בצילם של הימים הנוראים, בהם אנו מרבים ב"עבודה שבלב", בתפילה למי שאמר והיה העולם, התכנסנו לשורת ראיונות מרתקים עם בעלי תפילות וחזנים ממגוון עדות וקהילות.
והפרק משוחח משה מנס עם עם בעל התפילה חיים חג'בי בן עדת תימן שניגש לפני העמוד בנוסח שאמי.
בראיון שאלנו, האם מיתוס ואולי זו מציאות שכל התימנים הם חזנים וזמרים?"
וחיים ענה "צורת התפילה אצלינו היא בכל רם, כולם קוראים ביחד ויש דחיפה לזה ויש את המורי וכל ילד צריך לדעת את הפרשות והעליה אז כשאתה גדל לתוך עולם כזה הקול שךלך משתפשף, יש לך ביטחון. והפוטנציאל ממומש".
שאמי ובאלדי מה יש יותר?
"בערך אותו דבר".
האם אתה יכול להוסיף ולשנות מנגינות?
"אין כזה דבר, אנחנו שומרים בקנאות על המסורת ולכן זה נשמר כל כך חזק. בשונה מהאשכנזים והספרדים שאתה לא יודע מה המקור. אצלנו המנגינות תמיד היו ככה. שאומרים שזה מחורבן בית ראשון. יש מחוזות שונים בתימן שיש קצת שינויים אבל הצליל הזה הולך לכל מקום".
אז מה מייחד אותך? מה כבעל תפילה יכול להביא?
"את הנגיעות. אני מושפע מהרבה בתי כנסת. בתור ילד גדלתי בבית כנסת של הורים שלי ואחרי החתונה אצל חמי בבית כנסת אחר ולמרות ששניהם תימנים יש לכל מקום סגנון אחר. ככה שיוצא לי לשלב. תמיד צריך להבין את הקהל מה הם אוהבים, מה הסגנון. כי כשליח ציבור אתה לא בא להשמיע את הקול שלך, זו לא הופעה ואתה צריך לחבר את הציבור אליך".
איך מתכוננים לתפקיד ולאחריות?
"זו בהחלט אחריות גדולה. הרבה הכנות. להבין מה אתה אומר, ללמוד אותם. אם אתה מתכונן אתה מתחבר, יודע איפה להאריך, לקצר, לעלות או להוריד את הקול. אין דבר כזה שחזן עולה באופן ספונטאני.
הייתי הולך לאומן והיה שם מניין של 1000 איש. קר שם וצריך לדאוג שישמעו אותך ולדעת לשמור על הקול יש הרבה אחריות ואתה נולד מזה זו מתנה גדולה מהקדוש ברוך הוא".
במהלך הריאיון התפלל חיים את הפיוט ונתנה תוקף, אחות קטנה ושבט יהודה. צפו.
נוסח עדות המזרח, ירושלמי ומרוקאי | 'עבודה שבלב' עם הפייטן משה דוויק
הנוסח התימני, שאמי ובלדי | 'עבודה שבלב' עם יוסי גמליאל
'וכל מאמינים' במנגינת 'התקווה' | 'עבודה שבלב' עם הרב ירחמיאל וייס
הצגת כל התגובות