כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

שיטת רבי חיים מבריסק - אתגר אינטלקטואלי מול ההשכלה?

בנושא שיטת הפלפול של מרנא הגר"ח מבריסק, הנה עדותו של הרב אריה קרלין, בוגר ישיבת וולוז'ין, שלאחר סגירתה פנה ללמוד בעיר וילנה; והאם היא הציעה אתגר אינטלקטואלי מול ההשכלה? (היסטוריה)

| 16 | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק כ': בנושא של שיטת הפלפול של מרנא הגר"ח מבריסק, התייחס הרב אריה קרלין, בוגר ישיבת וולוז'ין, שלאחר סגירתה פנה ללמוד בעיר וילנה. הרב קרלין אינו מפורסם כיאה לגאון שחיבר ספרים רבים, ביניהם: 'לב אריה', 'תורת חשן המשפט', 'תורת אבן העזר', 'דברי משפט' ועוד.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

נצטט את דברי הרב אריה קרלין בנוגע לשיטת לימודו של הגר"ח מבריסק, וכך דבריו:

"מעולם לא אמר איש כי הוא פותח דרך חדשה. מה שקוראים שיטה 'טלשאית' [טלז] ו'שיטת ר"ח' הנפוצות עתה בעולם הישיבות קלקלו הרבה יותר ממה שתקנו. יתנו נא הגאונים אל לבם עד כמה פועלים הצעצועים שבשיטה זו, הבימוי ואחיזת העיניים שיש למצא בשימושה הרחב אצל כל תלמיד שלא הגיע להוראה בהלכה וידיעת התורה, ויראו נא את הריקניות (אם לא עם-הארציות) בידיעת התורה אצל התלמידים", (לב אריה, תל אביב תרצ"ח, בהקדמה).

טענות דומות ציטט הרב הראשי הג"ר איסר יהודה אונטרמן (שהוא עצמו היה ממעריצי שיטתו של הגר"ש שקופ):

"נדמה להם כי הבחורים מבלים כל כך הרבה זמן ומרץ על חקירות דקות עיוניות שאינן נוגעות להלכה ושאי אפשר גם לקבוע בהן מסמרות, ויקרה גם כן כי כשתלמיד מביע איזה חידוש בהערצה, הרב השומע מעקם שפתיו בבוז ובביטול עד שהלה מתבלבל קצת ונראה לו כאילו יש חס ושלום שתי תורות: תורה של הישיבה לחוד ותורה של לומדים בעלי הוראה ורבנים לחוד"' (הרב א"י אונטרמן, 'תורה מחזרת אחרי אכסניה שלה', בתוך: ספר היובל לרבי שמעון שקופ, וילנה תרצ"ט, עמ' יט)

הרב אונטרמן (צילום: PRIDAN MOSHE, לע"מ)

במאמרו מדגיש הגרא"י אונטרמן ששיטת הפלפול השתרשה בקרב הלומדים כי היא הציעה אתגר אינטלקטואלי שיוכל להתחרות בהשפעות חיצוניות, וכך דבריו: "יש סבורים כי שיטת לימוד זאת שמקורה מיוחס למרן הגאון ר' חיים סולובייצ'יק זצ"ל, משמשת נקודת מגן נגד כח המושך של ההשכלה החילונית".

הרב ד"ר שי עקביא ווזנר כותב על כך: "ייתכן מאד שזו גם הסיבה לכך שברוב ישיבות ליטא התמקדו דווקא בלימוד הסוגיות המשפטיות מסדרי נשים ונזיקין, וזנחו כמעט כליל את לימוד הסוגיות ההלכתיות מסדר מועד. לימודי משפט נתפסו כדבר בעל ערך, וכך יכולות היו הישיבות להציע חלופה מסורתית ללימודי משפטים כללים: לימוד המשפט התלמודי במתודה אנליטית מודרנית".

לעומת וואזנר, הרב ד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי במאמרו, סבור שהצגת דרך ההבנה שייסד הגר"ח מבריסק כיוזמה ישיבתית כנגד ההשכלה, הינה מופרזת. לכל היותר סבור טיקוצינסקי ניתן לדבר על תפקידים חינוכיים שהיא מילאה בדיעבד, כתריס בפני ההשכלה, עם התקבלותה והתפשטותה בעולם הישיבות.

הרב ד"ר שי עקביא ווזנר בוגר ישיבת חברון חקר שנים רבות אודות שיטת הלימוד של הגר"ש שקופ (ללא קרדיט)
הרב ד"ר שלמה טיקוצי'נסקי בוגר ישיבת פונביז' חקר שנים רבות אודות שיטת לימודו של הגר"ח מבריסק (באדיבות המצולם)

כראיה לדבריו כותב טיקוצי'נסקי, שהגר"ח מבריסק היה רחוק ביותר מרעיונות ההשכלה, וקשה להניח שהוא הושפע מהרעיונות שלה, כפי שטענו מתנגדיו (הרידב"ז לדוגמה).

הערה חשובה: בסדרת מאמרנו אודות שיטת הלימוד של מרנא הגר"ח מבריסק הסתמכנו אך ורק על רבנים וחוקרים יראי שמים בלבד, כפי שהבאנו עד כה.

לא הזכרנו בבמה חשובה זו מדור "היסטוריה ואקטואליה" באתר החרדי הגדול בעולם "כיכר השבת", תאוריות מופרכות כגון של חוקר החרדים 'סלומון', שהגיע למסקנה שתורת ר"ח מבריסק יסודה בעצם בשיטתו של הפילוסוף הנס קלזן, אלא שסטודנטים יהודיים למשפטים 'רבים במספר' שלמדו את דברי הפילוסוף הנ"ל, עברו ללמוד בישיבות והם שהשפיעו על מוריהם ראשי הישיבות ובראשם הגר"ח.. זאת על סמך השוואות תוכן, דוגמת השוואותיו של בראון. (סלומון, האסכולה האנליטית, 1993).

לקריאה נוספת:

- 'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה התשע-עשרה'. עבודת מחקר לשם קבלת תואר מוסמך מגיש: שלמה טיקוצינסקי החוג להיסטוריה של עם ישראל האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ד. (נפוץ להורדה באופן חינמי בגוגל).

- שי עקביא ווזנר, חשיבה משפטית בישיבות ליטא - עיונים במשנתו של הרב שמעון שקופ, הוצאת מאגנס, ירושלים, 2016

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
נו שוין נראה לי שמיצינו את הנושא מעל ומעבר
8
הרבה לפני הגרח כבר היה את שיטת החקירה ליסוד ההלכה בעיונים וסברות דקות. כל מי שיפתח קצות ונתיבות ואפילו ספרים יותר קדומים יראה את זה. הגרח חידש סגנון ואופן מסוים בתוך זה. אז לומר שהשיטה הזאת זה נגד ההשכלה זה מופרך
7
אתייחס דווקא ל״מה שלא הזכרתם״ במאמר: להשפעת תורתו של המשפטן היהודי, הנס קלזן, על תורת בריסק. כשדנים בקשר בין תורת קלזן לתורת התלמוד כדאי לדעת שקלזן מבלי לדעת אימץ לתורת המשפט את הכלל התלמודי: ״דברי הרב ודברי התלמוד, דברי מי שומעים״? למעשה כל החידוש של קלזן הוא הכלל הזה. בקצרה: תורת קלזן היא שהמשפט מ
מעניין. תודה אולם מה לזה ולשיטת בריסק? הם חידשו את "דברי הרב"? בקיצור, מה לזה ול"שני דינים"? או ל"חפצא וגברא" ?
שיטת חילונים היא שטויות מעניין את החרדים רקשיטות וערכי התורה

הצגת כל התגובות

6
יפה מאוד הרב דויטש מישיבת קול תורה היה אצלנו בישיבה ומסר שיחה על זה באותו נושא ואמר לנו שבאמת עולם הישיבות החליף שיטת לימוד. וכמגןמני שהוא הוסיף שזה גם כדי להרחיק מעולם החסידות שבזמנם ההתנגדות הייתה גדולה. כי בתקופה שהחסידות הייתה חזקה מאוד ומעניינת ומאידך להבדיל אף ההשכלה הייתה מעניינת לבעלי השכל כ
5
אם זה הפך לטור קבוע לסברותיו העצמיות של ד"ר ווזנר, עדיף שיחתום עליו בעצמו.
4
לא מובן מדוע אתה נזקק לד"ר וחוקרים להבעת דעות בנושאים אלו שללא ספק המומחים שעוסקים בהם הם לאו דווקא ד"ר וחוקרים אלא המומחים הם עמלי התורה, שלא יובן אין לי דבר נגד החוקרים הנ"ל ואני לא מכיר אותם ואת משנתם ויתכן שהם בהחלט בקיאים בנושא ויורדים לשורשה של הסוגיא , אני רק מתפלא מדוע בנושא זה שלכל הדעות
מה שכתבת אין לי דבר נגד החוקרים הנ''ל לי דווקא יש ממתי בפיזיקה לדוגמא יש חוקרים המבחינים בין שיטות ותאוריות שאינם בעצמם עוסקים במקצוע ומבינים בו פתאום בלימוד תורה מגיע כל אחד ומחווה את דעתו המשעממת אין לנו צורך בחוקרים מסוג זה שאינם מביני עניין
אתה החלטת שהם לא מבינים בנושא, מנין לך זאת? בכל מקרה בהרבה תחומי מחקר יש אנשים שעוסקים במחקר על המחקר (כגון היסטוריה של המדעים)
גם בכתבה זו הביא הכותב שליט"א רבנים וכן בכתבות שקדמו. בנוסף שני הדוקטורעים הם רבנים
3
אין ספק ששיטת בריסק היא כנגד ההשכלה, ובמילים אחרות זו אינה שיטת לימוד המסורה מימות רבינא ורב אשי. היחידים המשמרים את שיטת הלימוד הקדומה בלימוד הגמרא הם יהודי תימן. יש עדיין בתי מדרש תימניים המשמרים את שיטת הלימוד הקדומה כפי שרצו רבינא ורב אשי.
גם בזמן התנאים והאמוראים היו שיטות בדרכים שונים ואדרבה זאת היא המסורה- ללמוד בשיטות ודרכים שונים רק שכמובן צריך להיות בר הכי בכדי לחדש דרך חדשה בתורה אבל עצם חידוש דרכים לשיטות זה חלק מהתורה שבעל פה כדי למצוא דרכים להגיע לימודי ועיקרי הסוגיות כל דור לפי מה שנכון לו
2
בכינוי רב דוקטור הרב בא לומר שאינו דוקטור והדוקטור בא לומר שאינו רב
מביך
1
לנו יש שיטה נפלאה בלימוד, הייתי אומר שזה מתחלק לכמה וכמה שיטות,ופעמים רבות צריך לערב כמה וכמה שיטות בסוגיה אחת(!) ממש תלוי, כל סוגיה בפנ"ע. פעמים ,אנחנו לומדים סוגיה בשיטה הנקראת "רש"י" -מדובר על חכם צרפתי מראשוני הראשונים. מאוד מומלץ. לא ארחיב עליו כאן.(כל חכמי צרפתא השלך לאשפתא חוץ מרשי וכו' , שצר
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות