כיכר השבת

רבי נחמן על הפרשה

"לך לך" – לייעודך, לשליחות חייך, למרות – שאינך מבין...

הקב"ה 'תפר' לך תוכנית חיים - 'שתפורה' למידותיו. דרכה תבין ש'אין עוד מלבדו' ויתגדל ויתקדש שמו, ויתפרסם בעולם. מתוך תורת רבי נחמן מברסלב על פרשת השבוע - לך לך (יהדות)

| 1 | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת לך לך

'לך לך' – אל ה'לא' נודע, אל – יעודך!

"לך לך מארצך..." - הקב"ה מבקש מאברהם אבינו:

"לך לך" אל ה'לא' נודע - אומר מוהרנ"ת ואתה תעבור הרפתקאות שלא חשבת, שהם:

"בְּחִינַת - נִיסְיוֹנוֹת וְצֵרוּפִים וַעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת בְּלִי שִׁעוּר".

"לך לך" – לייעודך, לשליחות חייך, למרות – שאינך מבין...

"לך לך" – בשביל שהקב"ה יוביל אותך, ואל תסטה ממנו.

הקב"ה 'תפר' לך תוכנית חיים - 'שתפורה' למידותיו.

דרכה תבין ש'אין עוד מלבדו' ויתגדל ויתקדש שמו, ויתפרסם בעולם.

'לך לך' – אל ה'לא' נודע!

הקב"ה 'טבע' בך כוחות נפש, שתואמים לשליחותך:

קיבלת יעוד מיוחד, כי יש לך נשמה גבוהה.

אם תהיה כמו כולם, נשמתך – לא תגיע ליעודה!

אם תלך – גם תגיע לייעוד חייך! עזוב את הרגיל והמוכר – ולך לך.

בלי ידיעת - שום דבר, בלי להבין - כלום מכלום!

ללכת אל - ה'לא' נודע! ורק אם תלך – תגיע לייעודך!

חשב מסלול מחדש, ובחר – בחירות חדשות...

למה דווקא אני צריך - לבחור?

מוהרנ"ת מגדיר את הניסיונות, ואומר:

"וְכָל הַצֵּרוּפִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם בְּחִינַת - מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק"

הליכה לאמת של נשמתך, היא המלחמה הפרטית שלך:

ב'עמלק' הפרטי ששוכן בתוכך, וקשה לך - לגבור עליו!

אומר רבי נתן, שהקב"ה אומר לאברהם אבינו – לך לך, הוא:

"מְּרַמֵּז בָּזֶה - לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם" – כי מעשה אבות סימן לבנים.

לך בכוחך זה – הדרך כבר נסללה עבורך!

אברהם אבינו סלל את הדרך לעמוד בצווי, שלוחש לך - 'לך לך'!

מוהרנ"ת מדגיש, שהכוונה שהאדם ילך לעצמו:

כי הקריאה הזאת אומרת, שאתה הוא עצמך – נשמתך:

"מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי, הוּא - רַק הַנְּשָׁמָה".

ואם תשאל: ומי אני בכלל? עונה מוהרנ"ת:

"עִקַּר הַכַּוָּנָה עַל הַנְּשָׁמָה, שֶׁהוּא - עֶצֶם הָאָדָם, כַּיָּדוּעַ".

לך לך לעצמך  - למקור נשמתך!

לך לך מארצך – כל אחד 'נתקע' בדברים ארציים נמוכים, שקשה לו לצאת מהם, אבל, מוהרנ"ת מעודד ואומר, שזה רק:

"נִּדְמֶה לְּךָ שֶׁקָּשֶׁה - לָצֵאת מִשָּׁם"!

כח הדימיון - מתעתע בך! שהקושי, התאווה – גדול עליך.

אבל, אברהם אבינו יצא מכל מה שרגיל – וגם אתה, ולכן:

"אעפ"י כֵן, אַתָּה צָרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר לֵילֵךְ - מִתּוֹךְ אַרְצְךָ".

תוריד את ה'כבלים' שקשרו אותך למולדתך:

"וּמִמּוֹלַדְתְּךָ - אֵיךְ שֶׁנּוֹלַדְתָּ, בְּאֵיזֶה גַּשְׁמִיּוּת שֶׁנּוֹלַדְתָּ".

וצא גם: "וּמִבֵּית אָבִיךָ - שֶׁהֵם הַמִּשְׁפָּחָה וְהַשְּׁכֵנִים וּקְרוֹבָיו וּמְיוּדָעָיו".

ארצך, מולדתך ובית אביך, הם – מונעים ממך להגיע ליעוד נשמתך, כי לפעמים:

"דֵּעוֹתֵיהֶם וּסְבָרוֹתֵיהֶם הַהֲפוּכוֹת - מִן הָאֱמֶת".

הקב"ה בא אליך בקריאה:

"מִכֻּלָּם אַתָּה צָרִיךְ לָצֵאת וְלֵילֵךְ - לְךָ לְנִשְׁמָתְךָ כַּנַּ"ל".

ואם אין אתה מאמין בעצמך, אומר מוהרנ"ת באהבה רבה:

"כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְהַאֲמִין – שֶׁבְּוַודַּאי! אֵין הקב"ה בָּא: בִּטְרוֹנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו".

אם הקב"ה מבקש שתשנה כיוון, סימן – שאתה יכול לנצח את כל הקשיים והמניעות, כי:

"אֵין הקב"ה שׁוֹלֵחַ לְהָאָדָם מְנִיעוֹת שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲמֹד בָּהֶם".

כמו אברהם אבינו, גם אתה יוצא למסע רצוף קשיים וניסיונות, ומפרש רש"י:

"וְלֹא גִּלָּה לוֹ הָאָרֶץ מִיָּד, כְּדֵי - לְחַבְּבָהּ בְּעֵינָיו!

וְלָתֵת לוֹ שָֹכָר - עַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר".

הקב"ה לא מגלה לך את הטוב שמחכה לך בסוף המסע...

תצא – בלי לדעת שכרך!

מוהרנ"ת מחדד את הקושי, ואומר שבהתחלה הקב"ה לא יגלה לאדם:

"מַה שֶּׁיִּזְכֶּה אִם יַעֲמֹד בְּזֶה הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף".

שליחותך תביא לך "אוֹרוֹת נִשְֹגָּבוֹת כָּאֵלֶּה"! לנצח נצחים:

"כִּי מִי פֶּתִי וְסָכָל - שֶׁיַּשְׁלִיךְ נְעִימוּת לָנֶצַח כָּזֶה"!

ולכל הניסיונות יש: "תַּכְלִיתוֹ הַטּוֹב הַנִּצְחִי"! ובחרת בחיים!

מתי נלמד לבחור נכון?

נדמה לך שכח הבחירה 'גדול' עליך? אז, תזכור טוב:

הבחירה ביד האדם! רבי נחמן מסביר בליקוטי מוהר"ן (תניינא, ק"י):

"שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה?

הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא - בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת".

אל תסתבך! מאוד פשוט – הבחירה בידך!

איך זה יתכן? תפנים כלל חשוב מאוד:

"אִם רוֹצֶה – עוֹשֶׂה! וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה - אֵינוֹ עוֹשֶׂה"!

תפסע בביטחון - ב'גן המבוכה'!

מוהרנ"ת כותב משפט עוצמתי:

"וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא - נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי - כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם, נְבוּכִים בָּזֶה - מְאֹד!

ולמה היה צריך לרשום זאת?

"מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים – בְּמַעֲשֵׂיהֶם, וּבְדַרְכֵיהֶם - מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד"!

כח ההרגל - הורס לך את הבחירות הנכונות שלך חייך!

"עַל־כֵּן, נִדְמֶה לָהֶם - שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה ח"ו, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם!".

בום! אתה יודע מי כאן הפושע? כח הדמיון, הוא – יצר הרע!

כח הדמיון – העמלק שבך!

רבי נחמן ממשיך ואומר: אל תאמין לו, תקשיב למי שכבר – ניצח אותו!

"אֲבָל בֶּאֱמֶת - אֵינוֹ כֵן! כִּי בְּוַודַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר"!

יש בחירה – בוודאי! לכל אחד, לכל אדם! תמיד! ובכל דבר!

'לך לך' – כַּוֵּן את ה'ווייז' של נשמתך – ליעוד חייה!

סוד החיים, הוא - סוד גדול! מתי תלמד לבחור נכון?

מוהרנ"ת מסיים את תורה ק"י במילות 'מחץ':

"וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה - עוֹשֶׂה! וְהָבֵן הַדְּבָרִים – מְאֹד"! (ליקו"מ, תניינא קי').

הבחירה בידך! אל תספר סיפורים, בעולם הנצח הם – לא מתקבלים.

חבר שלך סחב אותך? אין כזה דבר! תרוץ עלוב של יצר הרע.

רוצה - עושה, לא רוצה - לא עושה!

'גן המבוכה' – עדי רן מסביר איך לפסוע בלי להתבלבל...

'לך לך' - בדרכים רבות הלכנו...

לא מצאנו את עצמנו...

ואני הקטן, האחרון שבעם, עומד פה נרגש ונפעם:

כי אתה – קדוש! ושמך – קדוש!

וקדושים בכל יום – יהללוך סלע!

אל תשכח – שאתה קדוש, ולכן: 'לך לך' – בלי להסס!

שכרך – רב מאוד! ואברכך ואגדלה שמך!

והיה ברכה, אמן!

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
רבי נחמן ענק..לא הייתי מודע לזה..רצוי להתאבק בעפר רגליו
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש