך לתיקון, עוברת קודם כל ביכולת שלנו להתנתק מעטיני השלטון". ביקורת לא פשוטה על המפלגות החרדיות שבגדול כמעט כל מה שהן מתמחות בעשייתו זה לעשות שימוש בעטיני השלטון.

וממשיך: "אנחנו חייבים לשבת ולהיערך מחדש. חייבים לעורר מודעות להחזקת התורה ולכך שחייבים להיערך ליום שבו לא נוכל להישען רק על תקציבים מבחוץ". וכאן הוא מציג את החלופה: "המצב חייב להיות כזה שכל בעל בית ידע שהוא יוצא לעבוד כחלק מתפקידו הרוחני להחזיק לומדי תורה". בעיה ופתרונה. אך את הפתרון איננו משליך לפתחם של בעלי הבתים בלבד.

"התפקיד שלנו צריך להתמקד ביצירת מסגרת שלא תזרוק אותם לעבוד, אלא שתלווה אותם בדרכם לשוק העבודה, שתשמור עליהם כבעלי בתים חרדיים". אין הנטל מוטל על החרדים העובדים, אלא על המערכת החינוכית והחברתית כולה. לא עוד יחס מזלזל ומרחיק כלפי העובדים, אלא קבלתם כחלק מן הקהילה.

על התנהלות ציבורית חסרת כל מחשבה ואחריות הוא לא מקמץ את הדיבור: "אחת הרעות החולות שמוכרחים לתת עליהן את הדעת, היא העובדה שאין אצלנו תכנון ארוך טווח. אנו מניחים לדברים להתגלגל, מחכים בכל פעם ששנגיע לגשר ואז בודקים איך עוברים אותו ומשתדלים שזה יהיה במינימום נזק. אתם מכירים גוף אחד ביהדות החרדית שיושב וחושב ומתכנון מבחינה אסטרטגית?"

ואת כל הבעיות קשה להציף בגלוי "עוד נקודה שפשתה במחננו, היא כואבת כל כך והיא בעיקר מונעת אפשרות לטפל כהוגן בבעיות אחרת. קומץ עסקנים משולי המחנה דואגים להכתים כל מי שמנסה להעלות בעיות שונות למודעות ציבורית בזפת משחירה ובקיתון של רותחים, עד שהוא יצא בשן ועין".

והריאיון עצמו מעניין ומורכב, ולכן לתחום אותו למסגרת הצרה של "יש לנו בעיה עם החרדים שיוצאים לעבוד", היא עוול אינטלקטואלי למסר שהועבר. וינרוט מבקר בעיקר את הממסד, ולא את הפרטים שעושים כך או אחרת.

אינני יודע מה כוונתו של העורך המכובד, האם דווקא סוגיה זו היא החשובה בעיניו עד כדי שמצא לנכון לעוות את המסר המקורי, או שכה חשובה היא בעיניו עד כי טחו עיניו מראות לא רק את מה שהתכוון המשורר, אלא גם את מה שאמר במפורש, הוקלט ונכתב שחור על גבי כרומו וחולק לכל בית ישראל.

מעט מוזר לנהל ויכוח על כוונת המשורר, כאשר הוא עצמו עמנו ויכול להשיב ולהבהיר כוונותיו. עם זאת, הדברים שאמר היו ברורים מספיק, והדברים שנכתבו על מה שאמר היו רחוקים כל כך ומוטים מספיק, כדי שאפשר יהיה להצביע בקלות על הפער שנוצר.

הבה נראה ונקשיב נכונה לדברים שאמר אדם בעל ניסיון, אשר משתמע שלא קל היה לו לאומרם ועם זאת טרח מאד לפרסמם מחמת חשיבותם. הממסד כולו ראוי לתיקון, המערכת כולה צריכה שינוי. יש לדבוק במדיניות תולעת יעקב, ולהכיר במגבלות הכוח הפוליטי. את המערך החברתי ראוי להשתית על יהודים יראים שיצאו לעסוק לפרנסתם, ולהביא לכך שהם יהיו תומכי התורה ולא המדינה. את הביקורת ראוי לשמוע, ומדיניות ההשתקה הברוטלית צריכה להיעלם. והכל, תוך ראיית הנולד ומחשבה מפוקחת, כדי למנוע מבעיות לתפוח ולגדול, ועדיף עוד לפני שהן בכלל נוצרות.
הדברים אינם קלים, ובואו נתמודד עמם באומץ, ובלי לגמד את הבעיה ל"יש חרדים שהלכו לעבוד ולא חזרו".

