כיכר השבת

מספר אישי

האיסור למנות את ישראל | ומה ההיתר לבצע מפקד אוכלוסין?

למנות את ישראל - איסור מהתורה או שמא רק מדברי קבלה? | למה האיסור לא מוזכר במניין המצוות? | חידוש החת"ס - מניין ע"י דבר אחר נועד להכשיל את הספירה | מה דעתו של הגרח"ק זצ"ל על מפקד אוכלוסין | הלכה בפרשה (יהדות)

|
חצי שקל מימי המרד הגדול,
חצי שקל מימי המרד הגדול, (צילום: ויקיפדיה)

האיסור למנות את ישראל גם הוא מעניין הפרשה (במדבר) וחידושי הלכות רבות נאמרו בו וקצר המצע מהשתרע, אך גם פטור בלא כלום אי אפשר.

הפרשה נפתחת בפסוק: וידבר וגו' בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ וגו' שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם. וברש"י כתב: מִתּוֹךְ חִבָּתָן לְפָנָיו מוֹנֶה אוֹתָם כָּל שָׁעָה.

לאו אחד, או שניים?

גמרא ערוכה היא במסכת יומא (כב, א) דאמר רבי יצחק אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה דכתיב (שמואל א' יא) ויפקדם בבזק. בהמשך דברי הגמרא אנו מוצאים מחלוקת האם המונה את ישראל עובד באיסור אחד או שניים ר"א אומר עובר בלאו שנאמר "והיה מספר בני ישראל וגו' אשר לא ימד. ואילו רב נחמן בר"י אמר עובר בשני לאוין - שנאמר לא ימד, ולא יספר.

איסור מניין ישראל לא מופיע במניין המצוות

עיון קל בספרי הראשונים ומוני המצוות אנו לא מצאינו איסור זה כלל ועיקר. ויש ליתן טעם בדבר. יש שכתבו שאין זה איסור אלא רק מדברי קבלה כאותם פסוקים שציינה הגמרא מספר שמואל ויפקדם בבזק.

ברם בגמרא בברכות (סב, ב) אנו מוצאים שאיסור זה נלמד מפסוק מפורש בתורה: 'אם ה' מסית בי ירח מנחה': א"ל הקב"ה לדוד מסית קרית לי, הרני מכשילך בדבר שאפילו תשב"ר יודעים אותו דכתיב 'כי תשא את ראש בנ"י... 'ונתנו איש כופר נפשו' הרי שמקרא מלא דיבר הכתוב באיסור מניית ישראל. ואכן בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ז ס"ג) כתב שהאיסור נלמד מהתורה אך התוספתמדברי קבלה היא שגם לדבר מצווה (כמו מלחמת אמון ועמלק בשמואל) אסור למנות את ישראל זה נלמד מדברי קבלה.

חידושו של מרן החתם סופר

בתשובה של החתם סופר (עיין חידושי החת"ס יומא כב,ב) כתב שההיתר למנות בטלאים או בחרסים או במחצית השקל כלומר להיתר ספירה בדרך עקיפה. אינו היתר לספור חלילה, אלא משום שהמנייה על ידי אמצעי אחר הרי שקורב לוודאי היא שתעשה צורה מוטעית.

נסביר, הגם שמחצית השקל היא דבר השווה לכל נפש 'העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט' עדיין אין ערבון שדבר יעשה בדקדוק נמרץ, שמא אחד או שניים לא יביאו מחצית השקל או חרס או שמא אחד מן הכהנים לא יציג את אצבעו בפיס שנעשה במקדש. כך שספירה מדוקדקת לפי החתם סופר אסורה גם בדרך עקיפה.

עוד מוסיף החת"ס שההיתר היחיד לספירה עקיפה הוא במחיצת השקל, הספירה של שאול נעשתה רק עבור חלקות תפקידים ובודמה מאוד לספירה בבית המקדש שנועדה לסיווג עבודת הכהנים ולא למפקד לשם ספירה טהורה.

מפקד האוכלוסין בימינו

מפקדי אוכלוסין בישראל נערכים במדינת ישראל, באחריות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחת לעשור. היו רבנים רבים שהתירו כי הדבר נעשה לצרכים כלכליים וביטחוניים וזה נחשב כצורך כמו"כ הספירה נעשית ע"י ספירת שמות ויש לעיין שמא זו נקראת ספירה עקיפה כנ"ל. וכן אם הספירה עצמה לא נעשית בפני הנספרים י"א שגם אין מקום לחשוש.

מאידך כמפורסם הגר"ח קינייבסקי זצ"ל יצא בכרוז לקראת מפקד האוכלוסין בשנת תשל"ב האוסר להשתתף במפקד ולא החשיב את הדבר 'כצורך'.

הוֹשִׁיעָה אֶת עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת נַחֲלָתֶךָ וּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד הָעוֹלָם.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע