כיכר השבת

כולם פראי אדם?

הגיע הזמן להפסיק לזלזל בנהגי האוטובוס // מנוחה פוקס

גם נהגי אוטובוס הם בני אדם, אבל קשה לזכור זאת, כשאנו מגדפים אותם • הסופרת מנוחה פוקס – מומחית לתהליכי חינוך. עם טור עידוד לנהגים שצריכים לעבור בכל מכשולי הדרכים (טור דעה)

26
מנוחה פוקס | כיכר השבת | י"ט באב | 16.08.22
מנוחה פוקס, לצד אוטובוס
מנוחה פוקס, לצד אוטובוס (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

לפני כמה שנים ראיינתי את יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בתוכנית הרדיו שלי. שוחחנו על עניינים שברומו של עולם, ובהמשך לדברים התחלתי לכתוב בעיתון ארגון נהגי האוטובוסים.

הרגשתי זכות לעשות זאת ולעודד את הנהגים, שכנוסעת בתחבורה ציבורית, רואה את מצוקתם ומבינה עד מאוד לליבם.

מאז עברו כמה שנים וההיסטוריה רק חוזרת. לא משתנה בכלל. והאירוע הנוראי שאירע השבוע מחזק את הדברים הללו.

אם נקשיב מעט לעצמנו ולאלו שסביבנו, נוכל לשמוע את עצמנו ואת ידידינו, מקטרים וכמעט מקללים את נהגי האוטובוסים בכל רגע ורגע:

"ראיתם, חצוף, לא עצר בתחנה".

"שמעתם איך הוא צועק על הנוסעים?"

"ואם אני מדבר לידו בטלפון, מה קרה?"

"כל נהגי האוטובוס פראים".

"תראו איך הוא עוקף".

"חיה, ראו באיזו מהירות הוא נוסע".

"כמה זמן צריך לחכות לך?"

מובן שכל התנהגות כזו של נהג מעוררת בנו, הולכי הרגל, נוסעי הרכבים הצמודים, או נוסעי האוטובוס, סלידה, שלא לומר שנאה לנהגי האוטובוסים ופעמים רבות בצדק.

אבל אם ננסה לראות את התמונה השלימה, אולי נבין טעויות מסוימות או התנהגויות פסולות של נהגים.

אולי הוא צעק לאחר שנוסעים רבים התישו אותו בצעקותיהם וכבר לא יכול עוד להגיב ברוגע.

אולי הוא סטה ממסלולו, כי רכב לא זהיר נכנס בינו לבין הרכב שלפניו.

אולי אדם (כן, הנהג הוא בן אדם) שיושב כל כך הרבה שעות מול כביש באמת לא מסוגל לשמוע פטפוטי טלפונים ליד אזנו.

אולי הוא לא עצר בתחנה, כי יש אוטובוס אחר מיד אחריו והוא עושה זאת למעננו?

כמה קל להשתלח ולצעוק. במיוחד על מישהו שיושב ואוחז בהגה, והידיים שלו תפוסות והראש שלו שקוע בכביש, והוא כבר ענה לקודמים ועכשיו תש כוחו.

באחת מנסיעותיי באוטובוס, עמדתי ממש קרוב לנהג. כשהגיע לתחנה צעק עליו אחד האנשים שעמד וחיכה בחוץ, שיקרב את האוטובוס לתחנה, כדי שאישה מבוגרת תוכל לעלות. הנהג התקרב, ואז קפץ אדם אחר קדימה, כדי להיכנס ראשון לאוטובוס, לא שם לב שהרכב התקרב, וקיבל מכה קטנה בראשו.

הוא עלה לאוטובוס ולא פסק לגדף את הנהג מול הקהל הרב, לא הסכים שימשיך לנסוע, לבסוף לקח, כמובן, את פרטיו לפני שאיפשר לו להמשיך בדרך.

הנהג, אמנם לא יהודי, אבל משרת אותנו, היהודים, ניסה אלף פעמים לבקש סליחה ולבדוק מה קרה לאותו אדם, אולי צריך עזרה, אך נענה בגידופים ובצעקות.

כשירד האיש פנה אלי הנהג: "את ראית מה היה, נכון? למה צריך ככה? אני רוצה להיות טוב לכולם, גם לאישה הזקנה, גם לאיש".

ולא ידעתי מה לענות לו.

מדברים רבות על שכר הנהגים, פרשה בפני עצמה, אבל לדעתי יש דברים הרבה יותר חשובים.

כמו תיקון מיידי של כבישים משובשים (ראו ערך שמגר), פתרונות טכנולוגים לאוטובוסים העתיקים, שמקרטעים בדרכים, בעלי צמיגים ישנים ומזגן שאינו משפיע.

אכיפת חוק שיאסור על הולכי רגל להסתובב חופשי בכבישים ולהפריע לריכוז הנהגים.

והעיקר, צריך לצאת חוק שאסור לנוסע להעיר לנהג בזמן הנסיעה כלל.

מצאת בעיה? משהו לא מוצא חן בעיניך? חייג למספר כלשהו ותיענה. לא ייתכן שניקח את חופש הדיבור לידינו ונוציא נהג, שצריך להביא את כולנו בשלום למחוז חפצינו, לאיבוד עשתונות.

(אני לא מדברת על תקיפות פיסיות של נהגים, שברוך ה' כיום הם קצת יותר מוגנים מפעם).

אני יודעת שרבים מכם עכשיו יקומו על רגליהם ויקראו: "את לא יודעת מה את מדברת, נהגי האוטובוס נוהגים כמו שיכורים, הם טסים בדרכים, הם עוקפים מימין, הם מגדפים בעצמם, הם לא עוצרים בתחנות, אין להם שום רתיעה מכלום!

את הטור הזה כתבתי כדי להביא את הצד השני. אני יודעת שלא פעם יש צדק בכעס ובדברים, אבל בל נשכח שנהגים הם בני אדם ולא חיות טרף. רובם רוצים לעבוד ולשרוד, ויחד עם זה לשרת ולתת, לא כולם עברו הכשרה עמוקה סוציאלית, גם אם כן, לא כולם מתאימים לעבודה הזו, ורובם אינם יודעים איך לנהוג עם כל גחמה של נוסע.

בואו נקבל על עצמנו לא להוציא את עצבינו על אלו שרוצים לבוא לסייע בידינו. בפרט שזהו גלגל שמתגלגל: אנחנו צועקים ורוטנים והם מתקשים לקחת את ההגה לידיים ולנסוע ברוגע.

לא בכל יום מתרחשת תאונה מצמררת, אבל תאונות קטנות, של "כמעט" קורות בכל יום, בכל שעה. ובחלק לא קטן מהן, אנחנו, הנוסעים, או הולכי הרגל, אשמים.

מי יודע אם לא קרה מה שקרה, להזהיר אותנו, שלא מבינים רמזים, ש"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" כולל גם את אופן דיבורינו ואת התייחסותנו כלפי בני אדם וכלפי אלו שמשרתים אותנו בפרט.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
בסופו של דבר הנהג הוא האחראי לשלומם ובטיחותם של הנוסעים, ומחויב בהבאתם ליעדם באדיבות. (נראה לי שזה פחות או יותר לשון החוק) כמו שלא נצפה לשוויון בין הורים לילדים, האחריות המוטלת על הנהגים גבוהה לאין ערוך מזו של הנוסעים. בפועל, הנוסעים לרוב מתנהגים בנעימות, מברכים את הנהג ומודים לו. בתגובה, הנהגים מתנ
אבני22.08.22
סתם שאלה: האם אותו נהג שהנוסעים הודו לו, התפרע? או שאתה מפיל עליו חטאים שנהגים אחרים עשו? מר אבני, זה לא מתאים לאדם משכיל כמוך להשתמש בהכללות.
אכ23.08.22
אז נהגים אמורים להיות שק החבטות של הנוסעים?
ענ23.08.22
קודם כל, בלי הכללות. למה הכוונה "הנהגים". למה להאשים את כולם בגלל בודדים?
טל23.08.22
אתה מכיר את אותם מפגינים חרדים קיצוניים שמפגינים בגלל כל מיני סיבות שונות? היה לך כיף לשמוע מישהו אומר: "החרדים אלימים ומתפרעים ולכן החרדים הם התוקפן"? אותו דבר אתה עושה לנהגים. אז תחשוב לפני שאתה מחלק את כל העולם לאוהבים או אויבים. תוקפן או קורבן. אולי אם אתה תהיה נהג אוטובוס ותיאלץ להתמודד עם א
עד23.08.22
לא כל נהג הוא אויב וגם לא כל נוסע הוא אוהב. יש המון נוסעים שמזלזלים בנהג. צועקים עליו בלי סיבה ומבזים אותו שלא לדבר על נוסעים אלימים. לא כל הנוסעים כאלה. אבל לא מגיע לכל הנהגים יחס מחפיר סתם ככה. נהג שבסהכ ממלא את תפקידו. הוא לא רכוש של אף אחד. ולאף אחד אין רשות לזלזל. אין פה אויב מול אוהב. זא הסי
עד23.08.22
אחוז קטן עד בודד מעריך את הנהגים!
ידידיה28.06.23
15
אני נוסע בתחבורה ציבורית ומסכים לכל מילה הנהגים באמת לפעמים נוהגים כמו חיות אבל הרבה פעמים הנוסעים בעצמם גורמים לזה כשמעצבנים את הנהג
מ.כ.18.08.22
14
החל מה1 לספטמבר יוצפו האוטובוסים בכל הארץ בפקחים סמויים לוודא שכולם משלמים ותיקוף רב קו. נקווה מאד שיהיה אפשר להשתמש במצלמות של הפקחים במקרה של השתוללות נסיעה של נהג, צפיפות חורגת [תלונה מיידית למשרד התחבורה], וכמובן לוודא שהפקחים עצמם מדברים בצורה מכובדת (הסמויים בוודאי ידברו יפה כשיש מצלמות, אבל ל
קרויס18.08.22

הצגת כל התגובות

13
יש נהגים שנוסעים כמו משוגעים ולכן לא רואים את הנהגים הטובים אני גר בירושלים ויש נהג מקסים שנוסע לרמת שלמה הוא אומר שצריך לעבוד על המידות שלא לענות לנוסעים שחושבים שהכל מגיע להם ולא מפסיקים לצרוח על הנהגים
אליהו18.08.22
הציבור החרדי לא יודע להשתמש בזכויות שלו. להפעיל מסודר מעקב של השכונה בהתייעצות עם עו"ד לקבל את הפיצויים על כל תלונה, וכמובן כשאין לחרדי אייפון איך הוא יצלם ויטפל כראוי במפגעים השונים.
שירה אלק18.08.22
12
יש נהגים ממש טובים!!! יום אחד אני רצתי לאוטובוס והייתי בצד השני של הכביש וכשהגעתי קרוב לתחנה הנהג היה מוכן לנסוע אבל הוא סימן לי אם לעצור והוא עצר לי אז אני רק רוצה להגיד שיש נהגים שהם כן בני אדם!!! ואני גם חושבת שאם היה נהג טוב זה דבר יפה להגיד תודה רבה כשיורדים מהאוטובוס כי הנהג הוא בנדם וצריך לזכ
gzy21.08.22
11
אז בוא תהיה נהג ואז תדבר. אנשים כמוך יהפכו אותך לאויב העם ותוקפן ויכלו עליך את זעמם בגלל מה שאיזה נהג אחר עשה. לא נראה לי שאתה מתנדב כל כך מהר... בגלל סיבות אלה אני לא יוכל להיות נהג אוטובוס בעד שום הון שבעולם. בעיקר תחבורה ציבורית כי יש המון נוסעים חיות שחושבים שהנהג הוא רכוש פרטי שלהם והכל מגיע
טט23.08.22
10
וואאווו מנוחה היקרה והאהובה שלנו... איזה יופי!!! ממש נכון, כמה שאת צודקת.. כל מילה נכונה!!!! לפעמים באמת אנו צריכים לעצור ולחשוב לפני שאנחנו מדברים......
ללא שם17.08.22
9
את לא יודעת כלום
מטוטם17.08.22
8
נופפתי להם לעצור, למרות שעל פי חוק הם אמורים לעצור בתחנה אם יש אנשים בה, והם לא הגיעו. אמן 5-10 שנים יחליפו את החאפרים האלה עם אוטופיילוט.
חצי שעה חיכיתי, 8 קוים לא עצרו30.10.22
7
ואוו מעניין כמה פעמים בשבוע את נוסעת בכבישים כי אין לך מושג בכלל מה אנחנו עוברים !!!! נהגי אוטובוסים נוסעים כמו חיות !!! אולי נהג אחד מתוך 20 בסדר. אני חושבת שצריך לפתוח קו טלפונים לתלונות וכל פעם שנהג נוסע לא לפי החוק פשוט לצלצל ולתת את הפרטים של הנהג אז תבינו מה אנחנו עוברים !
טיל17.08.22
אולי הנהג עשה עצירה פתאומית בגלל שנהג חיה עם רכב פרטי נדחף לו לנתיב? אבל אתה כנוסע ישר מחליט שהנהג נוהג בפראות. אם לא היה עוצר בפתאומיות הייתה מתרחשת תאונה אבל לך זה לא אכפת. אתה החלטת שהנהג חיה ולא יעזור בית דין.
עד23.08.22
אני נוסע רק ברכב הפרטי שלי אבל אני רואה את האוטובוסים נוסעים מסביבי כמו חיות אדם. מזעזע כאילו הם איזה אופנוע שיכול לעבור בקלות מצד לצד. הם שוכחים שיש להם 50 ולפעמים 100 אנשים שהם אחראיים עליהם
יש לי רכב ואני לא נוסע בתחבצ 17.08.22
צודקת נוסעים כאילו הם במשחק מרוץ
ללי23.08.22
6
רוצה לחנך את החרדים? מאוחר מדי, הסוסים ברחו מהאורווה...
רוצה לחנך16.08.22
5
מזדהה עם כל מילה נהגים עובדים קשה בשבילנו ורק קללות הם מקבלים
יגר16.08.22
4
אין הרבה שיודעים את זה, אבל הנה: החוק מחייב את הנהג לעצור בתחנה שיש בה אנשים בלבד. וכל עוד נגמרו האנשים שהוא צריך לעלות בתחנה שהוא עצר - באותו רגע יש לו זכות לסגור את הדלתות ולהתחיל לנסוע; לא אמור לעניין אותו מישהו שעדיין לא הגיע לתחנה, אך ברגע שהנהג התחיל לנסוע הוא הגיע לתחנה. כמובן שאפשר לנהוג לפנ
היי23.08.22
3
ישלעיין ישנהגים נחמדים שלפעמים מאבדים אתזה וזה סבבה אומנם יש נהגים שכבר מגאים עם פרצוף ט' באב ונוסע סובל או ערבים בכלל שלא סופרים אף אחד ונט והגים כמו...
יוני החמוד 16.08.22
2
הכל נכון רק השאלה איך אפשר להישאר רגועים כל הזמן כשכולם עושים מה שהם רוצים על הכבישים
יוסי16.08.22
1
הנהג לא אמור לתת שירות, תפקידו לנהוג בביטחה, להשגיח ולהיות שוטר בזעיר אנפין, משרד התחבורה באמצעות המחלקה לאוכלי חינם החליטה להטיל על הנהג דברים נוספים שמנוגדים לחוקי התעבורה, ומפה נמשך ההדרדרות במעמד הנהג...
ידידיה28.06.23
אולי גם יעניין אותך
תחבורה ציבורית

סוף סוף אפשר לנשום קצת: מחיר הדלק צפוי לרדת במוצ"ש

בני סולומון | 30.05.24

"להחזיר את המנדט לעם"

השמאל שוב מאט את התנועה: החלה ההפגנה בכבישי ישראל

בני סולומון | 28.05.24
ש

מנכ"ל אגד גלעד ריקלין:

שיתוף הפעולה בין גורמי התחבורה הציבורית –מודל חיובי וחיוני לשדרוג שרות זמין לנוסע

כיכר בשיתוף אגד | מקודם

יופעל מערך היסעים

בעקבות עבודות תחזוק, שימו לב! זה השינוי בתנועת הרכבות 

דוד הכהן | 30.04.24

ציבור הנוסעים, שימו לב

רכבת ישראל תתגבר את תנועת הרכבות בחג הפסח | הזמנים

יוסי נכטיגל | 17.04.24
ש

אחת העסקאות החמות ברומניה

480 אלף ₪ לדירות שמייצרות מאות דולרים ללילה

כיכר בשיתוף סטאר קוואליטי | מקודם

צפו בתיעוד מבצע פסח

3,800 ליטרים של חומרי ניקוי | כך מנקים את הרכבות לפסח

בני סולומון | 16.04.24
ש

לראשונה מזה שנים:

משרד התחבורה משיק קו חדש בקו ירושלים - בני ברק

כיכר בשיתוף משה"ת | מקודם
ש

למעלה מ-150 אנשי צוות:

המספרים שמאחורי ההצלחה האדירה במבצע "שושן פורים" בירושלים של משרד התחבורה

כיכר בשיתוף משרד התחבורה | מקודם
ש

שמחה וששון - לא בכבישים

אגד נערכת להפעלת שרות זמין בימי הפורים

כיכר בשיתוף אגד | מקודם
ש

האיזון המושלם

פסיכולוגית, אנליסטית או מומחית בחינוך מיוחד בעולם החרדי

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

"השרה נגד הנוסעים"

יפגע בנוסעים: הופל החוק לתשלום באשראי בתחבורה ציבורית

דוד הכהן | 17.03.24

המהפכה של משרד התחבורה

הבשורה במחירי התחבורה הציבורית - חיסכון ענק לנוסעים

דניאל הרץ | 14.03.24

אלו הוצאות הפיקוח

מאות אלפי דו"חות לנוסעי התחבורה הציבורית; ומי השיאנית?

בני סולומון | 11.03.24

במקום הרווח שהפסידו ממס הבלו

זה המס שיגבו מכם עבור נסיעה של כל 100 ק"מ ברכב חשמלי

בני סולומון | 08.03.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בהסכם עם משרד התחבורה

יחליף את הרב קו? פיילוט התשלומים באשראי - יתרחב

דניאל הרץ | 05.03.24

לילה של עבודות

שימו לב! בשל עבודות בגשר המיתרים; אלו השינויים במוצ"ש

בני סולומון | 05.03.24

העלות? 300 מיליון בשנה • צפו

נחשף בכנסת: 30% מהנוסעים בתחבורה ציבורית לא משלמים

בני סולומון | 12.02.24

22 מיליון מקומות ישיבה

2024 זה כאן: זה סכום עסקת הענק לרכישת קרונות חשמליים

יוסי נכטיגל | 22.01.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם