כיכר השבת

סיור מרוממם

ב-140 מדינות בלבד: הכירו את המטוס ה'סופר-ג'מבו' המפלצתי שהיה ואיננו

המנועים האדירים, הסיבות שייצורו הפסיק והמנכ"ל שהתפטר • כל מה שאתם צריכים לדעת על מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם שייצורו הפסיק לפני כמה שנים • משמי מרום (מגזין כיכר)

| 13 | כיכר השבת |
יש בו הכל
יש בו הכל (צילום: שאטרסטוק)

היכרות

מטוס איירבוס A380. מטוס הנוסעים הגדול בעולם אשר לו ארבעה מנועי טורבו-מניפה – מנועי סילון אדירים. משקלו 575 טון והוא יכול לטוס טווח של עד 13,990 קילומטר.

>> למגזין המלא - כנסו

מטוס הנוסעים הגדול (צילום: אתר החברה)

מנוע סילון

המנוע מייצר סילון אוויר על ידי הגדלת לחץ והזרמתו מתוך חלל קטן אל החלל הגדול של המנוע. האוויר הופך בהדרגה מנמוך לגבוה ויוצר דחף אדיר המאפשר להטיס מטוס ענק שכזה.

שקט, כאן ישנים

באחת הגרסאות המשופרות שלו, ייצרה החברה – לבקשת חברות התעופה המזמינות – מנועים העומדים ב'תקן הרעש' – קרי, ברעש נמוך יותר מאשר במטוסים הראשונים שהם ייצרו.

תחשבו על זה, עם זה מטוס ענק, בטוח שהרעש יהיה בלתי נסבל למתגוררים בסמוך לשדה התעופה.

מנוע סילון של המטוס (צילום: User:Kolossos ויקיפדיה)

מכל העולם

את המטוס לא בנו במקום אחד. הכנפיים יוצרו בבריטניה והזנב בספרד. את חלקי המטוס הובילו אל מפעל ההרכבה הראשי בטולוז, צרפת, שנבנה במיוחד עבור מטוס זה.

פינוקים שהשמים גם הם לא הגבול

אם נסתובב קצת במטוס, נמצא שלל חדרים מעניינים שלא תמצאו בשום מטוס אחר, כגון: חדר כושר, וחדר אוכל. חדרי תפילה, חנויות דיוטי פרי, חדרי ישיבות ועוד.

מחלקה ראשונה במטוס (צילום: Travelarz ויקיפדיה)

הטיסה הראשונה שלו

בשנת 2007 נערכה הטיסה המסחרית הראשונה של המטוס (לאחר שכבר בשנת 2005 נערכה טיסת ניסוי). על סיפון המטוס היו 455 נוסעים. רבים שילמו עשרות אלפי דולרים עבור התענוג ההיסטורי, אך שימו לב למשהו מעניין: כל הכנסות הטיסה נתרמו על ידי חברת התעופה למטרות צדקה.

הטיסה האחרונה שלו

בשנת 2019 הודיעה החברה כי היא מפסיקה לייצר אותו בשל 'אי כדאיות'. הפסקת פס ייצור המטוס נעשתה לאחר שנבנו 254 מטוסים מהסוג הזה.

בשמי רום (צילום: מתוך סרטון של החברה)

תירוצים

הפסקת יצור המטוס נעשתה מכמה סיבות, ביניהם: הצורך בתשתיות מיוחדות רק עבורו בערים שונות ברחבי העולם, 'גייט' עצום שיכיל בו זמנית למעלה מחמש מאות אנשים שממתינים לטיסה / נוחתים ממנה ועמדת חנייה ענקית בשל גודל הכנפיים.

נוצר מצב שהמטוס יכול לנוע רק בין 140 מדינות שונות ברחבי העולם, דבר שגרם לכך שבטיסות רבות הוא לא רלוונטי.

בטיחות מעל הכל

מדובר במטוס בטוח במיוחד. אחרי שהטיס למעלה מ-300 מיליון בני אדם ניתן לדווח ביושר כי לא הייתה בו תאונה קטלנית אחת אם כי התרחשו בו רק מקרי בטיחות קטנים ולא חריגים במיוחד.

מאפיינים מיוחדים

בסיס המטוס בנוי רובו מאלומיניום, והוא המטוס המסחרי הראשון בעולם שבסיס הכנף שלו עשוי מפלסטיק מחוזק בסיבי פחמן.

מחלקת תיירים במטוס (צילום: מתוך סרטון של החברה)

ומה המחיר?

לו הוא היה זמין למכירה, כמה היה עולה לכם התענוג, אתם שואלים? ובכן, את הדגם הזול מכרו החל מ-414 מיליון דולר. מי שקנו הכי הרבה מטוסים כאלה היו איחוד האמירויות הערביות, אשר החזיקו ב-75 מטוסים מהדגם הזה.

כואב בכיס

בשנת 2007 חברת UPS ביטלה את הזמנת עשרת המטוסים שביצעה בטענה כי הם לא בטוחים שהיצרן יספק להם את הסחורה בזמן. מדובר בהזמנה שמוערכת ב-2.8 מיליארד דולר לכלל העסקה. זו הייתה אחת המכות הקשות שהונחתו על חברת איירבוס ועל המטוס.

גם אי אלו כשלים שהתגלו במטוס במהלך שנות ייצורו – כמו בעיות חשמל שיעבירו חשמל בצורה טובה מקצה לקצה במטוס, או ייצור חלקים במדינות שונות ברחבי העולם – גרמו למנכ"ל להתפטר ואילצו את החברה לדרוש בעבור המטוסים מחיר יקר על מנת לכסות את עלות הפיתוח.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
המטוס קיים וישנו. הטא מטוס עיקרי בצי המטוסים של Emiratesונמצא בדירות בחברות רבות נוספות. מטוסים שקורקעו חוזרים אט אט לשירות
9
אני לא כ"כ מבין את הכתבה.... המטוס חזר לטוס אחרי הקורונה אני ראיתי אותו כמה פעמים...
הכדאיות של הייצור הופסקה, להיפך אחרי הקרונה יש המון יעדים רחוקים שממלאים מטוסים שלמים כאלה הוצאו עשרות מהבוידעם על מנת לחזור לטיסה אולם עדיין כדאיות הייצור הופסקה ולחדש זה פי כמה יותר יקר ולא בטוח שמשתלם , יש את הדרימליינר של באויניג שחסכוני בדלק הרבה יותר .
נכון ניסוח הכתבה לא ממש ברור. אבל, בעיקרון הם התכוונו שהפסיקו לייצר את המטוסים, לא הפסיקו להטיס אותם. תחשוב, מטוס כזה אמור לטוס ולשרת לפחות עשרים שנה. חברה שקנתה מטוס חדש כזה ב 2018 בחצי מיליארד יורו תפסיק את השימוש בו אחרי שנה?
המטוס טס ויטוס עוד הרבה שנים פס היצור שלו הופסק , לאיירבאס יש היום מטוסים קטנים יותר חסכוניים ויעילים יותר מבחינת אחזקה והוצאות , לדעתי היא היצרנית הטובה בעולם למטוסים מבחינת בטיחות ויעילות
8
בטיחות - בשנת 2010 התפוצץ אחד מנוע של טיסת קוואנטס האוסטרלית מסינגפור לסידני חלקים מהמנוע פגעו בכנףובגוף המטוס וקרעו כבלי חשמל חיוניים. נכון לא היו נפגעים מ 400 הנוסעים. אבל זה ממש לא "מקרה בטיחות קטנן ולא חריג" כמו שכתבתם תשאלו את הנוסעים...

הצגת כל התגובות

7
טעות בכתבה הופסק רק הייצור. המטוס ממשיך לטוב ברחבי העולם עם שלל חברות תעופה, אמירטס, סינגפור איירלינס, בריטיש, לופטנזה, קטאר פסיפיק ועוד ועוד
6
הבעייה הכי גדולה זה עלויות דלק ותחזוקה. מעדיפים מטוס יותר קטן
5
לא נכון: המטוס חזר לשירות בכמה חברות, אחרי שהושבת עם הקיטון הדרמטי בתנועת הנוסעים, בפרוץ המגפה בתחילת 2020. כעת כבר טס במס' חברות, ואחרות משפצות ומשדרגות תא הנוסעים לקראת חזרתו.
4
לחברת אמירטס יש 123 מטוסים כאלו, חברות שונות החזירו אותו לפעולה. היצור הופסק אך השימוש בו נמשך כתבה לא מדוייקת
3
לא הבנתי, אם הדגם הכי זול עומד על 414 מיליון, אז 10 מטוסים שUPS הזמינו יוצא לכל הפחות 4.14 מיליארד ולא 2.8 מיליארד
2
זה מאוד לא מדויק. אמנם הודיעו על הפסקת הייצור שלו אבל המטוס ממשיך לטוס פול טיים כמעט בכל החברות שיש להן אותו וזה יימשך לעוד שנים רבות קדימה
1
ראיתי בוויקיפדיה מאמר בעניין המטוס הענק שכנראה הועתקה מהכתבה המדהימה הזאת של העיתונאי המוכשר ארי טננבוים
תיירות