כיכר השבת

הליטאי והחסיד

איפה רשב"י, בגמרא או בתהלוכה של חב"ד?

שיחה סוערת בענייני השעה והשקפה בהגשת ישראל גינצבורג וארי טננבוים • הפעם: למה יש חב"דניקים שמאוהבים ברבי, האם יש ליטאים שמחים ואיפה רבי שמעון נמצא ביום ההילולא? • האזינו (חרדים)

| 67 | כיכר השבת |
חסידים שמאוהבים רק ברבי - זה טוב?
חסידים שמאוהבים רק ברבי - זה טוב? (צילום: shutterstock, דודי פלוג כיכר השבת)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

הילולת הרשב"י מתקרבת בצעדי ענק וזה בדיוק הזמן לבדוק מדוע החב"דניקם אוהבים כל כך את הרבי שלהם ועד כמה זה טוב. וגם: 'חקירה' עמוקה איפה רשב"י בדיוק נמצא?

ישראל גינצבורג, מהצד הליטאי וארי טננבוים, מהצד החסידי, בשיחה סוערת על אהבה לרבי, שמחה של חסידים לעומת עצב של ליטאים ועל העלייה למירון.

האזינו לפרק הסוער והמרתק:

Your browser doesn’t support HTML5 audio

ומה דעתכם, איפה רשב"י באמת נמצא ביום הילולא שלו? כתבו לנו בתגובות, אנחנו קוראים הכל!

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
ממש מוזר להגיד ש"גמרא לא כלכך שייכת לזמן הזה" היא אמירה אנטי חב"דית ואנטי יהודית. אפ אני לא טועה יש הוראה ללמוד לפחות 2/3 נגלה ו1/3 חסידות
מאיר
26
במשכן מוהרן בהר מופיע "אמר רבינו אנשים רוקדים במירון ואולי רשב"י נמצא כאן (ואין סתירה כי אליהו נמצא בכמה בריתות הנמצאים בו זמנית)
משה בן אברהם
25
באמת שיותר כיף בגשמי להיות חבדניק עם מסכי טלוויזיה, שמתבטל מעול תורה ולומד שליש היום מושגים בקבלה וחסידות, מאשר איזה אברך ליטאי שלומד כל היום ולא מתערבב עם חילונים או גויים. ובלי קשר שבאמת צריך לעסוק בקירוב, אבל לא צריך לשלוח את כל העדה לקירוב, בסופו של דבר רוב הצבור צריך להישאר בבית מדרש ללמוד ולהת
אהרון
ל
מעניין באיזה מסך אתה מגיב

הצגת כל התגובות

24
אין כמעט חבדניק שהופך לליטאי, בכיוון ההפוך יש הרבה מאוד ליטאים שנמשכים לתורת חב"ד והופכים לחבדניקים, גם בימינו וגם בדורות הקודמים העיקרון היה זהה. מסתבר שחב"ד זה קצת יותר מתהלוכות ל"ג בעומר. אלה שמעמתים דף גמרא לתהלוכת ל"ג מפגינים את השטחיות שלהם ועושים לעצמם חיים קלים. מה עדיף, דף גמרא או להציל יהו
אין כמעט
הנוצרים הם רוב העולם והחילונים הם הרוב ביהדות. הרבה יותר קל להיות חבדניק חפיפניק מאשר ליטאי מחמיר.
ירא שמים באמת
1 החבדנקים מחמירים הרבה יותר מהליטאים ואני אומר את זה מידע אני מכיר ליטאים 2 יש הרבה יותר ליטאים מחבדניקים
חבדניק
הגעה לחב"ד מחיפוש אמת!
אנשים שמגיעים מהציבור הליטאי לחבד זה דוו
23
בעודו בחיים, קבע כ"ק אדמו"ר הצמח צדק שארבעה מבניו יהיו אדמו"רי חב"ד לאחר הסתלקותו. עוד בחיי חיותו שלח את 4 הבנים לרחבי ליטא רוסיה ואוקראינה לומר מאמרים ולקבל פדיונות. הצמח צדק הוא זה שקבע שחסידות חב"ד תמשיך על ידי 4 חסידויות: קופוסט ניעזין לאדי וליובאוויטש, והוא גם זה שקבע שכל החסידויות הללו שווים
חב"ד
22
יהודי גרמניה לא היו חרדתיים, ודווקא פתחו עצמם לעולם הגדול, וראה מה קרה אצלם, לא נשאר שם כמעט אורתודוכסים, בנוסף הרש"ב מחבד זי"ע היה חרדתי נגד החילנים והציונים פי 10 מהליטאים של היום, אז אל תבלבל את השכל עם 'הציד בפיו' שלך. וגם יהדות ליטא נהרסה בגלל שלא נלחמו נגד המשכילים והציונות באותה זמן כמו החס
חבדניק
בא נגיד שלפי הדיבור שלך אתה לא בדיוק נשמע חבדניק (כמו שאתה קורא לעצמך) או לפחות לא חסיד של הרבי (ממתי קוראים לרבי הרבי מקרון הייטס ועוד שאתה מסכים איתו רק ב70 אחוז?!?!?!)
אני
א
נראה שאתה אוהב להגיב על עצמך
21
נדמה לי שהכל היה כדאי שאותו רשע בנט שר"י יעיז לדבר אתמול סרה ברבינו הרש"ב מחבד נ"ע זי"ע, ולהשוות אותו עם הרצל ימ"ש כאילו שהרצל ניצח את הרש"ב, העיקר שאני מקוה שדברי בנט יעוררו את חבד, להבין שמי שחסיד של הרש"ב לא יכול להסכים לשיטת הרבי האחרון, זה לילה ויום, זה אנטי ציוני, וזה בעד שלימות הארץ (שלימות
ע
כתבתי תגובה למה היא לא נכנסה
אני
.
רשע
חצוף חסר תוכן שכותב נגד הרבי מליובאוויטש קדוש ישראל!! גם הרבי מליובאוויטש הוא לא ציוני בדיוק כמו הרבי הרש"ב! לא בכדי אסרו רבני חב"ד על השתתפות בהדלקת המשואה. רק בור ועם הארץ כמוך מקשר את המלחמה על שלימות הארץ לציונות! המלחמה על שלימות הארץ היא בעקבות סימן שכ"ט בשו"ע = סיכון יהודים. כיום כולם רואים
יהודים יודעי ספר
חוסמים פה פיות, ולא נותנים לענות לך, חושבים שרק צד אחד מותר להביע דעתו, לשיטתו של ר' וולפא גם בר כוכבא היה יכול לטעון שהוא סך הכל "המציל" יהודים מהמחבלים הרומאים, ומפני פיקוח נפש צריך לתמוך בשלטון היהודי של בר כוכבא, ולא במחבלים הרומאים, שהחריבו מקדשנו, והרגו אלפי יהודים עוד לפני מלוכת בר כוכבא, א"
חבדניק אמיתי
20
בוודאי שרשב"י בגמ'! (ובפרט אם לא נזהרים על גדרי הצניעות בתהלוכה)
ש
לאחר 12 שנה כל מקום שנתן בו עיניו נשרף, הוא חשב שהעולם הזה אינו מענינו ולכן הוחזר למערה. לאחר השנה ה 13 הוא פתאום מתרגש לראות יהודי עם הדסים, הוא מתקן את הדרכים לטובת הכהנים בטבריה, הוא פתאום יכול לפטור את העולם מן הדין. זה רשב"י אחר. מה קרה לו? רוב מוחלט של אלה שעוסקים במושכלות מתנתקים מהעולם, כמו
עוד אחד...
19
ניטרלי
יש אמת בזה ובזה לא הכל מושלם
18
סליחה אולי לא תאהב מה שאני אומר, אבל חבדניק שירד מהדרך ועדיין אוהב רבו אהבת נפש, זה מוכיח ש... שמקור אהבה זה לא רוחני, כי הרי אם זה רוחני, זה היה משפיע שיחזור בתשובה שיאמין בתורה שבעל פה וכו' השאילה האם אוהבים את הרבי יותר מהשם?? א"כ האם זוהי היהדות לאהוב הרי יותר מהשם? האם צריך להחדיר בנערים א
]
אוהבים את הרבי כי הוא אוהב אותנו. זה לא קשור אם יש כיפה על הראש
יעס אחי
והשם לא אוהב??... השאילה היא מה החינוך ומה מבליטים אצל הילדים והנערים
יעסמ
היה אחד שירד מהדרך וכתב לרבי שהוא רוצה לנתק את הקשר ביניהם, ענה הרבי שהקשר בין חסיד לרבי הוא קשר הדדי ולא חד סטרי כלומר, אי אפשר לו לחסיד להתנתק מהרבי
חבדניק
17
מצד אחד חסחדות יותר כליל מגמרא אבל מצד שני חסידות דורת ותובעת עבודת פנימית, ז.א. לשנות המידות, להתבונן בענין חסידות, וזה יותר קשה מללמוד דף גמרא, מי מסוגל לקרוא מהודו עד אשירה לה' כי גמל עלי ולהתבונן על כל מילה משהו שיקח לפחות 7 דקות? כמה פעמים אדמו"ר הזקן בליקוטי תורה/תורה אור דורש להתבונן על שמע י
לנתבונן 3 דקות חסידות יותר קשה מדף גמרא
16
לא שמעתי את הדיון בשביל לא להיחשף לחוסר אהבת ישראל בלג בעומר, אבל באחת התגובות קראתי שחבד יוצאים למבצעים על חשבון הלימוד, וזה לא נכון. יש לי אחים תמימים שהם כל היום לומדים, ב7 בבוקר יש כבר סדר לימוד, ואז בהפסקות שלהם במקום לישון/לקרוא/לדבר הם הולכים למבצועים. תראו לי עוד בחורים מתוקים כאלה שמוותרים
מושקא
15
מי שמבקש אמת יראה בתגובות איך שמבחינת החבדניקים תהלוכה דמיונית בלג בעולמר (שנועד בשביל פולחן) זה יותר מלימודם של רבבות חרדים עמוד או דף גמרא ביום לג בעומר. השם ירחם ככה התינוקות שנשבו חושבים. כל מילה נוספת מיותרת, כבר נהיה ויכוח מה יותר חשוב, ללמוד גמרא או לדפוק על תופים בתהלוכה... זה נקרא עקבתא
יהודי
14
ההסתכלות החבדי"ת כוללת ומקיפה את כל התחומים, ממילא בעיניהם יש עוד כמה דברים שצריך לטפל בהם חוץ מלימוד התורה. הליטאים חושבים שזה שרוב עם ישראל לא שומר תורה ומצוות זה לא בעיה שלהם. בחב"ד חושבים שכן. התהלוכות זה דרך להנגיש ולקרב את התורה והיהדות להמוני בית ישראל. המוני בית ישראל לא ממש מענינים את הליטא
התהלוכה
בורות משוועת, זה הרמה של חבד לטפוח על שכם עצמם ולדמיין שהם אפוטרופוסים של החזרה בתשובה, וכאילו שרק הם עוסקים בזה, רוב הבעלי תשובה בישראל זה כלל לא מפעולות חבד, אלא זה מרבנים ומרצים ספרדים משס, או מארגונים ליטאיים! שמעת על "אחינו" "לב לאחים" "יד לאחים" ישיבת אור שמח (שהחזיר הרבה חילונים אמריקאים בתש
הרב
כל הארגונים בלי יוצא מן הכלל אחרי שנים רבות שדברו סרה נגד ה' ונגד משיחו על התעסקות עם יהודים מחוץ לד' אמות של תורה, התחילו בזה וב"ה שזה ככה, אבל זה כקוף בפני האדם.
משה
נכון מאד. זו הרמה שלהם ולכן בושה לאלו שמביאים אותם בכלל לפלוט את השטויות שלהם
הרב הגאון
מתי נולדת ילד? כשהרבי עודד לעסוק בהפצת יהדות כל החרדים נלחמו בו. את הארגונים לחזרה בתשובה הקימו בעיקר החוזרים בתשובה, לא היתה לכך הכוונה מ"למעלה". מאיפה זה נבע, מתורה או מכאבי בטן להוכיח לכל העולם שאני צודק? לכן רוב מוחלט של אלה שהתקרבו לעולם הליטאי נפלטו ממנו תוך רגשי מיאוס וביקורת קשים על היחס המ
מתי נולדת?
אף אחד פה לא טופח על השכם של עצמו, אתם לא מבינים שחב"ד זה משהו קצת יותר גדול ממה שארי מציג פה!! הוא בהחלט לא מייצג את חב"ד!! אנשים שלא שומרים תומ"צ ועדיין אוהבים את הרבי זה בגלל שהוא ראש בני ישראל!! ולכן זה טוב!! האהבה שלהם לרבי גורמת להם לקיים את רצון ה'!!! אבל זה בסדר, חב"ד ימשיכו לאהוב אתכם גם שת
צריכים לדעת
אני מזכיר לך כי חב"ד היתה היוזמת והנחשון של כל מפעל החזרה בתשובה. כל הציבור החרדי נרתע מכך והתנגד לעסוק בכך. לאחר עשורים, מערכת ההצתה המאוחרת שלו החלה לפעול, והוא הצטרף לעשיה בתחום. חב"ד אינה מבקשת על כך הגנה כפטנט רשום, והיא שמחה לכל יהודי שמצטרף, גם אם במאוחר. נערים ובחורים חב"דיים אינם נשלחים ל
דודו
הליטאים לא חושבים שזה שרוב עמ''י אינו שומר מצוות זה לא העסק שלהם. זה לא נכון. הגישה היא שלימוד תורה משפיע קדושה בעולם ומעלה את כולם לכף זכות. כמו שאמר אחד הגדולים בדור הקודם: דף גמרא במקום אחד בעולם, משפיע על שמירת שבת במקום אחר בעולם. הדיון הוא מה יותר משפיע: לימוד תורה או תהלוכות... לדעתי אם יש אנ
ש
13
לכתוב הכלומניק של תגובה 17 שלום, מה שבטוח שלדפוק על תוף אחד בתהלוכה שווה פי 1000 מ 10 סיומים של הגמרא שלך יחתיכת אפס מאופס. תודה.
מישהו
12
רשב''י במירון...
אהי
11
דת היא לא רק תיאולוגיה. היא בראש ובראשונה סוציולוגיה. וסוציולוגיה דורשת חוויות חברתית, טקסים, וחיבור רגשי. זה העיקר, ואידך זיל גמור.
חנן. ב.
10
יש פה איזה סילוף מסוים לכל אורך הדרך כאילו בחב"ד לא לומדים אלא כל היום עסוקים במבצעים ולקרב יהודים .הרבי מלובאויטש הבהיר והסביר כמה וכמה פעמים שהתפקיד היחידי של בחור פשוט לשבת וללמוד בכל סדרי הישיבה בדיוק ובלי שום תירוצים. אבל ויש פה אבל גדול שבזמנים הפנויים בהפסקות ובימי שישי אחרי חצות שאין סדרים
ח
נכון מאד!!! חבד זה שיא ההקפדה על הלכה ולימוד!!!! מי פה לא אוכל פרור ולא שותה טיפה מחוץ לסוכה?? רק חב"ד!! מי כמעט מת מרעב בפסח מרוב חומרות? רק חבדניק. וכו... אין יציאה למבצעים על חשבון לימוד!!!!
יהודי
9
אתם צריכים אחת ולתמיד לעסוק בשאילות הקשות, מה בענין הפולחן המשיחי שיש בחבד על אף שהרבי כבר נפטר מזמן, תביאו את דעת "המשנה הלכות" בענין, וכן פשוט את דעת השפיות. ומאידך אל תיפלו בסילופים של המשיחיסטים על כל מיני מאמרי חז"ל על משיח. ואפילו אחרי כל הסילופים שלהם, אם משיח כבר יבוא מן המתים, אז בטח זה י
יחי משיח
מעניין להכיר ה"שמעקער" הזה שמבין בצדיקים וגדולי דורות. הא! הא! . .
שמרל
8
לכל המצקצקים בלשונם אני ממליץ בחום להכנס לבית כנסת חבד הקרוב ולפתוח את ספר המאמרים של הרבי מלוקט חלק ב שם יש מאמר בשם "להבין ענין רשבי" שם הוא מסביר שענינו של רשבי הוא לחבר בין לימוד התורה באופן של הקבלה ששם הכל ברור ולהכניס את זה בתוך שכל ופלפולים של עולם הזה (גמרא), ומענין לענין באותו ענין, הרבי מ
חבדצקער
7
"האש שלי תוקד עד ביאת המשיח" רבי נתן מברסלב אומר לנו שהתורה ניתנה לנו מתוך האש היא ניתנה לנו עם הרבה חום ואהבה. "חום ליבי בקירבי בהגיגי תבער אש" מכאן אנו מצווים לקיים את דברי ד' בחמימות ולא בקרירות וכך נרגיש קרבת ד' מסופר על רבי נתן שלפני שהוא הכיר את רבו (רבי נחמן) הוא כבר היה ת"ח עצום בתורה אבל עד
אחת
6
הייחודיות של רשב"י אינה הגמרא אלא הזוהר. היו הרבה תנאים כמו רבי שמעון בר יוחאי אבל בכל הנוגע לפנימיות התורה הוא היה ייחודי, לפחות ככל הידוע לנו. מה לליטאים ולזוהר? ממילא מה לליטאים ולרשב"י ולל"ג בעומר?!
רשב"י בזוהר
שוטה. זוהר הקדוש זה תורה, וכל מה שקשור לתורה הליטאים נמצאים בזה לפניכם... הגר"א חיבר כמה ספרים על הזוהר ותיקוני זוהר וכו', וכן תלמידי תלמידיו, הרד"ל, רי"א חבר, וכל תלמידיו למדו וידעו כל הזוהר.
ך
השאלה היא עליכם ועל הגדוילים שלכם היום! אתם כלל לא עוסקים בזה, לא מבינים בזה ואין לכם מושג ירוק בזה. רוצה ללמד אותי מה לומדים אצלכם?! אתם מכירים רק את רשב"י של הגמרא ולכן ברור למה אין לכם מושג על העניין הגדול מל"ג בעומר. נקודה!
מרחיק עדותו הא?
בלתי אפשרי להבין הזהר בלי קבלת האריז"ל, וידוע דברי הגר"א ביחס להאריז"ל. וד"ל!
זונדל
רשב"י לא כתב את הזוהר. כל מי שעיניו בראשו מבין זאת. הזוהר הוא ספר מאוחר מימי הביניים, שאינו נזכר בגמרא ולא בראשונים. אילו היה מוכר לחז"ל, הוא היה מובא בלי סוף בהוכחות וקושיות (הרי הגמרא מקשה מסיפורים, אגדתות, מעשים שקרו וכדומה, והזוהר הרבה פעמים סותר במפורש משנה או ברייתא). וחוץ מזה, רשב"י היה תנא
חנן. ב.
חחח כמה שטויות והבלים ובורות כתבת, באמת שצחקתי מהכפירה האומללה שלך, זה שרשב"י חיבר הזוהר בלשון ארמית על אף שחי בא"י, האם שכחת שגם תלמוד ירושלמי חובר בא"י אחר חורבן בית שני, וזה בארמית מעורבבת קצת לשון הקודש? אם לא ידעת היהודים אז דברו בארמית גם בבית שני, בגלל שחזרו מבבל והמשיכו לדבר כך (יש על זה מכ
חננו
5
אין שאלה בכלל איפה הרשב"י נמצא נכון? כי זה מאוד ברור שהוא בתהלוכת חב"ד!!!!!!!!! (ואני לא חב"דניק)
ערד
4
החסידים משתדלים להעלות את הגשמיות וארציות לרוחניות, כגון במקום סתם לאכול ולשתות במסיבת יום הולדת של ח"כ, אז עושים התוועדות עם ניגוני התעוררות, ושיחות התחזקות, ושירה וזמרה. וכן במקום להתרגש ולרקוד 6-3 משטויות, אז רוקדים ומתרגשים ומקפצים בטישים של האדמורים, ומחגים וזמנים.
1
3
רח"ל אסור לכתוב אפילו כזה שאילה, איפה רשב"י בגמרא או להבדיל בתהלוכה, מה בכלל ההשוואה???? גם אם התהלוכה היא משהו טוב עם כוונות טובות, מ"מ פשוט שזה לא מגיע ללימוד עמוד אחד בגמרא.
דש
הרבי אמר ופסק - ורק הוא יודע. דו"ק ותשכח - שרשב"י נמצא בל"ג בעומר בהתהלוכות.
שרה
עצוב שאתם מכירים רק את רשב"י מהגמרא, אתם בטח לא מצליחים להבין למה דווקא הוא השאיר חותם כזה אדיר על עם ישראל. זה לא בגלל גדלותו בגמרא, כמוהו היו עוד רבים, אלא בגלל פנימיות התורה. קרא, אולי תבין סוף סוף מה כל כך מיוחד ברשב"י:
מעניין...
עצוב שאתה מסלף תורתנו וכן על אנשינו, כביכול פנימיות התורה חלילה לא יקר לליטאים, (ושוב כל זה פנימיות התורה לא קשור לתהלוכה דמיונית בלג בעומר, שמכריזים שם על מישהו שכבר נפטר שהוא חי וכו')
מאוד
2
דרך ליטא זה סך הכל מסורת התורה ללא שינוי מזמן בעלי התוספות, זה להיצמד כמה שיותר לתורה, קודם דבר ראשון לנגלה של התורה, כמו שפסק הרמב"ם יסודי התורה פ"ד הי"ג, שקודם צריך למלא כריסו שס ופוסקים, ואחרי זה קבלה וחסידות, ובפרט לפי הרש"ב מחבד זי"ע שאמר שקבלה זה פירוש על חסידות, א"כ כ"ש שקודם צריך למלא כריסו
יחי משיח
החסידות היא המשך הנביאים התנאים והאמוראים, הנביאים ויהי כנגן המנגן ותהי עליו רוח ה'. רשב"י חיבר את הזוהר, בסנה' צח ע"ב ורש"י כל בית מדרש אמר על רבו שהוא משיח, באבות שהלומד לשמה מגלים לו רזי תורה ורזי תורה הם בחסידות, בגמ' שחסידים הראשונים היו שוהים הרבה בתפילה ועוד
משה בן אברהם
והגר"א חיבר "יהל אור" פירוש מדהים וגבוה על הזוהר, וכן ביאור על תיקוני זוהר, וגם תלמידיו ותלמידי תלמידיו של הגר"א חיברו ועסקו בקבלה, ולכן מה הקשר? משחרב בית המקדש ניתנה נבואה ל... וכיום אין לנו נבואה, והתנאים אמוראים היו עסוקים יומם ולילה בלימוד תורה ולא ב... והרמב"ם כתב (איגרת תימן) שהמשיח יתגל
אברהם בן...
לכב' תינוק שנשבה, ב"ה שהפסקת לצטט ולצטט, מספיק להוכיח את העם הארצות שלך גם ע"פ הגר"א ותלמידיו . .
יענקל
לא הבנתי מה אתה רוצה לומר, רשב"י תורתו אומנותו והוא הפסיק מתלמודו כדי לטהר את העיר טבריה למשל, אז מה? וחסידות זה גם תורה ומה לעשות שהיו דעות שונות בעם ישראל, הרמב"ם כנראה לא כל כך אחז מהקבלה, הוא לא השאיר שום ספר בנושא, אבל הרמב"ם כן אחז מאוד מפילוסופיה, אז פילוסופיה אני מבין שאתה כן לומד, או שאתה ג
רמב"ם הא?
ילדים לומדים משניות בלי הגמרא, הם לא מבינים תמיד מה שהם לומדים אבל זה לא משנה, חשוב שיחיו את המושגים. כנ"ל פנימיות התורה, לא משנה אם הוא מבין או לא, העיקר שיכיר את המושגים ויחיה אותם. כשיגדל ותתרחב דעתו הוא יבין. למה פנימיות התורה? כי פנימיות התורה פונה לנשמה של היהודי ולא רק לשכלו. ככה מייצרים יהוד
הא?!!!
אין כלל השוואה בין משניות ולקבלה, קבלה אסור ללמוד לפני גיל 40, רק אם מילא קודם כריסו בשס ופוסקים, והחבדניקים לא היו היחידים שמסרו נפשם ברוסיה על הגחלת, גם חסידי ברסלב מסרו נפשם, וגם הסטייפלר שנעצר ע"י הרוסים מסר נפשו בסיביר. בנוסף רוב החסידויות היו בפולין או הונגריה וגאליציא, ולכן היו חבד באמת כ
2/
דרך ליטא הביאה לבריחת עשרות אחוזים מעם ישראל מהתורה, עוד לפני השואה עולם התורה הליטאי היה כבר כמעט מחוסל, מבחינת רוב מוחלט של עם ישראל דרך ליטא אינה רלוונטית משום בחינה. החרדות בימינו של הליטאים מהעולם מלמדים שהם לא למדו שום דבר מהשבר הגדול שגרמה תנועת ההשכלה באירופה כך שיש סיכוי גדול מאוד לצערי שמה
דרך ליטא
הבעיה העיקרית שלומדים תורה ושוכחים על נותן התורה, על מה חרבה הארץ על שלא בירכו בתורה תחלה, וראה דברי הבית חדש לטור אוח חיים הל' ברכת השחר. סליחה שכחתי שלומדים רק גמרא ולא טור וב"י וכו' וכו', וסילוף להדמות למסורה של בעלי התוס', הלואי שהי' אמת.
אביגדור
1
הרבי דרש שהיציאה למבצעים תהיה רק מחוץ לסדרים ולא על חשבונם
חמ
אנשים שמגדירים את עצמם כחבדניקים מתחלקים לשתיים: 1. אלו שמחפשים אמת ועומק. (ואכן מוצאים!) 2. אלו שמחפשים חיים קלים. ולא, זה לא שבחבד החיים קלים ונוחים, ממש ממש לא!! שיטת חבד היא לא להקליל את החיים ולפרוק עול.. להיפך! היא להוסיף בהנ"ל יציאה 'למבצעים' אינה באה על חשבון סדרי לימוד, אלא בנוסף להם. אז לא
משתדלת להיות חבדניקית
אולי גם יעניין אותך
דיבור היסטורי