

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הלילה (מוצ”ש) את תחילת העבודות על פרויקט כביש "מרקם חיים", מיזם אסטרטגי שמטרתו ליצור רצף התיישבותי בין ירושלים למעלה אדומים. ההחלטה על קידום הפרויקט התקבלה לאחר שנים של ניסיונות והתנגדות בינלאומית.
הכביש החדש, שעלותו מוערכת בכ-335 מיליון שקלים, יכלול מנהרה תת-קרקעית שתעבור מתחת לכביש 1, בין הכפרים הפלסטיניים אל-עיזריה וא-זעיים. תכנון זה נועד לאפשר לערביי יהודה ושומרון לנוע באופן חופשי מצפון לדרום האזור, ללא צורך לעבור בכבישים ישראליים.
במקביל, כביש 1 צפוי לשמש באופן בלעדי את התנועה הישראלית, מה שיביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה ולשיפור תחושת הביטחון לנוסעים בו.
הפרויקט נושא בחובו משמעות אסטרטגית מרכזית עבור ישראל, שכן הוא מבסס רצף טריטוריאלי והתיישבותי בין ירושלים למעלה אדומים. מהלך זה נתפס כצעד חשוב במניעת השתלטות פלסטינית על האזור וסיכול יוזמות כמו הבנייה הבלתי חוקית בחאן אל אחמר, שנועדו ליצור רצף טריטוריאלי פלסטיני ולנתק את ההתיישבות הישראלית.
ראש עיריית מעלה אדומים, גיא יפרח, הביע את שמחתו על אישור הפרויקט, אותו הגדיר כ"החלטה מדינית היסטורית". לדבריו, הכביש ישפר באופן מהותי את ביטחון תושבי מעלה אדומים והסביבה ויפחית את עומסי התנועה.
ההחלטה על אישור "מרקם חיים" מגיעה לאחר שנים של התנגדות מצד גורמים בינלאומיים, בעיקר בארצות הברית, שחששו מההשלכות המדיניות של הפרויקט על האפשרות להקמת מדינה פלסטינית. עם זאת, השינויים בזירה הבינלאומית והאזורית, לצד גישה שונה של ממשל טראמפ בעבר, אפשרו כעת את אישור התוכנית.
הכביש החדש צפוי לחבר בין אל-עזריה וא-זעיים ובכך למנוע מעבר של תושבים פלסטינים בתוך מעלה אדומים. כאמור המהלך יגרום להסטת התנועה הפלסטינית מהכבישים הקיימים, אשר יהיו מעתה זמינים בעיקר לשימוש ישראלים.