כיכר השבת

בעקבות הסערה הציבורית

הרב זילברשטיין הסביר: מדוע בני ישיבות לא מבקרים פצועים?

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין התייחס בשיחתו לטענה מדוע בני הישיבות אינם מסייעים למאמץ המלחמתי | בדבריו חידד כי בעצם מה שיושבים ולומדים הרי הם מונעים את הפצועים וההרוגים הנוספים ח"ו | "ליבי אומר לי שבזכותם תבוא הישועה במהרה", הוסיף (עולם הישיבות)

| 63 | כיכר השבת |
הגאון רבי יצחק זילברשטיין
הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: עזרא טראבלסי)

לאור הטענות הנשמעות מדוע בני הישיבות אינם מתגייסים לצבא, ומדוע לכל הפחות אינם נושאים בעול ויוצאים לבקר את החיילים הפצועים בבתי החולים - כפי שנחשפה ב'כיכר השבת' דעתו של ראש הישיבה הגר"ד לנדו, בדברים שאמר לקצין צה"ל ארז אשל, כי בשום אופן אין לבחורי ישיבות לבקר חולים, וגם הוסיף ואמר כי הדבר עלול ליצור טראומה וחרדה לנוכח המראות, ולהקשות עליו בהמשך לימודו.

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, בשיחת החיזוק הקבועה אותה מוסר מדי שבת קודש, לאחר סעודה שלישית, בהיכל בית הכנסת 'המרכזי' ברמת אלחנן, התייחס לשאלה זו, וחידד והסביר את הדברים היטב, כפי שהובאו בקו 'שיח יצחק' מתורתו.

בדבריו בבית מדרשו אמר, כי עצם המחשבה מדוע בחורי הישיבות אינם מתגייסים או אינם משתתפים בנטל לכל הפחות בביקור חולים וכדומה היא מוטעית ואינה נכונה, שכן אנו מאמינים בני מאמינים בתורה הקדושה כי היא 'מגנה ומצלא', והיא השמירה העליונה והיחידה, ושום כח צבאי כזה או אחר אינו יכול להגן ולהציל אם לא השמירה העליונה של לומדי התורה.

הגר"י זילברשטיין הזכיר בדבריו, כי הכיר את פרופסור אלווין רדקובסקי ז"ל אשר התגורר ב'רמת חן', אשר היה יהודי שומר תורה ומצוות, ממפתחיה של הצוללת הגרעינית הראשונה והיה פיזיקאי ומומחה בכיר להנדסה גרעינית, ואירע פעם שיהודי אחד פגש אותו בעת מלחמה, ושאלו מדוע אינך מתגייס לצבא ולסייע בשדה הקרב. הפרופסור השיבו: 'שוטה שכמותך, אני בחכמתי מסייע למדינה כולה, ובפיתוחיי אני מונע איומים ומפגעים על החיילים הנמצאים במשימות השונות בשדה הקרב. אם אעזוב את הכל ואלך לצבא, הרי שאכניס את כולם לסכנה גדולה'.

ובזה חידד הרב זילברשטיין את דבריו: "בני הישיבות הם המגינים על כולם, וכמו שכתוב בבעל הטורים (דברים א, ג): 'בארבעים אלף בישראל, לומר אם יהיה תלמיד חכם בין ארבעים אלף אין צריכין לא רומח ולא מגן, כי תלמיד חכם מגן עליהם מאויביהם'.

"וממילא מי שמגיע וטוען מדוע אתם לא הולכים לבקר חולים ולסייע במאמץ המלחמתי, הרי למשוגע יחשב, שכן בני הישיבות ותלמידי החכמים גורמים שלא יהיה צורך לא ברומח ולא במגן, והם גורמים שלא יצטרכו טנקים ומטוסי קרב נוספים להגן, כי הם עצמם מגינים מהאויבים האכזריים. ובעצם מה שהם יושבים ושוקדים על תלמודם, הם מקיימים את הביקור חולים הכי גדול שיש, בדרך שלהם, שהם מוסיפים זכויות שלא יהיו עוד חולים בעם ישראל".

הגר"י זילברשטיין עמד על כך, כי בעיניו זה נס גלוי שבני הישיבות ואברכי הכוללים ממשיכים ושוקדים על תלמודם בלי הפרעות גם בימים אלו, למרות השנאה העזה שיש מציבורים אחרים כלפינו, וניכר בזה אמיתות התורה, כי הקב"ה קבע בעולמו ש'אם לא בריתי יומם ולילה – חוקות שמים וארץ לא שמתי', כי אם העולם יהיה רגע אחד בלי תורה העולם ייחרב וכמו שכתב בנפש החיים, ולכן הקב"ה שולח את האפשרות שבכל מצב עולם התורה לא יפסיק ולא ימעט ולו במשהו, מעסק התורה הקדושה".

בתוך כך, בליל שבת קודש בסוף שיעורו, התבטא הגר"י בביטוי נדיר ואמר: "אנחנו זקוקים להרבה מאד רחמי שמים, שלא יהרגו חיילים, והשבויים ישובו לשלום במהרה, אבל אני בטוח שהישועה תבוא במהרה. מניין לי? ליבי אומר לי כך, היות ואני רואה ושומע שבחורי הישיבות שוקדים ויגעים בתלמודם עם כל הברע'ן, ומוסיפים ומתחזקים ככל יכולתם בתורה הקדושה, הרי שבלי ספק בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם".

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
45
אשרינו שיש לנו מנהיג כזה בדורנו
ישיביש
44
מי שיושב ולומד שימשיך לשבת וללמוד אין ויכוח כל החרדים שלומדים באונו .מסתובבים בקניונים בפארקים. מתכבדים להרתם למאמץ. האמהות שלהם שישנות טוב בלילה מוזמנות לתרום למאמץ בתפילה ובתהילים
כבוד התורה
43
מה לגבי אלה שבלאו הכי קשה להם ללמוד כל היום ?
מענין

הצגת כל התגובות

42
אבל כל היום הרחובות עמוסים הבחורים ובגברים שלא בלימוד…..אולי כדאי שאלה שלוקחים ״הפסקה״ ילכו לבקר או לסייע. הציבור פשוט מנותק מן המציאות. אלה שיושבים ללמוד אז יופי. ואלו שלא… לא מובן, מפחדים שיראו פצועים בבתי חולים? אולי הדבר דווקא יתן את הכח ללמוד יותר…
אמא
41
מה אם מפרסמים דברי כפירה בתגובות ? אם גדולי ישראל פסקו שאסור להתגייס לצבא של מינות כוחי ועוצם ידי מה השאלה בכלל !? ועוד שאין מספיק לומדי תורה אז איך שייך לבקש שיתגייסו לומדי התורה.
אדיר
40
אם היה נכון לפחות היו אומרים מי שברך לחיילים ולשוטרים, אלא זה הקו אנטי ציוני זו דעת הציבור החרדי כך הוא חושב טוב או לא טוב כל אחד שיעשה לשיטתו
אזלמה לא אומרים מי שברך לחיילים
39
הם לא הולכים כי הם פוחדים מהתגובות שיקבלו ובצדק
כפר שמריהו
38
לא ברור לי, בבית החולים מעייני הישועה ובאחרים יש המון מבקרים חרדים. מדוע אינם הולכים ללמוד במקום לבקר חולים? האם החרדים מתפללים לשלום החיילים באופן קבוע בבתי הכנסת או שחוששים ממתן לגטימציה לצה"ל?
חנה
37
הם עושים הסכם שותפות וחלוקת הנטל עם עמצם, וחושבים שהחילונים( שאמורים להיות חלק מההסכם), מקבלים את המשוואה המגוככת הזו.
שאול
זה בדיוק הקטע שהחילונים החליטו בינם לבין עצמם שהם רוצים שיוון בנטל וחושבים שהחרדים יקבלו את המשוואה המגוחכת הזו .
מיכל
36
לא ברור לי מדוע הגר"י נזקק לדברי אגדה. אולי בגלל שהלכה מפורשת ברמב"ם שבמלחמת מצווה כולם יוצאים. הרמב"ם לא כתב שיש פטור לבני ישיבה
פלוני חייל
גם במלחמת מצוה יש אלף למטה. שליש מהעםצהיה לומד תורה שליש תומכי לחימה ושליש קרבי. לפני שאתם מעיזים לפתות פה נגד גדול בישראל, לכו תבררו את העניין לעומק.
משהו
אלף למטה נאמר במלחמה מול מדיין. נגד המדינים לא היה צורך ביותר מזה. שאול המלך למשל כשנלחם בעמון גייס שלוש מאות ושלושים אלף
אור יקרות
אם בתורה פירטו "אלף למטה" , למה לא נכתב במפורש על השאר שלומדים תורה ?? אולי זו רק המצאת חז"ל ??
איציק
35
תודה לרב על הדברים. אשמח אם הרב יוכל להתייחס: נניח שלבחורים זה לא מתאים. למה אברכים לא מבקרים חולים? או משתתפים בהלוויות? או מסייעים ללוחמים ולמשפחותיהם? האם המצב הנוכחי - עולם כמנהגו נוהג ואין השתתפות ניכרת בצערם של ישראל - סביר בעיניי הרב? האם לא ראוי להשתתף בצערם של ישראל באופן הניכר?
יוסף
34
אלפיים שנות גלות עגומות ונוראות ללא כוח מגן מוכיחות שאין תחליף לכוח מגן .התורה הגנה על עם ישראל ובזכותה העם היהודי קיים וכול זאת רק בתחום הרוחני .בתורה קיימים 4 פטורים מיציאה למלחמה :"מי האיש אשר בנה בית חדש ...." לימוד תורה לא נמצא ביניהם וכעת שאנו במלחמת מצווה יוצא גם חתן מחדרו וכלה מחופתה.
בני
33
החיים מורכבים יותר מאשר ההסתכלות הזו שכשלומדים תורה לא צריך צבא. זה קצת לטמון את הראש בקיר. צריך ללמוד תורה וצריך צבא. אולי אם עם ישראל כולם היו דבקים במצוות היה אפשר כזה מהלך, אבל מאחר וזה לא המצב - צריך צבא.
אלי
32
יש 180 אלף בחורי ישיבה, הגיע הזמן שיכנסו לעזה עם תהילים וילכו לפני חיילים
שי
חוק הגיוס כתוב בתורה ומי שיוצא נגדו אלו החרדים בעצמם. רצו לחוקק חוק יסוד לימוד תורה, וכי תורתנו צריכה את חוקי הכנסת כדי להכיר בגדלותה?! חרדים יקרים אם הייתם רחוקים מהעם עכשיו התרחקתם עוד יותר. הביאו את תורתכם הגדולה לעם שבשדות, קחו חלק בגאולת העם, תתפקחו !!
משה
31
כל המגיבים פה ממש נשמות של ערב רב.. חושבים שגדולי ישראל זה החברים השלוכים שלכם מהרחוב? שקלו מילים.. מה שמגן זה לימוד התורה ולא הרובה והטנק.. חיילים נהרגים בגלל מחללי השבת ובגלל מסיבות "נובה" למיניהם...
אלמוני
ניכר שאותו אלומוני תינוק שנשבה בשקפה מעוותת
פלוני
אין ספק שמפני חטאינו באו עלינו כל הצרות, אבל זה שאתה תשב בישיבה זה לא מספיק. עם ישראל צריך להתעורר לתשובה. ואם השהות שלך בישיבה מבלי להירתם למלחמת מצווה שאינך פטור ממנה גורם לציבור הכללי לשנוא אתכם או לשנוא את התורה שלכם, אז הגיע הזמן לשנות גישה ולחשוב על כלל ישראל ולא רק על עצמך.
יוסף
30
לכל החכמולוגים שגילו את אמריקה עם מלחמת מצוה גם במלחמת מצוה שבט לוי נשאר על לימודו! ודוד המלך על כל לוחם היה אחד שישב ולמד! וכיון שלומדי התורה תורמים למאמץ המלחמתי מה הקשר להצריכם גם לבקר חולים, [גם בהפסקה] כמו שכולם מבינים שחייל בהפסקה לאגירת כוחות לא צריך לבקר חולים.
לאלו שרוצים להבין.
וגם אסון מירון וגם השואה וגם מעוררות תרפ״ט ותח תט הכל בגלל מסיבות וחילול שבת?!
אמב
החשמונאים לא היו במקרה משםחת כוהנים בני שבט לוי ?? וכי למה לא למדו תורה שמגנא ומצלא ??
איציק
א. הרמב"ם בשמיטה ויובל דיבר על מלחמה לנחול את הארץ, הראיה ששבט לוי גם גויס נגד מדיין כי זה נגע גם אליו, וכי הרמב"ם פטר אותם ממחיית עמלק או עזרת ישראל מיד צר? שאם כדבריך היה לו לפוטרם בהל' מלחמה. עיין בתנחומה לפר' מטות כנגד כל לוחם היה מתפלל. וגם דוד יואב למדו ונלחמו בשונה ממך
המשיב למי שלא מבין
במלחמת מדין יצאו למלחמה 12 אלף איש ואומר רש"י -לרבות שבט לוי .-נא לבדוק . בתורה קיימים 4 פטורים " מי האיש אשר בנה בית...מי האיש אשר נטע כרם ... מי האיש אשר ארש אישה ... מי האיש הירא ורך הלבב ...." לימוד תורה לא נמצא ביניהם ובמלחמת מצווה יוצא אפילו חתן מחדרו ..
משה
29
לפני יותר מ 70 שנה חי יהודי חרדי בירושלים תלמיד חכם עניו וצדיק יסוד עולם. משגיח בישיבת עץ חיים והיה לו נוהג קבוע לבקר אסירים לבקר חולים לבקר חיילים ולבקר פצועים ונדכאים בבתי חולים, ולא עלתה על דעתו של אותו צדיק שיש בזה שמץ של ביטול תורה. מי היה אותו האיש? חמיו של חמיו
היו היה יהודי
28
למגיבים אין הכוונה שלא צריך לבקר חולים או להלחם בשדה הקרב, אלא שזה לא תפקיד בחורי הישיבות כל עוד אלה שאינם לומדים פנויים לכך. יש תכונה לאלה שאינם מבינים את עניינה של התורה לשלוח בחורי ישיבות כי הם כביכול יושבים בטל וזה טעות.
תורני לאומי
27
אוי לנו ששכל פשוט, לב פשוט, נדחה מפני סברות ופלפולים. פחדנים. כולם עסוקים בשינוי קונספציה, ואתם עסוקים בהתחפרות במה שנראה בחוש כהיפך הסברה הפשוטה ןהאנושית. האחיכם יצאו למלחמה, ואתם תשבו פה?!
האחיכם! .. ואתם?!?!
26
לא נגמר לכם עם השטויות האלו? לא נוותר והבנים שלכן יתגייסו כמו כולנו.
אמא
25
צריך ללמוד יותר חזק. לימוד התורה לא עזר מספיק שבוע שעבר.
יעקב
24
כל התורה. יאללה חסד
הדר
23
כל התורה היא חסד
הדר
22
עדר פועה וטועה
רועה צאן
21
וזה גם הסיבה שפסיקו לאכול בחודשיים האחרונים טשעולנט . שמתי לב שממש ריק מאז שהחלה הלחימה
יוני
20
אם בחורי הישיבות יבקרו חולים,זה יהפוך להיות טיילת, לא רק ביקור חולים,כל איש חינוך יודע את זה ומבין. אולי בחורי ישיבות גדולות בשיעורים גבוהים יותר,כלומר המבוגרים יותר,בקבוצות קטנות ממש,אולי זה אפשרי.
אהרון
19
הרב מפחד שהתלמידים ילכו לבקר את החילים הפצועים ואולי ירצו גם לשרת בצבא או חלילה להתנדב ולעזור בשעת מלחמה, או חלילה לתמוך במדינה - או אולי יעזבו אותו , כל פעם שאני מסתובב בבני רק אלפים מסתובבים באמצע היום צעירים אז במקום זה שיעשו משהו בשביל המדינה . חלילה
דב
18
במלחמת השחרור נשאל רבה של ירושלים צבי פסח פרנק ע"י בן ישיבה באם לצאת למלחמה .הרב השיב לו - כן ואני איש זקן אם הייתי צעיר גם אני הייתי יוצא למלחמה. זה ההבדל בין הרבנים של אז והיום . אז היו רבנים בעלי ערכים ומוסר יהודי.
אריה
הרב אריה לוין זצ"ל נהג באופן קבוע לבקר חולים אסירים חיילים ופצועים מתוך תורתו ולא על אף תורתו. [זה רמוז באחת הערות למעלה]
עיין לעיל
17
מספיק להסתובב ברחובות בני ברק ואלעד לראות חבורות חבורות של לומדי תורה מסתובבים ברחובות כדי להבין למה אנחנו נמצאים במצב הזה. יש מעטים שבאמת לומדים תורה .
דניאל
לא רק חרדים בטלנים צריכים להתגייס אלא גם הלומדים לא פטורים ואפילו קודמים לכולם. כי אם הם פוטרים את עצמם בשם התורה זה חילול ה', ושום תירוץ של אף רב גדול ככל שיהיה לא ישכנע את הציבור על העוול הנורא והכחשת הפסוקים המראים אחרת.
רפי
16
חחחח! כי למה שבני ישיבות יעשו משהו למען המדינה או למען מישהו אחר כשיש רב, אוכל חינם וחסר תועלת, שמסביר להם שהאוננות שלהם בישיבה, חשובה יותר מחיי יהודים? למה להתאמץ כשאפשר לשלוח אחרים שימותו למענכם? אוכלי חינם בזויים... אתם יותר קרובים לשטן מאשר לאלוהים...
Xxx
15
הוא מפחד שבחורי הישיבות יראו את החיילים ואת המשפחות וירצו להתגייס. אם באמת הייתם חושבים שהתורה מגנה הייתם יושבים עם הסטנדרים ליד הגבולות ולא בורחים מכל עיר שירו עליה טילים.
חיים ל
14
פרופ' רדקובסקי היה מאוד מבוגר כאשר עלה לארץ, לא ממש גיל גיוס.
יחיאל
13
אם כולם ילמדו תורה, לא רק שלא תגיע הגאולה, אלא יגיע סופה של מדינת ישראל. מאות אלפי חרדים משתמטים משכול, משתמטים מקיום עצמאי ובעצם לוקחים אותנו איתם לעתיד של עוני ובורות. בשום מקום בתורה לא מצווים על לימוד תורה במקום שירות בצבא. זו המצאה של ההנהגה הרופסת שלהם, לצורך המשך אחיזתם במושכות. תתעוררו.
תתעוררו
12
כמו שחכמי הסונים, השיעים, ההינדים, היוונים-אותדודוקסים, הקתולים וכו' וכו' מתפללים כל אחד להצלחת בני דתם בשדה הקרב נגד המאמינים מהדתות האחרות, כך אברכים מחזקים את צה"ל. גם אין סיבה לבקר פצועים שמעוניינים לראות את בני משפחותיהם וחבריהם ואין להם כרגע עניין לפגוש בבית החולים אנשים זרים.
א.
11
אם תלמידים יושבים יומם ולילה ללא הפסקה ולומדים יישר כח, אם זה לא המצב ובמקום לעשות שטויות בזמן הפנוי ניתן לעשות קידוש ה' בביקור חולים. אבל מעדיף לשתוק
יואב
10
אם רבי עקיב נתן דוגמא וביקר תלמיד חולה קל וחומר חייל םצוע
אברהם ויצמן
9
עצוב לראות שרב שיהיה גדול בתורה ככל שיהיה יכול להיות מנותק מהמציאות . במלחמת רשות הירא ורך הלבב פטור כותבים המפרשים הירא מעברות שבידו פטור אבל במלחמת מצוה אין פטור אפילו חתן יוצא מחופתו וכלה מחופתה . אם מה שעבר עלינו אינו מלחמת עמלק שהיא מדאוריתא אז אנני יודע מהי מלחמת מצוה
יואל
8
למה כבוד הרב מתנגד לביקור חולים = פצועים .כדי שלא יתעוררו בליבם מחשבות . בן תורה חייב ללמוד בכל מצב בלי להתחשב בנעשה סביבו. אלפיים שנות גלות עגומות הוכיחו אחרת.
שי
7
המצב כיום הוא פשיטת רגל מוסרית וערכית של הציבור החרדי ומנהיגיו שאינם מודעים כלל למצב.
בני
6
מה לכבוד הרב ולפצועים של צה"ל? אם אכן כבודו אוחז מעצמו מאנשי הנהגת הדור וממביעי הדעות.... יש דין קדימה לבקר את הפצועים מהמגזר של כבודו, כונתי לפצועים רוחנית יש שחיטה של הצעירים והצעירות על ידי אנשי[לא]חינוך חרדים יש נפילה לרחובות של עשרות ומאות בני נוער,
איש קרית ספר
5
וכבר שמעתי בעבר שכבודו טוען שעיסוקו רק עם הבני תורה האמיתים, אבל כעת שכבודו מתעסק עם פצועי צה"ל,יועיל כבודו להתעסק בכל כובד משקלו גם עם הפצועים והחללים מהציבור שלנו,ובזה יבוא על שכרו באמת מן השמים.
איש קרית ספר
4
אם בחורי הישיבות לא יכולים ללכת לבקר פצועים אז שיילכו לעבוד בקיבוצים ובמושבים בדרום ובצפון זאת תהייה להם מיצווה גדולה שהם יעשו לטובת עם ישראל
שילה
3
ואני סבור שאילו טרחו לצאת לבתי החולים כדי להקר הפצועים היו חוסכים מעצמם נזק וודאי לעור מעטפת האשכים, שכן הגירוד שם מחמת בטלה ושעמום, גורמים לקילוף עור, זיהום ומוגלה.
רייב גורנישט
2
רבש"ע מטלטל אתכם ואתם מסר יםלפקוח עיניים. מי שלא עוזר ותומך בלוחמים הוא עצמו חוטא. הייתם צריכים לחוש, בושה לאור המצב וכלום לא מזיז לכם.
מירי
1
הרב הנכבד עם כל צאן מרעיתו נשענים על לימוד תורה,להתחמק מגיוס ונטפלים לקופה הציבורית ועושים גזל ! לו היו מאמיני תורה אמיתיים היו יכולים לעשות הרבה פעולות למדינה אבל הם לא מאינים בתורה מספיק אלא כקרדום לחפור בו. לא מאמינים בזכות הקיום של המדינה
מנשה
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות