כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ההבדל בין החסידים למתנגדים - בעיניו של הגר"ח מבריסק

המחלוקת, כך לפי האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש, החלה בעיר שקלוב עם אברך מחוצף שהעיז פניו; מתי היא הסתיימה ומה התבטא הגר"ח מבריסק על ההבדל בין החסידים למתנגדים? (היסטוריה)

| 18 | כיכר השבת |
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל
הרב מבריסק - רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל (צילום: ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק ו': האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש במאמרו 'אבות החסידות' (נדפס ב'התמים', וורשא תרצ"ו), הביא סיוע ומקורות לכך שהמחלוקת החלה בעיר שקלוב, וכתב שהיה אברך שהגיע לשקלוב בשנת תק"ל (1770) ודרש דרשה שהפליאה את קהל השומעים, אולם לבסוף "הסיר את המסווה מעל פניו, ויצא בדברי עלבון על רבנים מפורסמים, וגם פגע בכבודו של הגר"א".

המתנגדים בעיר שקלוב הסיקו שהאברך המחוצף הנ"ל היה שליח של המגיד ממזריטש, וכך נוסד בשקלוב הוועד הראשון לריכוז התעמולה כנגד תורת הבעש"ט ותלמידיו המגיד.

יצוין שהפולמוס בין חסידים למתנגדים, הסתיים באופן מעשי אי שם באמצע המאה הי"ט, ובאופן רשמי בתאריך ד' באדר, בשנת תר"ע (1910), עת התכנסו גדולי התורה והחסידות בוועידת פטרבורג, עליה התבטא גיסו של מרן הגרח"ע גרוזינסקי: "מה נהדר היה המראה, לראות גדולי ישראל רבנים ואדמו"רים... יושבים יחד אל שולחן אחד לדון על צרכי עמנו. והאספה הגדולה ההיא פעלה הרבה לקרב את הלבבות ולאחד את הקרעים בישראל".

(כמה שנים לפני וועידת פטרבורג, התקיימה אסיפה של גדולי ישראל בעיר ווילנה, או אז התבטא אחד מגדולי ישראל, שעצם זה שהאסיפה המשותפת של "המתנגדים" עם "החסידים" בעיר וילנא, היכן שהחרם החל, מדובר בסגירת מעגל לטובה).

מסופר שבדרך לוועידת פטרבורג נסעו הרבנים והאדמו"רים יחדיו, כפי המתואר על הרש"ב מליובאוויטש והגר"ח מבריסק שנסעו ברכבת לוועידת פטרבורג.

במספר מקורות נטען שבכל חניית ביניים, כל בני העיר החסידים מעריצי הרש"ב יצאו לראות את הרבי, זולת הליטאים שנשארו ללמוד חידושי הגר"ח בלי לעניין אותם לצאת ולהקביל את פניו...

כשראה הגר"ח מבריסק את טקסי הקבלת פנים שנערכים לבן לווייתו הרש"ב, ואילו לו עצמו, לא מגיעים תלמידיו להקביל את-פניו נענה ואמר כי "עתה ניתן לראות את ההבדל בין החסידים למתנגדים", והמשיך: "החסידים מכבדים ומעריצים את רבם בחייו, בעוד שלאחר פטירתו הם ממהרים את לוויתו ומזרזים את קבורתו, ללא כל גינוני כבוד. ואילו אצל המתנגדים המצב הפוך. בחייו לא זוכה הרב לכבוד הראוי לו, ורק לאחר מותו הם מפזרים לו שבחים לרוב וחולקים לו כבוד רב בהספדים הארוכים שנושאים לזכרו", (מתוך ספר הזיכרון לרבי חיים שאול ברוק ראש ישיבות חב"ד "אחי תמימים" בתל אביב ובראשון לציון, תורת חיים עמוד קי"ג).

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
11
כנראה שהמתנגדים כלולים במה שרבא אמר עליהם (מכות כב, ב), "כמה טיפשים האנשים שמכבדים רק ס"ת וקמים לכבודו, ולא קמים לכבוד גברא רבה", זה לא מספיק רק לעיין בספרים שמוציא גברא רבא, יש עניין גם של "כבוד התורה", לכבדו בחייו ולא רק אחר מותו! מכות כב ע"ב "אמר רבא כמה טפשאי שאר אינשי, דקיימי מקמי ספר תורה, ו
כתוב לקום לא כתוב להקביל והם לא חיפשו אנשים לקום בשבילם כמוכח בברכות
10
מאוד רדוד לצערי שום נגיעה אמיתית בליבת העניין חיים של אמונה מוחלטת דורשים עבודה על האגו דבר ראשון שניכרת על פני החסידים בעוד הליטאים מלאי אגו וחמורי סבר דיכאון רעיוני נגד כל מחשבת מאמין שהכל הקב״ה באמת לא רק לברבר וביקורות על כל העולם שברא הקב״ה ברוב חסדיו
אם אתה מייצג את החסידים וזה מה שיש לך לכתוב בערב ר"ה אומר לך רק זאת טול קורה וכו'
9
המחלוקת הסתיימה הרבה לפני זה, כבר בשנת תר"ג נפגשו בפטרבורג, הגאון רבי יצחק מוואלוזין יחד עם הצמח צדק מחבד, והם דברו באהבה ורעות, בלי שנאה אחד על השני.
אכן. בחלוקת דולרים הרבי מליובאוויטש עצמו סיפר זאת.

הצגת כל התגובות

8
בובקעס של חבדניקים
7
עצם זה שהמתנגדים מכנים זה את זה בטבעיות, בתוארים מזעזעים: "מחבלים" "שונאים", זה כבר מספיק כדי לדעת בדיוק מי אתם! לוזרים זה מה שאתם!
6
זה ההבדל הגדול בין חסידים ומתנגדים???
5
אגב לא מאמין שרבי חיים מבריסק אמר, את ההבדל הזה בין ליטאים וחסידים, כי יש הרבה יותר הבדלים, וגם היה מתאים לו להגיד משהו יותר חריף ולעניין.
4
שוב .... המקורות לא אמינים הסיפורים הם בחלקם מומצאים. ובעיקר לקיים את עבודת החסידים הקדושה של"יד החסידים על העליונה"
אז מה 'אמין' אם לא המקורות? הדברים בלי מקור??
המקורות לא אמינים??.... חוצפה! הרבי הריי"ץ לא אמין??
ר' חיים ליברמן אמר שיי'צ בעצמו זייף את הגניזה החרסונית''.
חיים ליברמן לא אמין והראיה לכך במשפט הספרים ששיקר
3
היה קשה להבין את תוכן הדברים,אבל כשראיתי את התגובות פה שתוהים האם זה ההבדל הגדול? ולמה היה יכול לענות במשהו יותר חריף... לי האסימון נפל. ודאי שזה הבדל גדול ומהותי,בעבודת הואיל ליראות את החיים על פי התורה.
2
העובדות בשטח הם כפי שצוטטו .. מה זה משנה אם ר'חיים אמר או לא אמר ..
1
היום כולם היום כולם חסידים
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש