כיכר השבת

שֵׁבֶט יְהוּדָה בְּדֹחַק וּבְצַעַר

קולם של יהדות תימן, נוסח שאמי: המנגינות שמלוות אותנו מאז חורבן הבית | פרק מיוחד

מגיל 12 הוא עולה את הפיוטים בבית כנסת של סבא בבאר שבע • פרק נוסף בתוכנית עבודה שבלב והפעם עם חיים חג'בי • האם כל התימנים יודעים ויכולים לגשת לעמוד • על המניין התימני באומן וגם 'ונתנה תוקף' במנגינה שלא שמעתם • ןמה ההבדל בין הנוסחאות השונות של יהודי תימן, שאמי ובאלדי (חרדים)

| 8 | כיכר השבת |

This browser does not support the video element.

צולם והוקלט ע"י דודי פלוג באולפני Synthy Music - עדי נתנאלי (עריכה: למי עזוז | הפקה: אשר רוט ואיציק אוחנה)

בצילם של הימים הנוראים, בהם אנו מרבים ב"עבודה שבלב", בתפילה למי שאמר והיה העולם, התכנסנו לשורת ראיונות מרתקים עם בעלי תפילות וחזנים ממגוון עדות וקהילות.

והפרק משוחח משה מנס עם עם בעל התפילה חיים חג'בי בן עדת תימן שניגש לפני העמוד בנוסח שאמי.

בראיון שאלנו, האם מיתוס ואולי זו מציאות שכל התימנים הם חזנים וזמרים?"

וחיים ענה "צורת התפילה אצלינו היא בכל רם, כולם קוראים ביחד ויש דחיפה לזה ויש את המורי וכל ילד צריך לדעת את הפרשות והעליה אז כשאתה גדל לתוך עולם כזה הקול שךלך משתפשף, יש לך ביטחון. והפוטנציאל ממומש".

שאמי ובאלדי מה יש יותר?

"בערך אותו דבר".

האם אתה יכול להוסיף ולשנות מנגינות?

"אין כזה דבר, אנחנו שומרים בקנאות על המסורת ולכן זה נשמר כל כך חזק. בשונה מהאשכנזים והספרדים שאתה לא יודע מה המקור. אצלנו המנגינות תמיד היו ככה. שאומרים שזה מחורבן בית ראשון. יש מחוזות שונים בתימן שיש קצת שינויים אבל הצליל הזה הולך לכל מקום".

אז מה מייחד אותך? מה כבעל תפילה יכול להביא?

"את הנגיעות. אני מושפע מהרבה בתי כנסת. בתור ילד גדלתי בבית כנסת של הורים שלי ואחרי החתונה אצל חמי בבית כנסת אחר ולמרות ששניהם תימנים יש לכל מקום סגנון אחר. ככה שיוצא לי לשלב. תמיד צריך להבין את הקהל מה הם אוהבים, מה הסגנון. כי כשליח ציבור אתה לא בא להשמיע את הקול שלך, זו לא הופעה ואתה צריך לחבר את הציבור אליך".

איך מתכוננים לתפקיד ולאחריות?

"זו בהחלט אחריות גדולה. הרבה הכנות. להבין מה אתה אומר, ללמוד אותם. אם אתה מתכונן אתה מתחבר, יודע איפה להאריך, לקצר, לעלות או להוריד את הקול. אין דבר כזה שחזן עולה באופן ספונטאני.

הייתי הולך לאומן והיה שם מניין של 1000 איש. קר שם וצריך לדאוג שישמעו אותך ולדעת לשמור על הקול יש הרבה אחריות ואתה נולד מזה זו מתנה גדולה מהקדוש ברוך הוא".

במהלך הריאיון התפלל חיים את הפיוט ונתנה תוקף, אחות קטנה ושבט יהודה. צפו.

פרקים נוספים במסגרת הפרוייקט:

נוסח עדות המזרח, ירושלמי ומרוקאי | 'עבודה שבלב' עם הפייטן משה דוויק

הנוסח התימני, שאמי ובלדי | 'עבודה שבלב' עם יוסי גמליאל

'וכל מאמינים' במנגינת 'התקווה' | 'עבודה שבלב' עם הרב ירחמיאל וייס

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
רבוטיי ככר שבת ריבי עריה דראי פטרון הירשה לכם ביכלל לפרסם מה אטם עוסים
גוש ימין אל מלה אספרדים אמרוקאים
6
הקול שלך מדהים ומרגש
שירה לוגסי
5
יישר כוח גדול חזק וברוך! אולם הערה במחילה מכבודך, השאמי אינו הוגה את הק' וה-ג' הדגושה כפי הבלאדי אלא כפי העיראקים
ש.י
יש לך טעות ההיגוי בק וג' לא תלוי בשאמי ובלדי, אלא תלוי במרכז תימן או בדרום תימן, השאמי בצנעא והמרכז כבלדי ההיגוי אותו דבר
אפי

הצגת כל התגובות

4
נהדר!
טנא
3
השאמי זה נוטה לספרדי. יש כאלה שממש זהים לספרדי, עם ניגון תימני. בלאדי זאת התפילה המקוריתשל יהודי תימן, לפני ההגירה הגדולה של מגורשי ספרד לתימן. שינויים קטנים תמיד היו, גם בבלאדי בחלק מהמחוזות.
יהודי
2
מנגינות עתיקות ייחודיות. חשוב מאוד לשמר ולהנציח אותן בשביל כל עם ישראל!!
משה
1
המנגינות הן כמו קינות מקומיות בתימן וסודן עם שינויים קלים. הית שני או ראשון. יכול להיות..
יהודי
אולי גם יעניין אותך
עבודה שבלב