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
היא בעיקר כלפי פנים. אומרים "אכשר דרא" וכופים עלינו תקנות על תקנות על תקנות, זו מכבידה מזו, זו הזויה מזו. מי ששבוי בידם, כגון לומד בכולל, חורק שיניים בולע ושותק. מי שאינו צריך אותם לפרנסתו מצביע ברגליים. מי שרודף אחרי שליטה, סוף דבר נשאר לבד!
רפאל
10
מעניין מי מנתק לא שמים לב שהציבור החרדי נהיה כ"כ קיצוני ופאנטי הם המנתקים
תהילה
9
לא הרגשתי זאת כשר' שרגא ור' מיכל יודא השתתפו בחתונתי ולא כשאני נועץ במו"ר אהרון ליב יבל"א
יהודי

הצגת כל התגובות

8
כולם בורחים מלומר את האמת, המדיניות של שנים רבות להרחיק את היוצאים לעבוד, הביאה את המצב הזה שהם מתרחקים עוד יותר, ולא מרגישים שייכים בכלל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דורש אמת
7
ויינרוט הוא איש ערכי. הוא דיבר דברי טעם עם משמעויות רבות ועמוקות. אז נכון שהוא ראה להבהיר את תשומת הלב הנדרשת במגבלות הכח, אך יותר ויותר מזה הוא חתר להגיע לנקודות מהותיות בתפיסה הבסיסית של השונה בתוך הציבור החרדי. תפיסה שמביאה חורבן וריחוק לבבות והוא מגלם את ליבת הסטיה בראייה הפנימית שחדרה איכשהו לצ
נחמן
6
,,מעמיד בראשו עיזים עיוורות. כל זמן שאת הציבור ינהיגו רבנים נושקים למאה ששכחו מה זה לגדל ילדים, ומנותקים לגמרי מהמציאות, המצב רק ילך ויחריף.
דן סגל
5
כל מי שעיניו בראשו ולא בכיסו של השכן ושל ה"תקציב" מזהה את הבעיה לא מהיום אלא שנים רבות במקרה הטוב מי שדיבר וזעק הסתכלו עליו ברחמים או שהתרחקו ממנו בזלזול . אבל כבר אמר שלמה בחכמתו חכמת המסכן בזויה אבל כשויינרוט קם ומדבר כולם שומעים ובגלל שחוששים שדבריו יחלחלו חלילה ויעוררו מהומות הרב גרילק מנסה
זעקה של שנים
4
אין צורך להעתיק את הכתבה מחדש.... אבל ההתרשמות שלי היא, שעיקר הכאב על הנוטשים, והיא הבעיה המהותית. וכמובן גם על המסביב, אך בחשיבות משנית. ואני- הלומד במכללה, מביט ימין ושמאל, ומבין היטב על מה מדובר...
בערל
3
כתבה נוספת של דוד דמן, שם מתוארת העיירה לפני השואה בה פעלו זה לצד זה הרב וראש הקהל. הרב דאג לרוחניות הקהילה וראש הקהל לצרכיה הגשמיים, עוד מוסיף הכותב כשהגענו לארץ נגנז המושג של ראש הקהל(כשבחו"ל התפקיד קיים ומשרת את הקהילה) נראה לי שכתבה זו של דמן היא חיבור משלים ואפילו פיתרון לכתבתו של ויינרוט מש
מימי
2
שהמנהיגים הופכים את היוצאים לעבוד לשונאי תורה וזה ממש כך שהראש כולל מעיר לי שאני עובד אני מוצא את עצמי מחפש רפש אחר, לך תטפל בבטלנים קודם אני אומר לו ושאר מחשבות שלפני כן לא חשבתי
חרדי עובד
1
אני מאוד מעריך את יעקב וינרוט על פעליו למען כלל הציבור. הבעיה בראיון שכזה שלפעמים הדם עולה לראש ועקב הרגשת הצלחה ומוצלחות ישנם אמירות שכאילו הוא מבין יותר טוב מהרבנים או שהם מסכימים איתו ופוחדים להביע את דעתם. אפשרויות תקציביות וראש חריף אינן בהכרח דעת תורה . וכבר אמרו חז"ל איזהו חכם המכיר את מקומו
יוסי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים