כיכר השבת

ה"פסק" של עדינה

תלמידו של מרן: "אוי למי שמקל בשירת נשים"

בעקבות דבריה של עדינה בר שלום שגבר יכול לשבת וליהנות משירת אישה אם לא מביט בה, תלמידו של אביה, מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, בטור הלכתי מיוחד מחדד את האיסור לגבר בשירת נשים (יהדות)

| 28 | כיכר השבת |
מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל
מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

שערורייה נשמעה במה שפורסם שמותר לאיש לשמוע אשה זמרת בהופעה חיה רק שלא יביט בפניה של הזמרת - ודבר זה נוגד את דעת התורה הצרופה.

ונבאר מקור הדברים. נאמר בגמ' ברכות [כ"ד עמ' א] אמר שמואל שנאמר "כי קולך ערב ומראך נאוה", בירושלמי מסכת חלה אמר שמואל שנלמד זה מהפסוק "והיה מקול זנותה ותחנף הארץ", והוזכרו הדברים בשו"ע בשני מקומות זה יצא ראשונה סימן עה' בעיף ג' וזה לשונו שם: "יש להיזהר בשמיעת קול זמר אשה בשעת קריאת שמע", ובמשנה ברורה שם כתב בזה הלשון: "וזמר אשת איש וכן קול העריות לעולם אסור לשמוע וכן נדה בכלל העריות היא ובתולות דידן בכלל חזקת נדות הן כשיגיע להם זמן וסת", וכן בשולחן ערוך אבן העזר סימן כא סעיף א' כתב בזה הלשון "ואסור לשמוע קול ערוה וכו'".

ולהרבה אחרונים איסור זה הוא מהתורה, עיין ב'אוצר הפוסקים' שהאריכו בענין זה דכל אשה האסורה עליו בכלל ערוה היא ועוד עיין בשו"ת 'שבט הלוי' ח"ה סימן קצז שגם נשים הרבה השרות ביחד אסור לשומען וכן כתב בספר 'חוט שני' אבן העזר סימן כא סק"י.

ואלו הרוצים להביא ראיה מדבריו של גאון עוזינו ותפארתנו מרן הגאון רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, דבריהם מהבל ימעטו, שהרי ב'יביע אומר' ח"א אורח חיים סימן ו', בדין קול זמר של אשה דרך הרדיו, וסיכום הדברים וכתב שרק דרך הרדיו אם אינו מכירה מותר ואין בזה משום קול באשה ערוה.

ומכל דבריו האמורים שם יראה הרואה שמכל דבריו בנדון זה מוכח שאשה בהופעה חייה ודאי שאסור לשמוע, ועד החמיר שם שאם ראה תמונתה אפילו על ידי הרדיו אסור לשומעה.

וב'שבט הלוי' שם החמיר ברדיו אפילו שאינו מכירה וכתב שהוא דבר מכוער, ועיין ב'אור לציון' פ"ו הלכ הי"ג שכתב "שדווקא דרך הדדיו אם אינו מכירה מותר".

ועתה ראינו בספר הנפלא שולחן יוסף (והוא מקבץ כתבי מרן זיע"א אהע"ז סימן לב) שהביא מכת"י מרן זצ"ל מיום י"ז אלול תשכ"ט - דדין קול באשה ערוה הינו דין גמור, ולא חומרא בעלמא, ולכך אין בזה שום חילוק בין אשכנזים לספרדים ומכל האמור ודאי שאיסור גמור הוא ללכת ולשמוע אשה בהופעה חיה, ואוי לו למי שמקל בזה.

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
צודקת בהחלט!!!! מותר לחלוטין לשמוע שירת נשים אם אינו רואה את האשה, ואפילו מכיר צורתה דרך תמונה וכדו׳ מותר מעיקר הדין! לשמוע שירתה! אך ראוי לכל ירא שמים להחמיר בזאת. ולכל תלמידי התלמידים.... הזהרו בכבודה של הרבנית בר שלום!
יהודי
אל תבלבל תשכל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני
כבודו יכול להביא סימוכין לדבריו הקדושים?? ולא דוגמת ה-פחחחחחחח שכבודו רשם.
יהודי
שלאורך כל התשובה בחלק א' מבואר ההיתר, כי אין יצר הרע רק במה שעיניו רואות, ושם הביא המקור "ביודעה ומכירה", שאם ראה אותה פעם אחת אסור. והנה, בחלק א' אסר אפילו ראה אותה בתמונה, ואף על פי שבחלק ט' חזר לגבי תמונה, אבל תלמד מזה, שרק בתמונה אולי יש להקל, אבל בראה אותה בחיים - אין להקל.
חסיד מרן
11
גועל נפש מרמים את הספרדים החלשים קיבינימט זבלים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום
10
בכשראה אותה בתמונה ופסק להתיר.וכל האיסור אם ראה אותה במלוא קומתה בחיים חיותה(יביע אומר חלק ט' או"ח סי' קח' אות מג') (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר

הצגת כל התגובות

9
חרדקי עם הארץ עד מתי יעלוזו ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון
8
לתלמידו של מרן שמצטט כאן פוסקים אשכנזים בלבד. זה מה שכתב הרב עובדיה בחלק ט: "ומה שכתבתי שם שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח", כך כתב. (יביע אומר חלק ט' או"ח סי' ק"ח אות מ"ג)
מזרחי שפוי
בעיניו זה אסור.
חסיד מרן
7
אולי רבי חיים קנייבסקי האם פעם בספריך הזכרת את מרן הראש"ל זצ"ל??? אולי אחיך רבי יקותיאל אברהם ראוי לקרא לעצמו תלמיד מרן... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
את ספרי הגאון רבי יוסף חיים אוהב ציון שמזכיר את דברי מרן בדחילו ראה בספרו עתה באתי, ובספרו מאי חנוכה ובעוד מכתביו הרבים שהתפרסמו בעשרות ירחונים אז בבקשה תבדוק ואחרי זה תכתוב
אחד שמכיר
לא מזכיר. לא כל מי שלא מזכיר ילקוט יוסף לא תלמיד מרן, ישנם תלמידי מרן לאלפים ולרבבות, שהם תלמידי מרן ולא של בנו שבמקרה גם רב ראשי. ובודאי לא של אחותו של הרבה הראשית.
גם אני מכיר
6
בושה כסף 19 מיליון שקל מעלימים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
5
עניין ראשון, הרב עובדיה הקל במפורש לשמוע קול שירת אשה אף אם ראה את תמונת האשה, כל עוד לא ראה אותה במציאות. וא"כ כיצד כותב המאמר אומר שהרב עובדיה אסר בזה?! ועניין נוסף, גם הרב עובדיה יסכים שאם לא ראה אותה מעולם, אין איסור של "קול באה ערווה" אם הוא נמצא בהופעה ולא רואה את האשה ששרה. אמנם, יש איסורים ש
r
קודם כל מה שכתב מרן ביביע אומר אמת לאמיתה ועמד מאחרי הדברים הללו ברבים אבל כשאתה רב ראשי ויש טקסים שהם לא לרוחך ראינו וגם הסביר מרן עצמו שבאותו זמן היה מעסיק עצמו בלימוד בספר קטן ובמחשבה עילאית ללא שמיעה ממש ואין להקל הרבנית בר שלום כבודה במקומה מונח מה שהיא אומרת וסוברת אין לזה שום קשר לפסק כביכול
מנשה
4
שמואל אמר שקול באשה ערווה. ואם נלך לפי הפרוש שאשה שרה זה ערווה, אזי בטח ובטח אסור לשמוע אשה שקרובה לך כמו אשתך בזמן מחזור, אימך ואחותך. ודווקא זה מותר. ולכן, זה בלתי אפשרי הפרוש הזה. ומהתנ"ך למדנו ששמעו שירת נשים, כמו שירת דבורה ששרה יחד עם גבר, או שירת מרים על ים סוף או שירת בנות ישראל שהכה שאול בא
הרב אגמון
3
אז יענה לי כבודו למה לא מחמירים לא לשמוע מוזיקה ביום חול שזה הלכה מפורשת בשלחן ערוך?
דוד
2
זה כל כך עלוב שרב הנושא בשם "תלמיד של הרב עובדיה" מצטט כמעט אך ורק פוסקים אשכנזים ומתעלם לחלוטין מהמסורת הספרדית שהקלה מאוד באיסור של קול באשה. כמו כן, אין שום התייחסות לעדויות אינספור שהרב עובדיה הקשיב בעצמו לזמרת המצרית "אום כולתום".
גבריאל
1
לא מבין למה אתם נותנים הגדרות שמלבות את השנאה והקיטוב ? הגב' עדינה בר שלום היא ביתו של מרן פוסק הדור זצוק"ל אבל מכאן ועד ה"פסק" של עדינה !!! לאן הגעתם ?? אישה, מודרנית, משכילה, שלדעתה יש חשיבות ביהדות כמו לעבד ושוטה (סליחה על הביטויים) לא צריך להוציא את מר"ן משלוותו בשביל כל ביטוי שלה, כמו שלאחותה
אילן'ס
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים