כיכר השבת

התוכנית המלאה

בדיוק כמו רכבת - בלי מסילות: תוכנית הענק של השרה רגב 

במסגרת אישור תקציב 2025, משרד התחבורה מקדם תכנית מהפכנית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT) במטרופולין המרכז, הצפון והדרום, בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים | כל הפרטים (חדשות, בארץ)

| 10 | כיכר השבת |
מערכת BRT בברזיל
מערכת BRT בברזיל (צילום: shuterstock)

שרת התחבורה מירי רגב מקדמת תכנית לאומית מהפכנית להקמת מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT) במטרופולין המרכז, הצפון והדרום, בהיקף חסר תקדים של 15-20 מיליארד שקלים. זאת, בהתאם לסיכום שנחתם בין משרד התחבורה למשרד האוצר, במסגרת תקציב 2025.

הרעיון הוא להקצות כביש בעל נתיב בודד לנסיעה של ה-BRT בלבד, מעין אוטובוס ארוך על גלגלים שחוסך את עלות התקנת המסילות.

מערכות הסעת המונים על גלגלים (BRT - Bus Rapid Transit), המבוססות על אוטובוסים מהירים ורבי קיבולת כדוגמת המטרונית, הן מרכיב מרכזי במערך התחבורה הציבורית במדינות רבות - בקרוב גם בישראל.

התוכנית צפויה לשרת כמיליון תושבים וחצי מיליון מקומות תעסוקה, כחלק חיוני מהעתיד התחבורתי של מדינת ישראל.

יתרונותיה של מערכת ה-BRT הם שימוש בנתיב בלעדי ופנוי במרבית הצירים, ניהול קווי שירות בזמן אמת, העדפה ברמזורים וחוויית נוסע משודרגת, לצד תהליך הקמה קצר משמעותית, עלויות נמוכות וצמצום ניכר של ההפרעה לתנועה השוטפת במהלך העבודות.

במסגרת ההסכמות נקבע, כי התוכנית הלאומית תכלול את הפרויקטים הבאים:

מטרונית קריות: הרחבת מערכת הסעת ההמונים בקריות באמצעות הקמת קו מטרונית חדש אשר יחצה את הקריות ממזרח למערב.

קו נתניה - הרצליה: מערכת BRT אשר תשרת מוקדים עירונים מרכזיים בנתניה, תחבר בין נתניה והרצליה, ותתחבר לקו הירוק של רשת המטרו בגוש דן.

אריאל – ראש העין – אלעד – פתח תקווה: המערכת תחבר את האזור המזרחי לפתח תקווה, ולמערכת הסעת ההמונים בגוש דן, ותשתלב ברשת הקיימת והמתפתחת.

הקו הצהוב: עמוד השדרה המזרחי של הרשת המתהווה, שיאפשר חיבור מהיר ותנועה יעילה בציר צפון – דרום בערים בני ברק, גבעתיים, רמת גן ותל אביב, תוך יצירת חיבוריות וקישוריות למערכות הסעת ההמונים המתהוות במרחב.

מטרונית השרון: מערכת BRT, שתחבר את ערי השרון, תוך ממשק למערכת המטרופוליטנית המתהווה, ותאפשר את פיתוח והרחבת הרשויות המקומיות, תוך מתן דגש לשכונות החדשות.

יבנה - רחובות: הגדלת רשת הסעת המונים בדרום השפלה, תוך חיבור לרשת בסביבת רחובות, וחיבור יבנה והסביבה למטרו ולתחנות הרכבת. הקו יאפשר פיתוח שכונות חדשות והרחבת אזורי התעסוקה בסביבה.

אופקים - באר שבע: חיבור של מערב הנגב לבאר שבע, שיתמוך בפיתוח המטרופולין ואזורי התעסוקה הדרומיים של באר שבע כולל בית החולים החדש, ישרת את אופקים וחבל תקומה, ויחבר את תושבי מערב הנגב לרשת התחבורה הארצית.

אשדוד - אשקלון: קו BRT המקודם על ידי חברת נתיבי ישראל, אשר יחבר ויחזק את שתי הרשויות, וישתלב בהסכם שנחתם עם עיריית אשקלון ליצירת מערכת תחבורה בת קיימא.

קו רמון - אילת: שאטל רב קיבולת אשר יאפשר מימוש הפוטנציאל של העיר אילת ושדה התעופה רמון באמצעות חיבור ישיר ומהיר.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה על התוכנית:

(צילום: משרד התחבורה)
(צילום: משרד התחבורה)
(צילום: משרד התחבורה)
תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
מה עם מודיעין עילית- מודיעין- י-ם- מרכז??.??..??
ב.
כבר מכפילים את המסלול. אוטובוס עם מסלול פרטי שם, יחזיר את הפקקים כמו בכביש 1
דב
7
מוזר
איך נתיב בודד?? זה חד כיווני?
6
צר לי על כל המליארדים ששרפו עד עכשיו והפקקים ששיגעון מסילות הברזל יצרו.
דב
מה עם כל הצפון מטבריה לכוון צפת קרית שמונה ?זה לא שיך למדינה
יצחק כהן

הצגת כל התגובות

5
הגבה על תוכנית המטרו החדשה שרת התחבורה
יצחק כהן
4
לא מאמין לרקב, מחפשת כותרות במקום לעבוד.
ויל
3
יעלה יותר מרכבת או רכבת קלה בסוף, להקצות נתיב במקום שפקוק גם ככה?זה הולך להיות פרויקט בזבוב כסף מיותר למדינה בגרעון עצום. עדיף להשקיע ברכבות שימשו אותנו לשנים רבות ויעילות בהרבה.
גדעון
2
איפה ראית את זה? במרוקו, בציילון, בהודו או בהונדורס? מספיק עם הרעיונות ההזויים. בינתיים אי אפשר לנהוג בעיר
סמי
1
בדרום חסר קו מיתר-עומר-ב"ש (רכבת) שישרת גם את בסיסי צה"ל החדשים
מוישה
אולי גם יעניין אותך
חדשות