

אנו מצויים בחג הפסח, חג חירותנו, בו אנו מציינים את יציאת מצרים, וראוי להיזכר בעמלק, אותו אנו מצווים לזכור: "זכור את אשר עשה לך עמלק". כשזמן קצר לאחר יציאת מצרים, קירר את האמבטיה ולא חת להילחם בעם ישראל החלש והעייף. עמלק, מסמל את הרוע האולטימטיבי, אותו אויב נצחי שקם עלינו בכל דור ודור לכלותינו.
מיהם העמלקים בדורנו?
ארמנים הם אומה עתיקה ממוצא הודו-אירופי מאזור הקווקז. מספרם בעולם כ-8 מיליון, כשרבים נפוצו בעולם בעקבות רצח העם הארמני בתקופת האימפריה העות'מאנית. רובם נוצרים המשתייכים לכנסייה האפוסטולית או הקתולית הארמנית.
בישראל חיים כ-5,000-6,000 ארמנים, עם נוכחות משמעותית בעיר העתיקה בירושלים.
מסורות מסוימות טוענות שהארמנים הם צאצאי העמלקים בדורנו, ובמאמר זה נסקור טענה זו, וספוילר – נשלול אותה על הסף.
בעלון 'אודיע אמונתך' (משב"ק כי תשא), כתב הגאון רבי יעקב מאיר שכטר: "בעיר העתיקה, סמוך לרובע היהודי, נמצא 'הרובע הארמני' אשר לפי המסורת הם מזרע עמלק. ברובע זה דרו משפחות מארמניה, בראשותו של כומר מפורסם אצלם. והיה לפלא ששמותיהם היו כשמות זרע עמלק הידועים, כגון אגג, המדתא, המן. התושבים הסמוכים נדהמו לשמוע שמות המן שפתם".
הוא המשיך: "למרבית הפלא, אף שע"פ המסורת היו הארמנים מזרע עמלק, הרי שסבלנו דוקא מהישמעאלים... ופלא היה, שדווקא הארמנים הללו – העמלקים – לא הכירו עליהם שום שנאת ישראל, וכלפי חוץ היה נראים כאנשים הגונים ושלווים".
הרב שכטר קישר את הכומר קפוצ'י לקהילה הארמנית: "אלא שכעבור שנים, נודע שהכומר הראשי שלהם, כקאפוצ'י ימ"ש קיבץ סכומים עצומים של מיליוני דאלער למען שונאי ישראל, המחבלים הרוצים להשמיד להרוג את כל היהודים, כזקנם המן ועמלק...".


יש להבהיר שהילריון קפוצ'י (1922-2017) לא היה קשור לכנסייה הארמנית אלא לכנסייה היוונית-קתולית. הוא היה כומר סורי ממוצא ערבי שכיהן כארכיבישוף בירושלים, וב-1974 נעצר על ידי השב"כ לאחר שהבריח נשק מלבנון לישראל עבור אש"ף לביצוע פיגועי טרור.
לפני ארבע שנים תועדו צעירים בעלי חזות חרדית תוקפים אנשי כמורה ארמנים בעיר העתיקה בירושלים, כאשר אחד מהם אושפז בבית חולים. האם יתכן שאירועי אלימות אלו קשורים למסורת המזהה את הארמנים עם עמלק, כפי שהביא הרב שכטר?
בתגובה לאירועים אלו, התקיימו מפגשי סולידריות בין יהודים לארמנים בירושלים. באחד מהם, השתתפו יהודים שביקשו להביע הזדהות עם הקהילה הארמנית ולחזק את הדו-קיום בין הקהילות בירושלים. המפגש נועד "להוריד את האיבה ולהחזיר את הדו-קיום בין יהודים לנוצרים בירושלים".
כבר במאה העשירית הופיעה מסורת יהודית שהארמנים הם העמלקים. מסורת זו מוזכרת בספר יוסיפון והופיעה באגרתו של ר' יצחק לטיף (המאה ה-16).
כך גם ר' יוסף אבן וירגא (המאה ה-16), בנו של ר' שלמה אבן וירגא מחבר ספר "שבט יהודה", הזכיר מסורת זו.
אחד המקורות המזכיר את הקהילה הארמנית בירושלים הוא רבנו עובדיה מברטנורא (מאה 16) באגרותיו מירושלים. הוא כותב: "חמשה אמונות חלוקות של נוצרים יושבים היום בירושלים, והם הרומיים, והיוונים והיקופוני, והעמלקים והחביסי".
המהדיר, החכם ר' אברהם יערי, מציין בהערת שוליים כי כוונתו של רע"ב ב"עמלקיים" היא לארמנים. (אגרות ארץ ישראל – אגרת רבנו עובדיה מברטונרא מירושלים).


הגאון רבי יעקב חיים סופר מוכיח: לא ארמנים, אלא רומאים
בספר "טוב להודות" של הגאון רבי יעקב חיים סופר (עמוד 92 והלאה סימן כ) תחת הכותרת "בענין מלכות ארמניה היא בת אדום עמלק" הוא מצטט את איכה ד' כא, "שישי ושמחי בת אדום יושבת בארץ עוץ" ותרגם "חדיאי ובדיחי..." ובנוסח אחר "קרתא דמתבניה בארע ארמניאה".
הרב סופר מציין שרבי יוחנן לוריא בספרו "משיבת נפש" (לפני כ-500 שנה) כתב שמצא בתרגומים "מאן דדברני קרתא רבתא דקושטנטינא ידברני קרתא רבתי רומי והמבין יבין".
הרב סופר כותב על כך: "ומדבריו ז"ל אני למד שהגירסה לפניו בתרגום... 'דמלכות רומי'.... מצפים אנחנו שתיפול גם רומי מלכות אדום המערבית...". מכאן מסיק הרב סופר שהכוונה האמיתית הייתה לרומאים ולא לארמנים.
נמצאנו למדים שאין קשר בין הארמנים לעמלק. המקורות שציטטו טענה זו התכוונו במקור לרומאים, מחריבי בית המקדש השני, שלא לחינם זכאים לתואר זה. כידוע, הרומאים ערכו זוועות באבותינו בחורבן בית שני ובחורבן העיר ביתר במרד בר כוכבה, וחז"ל מתארים נהרות של דם עקב הטבח שהם ערכו בלוחמים. לכן הם זכאים לתואר "עמלקים". אבל ארמנים - אין להם ולא מאומה בתואר זה של עמלקים.
דברי ר' אברהם בן הרמב"ם
רבי אברהם בן הרמב"ם במאה ה-13 כתב שכבר בימי שאול נמחה עמלק. (פירוש רבנו אברהם בן הרמב"ם על בראשית ושמות, לונדון תשי"ח, עמ' סב)
היסטוריה של יחסי ארמנים-יהודים בירושלים
הסופר איש הישוב הישן ר' פנחס מרדכי גְרָיֶיבְסקי תיעד בספריו מספר סיפורים על יחסי יהודים וארמנים בירושלים העתיקה.
בספרו "בנות ציון וירושלים" (עמ' 201) הוא מספר על אירוע משנת תקל"א בה' ניסן, כשעשרה ארמנים הכו יהודים בחצרו של ר' ישעיה ברדקי והאשימו אותם בעלילת דם. אך אז מרת חיה רחל גראייבסקי הלכה למוכתר הארמני, והוא עצר את הפוגרום.
בספרו "זכרון חובבים ראשונים" (עמ' 43), כותב גרייבסקי על הארמנים ש"עמדו ביחס טוב עם היהודים ולא העיקו עליהם כמו יתר בני גזעם". הוא מציין שבסוף המאה השישית באו רבים מהיהודים לשבת ברובע הארמני, וראשי עדות אשכנז שכרו מהמנזר הארמני חצר גדולה שנקראה "חצר הכולל" וישבו שם ארבעים משפחות. (ספרו "זכרון חובבים ראשונים")
ההיסטוריון לונץ אף מספר שלעתים הלוו ראשי הכנסייה הארמנים כסף ליהודים עם שטרי חוב כתובים בעברית.
הארמנים ומדינת ישראל
בשעת מלחמת העצמאות, כשיהודי הרובע לחמו את הקרבות האחרונים כנגד הירדנים, הארמנים טיפלו במשך שבועיים ברב שְׁאָר יָשׁוּב כהן ובחיילת אסתר קיילנגולד.
הרב שאר-ישוב כהן, שנלחם במסגרת האצ"ל, ליווה שיירות לירושלים ולגוש עציון. בעת שהגן על העיר העתיקה נפצע קשה בקרב, ועם נפילת הרובע היהודי נפל בשבי הלגיון הערבי הירדני. הוא פונה עם פצועים אחרים לרובע הארמני, והקהילה הנוצרית טיפלה בהם.
מעניין לציין שבמלחמה זו 'חרבות ברזל' נפל חייל ארמני בהגנה על מדינת ישראל. בעוד הארמנים של ירושלים בדרך כלל אינם מתגייסים, ארמנים מערים אחרות בארץ כן משרתים בצה"ל, בדומה לשומרונים ולדרוזים.
מסקנה:
הארמנים אינם העמלקים. באופן כללי, ישנם פוסקים שקבעו שאין עמלקים בימינו, כפי שמעיד רבי אברהם בן הרמב"ם שכבר בימי שאול נמחה עמלק. מסורות מוטעות שקישרו בין הארמנים לעמלק נבעו מטעויות פרשניות של מקורות קדומים, כפי שכתב הגאון רבי יעקב חיים סופר, שהראה שהכוונה המקורית הייתה לרומאים ולא לארמנים.
לאורך ההיסטוריה, למרות מתחים מסוימים, הקהילה הארמנית והקהילה היהודית בירושלים קיימו יחסי שכנות ושיתוף פעולה במקרים רבים. במיוחד בולטת העזרה שהושיטו הארמנים ליהודים בתקופת מלחמת העצמאות, והשתתפותם של ארמנים בהגנה על מדינת ישראל.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com