כיכר השבת

נושא בפרשה

מה שכח משה רבנו לקחת בחשבון? ומה גורם לנו לשכוח את התורה?

בפרשת השבוע – פקודי, נפקדים כלי המשכן ומשה רבנו עורך חשבון מול בני ישראל על כל פרט ופרט | מה שכח משה להביא בחשבון ואיך זה קשור לחטא העגל? | ומה מיוחד כ"כ באות ויו שמליץ יושר על ישראל? (יהדות ופרשת השבוע)

|
דגם המשכן
דגם המשכן (צילום: שאטרסטוק)

פרשתנו פרשת פקודי ישנו מדרש פליאה נפלא ביותר: "אלה פקודי המשכן משכן העדות" זהו שאמר דוד עשה עמי אות לטובה כמה דאת אמר וישם ה' לקין אות.

וזהו פתרונו:

במדרש תנחומא מספר לנו את שהתחולל באותה שעה בה מנה משה רבנו את כלי המשכן "...אמר משה, יודע אני שישראל רוגנים הם, הריני עושה להם חשבון מכל מלאכת המשכן. התחיל לעשות חשבון עמהם על כל דבר ודבר לזהב לכסף ולנחושת, ושכח אלף ושבע מאות וחמשה ושבעים שקל שעשה מהם ווים לעמודים ולא היו נראים. התחיל עומד תמה ואומר עכשיו ימצאו ידיהם של ישראל עלי לומר שאני נטלתי אותם, מיד האיר הקב"ה עיניו וראה שהיו עשויים ווים לעמודים, התחיל להשיב להם בקול רם 'ואת האלף ושבע המאות וחמשה ושבעים עשה ווים לעמודים', באותה שעה נתפייסו ישראל.

בפירוש המהרז"ו על מדרש רבה אף מצא סימוכין לדבר, שתיבות 'ואת האלף' מוטעמים בנגינת 'אזלא גרש' התואמת להפליא את הרמת הקול הנזכרת...

והנה לימדונו חז"ל (עירובין נד.) אשר שכחת התורה נובעת מפני שנשתברו הלוחות הראשונות. כי הלוחות הראשונות היו חקוקות באצבע אלוקים, ומכוחן הייתה אף התורה עצמה חקוקה בלב מקבליה ומן הנמנע שתשתכח. אך עוון העגל גרם ונשתברו לוחות אלו, ואילו השניות היו כתובות בידי משה ונעדרה מהם סגוליות זו, ומני אז שר של שכחה שולט ברמה.

אי לזאת, כאשר שכח משה דבר-מה מפרטי מלאכת המשכן עלה לנגד עיניו מעשה העגל ונחרד להיווכח את אשר עולל למו, מיד נשא עיניו השמימה ויחל פני אלוקיו לכפר חטאי שושנה ולמחוק שטרי חובותיהם לחלוטין עד בלתי השאיר שריד, וכה אמר:

"עשה עמי אות לטובה כמה דאת אמר וישם ה' לקין אות". - וכי מה לקין החוטא עם כלי המשכן? אלא הגמרא בסנהדרין (סג.): אלמלא וי"ו שבהעלוך נתחייבו רשעיהם של ישראל כליה. - היינו שבאותו חטא אמרו 'אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים', ומזה שאמרו 'העלוך' בתוספת אות וי"ו - לשון רבים, ולא 'העלך', משמע שלא נתכוונו אלא לשתף את העגל למלכות שמים רח"ל ולא כפרו לגמרי, והיה בזה משום הצלה פורתא שלא יתחייבו כליה.

ובספר הזוהר הקדוש - דרש על הפסוק בפרשת בראשית 'וישם ה' לקין אות', דהיינו ששם לו הקב"ה על מצחו אות וא"ו מאותיות האל"ף-בי"ת, וזו הייתה בעדו אות חיים.

מעתה ביקש משה, שאף אות וא"ו ד'העלוך' תהא למליץ בעד ישראל ותשמש פתחון-פה להוכיח שלא מרדו עד היסוד, וזהו שאמר עשה עמי אות לטובה כאותו אות האמור בקין - שהוא אות וא"ו, כן לגבינו תשמש הוא"ו לטובה ולסנגוריה… (ע"פ ספר בגדי אהרן ועוד)

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע