תכלית הידיעה

סוד פרה אדומה | מדוע דווקא שהידיעה נעלמת באה הישועה

בשבת הקרובה הבעל"ט נקרא בתורה את פרשת ‘פרה’ – אותה חוקה ללא טעם שהביאה טהרה לעולם נותרה סתומה | המעשה הנפלא שהרבי מאלכסנדר זצ"ל נהג לספר והמקור למאמר הנפוץ | אֵין לְךָ רְשׁוּת לְהַרְהֵר אַחֲרֶיהָ (יהדות, פרשת-השבוע)

פרה אדומה (צילום: ללא קרדיט)

תכלית הידיעה – שנדע שלא נדע

פרשת פרה אותה נקראה בשבת הקרובה - רוויה סודות נעלמים. אף שלמה המלך המחכם מכל אדם אמר: אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני. אך אנו אומרים זאת על עוד דברים.

מאמר השגור בפי הבריות קובע: "תכלית הידיעה שנדע שלא נדע". ואכן, מעלת האדם היא בהכרת מגבלות השגתו, כפי שאמרו חז"ל (ברכות ד, א): "למד לשונך לומר איני יודע". רעיון זה מופיע במקורות רבים:

בספר "כלי יקר" (שמות כה, י) מובא בשם "בחינות עולם" (יג, מה) לשון זו: "תכלית הידיעה – שנדע שלא נדעך". וכן כתב ר' יצחק עראמה בספרו "עקידת יצחק" (שער נד): "תכלית מה שנדע – שלא נדעך". גם בספר "העיקרים" (מאמר שני פרק ל) מבואר: "ותכלית מה שנשיג ממנו יתברך – שאי אפשר להשיגו, כמאמר החכם: תכלית מה שנדע בך – שלא נדעך".

רוח זו עולה גם בדברי השל"ה הקדוש (פרשת עקב, תורה אור א): "כי ביותר שהאדם משיג, הוא משיג שאינו יכול להשיג, כמו שאמרו: תכלית מה שנדע – שלא נדעך".

אבל למה לא לדעת זה כה חשוב?

מעשה באיש שלא ידע

הרה"ק רבי העניך מאלכסנדר זצ"ל נהג לספר בשבת פרה את המעשה הבא:

פעם גזר הבישוף על היהודים להתייצב לוויכוח פומבי בענייני דת, וקבע כי המנצח יוכל לעשות כרצונו. היהודים, בצרתם, גזרו תענית וזעקו לה'. לאחר דיון ממושך, קם יהודי פשוט ואמר: "הרפו! תנו לי ללכת – ובעזרת ה' אנצח את הבישוף".

כאשר הגיע המועד, כיבד הבישוף את היהודי לשאול ראשון. שאלו היהודי: "איך אומרים בלשון לע"ז 'איני יודע'?"

הבישוף השיב בגאווה: "איך וייס נישט!"

הקהל הנוכרי, שלא הבין את חילופי הדברים, שמע לפתע את הבישוף מכריז בקול רם: "אני לא יודע!". באותו רגע, החלה המולה – הקהל, שנדהם מהודאתו של הבישוף בבורותו, דחפו מעל הבימה והרגוהו.

לאחר שהאיר להם ה' ויצאו מן הסכנה, שאלו את אותו יהודי בפליאה: "מנין עלה בדעתך רעיון כה מבריק?"

השיב בתמימות: "אני לומד מדי שבוע בספר 'עברי טייטש', ושמתי לב כי בכל מקום שנכתב 'איני יודע', התרגום בלשון אידיש הוא 'איך וייס נישט'. חשבתי לעצמי – אם אפילו ה'עברי טייטש' אינו יודע את פירוש המילים, קל וחומר שאין הבישוף יודע!".

סיים הרה"ק רבי העניך: "במעשה זה אנו רואים כי דווקא על ידי 'איני יודע' – באה הישועה לישראל. וכך גם עניין פרה אדומה, שהיא בבחינת 'איני יודע', חוקה שאין מבינים את טעמה. ומכאן לימוד לכל אחד – כאשר האדם מוכן להתבטל בענווה, ואינו מחפש להבין כל דבר, הקב"ה מושיעו".

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות