כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

החסידים שרפו את הקונטרס והמתנגדים נאלצו להבליג

כשפורסם הקונטרס 'זמיר עריצים' כנגד החסידות, תושבי העיר גרודנא החסידים נפגעו ביותר, ויש ששרפו אותו; פרנסי קהילת וילנא זעמו ביותר, אך לא נקמו; זו הסיבה (היסטוריה)

| 34 | כיכר השבת |
שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון
שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון (צילום: מאת אריה יהודה לייב בן מרדכי מברודי, נחלת הכלל)

פרק ה': כשפורסם הקונטרס 'זמיר עריצים' כנגד החסידות, תושבי העיר גרודנא החסידים נפגעו ביותר, ותלמידי הרה"ק רבי חיים חייקל מאמדור הסמוכה לגרודנא שרפו את קונטרס 'זמיר עריצים' "בשריפה חמורה בפתח עיניים לעין כל".

פרנסי קהילת וילנא המתנגדים שמעו ממעשה זה של השריפה, וזעמו ביותר. באגרת לקהל ברודי הם הסבירו שהם לא מתנקמים בהם, כיון שחסידי גרודנא היו מקורבים למלכות, והם חששו שיצא מכך תקלה לכל הקהילות והחסידים ישכנעו את השלטונות לנקום בהם, ולכן הם החליטו כעת להבליג.

שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון. על השער חתום שמו של ר' שלמה מדובנא מחבר פרוש על החומש, שזכה להסכמות הגר"ח מוולז'ין, הנודע ביהודה ועוד (מאת אריה יהודה לייב בן מרדכי מברודי, נחלת הכלל)

הרה"ק רבי חיים חייקל שתלמידיו שרפו את 'זמיר עריצים' היה נודע בביקורתו לאדונינו הגר"א, כפי שכותב הגאון רבי יוסף לוינשטיין.

מי היה הגאון רבי יוסף לוינשטיין?

הגאון רבי יוסף לוינשטיין (נפטר בתאריך כ"ו בניסן תרפ"ד 1924) כיהן כרבה של סרוצק ועוד קהילות, מחבר הספר "דור ודור ודורשיו" (וורשה תרע"ד) שכלל כרוניקה מקיפה על רבני ישראל בכל הדורות ותאריכי פטירה.

הגאון רבי יוסף לוינשטיין מחבר הספר "דור ודור ודורשיו"

הרב לוינשטיין כתב מכתבים אל ההיסטוריון המפורסם שמעון דובונב, ובמכתב מתאריך י"ג בתמוז תרנ"ה נכתב שר' חייקל החסידי היה בסמיכות לתלמידי הגר"א, והיה מצטער שהגר"א ותלמידיו מזלזלים בתפלה (לדבריו).

לא נח ר' חייקל, עד שאמר למתנגדים שהציקו לו, ש"תורתם היא מהשפה ולחוץ", וכך דבריו המלאים:

"ר' חייקל היה סמוך לתלמידי הגר"א והיה מתלבה בפיו בלבו, ועני וחסר לחם, וצער על הגר"א ועדתו כי הם מזלזלים בתפלה העומד ברומו של עולם, וכל עוד אשר הציקוהו מתנגדיו לא יכול לסבול, עד המדורה הגדיל, כי אמר שתורתם היא מהשפה לחוץ ולא ברותחה אש".

מהמשך האגרת מובן שר' חייקל הוכרח לעזוב את עירו מחמת הצקות המתנגדים, כך שברור ומובן מדוע תלמידיו שרפו את קונטרס 'זמיר עריצים'.

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
מעניין שאחד מגדולי המפיצים של תורת הגר"א בזמנינו, רבי שלמה ברעוודא ז"ל, היה מצאצאי האדמו"ר ר' חיים חייקיל מאמדור, בן אחר בן (הניח בן בשם חייקיל ג"כ). הוא היפך ותיקן מה שעשה סבו.
קורא בארה"ב
7
ידוע שהאדמור בעל היכל הברכה סירב למלא מקום חתנו האדמור רא''מ מפינטשוב' באמרו שחסידי פולין רוסיה מאמינים באדמור' כמו שמאמינים הקב''ה וכשם שנפרעים מעובדי ע''ז כך נפרעים' מעבודה זרה עצמה.
אברהם בטיטו
מאיפה זה ידוע, לא שמעתי, תציין מקור בבקשה
געצל
6
היסטוריה מעניינת אבל רק לחובבי היסטוריה ותו לא. כל הכתבה מיותרת לחלוטין! המדור יכול לנבור בפרשיות הרבה יותר מעניינות ואקטואליות מאשר כל סכסוך ומחלוקת שהיה אי פעם בישראל.
יענקלה
כגון??
ישראל שפירא

הצגת כל התגובות

5
זה מזכיר לי בדיחה, למה אצל הליטאים אומרים בליל פורים, רק את פסוק "ליהודים היתה אורה ושמחה" בניגון של איכה, ולמה לא אומרים כל הצבור, עוד פסוקים מהמגילה, בניגון של איכה? והתירוץ הליטאי: ח"ו לומר עוד פסוקים בניגון איכה, כי זה כבר חשש של "הוללות"...
חח
מה אתה מנסה לרמוז, ש"עצבות" משמח את הליטאים??
לא הבנתי
ר' חיים ליברמן אמר לי בסוף ימיו שהמזייף של ה''גניזה החרסונית'' היה יי''צ בעצמו.
אברהם בטיטו
הוא חתיכת גנב חרטטן
איינער
תתבייש. הוי זהיר בגחלתן
עפ"ל
הוא אמר על רח"ל. ומה שנכון ומקצת גנותו (לצערנו).
ל.מ.
הוא לא מנסה לרמוז, הוא כותב זאת במפורש..
חיים
4
שפירא למה אתה כותב רק "אדונינו הגר"א", ולמה אתה לא כותב "אדמו"ר הגר"א", אדמו"ר זה ר"ת "אדונינו מורנו ורבנו", והגר"א הוא לא רק אדונינו, אלא הוא גם מורה דרכנו, ורבנו הגדול, אז מה זה לכתוב רק "אדונינו הגר"א"??
תמיהה ופליאה עצומה על ישראל שפירא
למה אתה כותב שפירא ולא אדונינו שפירא הרי אין ספק שהוא תלמיד חכם יותר גדול מאשר האדמורים עליהם הוא כותב ולגופו של ענין תיבת אדמור יכולה להתפרש כראשי תיבות אבל מחמת היכרות עם אדמורים ברור שהשימוש הרגיל במילה אינו לכונה זו
שוטה
זה לא רק יכול להתפרש כר"ת, אלא אדמו"ר זה אכן ר"ת... ככה כותבים זאת, וזה הכוונה! אמנם אתה יכול להמציא פירושים עצמאיים שלך, כמו שאני ימציא שהכתב "ישראל שפירא" זה לא אדם מסויים, אלא הכוונה על עם ישראל, שהם בבחינת "משה שפיר קאמרת"...
אכן חתמת בשמך המקורי...
האם זה פורים היום?.. (וגם בפורים זה בדיחה לא לעניין), ישראל שפירא ת"ח????? חחחחח (ולשאלתך למה שפירא לא "אדונינו", אני לא יכול לכתוב פה למה, כי יסננו, אני יתן רק רמז, כי אדון זה מי ששולט במידותיו).
מצחיק שאתה מגיב לכבוד עצמיך
ר' חייקל' מאמדור' אמר על אליהו קרעמער' מוילנה שהוא שקר ו'''תורתו'' שקר ואמונתו שקר. והספרי שייצא לאור בקרוב אוכיח סאת
אברהם בטיטו
3
ליטוואק לחסיד: למה מביאים לאדמו"ר צלחת מלאה בפערפעל, כשהוא אוכל רק 3 כפיות?, חסיד לליטוואק: מאותו סיבה שהראש ישיבה שלך נכנס להיכל עם בבא בתרא עבה, כשהוא לומד רק 3 דפים במשך כל הזמן...
ליטאי חסיד
חזק!
אחד העם
אכן גם החסיד וגם הליטאי טיפשים ועזבו מקור מים חיים תורת אמת של חזל והגאונים והרמבם ממשיכיהם
יהודה
אמרת רמב"ם הסגרת את עצמך... רבינו תם ובעלי התוספות לא ממשיכי חז"ל???
שמעון
הם לא ממשיכי חזל. כי הם לא הכירו את תורת גאוני בבל
יהודה
עפוחצ"ל
ל.מ.
ורק יהודה לא נטש את היהדות
ל.מ.
2
הבדיחה דלהלן אמורה רק כלפי האדמורים של ימינו, אני עצמי חסיד, אבל לא מאמין כלל באדמורי זמננו! למה כשנפטר בדחן לא נעשה בנו בדחן, אבל כשנפטר אדמור מיד נעשה בנו אדמור?? תשובה: כי כדי להיות בדחן, צריך לדעת את מלאכת הבדחנות, אבל כדי להיות אדמור לא צריך לדעת כלום...
בדיחה זה אמורה רק לגבי האדמורים של ימינו
מאותה סיבה שכשמלך מבית דוד נפטר, נעשה בנו מלך תחתיו.
ליצן עם הארץ
דין מלך אין כבר מזמן, וכתוב אכן שזה אחת הסיבות למה נפסק המלכות עד ביאת המשיח, כי הקב"ה ראה שהמלכים שמולכים אחר אביהם, רק מחטיאים את ישראל, ולא עושים את תפקידם. עיין יחזקאל לד, פרק שלם על רועי ישראל הרעים, שמטעים את ישראל, ויש את נבואת רבינו הבעש"ט זי"ע, שלפני משיח יהיו הרבה אדמורים מזוייפים, והבעש"
חסיד חבד של פעם
למה חסיד חב"ד של פעם?
משיחיסט
כי זה האמת, בגדתם ברבינו הקדוש הרש"ב מליובאוויטש נ"ע, הן בנושא הקפדה על קלה כבחמורה (לא רק בפסח..), והן בנושא הציונות, והן בנושא התחברות לרשעים ומחטיא הרבים, שיש אגרות מפורשות מהרש"ב להתנגד אפי' לאגודת ישראל, והן בעוד דברים שאכה"ל. ולכן פרש מחבד "המלאך" הרב אברהם דובער לוין זצ"ל, כי הוא הבין להיכן
חסיד חבד של פעם
מה המקור לדברי הרה"ק ר"ש מקרלין? אגב, אם אתה חב''דניק של פעם תמשיך ככה בתורת רבינו בעל התניא וממשיכי דרכו.
לחבדסקער של פעם
תתבייש
עפ"ל
האדמור ר' יואל מסטמר כותב בספרו ויואל משה שנשתכחה תורת הבעש''ט ובשיחתו עמו סיפר לי שבא אליו אדמו''ר מפורסם בדורו ואמר היתכן. והשיב הסטמר' כשאתה מדבר אתה מייחד שם. השיב לו שלא. וכשאתה מתפלל אתה מייחד שם בכל מילה ותיבה' השיב שלא. וכשאתה מזכיר את ה' אתה מייחד יחוד' הוי''ה אדנ''י השיב שלא. ובכן אמר לו ה
אברהם בטיטו
תלוי באיזה חסידויות
חיים
1
עפרא לפומיה של המזלזל ומוציא דיבה הוא כסיל
חרדי
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש