כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

וצפית אותו זהב: חרמות ומחנכים לא ראויים

המוסדות הרבים המטפלים בנוער ששינו מסלול, מציבים מראה עגומה שגם בעולם החינוך החרדי יש לעשות בדק בית - על אלימות מילולית פיזית, על חרמות וזריקה מבתי ספר (יהדות)

| 14 | כיכר השבת |
וצפית אותו זהב: חרמות ומחנכים לא ראויים
(צילום: שאטרסטוק)

לאחרונה צף ועולה נושא האלימות המילולית והפיזית שחוו בני ובנות נוער (בתפילה שזה רק בעבר), מפעם לפעם ניתן למצוא מבוגרים רבים שחוזרים לשנות ילדותם ובתוך דבריהם הם מספרים בלהט על אותו מחנך או מנהלת שפגעו בהם בדרך כזו או אחרת.

לאחרונה נחשפתי לסיפור קורע לב על בחורה (כהיום מורה) שחוותה חרם שאורגן על ידי מנהלת בית ספרה באופן יזום עד כדי ששאלה נפשה למות, או על חבר שבמפגש כיתתי לאחר 20 שנה פתח את סגור ליבו על חרם כיתתי שנעשה עליו בידיעת אנשי החינוך במוסד שלא נקפו אצבע.

הסיפורים מקוממים! מפחידים! ובעיקר מעוררי שאלה היכן היו האנשים שהיו אמורים לדאוג לביטחון אותם הילדים, או איך נהפכו השומרים לאויבים.

לאחרונה שאל אותי יהודי יקר הקורא טור זה בקביעות, מדוע בטור זה כביכול נערכים כתבי אישום רק להורים ולמורים, ופחות יש יחס לחלקם של הילדים בכל המערכת הזו, לעומקם של דברים ברור שבכל סיטואציה ישנם כיווני חשיבה נוספים וניתן לדון לכף זכות את ההורים והמורים, אבל היות ואין מטרת טור זה לעסוק בכתבי אישום אלא בלהאיר זוויות במלאכת החינוך הקשה והמורכבת עוסק טור זה בזווית ההורים והמחנכים ובוודאי שיש לילדים גם את חלקם.

אך התשובה הנוספת לשאלה זו, היא החוסר אונים של הילד/ה אל מול אמינותם של אנשי הכוח והמפתח, עומדת נערה ומתחננת על נפשה שהחשד שעלה נגדה איננו נכון או שיש סיבה שבגינו התרחשה סיטואציה מסוימת, עומד ילד קטן וטוען שלא הוא זה שדיבר בשיעור, ומולו עומד איש חינוך/ מנהלת, שעצם נוכחותם איננו שווה בכף המאוזנים מול טיעוני הילד או הילדה, ובכך הופכים יחסי הכוחות לכאלו חסרי שוויון.

יתרה מזו גם אם ההורים יחושו שאין צדק בדברי אנשי החינוך הם יפחדו לדבר עליהם מחשש לעתיד ילדיהם במוסד, ק"ו אם מדובר בילד/ה שהיו צריכים להפעיל פרוטקציה בשביל לקבלם מלכתחילה למוסד, ובכך עמדת הילד וההורים במינוס עוד קודם הדיון שנועד לכישלון.

והילד נושא על גבו ובליבו צלקת לעד של אלימות מילולית או/ו פיזית ששנים רבות לאחר מכן אם שפר עליו מזלו הוא יוציא את זה בדרך המספר על שיעבוד בקטנותו, ואם לא אז הוא יוציא את זה בחדרו של המטפל המקצועי או הזוגי. וד"ל.

מוסדות הנוער הרבים והמתרבים בכמות ואיכות המטפלים בנוער ששינו מסלול, הציב ומציב מראה עגומה שגם בעולם החינוך החרדי יש לעשות ונעשה בדק בית, במקומות שכאלו שאולי היה ברור כשמש שהשליחות של האיש חינוך היא גדולה שבעתיים היות שלבד מהחינוך עצמו בכל עומק עולם החינוך, העשייה נושקת למימד הרוחני ולכן רצינו להאמין וקיווינו שבתוככי התלמודי תורה והבתי ספר העוסקים במלאכה הרי תוכם כברם, והם עושים את שליחות הקודש כראוי.

אך למרבה הצער נחשפים עוד ועוד סיפורים על אנשי חינוך שמעלו בתפקידם ופגעו בצורות שונות ומשונות בתוככי היכלי החינוך תלמודי התורה ובתי הספר: "בורסת היהלומים של העם היהודי" המקום היחיד שלא יושבת גם בבוא המשיח לבניית בית המקדש, הושבת פעמים רבות על ידי כאלו המתיימרים להיות אנשי חינוך ופגעו בנפשות הבנים והבנות בדרכים רבות ופגיעות שהפכו לצלקות ולמסלול חיים כאוב וגם אובדני.

אינני מתיימר לומר שבחינוך הכללי אין הדברים כך, אך אין מקום להשוואה כאשר אב מכניס את בנו בדחילו ורחימו ללימודים בתלמוד תורה, וברגש גדול מלקק הוא את אותיות הא' ב' בדומה לילד בחינוך הכללי שנכנס לכתה א', בתי החינוך הם קודש קודשים עבור שומר תורה ומצוות, ומי שמועל במזיד בהקדש דינו מבואר מפורשות בתורה.

ביום הורים גדול שהתקיים לאחרונה באחד מהמוסדות לנערות חרדיות שבחרו בדרך אחרת, סיפר אחד ההורים שביתו הגיע למוסד זה היות שנזרקה מבית ספרה הקודם כשלבשה בגד שחרג מהתקנון של בית הספר, הבגד היה צנוע לכל הדעות אך הייתה חריגה לעומת התקנון הבית סיפרי,

המחנכת באותו מקום עמדה והסבירה לתלמידה איך שלבישת בגד זה הוא עדות לחורבן רוחני עמוק שמתחולל בתוך נפשה ושזו לא מעידה אלא עדות, ועליה לערוך עם עצמה חשבון נפש מעמיק! יתכן וניתן לחלוק או להסכים עם דבריה של המורה הדגולה, אממהה שהמחנכת הדגולה לא קיימה את השיחה הזו בחדר פרטי ובצורה אינטימית אלא מול כיתה עם 30 בנות אחרות, ושם היא קברה את הילדה!!!

בפרשת השבוע שמות פרק כה כתוב: "וְצִפִּיתָ֤ אֹתוֹ֙ זָהָ֣ב טָה֔וֹר מִבַּ֥יִת וּמִח֖וּץ תְּצַפֶּ֑נּוּ וְעָשִׂ֧יתָ עָלָ֛יו זֵ֥ר זָהָ֖ב סָבִֽיב" הגמרא בתלמוד בבלי מסכת יומא דף עב עמוד ב דורשת פסוק זה: "מבית ומחוץ תצפנו אמר רבא: כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו - אינו תלמיד חכם"

רבים פירשו שמדובר פה על צבוע או שקרן או שחקן שמשדר שהוא רב רבנן ובפועל הוא אדם פשוט מאוד, מעניין לראות את ביאור הר"ן על הרי"ף מסכת שבת דף מב עמוד א שמבאר: "שאין תוכו כברו. שאין כונתו טובה כדבריו:".

כאשר איש חינוך או אשת חינוך מעביר מסר חינוכי/רוחני מחד ובאותו זמן ממש רוצח נפש של ילד או ילדה (ואין כל סיבה להתיר כזה דבר בשום סיטואציה), עליהם נאמר אין תוכם כברם!! שאין כונתו טובה כדבריו, אם כונתו הייתה טובה כדבריו המסר היה עובר בדרך נכונה ורגישה, מנהל או מחנך שמחרים תלמיד או עושה ממנו לעג מול תלמידים אחרים אין תוכו כברו ואין מקומו בהיכלי החינוך.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- חיספין

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הוא עלה לכתה ו' (הכתה בה אני מלמד) וכך בגיל 12 הוא קיבל סוף סוף מחמאות ופרסים על כל מיני הישגים קטנים. לדוגמא לא לקום באמצע השיעור למשך שבוע או על השלמת שיעורי חשבון (אפילו בהעתקה פשוט לא היה שייך אחרת) וככה לאט לאט חדרה אל אותו ילד ההכרה שהוא לא כזה ילד רע כמו שהוא היה משוכנע ולאט לאט התחיל להקשיב
מחנך
11
שמחה שנושא זה עלה. כמה זה חשוב. לא פעם חשבתי לאסוף את אותם מורות שעדין בחיים ופגעו בבנות חסרות ישע שיבקשו סליחה לפני שיהיה מאוחר מידי. לא תמיד קל לסלוח למורה שפגעה בפני כל הכתה ואותה תלמידה הולכת עם התסכול כל חייה. שידעו המורות יש עליהם הרבה הרבה תסכול שנאה יותר מהערכה. מעטות המורות שזכורות לנו ל
רחל
10
אין מילים בפי להודות לכם שהעלתם כתבה זו שכה חיונית והלוואי והיו שולחים את זה לכל בתי הספר והחיידרים. יש מורות שלעולם לא יסלח להם גם בית דין של מעלה שהעליבו והחרימו והשפילו תלמידות ללא רחם את כל תסכולי הבית העבירו עלינו בלי רחמים. בלי מחשבה כאילו אנו הילדות הרכות יכולות לספוג הכל היום אני בת 50 ול
רחל
אשתי סוחבת תסכול מבית הספר. מהמורות המתנשאות שגרמו לה לא להאמין בעצמה רק אחרי טיפולים שעלו מלא כסף הצליחה להשתחרר מכל התסכול והיום היא אשה מצליחה גם בעבודה גם בבית ברוך השם מגדלת ילדים מוצלחים שלומדים במקומות הכי טובים ונלחמת כמו לביאה על כל אחד ואחד. (כמובן שקשה לה לסלוח על שנים קשות שעברה) כ
דוד

הצגת כל התגובות

9
בני הביא תעודה בשבוע שעבר אי אפשר לתאר כמה כאב הרגשנו כשצפינו בתעודה עמדתי מול התעודה ודמעות מלאו את עייני האם זו התעודה שמגיעה לילד שעומל ולומד על חשבון שעות המשחק שלו ושאר החוויות ושאלתי את עצמי האם מורים אלו חסרי ניסיון ורגישות האם להם ראוי להקרא מחנכי ישראל האם הם לא מודעים לכך שהם עוסקים בדיני
אורית
8
עת לעשות לה' הפרו תורתך תרתי משמע !!! המשגיחים המורים המורות ,הרמי"ם, הלך הרוח הבלתי נכון גם בתוך החברה הדתית נחשף עכשיו והאמת מתגלה בכל במערומיה ביתר שאת. שכחו את "חנוך לנער על פי דרכו". אם רק אחד מאלף יוצא להוראה , מדוע מכתיבים לכלל הציבור את אותו מסלול ? , שבויים בקונצפציה שעוברת מדור לדור ואם
יוחנן
7
אכן דברים כדורבנות. אך כאשר אנו בעת אשר נצרכים ונדרשים הצוותות להגן ולשמר הגחלת. כאשר הרוחות נושבות לכל עבר. כאשר ישנם אשר כה בקלות נותנים יד לכל כיווני הרוח. כאשר אנו כה זקוקים לדרך הצרופה. ובאשר כי אין כל דרך אשר הוכיחה באחוזי הצלחתה (אם כל הנתונים הקיימים כיום ) ובאשר כי אנו כולנו נאבקים עבור דר
נבוך
כי אפשר לרצוח אותו בן אדם רק םעם אחד
חש
6
והחילוני יש לעשות בדק בית.
חרדי לשעבר
5
הייתי תלמיד מצטיין התקבלתי לישיבה קטנה הכי טובה ובישיבה הקטנה סבלתי מכל רגע המשגיח העריץ שלא נתן לנו הרכים רגע לחיות רגע לנשום בזמנו היינו צריכים לישון בישיבה וטוב עשה הרב הגאון שך שאסר זאת. המשגיח הנערץ לא אפשר לי לצאת לשבתות שמחה שהיו לנו במשפחה הקרובה. לא נתן לנו ללכת לחנות מכולת להשלים קצת או
נחמיה
4
זה התוצאה של העסקת סגל בגלל קשרים ולא בגלל כישורים. לשמחתי לא כולם כאלו. אחד מאלו הוא הרב קוק והמוסד שלו בירושלים, שכל אנשי הסגל נבחרים בגלל כישורים, ותעיד על זה פרס לחינוך שהסמינר קיבל. מציע להרבה מוסדות להעתיק את השיטה שלו. זה ממש הצלת נפשות
אברהם
3
רוב הנערים הנושרים זה נערים שלא האמינו בהם מילדותם. בחיידר עברו השפלות מהרבס. אחר כך היה קשה להכניס אותם לישיבה קטנה זלזלו בהם ולא נתנו להם שום אפשרות להוכיח אחרת. השיטה היא גרועה אין מקום לבינוניים אין מקום לחלשים ימים שלמים מושיבים אותם ומלמדים אותם גמרא ורק גמרא הגיע הזמן לקצת שינוי קצת אמון קצ
יוחאי
2
כמו בכל חברה יש סוגי מסגרות לימוד שונים מהם חזקים יותר הדורשים עבודה עצמית ומשמעת חזקה לימודים ברמה גבוהה (כמו במסגרות צבאיות קורם קצינים / טיס וכד' ) אין ספק שלא כל אחד מתאים לזאת אך ישנם הורים שבאמת מטוב לבם רוצים לילדם את הטוב ביותר ולא מתחשבים כלל ביכולות ילדיהם ובמצב ההשקעה האישית ומשפחתית ומפע
הגר
1
מה חשבתם מורות יקרות, שאם תחרימו תשפילו זה יעזור למה לא נסיתם את הדרך הטובה לעודד לתת אמון ולא רק בבנות הכביכול מוצלחות. ישנם תלמידות שגרמתם להם נזק לכל החיים בנות שהפסיקו להאמין בעצמם ולכן לא למדו ולא התקדמו בחיים. יש לי חברה שספרה לי שבלילות היא מתעוררת מבועתת מדברים שעלו לה מתקופת בית הספר. יותר
דינה
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע