סרטונים מטרידים המתעדים מחזות פחות נעימים התפרסמו בעת האחרונה: שוטרים מקיפים רב יהודי במטרה לגרשו מבית הכנסת ברחוב קזינצי בבודפשט.
אי אפשר להימלט מכך שהתיעוד משקף סכסוך עמוק המפלג את הקהילה היהודית בבירת הונגריה ומזכיר למרבה המבוכה, ימים אפלים מההיסטוריה.
פנינו לשני הצדדים במטרה להביא את ה"לפני ואחרי". שוחחנו עם הגאון ר' אריה מרדכי רבינוביץ, הרב שנראה בסרטונים, ועם הגה"ח ר' שמוליק אוירכמן מזכ״ל הקהילה ומשמש כאחד משליחי חב"ד בבודפשט. לפניכם מובאות שתי הגרסאות, כפי שנמסרו לנו.


גרסת הרב אריה מרדכי רבינוביץ
הרב רבינוביץ מספר כי מונה לתפקיד הרב הראשי של בודפשט לפני כ-20 חודשים על ידי רבנים אורתודוקסים, ביניהם הרב שטרן, הרב ויסברגר, הרב שטיין והרב גישטטנר.
לדבריו, חב"ד השתלטו באופן עוין על העמותה של היהדות האורתודוקסית. הם פתחו משחטה והשתלטו על נדל"ן רב בעיר. הרב טוען שיש להם קשרים חזקים עם ממשלת הונגריה, והם הביאו כ-30 שוחטים מישראל שמשכורתם הותנתה בחברות בעמותה וכך השתלטו עליה בניגוד להחלטת בית הדין של העדה החרדית בירושלים.
הרב רבינוביץ מדגיש שהקהילה המקומית היא נצר ליהדות החתם סופר והכתב סופר, ונוהגת לפי מנהגי מהרי"ל האשכנזיים המקוריים. לטענתו, חב"ד פועלים נגד המשך קיומה של קהילה כזו. הוא מאשים אותם בסגירת מוסדות החינוך של הקהילה כדי לגרום לאברכים לעזוב.
בנוגע לחינוך, הרב טוען שבתלמוד התורה של חב"ד כמחצית מהתלמידים אינם יהודים, ולאור התנהגות חב"ד אברכים חרדים מהקהילה אינם יכולים לשלוח את ילדיהם לשם.
הרב רבינוביץ מספר שכאשר הגיע לבודפשט, בית הכנסת הגדול היה פתוח, אך לאחר יום נסגר בטענה של "שיפוצים". בבית הכנסת הגדול קר בחורף ולא ניתן להיכנס אליו, וחברי הקהילה מורשים להיכנס רק לבית הכנסת הקטן (ש"ס חברה). הוא מציין שחב"ד ערכו בבית כנסת הגדול שלוש פעמים קונצרטים, ומתמיה שאין "שיפוצים" כשהם עורכים אירועים.
לפני כחודש, הרב רבינוביץ התריע שחב"ד נותנים הכשרים למסעדות שבעליהם מחללים שבת ומחזיקים מסעדות לא כשרות, ללא משגיח תמידי. לדבריו, חב"ד תלשו את ההודעות שפרסם בעניין זה.
הרב טוען שבעקבות זאת, חב"ד החליטו לפעול נגדו. לדבריו, הם שכרו שומר גוי שמנע ממנו להיכנס לבית הכנסת, ורק בעזרת בני הקהילה הצליח להיכנס אחרי שהשומר עזב. בתפילת ערבית, לטענתו, אנשי חב"ד הפריעו לתפילות למרות שיש להם 21 בתי כנסת משלהם.
הרב מספר שהביאו שוטרים שניסו להוציא אותו מבית הכנסת, והראו להם מסמך שהם בעלי המקום. לדבריו, החזן אמר לשוטרים אחרי תפילת שמונה עשרה שאי אפשר להוציא רב מבית הכנסת, והשוטרים עזבו לפני סוף התפילה ללא אפילו שיחה עם הרב. ביום שלאחר מכן, מספר הרב, חב"ד שכרו שומר קשוח יותר ומאז הוא נאלץ להתפלל בחוץ עם חברי הקהילה.
בנוסף, מדגיש הרב רבינוביץ שקיבל מכתב תמיכה מראש ישיבת פונביז' הגאון רבי ברוך דוב פוברסקי.
בנוסף, מאשים הרב רבינוביץ את חב"ד בפעולות דומות בערים אחרות כמו וילנה, פראג וקרקוב.
עם זאת מדגיש הרב שהוא חסיד אמשינוב ולחלוטין לא מדובר במאבק בין חסידים ומתנגדים.




גרסת הרב שמוליק אוירכמן
הרב אוירכמן מציג תמונה שונה לחלוטין של המצב בבודפשט.
לדבריו, הרבנים שהרב רבינוביץ הזכיר לא כולם מינו אותו, ורובם מתנערים ממנו כיום. רק אחד מהם עדיין תומך בו. גם העסקנים שהביאו את הרב רבינוביץ להונגריה (שמתגוררים בארה"ב), כבר אינם תומכים בו.
הרב אוירכמן מכחיש כי חב"ד השתלטו על בית הכנסת. לטענתו, - מסעדת חנה חזרה לפעול בזכותם, הם דאגו לשיפוץ בתי הכנסת והתחילו לשפץ את המקווה. הוא מכחיש את הטענות לגבי היעדר משגיחים במסעדות וטוען שיש משגיח בכל המסעדות.
הרב אוירכמן מציין שלרב רבינוביץ הייתה מחלוקת גדולה עם האדמו"ר מבוסטון חמיו אותו ניסה להוציא מבית המדרש שבנתה החסידות לאדמו״ר בבית שמש לפני 10 שנים, שהסתיימה בהפסדו במשפטים . לטענתו, אפילו גיסו ומשפחתו של הרב רבינוביץ אינו מדבר איתו.
בנוגע לקהילה, הרב אוירכמן טוען שחב"ד לא השתלטו באופן עוין. לדבריו, כל הקהילה מונה רק כ-12 איש שמתפללים בפועל במקום. הסיבה שחב"ד התערבו היא הקהילה הניאולוגית (רפורמית) רצתה להשתלט על הקהילה, וחב"ד רצו למנוע זאת. הוא טוען שכיום רק הניאולוגים תומכים ברב רבינוביץ, ולהם יש כוח חזק בתקשורת ההונגרית.
הרב אוירכמן מדגיש שהוא לא שינה מאומה מנוסח אשכנז. הוא עצמו, כחב"דניק, שימש כחזן בביה"כ והתפלל בנוסח אשכנזי. לדבריו, הוא אף קיבל ביקורות מעסקני חב"ד שלא מינה רב חבדניק.
לגבי מינויו של הרב רבינוביץ, הרב אוירכמן טוען אנחנו מיננו אותו לרב זמני של בית הכנסת לאחר שניצחנו בבית משפט ורצינו לעשות שלום ואחדות. לטענתו, המאבק הוא של הקהילה נגד הרב רבינוביץ, בדיוק הפוך ממה שהרב רבינוביץ טוען.
הרב אוירכמן מספר שבהתחלה היחסים היו טובים, אך בשלב מסוים הגיעו אליו בני הקהילה והתלוננו שהרב רבינוביץ מתעלל בהם, באורחים ובפרט באורחים בני עדות מזרח. לדבריו, הוא לא פיטר את הרב רבינוביץ, אך ביטל את החוזה עמו - בשל בקשת הקהילה.
לטענת הרב אוירכמן, לאחר מכן הרב רבינוביץ החל לגבות כספים לא חוקיים שלא דיווח עליהם ולכן בוטלה משכורתו. הוא מוסיף שהעסקנים ההונגרים מארה"ב שמינו אותו במחשבה להיטיב עם הקהילה, הם עזבו אותו, והוא נותר לבד במערכה והחל להילחם בחב"ד.
הרב אוירכמן מאשים את הרב רבינוביץ בפסילת המקווה למרות שהחיד"א וייס הגיע והכשיר אותו. בנוסף, הוא טוען שהרב רבינוביץ יצא נגד העירוב למרות שדיינים חשובים מסאטמר אישרו אותו, ותלה שלטים נגד העירוב. בעקבות זאת, לדבריו, יותר ויותר אנשים עזבו אותו וביקשו לפטר אותו - התוצאה היא שהרבה מן המתפללים של הקהילה עברו לחב״ד כתוצאה מהנהגתו של רבינוביץ.
לאחר שהרב רבינוביץ הוציא מכתב נגד המסעדות ופסל את הכשרות, העירוב והמקווה, מסביר הרב אוירכמן, באחריות שלנו לעצור את הדבר הזה והוחלט לפעול נגדו, בפרט שכבר ידענו איך הוא התנהג בבית שמש אל האדמו״ר מבוסטון והחלטנו בכל מחיר לעקור את הרע הזה. לא רצינו כאלה תמונות זה חילול ה׳ והיפך כל המטרה שלנו.
כיום, לטענת הרב אוירכמן, התומכים ברב רבינוביץ הם רב ניאולוגי שמלמד בבית הכנסת שלהם, גר צדק אחד ומספר מועט של אנשים נוספים.
הרב אוירכמן מכחיש שחב"ד סגרה את החיידר של הקהילה. לדבריו, כל הקהילה החרדית לומדת בבית הספר של חב"ד, ובית הספר של הקהילה נסגר ללא קשר לחב"ד .
הוא מסביר שלחב"ד יש 21 בתי כנסת, ולכן הם אינם מעוניינים שבית הכנסת הזה יהיה חב"די. לדבריו, בבודפשט יש יחסים טובים בין חב"ד לליטאים, והליטאים אף עורכים את האירועים שלהם במתקני חב"ד יש כבוד הדדי ואהבת ישראל.




תגובת הרב רבינוביץ לטענות הרב אוירכמן
בנוגע לתמיכת הרבנים במינויו: הרב רבינוביץ מסר כי "כל הרבנים החתומים תומכים בי". לדבריו, לאחרונה ביקר בארה"ב ונפגש עם האדמו"רים מסאטמאר, פאפא, ויען ועוד, וכן עם עסקנים שונים, והם הביעו תמיכה מפורשת בו, ואף פרסמו כתבה בנושא בכתב העת 'מומענט'.
בנוגע למחלוקת עם האדמו"ר מבוסטון: הרב רבינוביץ הגדיר זאת כ"הכפשות זולות" וטען כי "מחלוקת כספית בבית שמש לא שייכת ולא משפיעה בכלל על קהילת קאזינצי בבודפשט".
בנוגע לגודל הקהילה: הרב רבינוביץ הכחיש את הטענה שהקהילה מונה 12 איש וטען כי "הקהילה מונה יותר מחמישים משפחות". לדבריו, "יש לקהילה ארבעה בתי כנסת במקומות שונים בבודפשט, אין אפשרות לארגן ארבעה תפילות במניין עם 12 איש". כמו כן, הוא הכחיש שהקהילה הניאולוגית ניסתה להשתלט על קהילת קאזינצי וטען שאין לה תפקיד בסכסוך.
בנוגע למינויו כרב זמני: הרב רבינוביץ הכחיש את הטענה שהרב אוירכמן מינה אותו לרב זמני. לדבריו, "חוזה העבודה הוא חוקי, כתוב וחתום, ולא מופיע בו ולו פעם אחת שזה זמני". הוא הוסיף שלא היה הליך משפטי נגדו אישית, אלא "בינו [הרב אוירכמן] ובין הקהילה ישנם הליכים משפטיים נגד ההשתלטות העוינת של הרב אוירכמן על הקהילה ", וכי החוזה עמו נחתם כארבעה חודשים לפני הדיון בבית המשפט ובוודאי לא אחרי החלטת בית המשפט. הוא ציין שהקהילה פנתה לבית המשפט רק לאחר שהרב אוירכמן סירב להתדיין בבית דין בישראל, ולאחר שקיבלה אישור מהעדה החרדית בירושלים.
בנוגע לתלונות בני הקהילה: הרב רבינוביץ טוען כי "כל בני הקהילה תומכים בי, כולל אלו שמקבלים משכורת מחב"ד". הוא משער שהכוונה אולי לשוחטים ממשחטת צ'ענגעלא שגרים בארץ, שלטענתו הרב אוירכמן שילם להם כדי שיצטרפו לבחור בו להנהלת הקהילה. הוא מוסיף כי "רובם לא היו כאן מאז בואי, אינם מעורים בקורה כאן" וש"הם בפירוש לא בני הקהילה".
בנוגע לגביית כספים לא חוקיים: הרב רבינוביץ הכחיש שגבה כספים לא חוקיים. הוא טען שהרב אוירכמן לא שילם את משכורתו במשך 20 חודשים, מהם 18 חודשים לפני שכביכול ביטל את משכורתו.
בנוגע למקווה והעירוב: הרב רבינוביץ טען שלא הוצג שום אישור מדייני סאטמאר. לדבריו, "החיד"א וייס במכתבו מודה שכתב לפני שבא לראות, ומודה שלא ראה את תשובתי האוסרת". הוא שאל "באיזה זכות רוצה הרב אוירכמן לסתום פיות ולא לתת לרב להביע דעתו ההלכתית, ולהעניש את הקהילה בגלל חוות דעתו ההלכתית של הרב שבחרו". הרב רבינוביץ מנה את הבעיות ההלכתיות שמצא במקווה, בהן: "אוצר מי הגשמים נהיו מים שאובים, המים הנשאבים מהמעיין הם מים שאובים, כל שלושת הבורות (במקום בור אחד, כנהוג בעולם) הם רק בשיטת חב"ד והדברי חיים", ופוסקים רבים אסרו אותם.
בנוגע לקהילה: הרב רבינוביץ טען ש"זה לא סיבה שחב"ד תשתלט ותגזול את נכסי הקהילה שאינה שלהם ושקיימת כאן למעלה מ-130 שנים, בזמן שחב"ד מודים שלא היו כאן כלל לפני 35 שנים". הוא ציין שבבחירות שערכה הקהילה כחוק, נבחר עם 92%. הוא הבהיר שהרב התומך בו בקהילה הוא אורתודוקסי ולא ניאולוגי. הוא הוסיף כי "היות והרב אורכמן הציב שומר הונגרי גברתן שלא נותן לרב הקהילה להיכנס לבית הכנסת, נערכים התפילות ברחוב סמוך לכניסה למתחם קאזינצי". לדבריו, "כל חברי הקהילה תומכים ומתפללים עם הרב ברחוב", ובמניין שהתקיים ברחוב היו "למעלה מ-15 מהמתפללים הקבועים בקאזינצי", ואילו "בבית הכנסת נשארו רק האספסוף של חב"ד שבאו רק להפריע ולא מתפללים כאן כל השנה וכמה תיירים ואפילו לא אחד מבני הקהילה".
בנוגע למוסדות החינוך: הרב רבינוביץ טען ש"חב"ד ו/או נציגיה סגרה בפועל את המוסדות שתרם הנגיד רייכמאן מטורונטו". לדבריו, "בלית ברירה באין מוסד אחר, נאלצים כמה מחברי הקהילה לשלוח את ילדיהם לבית הספר של חב"ד, ומאד לא מרוצים מהתנהגותם ומגניבת בנייני קהילת קאזינצי". הוא הוסיף כי "מספר חברי הקהילה מסרבים ואינם שולחים את ילדיהם לשם".
הרב רבינוביץ סיכם בהדגשה כי נתמנה על ידי הרבנים ונבחר על ידי 92% מחברי הקהילה שבועות לפני שהרב אוירכמן כתב וחתם חוזה איתו, "כך שאפילו אם הוא רוצה לפטר, אני נשאר רב הקהילה על פי המינוי והבחירות".




תגובת הרב אוירכמן:
"אשתמש בלשונם של חכמים הגאון ר' אלימלך קורנפלד, הגאון ר' מרדכי גולדשטיין, הגאון ר' יצחק חיים שראבני והגאון הרב צבי הכהן דוידוביץ רבנים מכובדים בעיר בית שמש שכתבו לבית המשפט על רבינוביץ ואני מצטט ממכתבם: ״נדהמנו לשמוע איך מר אריה רבינוביץ הערים על בית המשפט ע"י מסכת שקרים וזיופים וטענות מצוצות מן האצבע נגד חמיו הישיש ואשתו הרבנית, הוציא צו הרחקה שוב נגדם.״ ובהמשך כותבים: ״….והופתענו מאוד איך שמר רבינוביץ השתלט ביו לילה כבעה"ב של המוסדות והעיז להרחיק את מי שהיה בעה"ב האמיתי של המוסדות בטענת שקריות נבזיות. אנחנו מאוד מקוים שבהמ"ש יחוס על כבודו ואל ילך שולל ע"י מר רבינוביץ וגחמותיו ויוציא את הצדק לאור כפי ההגיון הפשוט והברור״
"בנוסף אבהיר שה"ה יהודה אייזנברג, מקורבו ומשמשו האישי של ראש ישיבת פונוביז', הגאון רבי בערל (ברוך דוב) פוברסקי, מכחיש בתוקף את קיומו של מכתב התמיכה שפורסם לכאורה בשם ראש הישיבה"
עוד הדגיש הרב אויכרמן, "בכל מקום בו מזכיר הרב רבינוביץ את העדה החרדית, הדבר מצריך עיון רב, ואת תשובתי הבאתי בזמנו לעדה החרדית, וכל דבריו צריכים בדיקה"




תגובת הרב רבינוביץ:
"הרוצה לשקר ירחיק עדותו - מתפיסת דירתו בבית שמש שגר בה 21 שנים ע"י גיסו - לפני למעלה מעשר שנים - שלא נוגע בשום אופן להשתלטות חב"ד בעויינות על קהילת קאזינצי ההונגרית"
"יצויין שהרב אוירכמן משתמש בגינוי על הרחקת הרב, בזמן שזה בדיוק מה שהוא עושה. אתמהה"
"ועוד, אם הרב אוירכמן כ"כ חושש לחילול השם, ולא רוצה כאלו תמונות, איך הוא יסביר מה שקרא למשטרה לבית הכנסת נגד הרב, והוסיף במכתבו ברשת שזה נעשה לבקשתו"
"הרב אייזנשטיין אינו מקורבו ואינו משמשו של ראש ישיבת פוניבז, שהזדעזע ממעשי חב"ד בשיחת טלפון לפני שחתם על המכתב"
"למה לשקר ללא תועלת? הרב אוירכמן לא שימש כחזן (ואפילו לא התפלל) אפילו פעם אחת בבית בכנסת 'ש"ס-חברה-קאזינצי' מאז התמנותי כרב כאן לפני כ-20 חדשים, ובפועל, חזן הקהילה, הרב קעסטענבאום משמש כחזן בקהילתינו זה 36 שנים"
"חברי הקהילה שסובלים מהתנהגותם השרלטנית על הקהילה של הרב אוירכמן וחבר מרעיו, ראו בעין רעה כל קשר ביני ובינם, ובכל אופן חתמתי אתם הסכם, שהם צלמו ופרסמו ברשת, ללא רשותי, להוכיח כביכול שנהפכתי לנציג חב"ד, וטרחתי להרגיע אותם למען השלום"
"אין זה סוד, שחברי הקהילה ההונגרים נוקטים בשיטת סאטמאר וסולדים מקשר עם פוליטיקאים ובפרט נציגי הממשלה, בכל אופן בכדי לשדר שלום הסכמתי להצטרף לסיוריהם בבית הכנסת הקדוש לנו, שנבנה ע"י הרב קאפל רייך זצ"ל (שאין לנו, חברי הקהילה, זכות כניסה אליו, ואפילו לא בימים הנוראים שבו התפללנו למעלה מ-100 שנים) ולמרות שזה בניגוד גמור להרגשתי ולמסורתי בהוראה ע"פ שלחן ערוך, ע"מ לרצות את הפוליטיקה של הרב אוירכמן, למען השלום"
"ולא זו בלבד, אלא שאפילו טרחתי בשבת ללכת לבית הכנסת של הרב אוירכמן לכבד אותו, וזאת גם בניגוד להרגשת חברי הקהילה, אך למען השלום"
"בתגובה – ולפני כל הסיפורים שממציא הרב אוירכמן כעת – הוא סירב לשלם משכורת והיתל בי, וכל חדש ענה שישלם באותו יום והתחמק ולא שילם, עד שהפסיק לענות לטלפון כבר בחודש ניסן בשנה שעברה, חודשים לפני המודעות וכו'"
"חברי הקהילה ההונגרים לא עזבו ותומכים בי, ואם לדבריו הם עברו להתפלל בחב"ד, שיהיה מרוצה"


לסיום! כשהרב רבינוביץ מתריע על חסרון כשרות במסעדות ושאר מקומות, לדברי הרב אוירכמן "היינו חייבים לעצור את זה". אכן, חייבים לעצור את זה, לשפר את רמת הכשרות ולתקן את הטעון תיקון, במקום לתלוש מודעות הפסק, ולתלוש מודעות 'ויהי בנסוע' ושאר הזכרות השם.
עובדתית, בתעודת הכשר של חב"ד על מסעדה בשרית מצויין מפורשות 'משגיח יוצא ונכנס' – הווא אומר, נותן הכשרות החב"די מכחיש את דברי הרב אוירכמן שבכל מסעדה יש משגיח. במסעדה שבעליה אינו שומר תורה ומצוות, ויש ברשותו מספר מסעדות טריפה, משגיח יוצא ונכנס אינו משגיח.