כיכר השבת

רפורמת רוטמן-לוין

הסיבה שחוק היועמ"שים גרוע // ד"ר נורית צימרמן, דעה

בין שלל הפעולות המתוכננות ברפורמה במערכת המשפט, מקדמים שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה את חוק היועמ"שים | ד"ר צימרמן מסבירה למה החוק רע לדעתה (דעות)

| 47 | כיכר השבת |
הסיבה שחוק היועמ"שים גרוע // ד"ר נורית צימרמן, דעה
(צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בשבוע שעבר הגעתי לכנסת כדי להשתתף בדיוני וועדת חוקה חוק ומשפט בנוגע לחוק היועצים המשפטיים. לצערי, הגם שח״כ רוטמן, יו״ר הוועדה, הבטיח דיון פתוח בשינויים המוצעים, בפועל, ולמרות שהמתנו שעות רבות, אני, וכמוני אחרים, לא זכינו לדבר. השבוע הוועדה תעבור לדון בהצעות אחרות ונמסר כי לוין ורוטמן נחושים להעביר את כלל הצעות החוק בקריאה ראשונה תוך שבוע. על מה ולמה אצה לרוטמן וללוין הדרך, ומה הדחיפות הרבה? וודאי שכך לא נראים הליכים חקיקה סדורים, בטח ובטח הליכי חקיקה הבאים לשנות סדרי עולם (ומשטר).

אך אם השיח בכנסת מושתק, מוטב שיתנהל לכל הפחות בזירה הציבורית, ולכן אני מביאה כאן את הדברים שתכננתי לומר במהלך הדיון – לא עבור מנסחי ההצעות (שנראה שאינם מוכנים לשיח אמיתי או פשרות) אלא עבור הציבור.

הצעת חוק היועצים המשפטיים שניסח ח״כ רוטמן - ללא ליווי של הייעוץ המשפטי של הכנסת כפי שמקובל - היא לא פחות ממדהימה. וועדת חוק, חוקה ומשפט בראשותו מקדמת שינוי בחוק יסוד שמבקש בעצם לקבוע, בפשטות, שהממשלה והשרים לא כפופים יותר למרותו של החוק. על פי הצעתו של רוטמן הן השרים והן הממשלה יוכלו לבצע פעולות שהייעוץ המשפטי התריע והבהיר כי אינן חוקיות. אין בהצעה הזו סייגים, אין בה ניואנסים והיא גורפת לחלוטין. ההצעה מצטרפת להצעה נוספת, שטרם הונחה, ולפיה היועצים המשפטיים יהפכו למשרות אמון, כלומר, לעובדים שתלויים באופן מוחלט בשר שיכול לפטרם. בפועל מדובר בביטול עצמאות המוסד של ייעוץ משפטי לשלטון. ההצעה מבקשת לכאורה לקדם את המשילות, אבל בפועל היא מקדמת כרטיס חופשי לשחיתות ולכאוס. ההצעה תיצור מצב שבו מותר לשר לפעול בניגוד עניינים, מותר לו להעדיף מקורבים, מותר לו להטות מכרזים לחלק תקציבים באופן בלתי שוויוני ועוד. כשחוק היועמ״שים מונח על השולחן כחלק מחקיקה רחבה שכוללת גם פגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת וצמצום הביקורת השיפוטית על פעולות הממשל, המשמעות של ממשל ללא יעוץ משפטי הופכת איומה ממש.

קשה למצוא מילים כדי לתאר עד כמה ההשלכות של חקיקה כזו הן הרסניות. מדובר בהנחתה של פטיש עשרה טון על מוסד חשוב המתקיים לאורך עשרות בשנים, על שדרה שלמה של עובדי ציבור נאמנים ומסורים, מקצועיים, בעלי ניסיון, בלתי תלויים, המשרתים נאמנה את הציבור. מדובר בביטול העקרון של הפרדה בין דרג מקצועי לדרג פוליטי. הדיבור על ״פקידים״ הפך לבון טון לאחרונה, מדברים אפילו על ״דיקטטורה של פקידים,״ בכך מנסים למחוק את התפקיד החשוב, הקריטי, של אנשי מקצוע, בהבטחת תקינות פעילות הממשל. ממשל שאין בו דרג פקידותי מקצועי עצמאי (יועמ"שים, חשבים, כלכלנים, ואחרים) הוא ממשל נטול כל רסן. הוא גם ממשל שיתקשה בפועל לקדם פעולות למען הציבור. ממשל כזה, אגב, גם חושף את עצמו לסיכונים רבים, שכן תפקיד הייעוץ המשפטי הוא גם להגן על הדרג הנבחר בכך שהוא מתווה להם כיצד להגשים את המדיניות שלהם במסגרת החוק. השינוי המוצע יהפוך את הממשלה מגוף שנהנה מחזקת תקינות המינהל, ממוסד המזוהה עם מינהל תקין ועם שלטון החוק, למוסד פורע חוק, המצפצף על כללי המשחק כדי לקדם אינטרסים פוליטיים.

איזו ממשלה שמצפה שהאזרחים יפעלו בהתאם לחוק מבקשת לשים את עצמה מעל לחוק, ולהרשות לעצמה לפעול בניגוד לחוות דעת של יועצים משפטיים? תאמרו – היועץ המשפטי אינו החוק. לכך אשיב – הייעוץ המשפטי, מתוקף המומחיות שלו, הוא הפרשן המוסמך של החוק. לייעוץ המשפטי כלים טובים יותר לקבוע מה אומר החוק לעומת שרים, מנכלים ואחרים. ואשאל, אם היועצים המשפטיים אינם מוסמכים לקבוע מהו המצב החוקי והם למעשה בגדר וועדת קישוט, משיאי עצות שלאיש אין חובה לשמוע להן, למה בכלל נדרש ייעוץ משפטי?

ההצעה נשענת, בין היתר, על הטענה כאילו היועץ המשפטי הוא היועץ של השר. ולכן, לא רק שהשר צריך למנות אותו כמשרת אמון, אלא שהשאלה אם להתייחס לחוות דעת משפטית של יועץ משפטי היא החלטה של השר או של הממשלה. אדגיש: היועץ המשפטי במשרד ממשלתי הוא לא עורך דין פרטי של השר, אלאיועץ משפטי למשרד. אומרים המציעים: אנחנו רוצים עורכי דין פרטיים, כמו בשוק החופשי, אנחנו רוצים לבחור בעצמינו ואנחנו לא רוצים ייעוץ משפטי שמפריע לנו למשול. יש באמירות האלו משהו מפתה, גם עבור הציבור, שאומר וודאי – היחסים בין עורך דין ללקוח דורשים אמון, למה שהשר לא יבחר בעצמו? לכך אשיב: אתם לא אנשים פרטיים! השר הוא לא אדם פרטי, הממשלה היא לא אדם פרטי. לשר יש כוח רב, ועם הכוח באה האחריות.

החלטות השר אינן החלטות פרטיות אלא החלטות שהוא מקבל כנאמן הציבור (ויודגש, כלל הציבור – אלה שבחרו בממשלה ואלה שלא). שר אינו פועל לקידום מטרות אישיות ואינו זכאי לכך שהמערכת הציבורית תאפשר לו לעשות ככל העולה על רוחו. הרשות השלטונית נדרשת לעמוד בכללים של המשפט הציבורי, ובראשם החובה לפעול במסגרת החוק, בהגינות, בסבירות, בשוויון, ללא אפליה וללא שיקולים זרים. תפקיד היועץ המשפטי להבטיח את כל אלה. כדי שיוכל לעשות זאת, על היועץ המשפטי לפעול לא רק במקצועיות, אלא גם מתוך אי תלות בדרג הפוליטי. אחרת, לא יוכל לבלום מהלכים מפוקפקים ובלתי חוקיים שהשר או המשרד מעוניינים לבצע. אחרת, לא יוכל לוודא כי המדיניות שנוקט המשרד רואה את האינטרס הציבורי הרחב ולא רק את עניינה של קבוצת מקורבים או בעלי אינטרסים.

כמי שמלמדת אתיקה מקצועית כבר קרוב ל 15 שנים, אני יכולה לומר, כי התפיסה שמקודמת על ידי ההצעה, לא רק שיש בה כדי להמציא מחדש את המשפט הציבורי והמינהלי, אלא שהיא גם מבקשת להמציא מחדש את המקצוע המשפטי. התפיסה לפיה עורכי דין הם ״חרב להשכיר״, ותפקידם ״לשכב על הגדר למען השר״, היא תפיסה שפסה מן העולם. כל עורך דין, גם עורך דין בשוק הפרטי, וודאי עורך דין בתאגיד, וודאי ווודאי עורך דין במגזר הציבורי, פועל תחת מערך מורכב של חובות אמון – כלפי הלקוח, כלפי הציבור, כלפי שלטון החוק וכלפי בית המשפט. בשל חובות האמון המרובות האלו, לעורכי דין תפקיד משמעותי במניעת הפרה של החוק (ולא רק בסיוע למי שהפר את החוק ונתפס).

כל אדם שעבד ברשות מקומית, בעסק קטן, בתאגיד גדול, כל אדם שפנה בעצמו לייעוץ משפטי, כל אדם כזה יודע – היועץ המשפטי הוא דמות קריטית בהתוויית מסגרת חוקית להגשמת מטרות. ניתן להתווכח עם היועץ, אפשר לומר שהוא ״נודניק״, אולם ברוב המוחלט של המקרים, אנשים ותאגידים מקבלים על עצמם את הנחיות הייעוץ המשפטי מתוך הבנה כי זוהי מומחיותו, מתוך הבנה שלפעולה בניגוד לעצת עורך דין עשויות להיות השלכות קיצוניות. במקרה של שרים, ההשלכות האלו יושתו לרוב על הציבור.

אני מאמינה, כי איש לא היה משקיע בתאגיד שהיה מפרסם ברבים כי הוא פועל ללא ייעוץ משפטי. אני מאמינה עוד, כי אלה מבין שרי הממשלה והעומד בראשה, המסובכים בעבר ובהווה בהליכים פליליים, פונים לייעוץ משפטי ולא על מנת לפעול בניגוד לחוות הדעת הניתנות להם. והנה, בכובעם הציבורי, הם מבקשים לעצמם את החופש שלא לפעול בהתאם לחוק, את החופש להחליט לאיזו חוות דעת משפטית עליהם להישמע ולאיזו לא. כולנו צריכים להיות מודאגים משלטון המבקש לפעול בהיעדר ייעוץ משפטי. כולנו צריכים לשאול מדוע מבקשת לעצמה הממשלה חופש פעולה שכזה והאם טובת הציבור היא שעומדת נגד עיניה.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
נשמע ממש משכנע, עד שרואים את היועצים המשפטיים שהיו בממשלה, ומבינים שזה פשוט הזוי המצב כיום
חכם
מה בדיוק הזוי במה שקורה 'היום'? שהפושעים יהיו השופטים? זה מה כתוב בתורה? חיפשתי ולא מצאתי
ציוני
35
התפקיד של היועצים גם לפי התיאור בכתבה הוא לייעץ. לא להיות השוטר האחריות החוקית היא של השר והיה ועשה משהו לא חוקי המשטרה ובית המשפט ישפטו ויחליטו. המצב בו היועצים מחליטים לפי מה שהם חושבים שבית המשפט יחליט הוא פשוט מגוכח
ff
צודק לחלוטין יש הבדל תהומי בין קבלת ייעוץ משפטי לבין מצב שישראל הגיעה אליו, שבו ביהמ"ש העליון מנחה את היועצים המשפטיים כיצד לפעול, ולמעשה שולט במדינה. ערכי הבג"ץ טובים המה, אולם אינם בהכרח ערכי הציבור, ויכולת הבג"ץ להכווין את היועמשי"ם למילוי האג'נדה שלו היא היא הסתירה לדמוקרטיה.
מרדכי
מאיפה האמירה הלא קשורה למציאות הזו? זה מה שביבי אמר אז זה נכון? סמוטריץ כבר אמר כמה צריך להאמין לו
ציוני
ממש רעיון נהדר, ששרים יעשו משהו שאמרו להם במפורש שהוא לא חוקי ויחכו שבית המשפט יחליט. למה לעצור בשרים? אולי גם נאפשר לבנקים לעשוק אותנו ולחכות אם בית משפט יתערב? אולי כולנו נתחיל לעבור על החוק ונחכה שבית המשפט יתערב?
באמת?
המחוקק נבחר להכתיב את החוקים ולכן בגלל שביכולתו לשנות חוקים הוא נבחר על ידי רוב הציבור בית המשפט כולו אמור לשפוט לפי חוקי המדינה ולא להמציא עילות מהראש העקום שלו וכן היועמשים נועדו לתת יעוץ ולעזור לשר איך להסדיר את משנתו ולא לתקוע לו מקלות בגלגלים ולכן הכי פשוט זה שיהיה יועמש שיעבוד עם השר תחתיו
יצחק
מגוחך
חיים
34
עוד 0מולנית מטורללת למה נותנים לה במה בכלל
משה
ומה בדיוק הזוי בה? ולמה אתה חושב שהיא שמאלנית? מה הקשר? מדינת חוק זה שמאלנית?
ציוני
טעית בכתובת. כאן זה לא ערוץ 14-פה נותנים במה גם למי שלא חושב כמונו
יאיר

הצגת כל התגובות

33
בלה בלה בלה. ממש משכנע.... כל אזרח פשוט מבין שיש בית משפט וכל דבר שנעשה שלא כחוק תפקידו של בית המשפט למחות על כך. אך תפקידו של יועץ משפטי מסתיים בייעוץ בלבד ולא השפיטה. את השפיטה תשאירו בבקשה לבית משפט. וכאן עוד הוכחה לדמגוגיה של השמאל הפשיסטי והדיקטטורי באיומים על אנרכיה שחיתות וקץ הדמוקרטיה.
אזרח שפוי
תפקידו של בית המשפט הוא לא למחות, הוא לשפוט. או שגם את זה תיקחו ממנו? ומה כל כך דמגוגי בלחשוב שהממשלה מחויבת לשמור על החוק?
באמת שפוי?
32
מי צריך כאן עסקים ? אנחנו חיים מקצבאות גם כך
אור
31
להחליף את החיתולים ולבוא ביום ראשון... לא נולדנו אתמול
בני
30
נו באמת... היא הרי השופר של בגץ...יועץ מייעץ ולא קובע .
שר
29
צודקת הכותבת הנכבדה... בלשון סגי נהור כמובן... אבל יש לי הצעה טובה יותר: עדיף מלכתחילה ליתן את השליטה לבג"ץ ולזרועותיו, והוא שיעסיק את ראה"מ והשרים בתור יועצים ויחליט אימתי להישמע לעצותיהם.
חיימי, משפטן בעל תואר שני
תגובה יפה מאד! נהניתי.
נח אידלשטיין
28
נחמד גם לראות שאתם בכיכר השבת מאפשרים דיון פתוח בנושא, ולא כמו בכלי תקשורת חרדים אחרים. לגופם של דברים, זה מעורר שאלות והלוואי ויהיה דיון אמיתי בנושא. הבעיה שאי אפשר להקשיב ולהבין כלום, כי הכל פוליטי ומוקצן
מוטי
27
"היועץ המשפטי אינו החוק. לכך אשיב – הייעוץ המשפטי, מתוקף המומחיות שלו, הוא הפרשן המוסמך של החוק" - את ה"מפרש" השר יבחר ולא החונטה.
ישראל
26
כמו כל הבכיינים.זה החוק הכי חשוב היום,נקודה.....
אהרון
25
ולשלם למשרד עוד דין לייצג את המדינה במקום להשתמש בעובדים המדינה . כמו במשפט של דרעי . זו התנהלות בזויה שחייבים לשנות. ועוד הרבה מקרים שהמשטרה מאשימה ובית המשפט משחרר
אזרח
24
ומה עם הכח של היועץ להכריז על נבצרות לראש ממשלה, ממש 'פוטש' ! מי מפקח על היועץ הפרקליטות ובג''ץ? מי דאג לתושבי גוש קטיף שגורשו מבתיהם היועץ? בג''ץ? או שכל תפקידם היא לשמור שהמדינה לא תהפוך לימנית או יהודית רחמנא ליצלן... כל זמן שדריסת המיעוט היא כלפי ימנים וחרדים הם ישתקו כמו לפני שנה בלבד!
ש.
23
פשוט שטויות. כל עו"ד או משפטן מומחה, יכול לתת ייעוץ משפטי לא פחות מיועמ"ש שהוא ממונה מטעם. ייתכן שהייעוץ המשפטי של העו"ד יהיה טוב יותר ומקצועי יותר בגלל שהוא מומחה בתחום הספציפי. עו"ד שנותן חוות דעת אחרת מהיועמ"ש "ירום הודו", זה לא בניגוד לחוק.
מישהו
22
מדובר בחצאי אמתות שכידוע הם גרועים משקר. ההיתר לפעול בניגוד לחוות דעתו של יועץ משפטי, איננו בשום אופן היתר לעבור על החוק. זהו היתר לעבור רק על הפרשנות שהיועמ"ש מעניק לחוק, ולקבל לפעול כפי פרשנות אחרת. זוהי האמת וכל השאר דמגוגיה.
אידי
21
לא שמענו ציוץ כשבתגובה ליעוץ המשפטי לפיד אמר- בעיני זה חוקי.....אז עכשיותקפצו לנו מה שנקרא
צחניי
20
עצם התיאור שניתן - "חוות דעת", סותר במהותו לחיוב להישמע לקולה. לא הבנתי כ"כ איפה היא פספסה את העובדה החשובה הזאת בשעה שבנתה בניין טענות מפוארות (וברובן גם מוסכמות) וסמכה את דעתה ומסקנתה על אותן הטענות, בשעה שהקשר בינם לבין החוק נסיבתי בלבד.
קובלסקי
19
דר צימרמן הנכבדה, אולי את צודקת ואולי לא. 75 שנה היינו כפופים ליועמשים. זה היה נורא, הציבור ברובו לא היה מרוצה מהמצב, הגיע הזמן לשנות.
חני
18
היועמ"שים המקצועיים והבלתי תלויים הם ורק הם צריכים לנהל את המדינה. הגיע הזמן לבטל את כל הממשלה ואת כל השרים.
בינטוט
17
זו השיטה , 'להסביר' לחרדים ולמתנחלים מושגים 'משפטיים' שיסודם בהררי משקפיים עגולים ומלומדים, עד שקמו הצעירים הדתיים והחרדים ולמדו גם משפטים, סמוטריץ בן גביר וגם בשס לא מעט משפטנים, כבר לא קונים את הפלפולים מה שרשמת שטויות ממש, מה זה לא כפופים לחוק
חושף אמת
16
נשלחה בטעות לאתר הלא נכון. נא לשלוח לעיתון הארץ.
חרדי
15
בואו ניקח לדוגמא את היועמשי"ת של משרד ראש הממשלה עומד בפרץ, נלחמת למען הטוהר הציבורי, כדי שהכסף של הציבור לא יגלוש החוצה. שנים עשרה שנים נלחמה על כל פרוטה. עד ממשלת השינוי, אז עשרות מליונים בוזבזו. מה שאומר שנכון להיום היועמשי"ם אינם דואגים לציבור אלא לקבע את האג'נדה של השמאל וזה צריך לשנות
שמואל
14
ונגיד שהכל נכון, השאלה היחידה היא, האם יועץ שמאלן יכול לתקוע מדיניות שר ימני, בתואנה של 'קשיים משפטיים', אם כן, ואכן כן, אז המצב מחייב תיקון,
יועצינו כבתחילה
13
פשוט הזוי, אין בשום מדינה בגץ רק בישראל!!!
אא
12
כל הטענות האלו נאמרו בועדת חוקה, שטף של טענות לא לעניין: 1. טענת שהשילטון יתנהל בשחיתות, אם זה יקרא שיפנו לבג"ץ, לחלופין לנציגי הציבור שיש, לחלופין לציבור עצמו שיחליף את נציגיו. למי לפנות אם יש שחיתות ביעוץ המשפטי? אם מערכת המשפט מקבלת החלטות שעולות בדמים לציבור?
הזוי
11
אני בחרתי בימין שהוא ישלוט וכמוני הרוב במדינה אני מצפה שיפסיקו תשליטה של השמאל בכל מוסדות המדינה מיעוט אלים וצווחני לא יכול להכתיב את המילה האחרונה בכל דבר חבל שהימין לא זרק אותם מהיום הראשון בשלטון
משה
אני בחרתי בימין, ואני מצפה שמי שבחרתי יפעל לפי החוק. אני מצפה שהיועץ המשפטי לא יהיה תלוי או חנפן, ושיגיד ביושר מה חוקי ומה לא.
מנחם
10
חבל על הזמן להתפלסף עם השמאלנים. המדינה קמה על יסודות הבולשביקים ועכשיו הגיע הזמן לסדר את זה. לקח המון שנים של יסורים אבל סוף סוף זה הגיע. ממשלת ימין על מלא שתסדר את החוק והשלטון בארץ ותחזיר את השפיות שאבדה לעם היושב בציון.
יהושע
9
מעניין שכמעט כל הרפורמה החדשה זה העתק מארהב או אפילו פחות משם אז על מה הצעקות מהשמאל? כנראה רק כי לראשונה הם באמת מאבדים את השלטון
אאאא
8
ההצעה היא שהיועץ לא יהיה לרועץ. ולא יהיה מהשמאל שמעוניין להפריע לעבודת הממשלה, פשוט מאד, בדיוק כמו ששר מהשמאל לא היה ליועץ מהימין שיעמוד לו בדרך, ואת מבינה את זה מאד אלא שאת מעמידה פני תם ונוגחת כמו מועד
צבי
7
עם ישראל אוהב את היועמ"שית ומודה לה על אומץ ליבה. שרי הממשלה וח"כי הימין, בכל הפורומים, עשו להם הרגל לתקוף את האשה היחידה בחדר, באיומים, האשמות והפחדות, אכל היא מגלה אומץ לב נדיר וממשיכה לספק חוות דעת מקצועיות, לא מתחנפות שמגינות על אזרחי זכויותיהם של אזרחי ישראל מפני עריצות השלטון.
עם סגולה
6
זה נקרא להוציא את החוק מהקשרו כל שהחוק מבקש לקבוע הוא שחוות דעת יועמ"ש לא יהווה תחליף לפסק דין של בימ"ש נוצר מצב שיועמ"ש שאינו שופט קובע את המותר והאסור לשר, למרות שמאד יכול שכאשר הדברים יגיעו לבימ"ש יתברר שהשר צדק והיועמ"ש טעה
יוני
5
הדוגמא הטובה ביותר למה צריך את החוק היא היועמ"ש בהרב שהנפיקה לממשלת ה"שינוי" חוות דעת שמותר להם למנות את מני מזוז בתקופת בחירות, אבל ביהמ"ש לא קיבל את חוות דעתה וביטל את המינוי. בא לא נשכח שכל יועמ"ש מביא עמו דעות פוליטיות ומתנהל על פיהם, וזאת בשונה מתאגיד עסקי שם לדעות פוליטיות אין משמעות
יוסי
4
לפי הדימוי שיועמ"ש הוא כמו עו"ד של חברה עסקית, צריך לפטר את היועמ"ש לממשלה. שכן עו"ד של תאגיד שיפסיד בבימ"ש באופן שיקבע שבמעשיו דבק רשלנות יפוטר ע"י התאגיד. ולפי אמות מידה אלו היה צריך לפטר את היועמ"ש לממשה שאישרה באופן רשלני ביותר תוך עירוב דעתה הפוליטית את מינויו של מני מזוז והפסידה בבימ"ש.
ירון
3
גם יועץ מושפה מדיעותיו הפרטיות שלא תמיד ברור בחוק. כאשר שר רואה שיועץ מתחיל להכניס את דיעותיו הפולטיות (הפרטיות) בייעוץ. ברור שהוא צריך להתפטר ממנו. (כמו בארה"ב, נשיא חדש ממנה את ה Attorney General כאשר הוא נכנס לתפקיד.)
משה
2
נתניהו רוצה לשלוט ללא מיצרים ולכן ה'רפורמה'.
ירמי
1
ומי מוודא שהיועצים האלה- מקבלים החלטות לפי שיקול מקצועי ולא לפי אג'נדה פרטית? לכן, הרפורמה לכל היותר תנציח את המצב הנוכחי, של קבוצה קטנה שמנהלת את המדינה ללא פיקוח מינימלי... אין מה להפסיד...
יואל
אולי גם יעניין אותך
משפט