כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

לדמותו של איש שיווק רדוד / עדכני גם לתשפ"ג

הקוסם, הקופירייטר, המושחת הראשון שהצליח בתוכנית השיווקית שלו באצטלה של נביא, לדמותו של איש שיווק רדוד וחוטא - בטורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי (פרשת השבוע)

| כיכר השבת |
לדמותו של איש שיווק רדוד / עדכני גם לתשפ"ג
(צילום: שאטרסטוק)

העולם הדיגיטלי המודרני מאפשר לנו להמחיש דמיונות, מציאות מדומה יכולה להפוך למוחשית באמצעות כלי המחשה מתקדמים וחכמים, מקצועות רבים עוסקים בתחומים אלו, וללא ספק זה אחד התחומים שמשפיעים עלינו מאוד ברמה היומיומית, אנחנו נכנסים לחנות עם רצון לקנות מוצר ידוע ויוצאים בפועל אם דברים אחרים לגמרי, דיילים שונים של חברות מרובות משקיעים שעות רבות כדי לצוד אותנו, וברגע שנתנו להם דריסת רגל של התעניינות או יחס אנחנו כבר דג שמן בידיים שלהם ובמשכורת שלהם.

כמה כרטיסי אשראי יש לנו בארנק? כמה מבצעים בלי טריקים ושטיקים דוחפים לנו בסופר?  האם חשבנו פעם למה בכל הסופרים הגדולים אין חלונות לבחוץ.. ואנחנו מושפעים מהתאורה, על הצבעים והשלטים, מיקום הקופות, זווית המקררים עם המוצרים שבינכך נזדקק להם לעומת המוצרים שנרוץ אחריהם עד קצה הסופר ובדרך נעבור ליד כל הממתקים בשלל צבעים והמבצעים בחינם...

היכולת להצית את הדמיון שלנו  בדרכים של שליטה וירטואוזית על המחשבה וממילא על הכיס שלנו  זה תיאור קל על קצה המזלג עם מה שמתמודדים ברשתות, ובעולם המדיה, שם העולם עסוק כל הזמן רק ביכולת לצוד את תשומת ליבך ולו לרגע, שם התהליך הרבה יותר מתוחכם שלא לומר על גבול הריגול אחרינו בצרכינו ובדברים שאנו מתעניינים בהם ולו לזמן קצר, הם צריכים את אותה חלקיק שניה שנעניק להם  ובשבילם זהו ניצחון סוחף, הדרך להגיע לזה היא על ידי עולם דמיוני מוחשי שנותן מענה לצרכים שלנו באופן מקיף שלכאורה אנו חשים שכל צרותינו ומהווינו הוא רק למוצר הזה שפשוט לא ידעתי על קיומו ואני חב הכרת טובה  אינסופית לאותו לינק נשלח אלי או דף נחיתה כלשהו.

והחלק המשעשע ביותר הוא המתנות שהבנקים, הסופרים, חנויות בגדים וספרים מחלקים לנו, ופעם אחרי פעם אנחנו מבינים שזה תרגיל שיווקי אבל שוב ושוב אנו שם, בשוק הזה שמחלקים מתנות בחינם ובסוף משלמים את זה ב99 תשלומים ואם יש בעיה בבנק מנכ"ל הבנק זמין עבורך 24 שעות בכל עניין, האנרגיה השיווקית לא רק שאיננה נחלשת כל יום הטירוף גדול מחברו ברעיונות נועזים על גבול המטורפים.

אבל העולם הדמיוני הזה לא חדש, הוא עתיק ימים, אנשים יצאו למלחמות ובנו והחריבו עולמות בגלל דמיונות לא רציונליים ולא הגיוניים, כאשר מואב רואים שבלעם לא בדיוק מצליח לקלל את ישראל כמו שהם רצו, הם אומרים לו לפחות תעשה משהו חיצוני שיראה כמו... כדי שזה ייתן כוח דמיוני על ידי הפרסום לשרי ולוחמי הצבא שלנו לצאת למלחמה, לא לקנות קטשופ או הזמנה באמזון, אלא לצאת למלחמה בעקבות פרסום שקרי של דבר שלא התרחש במציאות- - וכך מסביר המלבי"ם בפרשתנו (פרשת בלק פרק כב פסוק יא)

"אמר לכה קבה לי אותו שהגם שקללתו לא יזיק להם כל מאומה, יהיה למואב תועלת ע"י הקבוי שהוא פרסום הקללה, שהגם שזה לא יזיק לישראל להחליש גבורתם עד שיוכל להכות בם, יהיה זה תועלת למואב שיאמינו לדברי בלעם ויוסר הפחד מלבם ועי"ז אולי אוכל להלחם בו, שעי"כ יצאו גבורי מואב למלחמה"

הדבר הזה מבהיל על כל דמיון, לחשוב כמה דברים מתרחשים בהיסטוריה בגלל פרסום שקרי, או פרשנות מוטעית למציאות, וחלקם אירועים היסטוריים והיסטריים שחוללו חורבנות של מדינות, ארצות, עיירות, ומשפחות, ושלא נדבר על שנאה אישית בין בני אדם שיצרו מלחמות עולם על דמוי מחשבה ופרסום שקרי.

התורה הקדושה מלמדת אותנו דווקא ע"י הפה של אותו רשע שרצה לקלל את ישראל, מה הדרך הנכונה לחיים-  "יִֽזַּל־מַ֙יִם֙ מִדָּ֣לְיָ֔ו וְזַרְע֖וֹ בְּמַ֣יִם רַבִּ֑ים"

וכה הסביר זאת המלבי"ם: ה"מים שהם דולים עתה בטורח גדול ממקום עמוק מאד, יזל אח"כ בלא טורח ולא ממקום עמוק רק ממעין המושך כמ"ש ונוזלים מתוך בארך, והמליצה שמי השפע והברכה שהם דולים עתה בטורח גדול ויגיעה רבה יהיה מקור נפתח לבניהם אחריהם לשאב ממנו מים בששון ממעיני הישועה בלא עמל, וזה יהיה ע"י דליו, ע"י שהם פתחו צנור השפע ודלוהו מבארות עמוקים ועי"כ זרעו יהיה במים רבים מי השפע והברכה"

אתה רוצה להגיע למצב של קבלת שפע? מישהו צריך לעבוד בשביל זה! זה לא בא סתם, שום מנהל סופר או רשת לא החליט לקום בבוקר ולחלק מתנות כי יש לו עודף כסף בבנק והחליט לתת מעשרות לאומה כולה, זה בדיוק ההפך הם לא ישנים בלילה וחושבים איך מחר הם שוב יעקצו אותנו בתרגיל מבריק שנחשוב שהם דואגים לנו ואוהבים אותנו... אומרת התורה ע"פ המלבי"ם אתה תשקיע אתה תחפור בורות גם כשזה נראה קשה, בהמשך יגיע " יִזַּל־מַ֙יִם֙ מִדָּ֣לְיָ֔ו וְזַרְע֖וֹ בְּמַ֣יִם רַבִּ֑ים" קוסם היה רק בלעם וגם הוא לא הצליח, אין קסם, צריך השקעה יש פה תהליך, תחפור תעבוד תקבל מה שמגיע לך וגם הבנים שלך יקבלו מתוקף השקעה זו, בלי השקעה ותהליך לא נקבל שום דבר ודאי לא בחינם.

בסוף הפרשה עם ישראל חוטא בחטא גדול של בנות מואב, זה חטא שיווקי שבנות מואב יצאו לשווקים בעצת הקופירייטר בלעם, ושיווקו את עצמם במטרה שבסופו עם ישראל יחטאו, ואכן הפרסומת הצליחה ועם ישראל חטא כידוע עד שפנחס מסר נפשו לעצור את המגיפה, והקב"ה כועס מאוד, הנביא מיכה מספר שעם ישראל מיד אחרי החטא חשבו איך עליהם לחזור בתשובה, מה עליהם לעשות וכך מסביר המלבים את אותם פסוקים של החשיבה של עם ישראל:

מלבי"ם מיכה פרק ו פסוק ו: "במה אקדם ה'. מספר במאמר מוסגר, מה שאמרו ישראל אז אחרי שנכשלו בשטים בבעל פעור, הם שאלו, במה אקדם ה' באיזה מנחה ונדבה אקדמה פניו מצד שהוא ה' מהוה כל המציאות, עוד שאלו (במה) אכף לאלהי מרום אחר שחטאתי לפניו ואצטרך לכפוף קומתי ולהכנע ולבקש סליחה, במה אכף לפניו מצד שהוא אלהי מרום"

היות שה' הוא אמת עם ישראל חייב לעבוד מולו רק בכלי האמת, מולו לא ניתן לעבוד באסטרטגיית שיווק יחצני של ברכות שונות, ולכך הם עושים חשבון נפש של אמתף ומחפשים ומבקשים תיקון על טהרת האמת כדי לתקן את עיוות דרכיהם, ועל זה עונה להם הנביא: פסוק ח' "הִגִּ֥יד לְךָ֛ אָדָ֖ם מַה־טּ֑וֹב וּמָֽה־יְקֹוָ֞ק דּוֹרֵ֣שׁ מִמְּךָ֗ כִּ֣י אִם־עֲשׂ֤וֹת מִשְׁפָּט֙ וְאַ֣הֲבַת חֶ֔סֶד וְהַצְנֵ֥עַ לֶ֖כֶת עִם־אֱלֹהֶֽיךָ"

מסביר המלבי"ם  "הגיד. חוזר למעלה שעל שאלתכם זאת, הגיד לך מן השטים ועד הגלגל, מה טוב ובמה תתרצה אל ה', הגיד ר"ל שהגיד לך, א] מה שטוב לך מצד שאתה אדם, במצות שבין אדם לחברו, מה שטוב לפני האדם עצמו בחיי המדיניים, וגם הגיד מה ה' דורש ממך במצות שבין אדם למקום, ומפרש נגד הגיד לך אדם מה טוב כי אם עשות משפט ואהבת חסד, שזה הטוב לך מצד שאתה אדם שהמשפט ישמור החיים המדיניים מן הגזל והעשק, ועשיית החסד בזה יעזור איש לאחיו, ונגד מה ה' דורש ממך אמר והצנע לכך עם אלהיך, מה שאתה צריך ללכת עם אלהיך (כמו את האלהים התהלך נח), שזה שורש המצות שבין אדם למקום שילך עם אלהים, ללכת בדרכיו ולהתקדש בקדושתו, כמ"ש והייתם קדושים כי קדוש אני, זה יהיה בהצנע ובסתר, כי הם דברים שבינך ובין קונך ובזה טובה הצניעות בל יזיד וירים לבו בעניני החקירה באלהות וכן בל יתחכם על מצותיו, רק ילך בהצנע לכת עם אלהים:"

רק על ידי חברה אנושית מתוקנת חברתית שלא עובדת בשקרים וגימקים נמוכים, שחושן משפט ובכלל השולחן ערוך נר לרגלם זוהי מציאות שיכולה לתקן את מידת האמת הפנימית, רק ע"פ התורה יש חיי אמת ולא יצירת מציאות שווא, ובדגש על צניעות, כי צניעות זה רגע האמת שהאדם מתכנס עם עצמו בלי שיווקים ופרסומים ותארים בעיתונות, האמת האבסולוטית היא הנדרשת לתקן את חטא השיווק היחצני המכוער של האסטרטג בלעם, תיקון מצוות ה', תיקון בין אדם לחבירו והכל בצניעות ולא בפרסום יומרני מחטיא.

בלעם מתחילתו לא יכל לקלל ובסופו בירך ואף כשנהרג מוזכר כקוסם בלבד ולא כנביא של האומות, כי הקוסם הוא שקרן, הקוסם מנצל חולשת ראייה של הצופים בשביל מראות מדומים, ואכן כך הוא מוזכר במותו ״ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל בחרב אל חלליהם״ ( יהושע יג , כב) . התואר השלילי שבא במקום התואר ׳נביא׳ או ׳חוזה׳ מבשר את עיצוב הדמות בספרות חז״ל, בלעם היה קוסם, חי כקוסם ומת כקוסם- תשובת המשקל של עם ישראל היא אנטיתזה לקוסם שמספר לנו שהוא מוציא מכובע ארנבת  וממפית בד יונת שלום לבנה, אין מציאות כזו, החיים האמיתיים הם כאלו הבנויים על השקעה אמיתית של "יִזַּל־מַ֙יִם֙ מִדָּ֣לְיָ֔ו וְזַרְע֖וֹ בְּמַ֣יִם רַבִּ֑ים" כזו שמכירה בהשקעה, בתהליכים, ובסייעתא דשמיא בלבד.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

לתגובות: a0507333664@gmail.com

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע