כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

חתם על החרם כנגד החסידים - ולבסוף נתפס לחסידות

רבי מנחם מנדל מלינסק שחתם על החרם כנגד החסידים - לבסוף נתפס לחסידות; ישנם אף הטוענים שחתימתו על החרם כנגד החסידות בשנת תקל"ב (1772) הייתה שלא ברצונו (היסטוריה)

| 27 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ד': ספר הפֻּלְמוּס 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים" כנגד החסידות הוא החיבור הראשון הפולמוסי כנגד החסידות שיצא בשנת תקל"ב (1772), ובזהות מחברו נחלקו החוקרים, מי כתבם: האם הגר"א, רבי דוד ממאקוב, או רבי חיים מוולוז'ין ומסתבר שרבי יהודה אריה ליב סופר קהל ברודי חברו.

'זמיר עריצים' מכיל שבעה חלקים:

  1. "אגרת קנאות" מאת חכם ווילנאי בו מתואר המאבק של דייני וילנא נגד ה"כת החדשה".
  2. כרוז ביידיש מהעיר ברודי בו החרימו המתנגדים את המשנים את נוסח התפילה, ואת הלובשים בגדי לבן בשבת ויום טוב, ואת אלו השוחטים בסכינים מלוטשים ועוד.
  3. תוספת של מחבר הקונטרס בשם "חכם אחד", בו הובא ביקורת חריפה בלשון מליצית, נגד החסידים.
  4. מכתב החרם שכתבו דייני וילנא בראשות הגר"א לרבני בריסק.
  5. מכתב שני מאת דייני וילנא, בו הביאו אישור "להדוף אותם עד מקום שידינו מגעת".
  6. סיפור המאבק של מתנגדי וילנא בחסידים.
    בפרק השישי צוטט מגיד העיר ווילנה שנתפס לחסידות, והתבטא בחריפות כנגד אדונינו הגר"א ואמר: "הוא שקר ותורתו שקר ואמונתו שקר". ההמשך היה שאותו מגיד ביקש סליחה מהגר"א שענה לו: "כבודי מחול לך, וכבוד המקום וכבוד התורה אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון". לא עזר למגיד הנ"ל ולמרות שהתחנן על נפשו לקבל דרך תשובה, הגר"א ענה לו: "כל באיה לא ישובון זה מינות".
  7. תקנות של קהילת לשנוב נגד החסידים. על תקנות אלו חתום רב העיר לשנוב רבי מנחם מנדל מלינסק שמאוחר יותר התקרב לחסידות, ודיינים נוספים

***

רבי מנחם מנדל מלינסק שחתם על החרם כנגד החסידים, ולבסוף נתפס לחסידות הוא עצמו היה אביו של הרה"ק רבי נפתלי צבי מרופשיץ מייסד חסידות רופשיץ.

רבי מנחם מנדל מלינסק היה בקיא בכל חדרי התורה, והתכתב עם גדולי דורו, בהם הנודע ביהודה, רבי צבי הירש רבה של ברודי וגלוגא, הרה"ק רבי משה טייטלבוים (הראשון), ורבי יצחק חריף מאוליינב.

לא ברור כיצד נתפס לחסידות, וישנם אף הטוענים שחתימתו על החרם כנגד החסידות בשנת תקל"ב (1772) הייתה שלא ברצונו. המסורות החסידית מספרת שבליל יו"ט חג הסוכות בשנת תקי"ב (1762), כשביקר הבעל שם טוב בברודי, נתך גשם עז בעיר, ולא היה אפשרי לאכול כזית ראשון בסוכה.

רבי מנחם מנדל הבחין שבסוכת הבעש"ט באופן פלאי לא חודר גשם (!), ולמרות שהוא היה מתנגד חריף, הוא וחמיו נכנסו לסוכתו של הבעש"ט, כדי לקיים את מצוות החג.

רבי מנחם מנדל מלינסק היה מתלמידי הרה"ק רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, ואף התקרב לרה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב, וזכה שהאחים רבי אלימלך מליז'נסק ורבי זושא מאניפולי ביקרו אצלו בסוף שנות גלותם.

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
כאילו והיה מדובר בגרוע מכל
חסידות=מינות. אין גרוע ממנה. שויתי הרבי לנגדי תמיד רח"ל
9
אשריו שנתפס לחסידות ולא לעצב ולדיכאון הליטאי . אשריו ואשרי חלקו , נכון יעשו שאר העולם אם ילכו בדרכיו .
8
למשה הממורמר, הרמב"ם לוקח את הפסוק "ובו תדבק" שנאמר מפורש על אלוקים, עיין דברים י, כ, והרמב"ם כותב שזה מצוה להדבק ולהתחבר עם חכמים, אז למה אתה גם לא כופר ברמב"ם?.. ולא טוען שזה ע"ז, וסילוף פסוק? (לדעתי אתה מזמן בתת הכרה, כופר גם בתורה שבכתב, ובכל שס בבלי וירושלמי, אבל אתה מסתיר זאת עדיין). ספר המ
להידבק בחכמים כדי שנלמד ממעשיהם המיוסדים על ההלכה המסורה לנו. לא חלילה לסגוד להם. וזה פשוט, אלא שאתה נתפסת לחסידות מקטנותך ומוחך מלא דעות כוזבות ואליליות ולכן אתה לא מסוגל להבין דברים פשוטים.
מי סוגד להם בכלל בתור "אלוה"? כנראה התבלבלת עם עצמיך, שאתה זה שסוגד למינים שהחטיאו את העדה שלך. אין בעיה שצדיק יתווך בינך ואלוקים, כתוב בגמ' ילך אצל חכם שיבקש עליו רחמים (ב"ב קטז ע"א). ולמה לא כתוב שיתפלל האדם בעצמו לה', למה ילך אצל חכם? אתה צריך מתווך להשם, אתה לא יכול להתפלל לבד? אסור לסגוד לב

הצגת כל התגובות

7
תמוה הלשון "נתפס" לחסידות ראוי לכתוב נתקרב לחסידות וכיוצה בזה
הכוונה כמו שאמרו על ר"ע, "אשריך רבי עקיבא "שנתפסת" על דברי תורה" (ברכות סא ע"ב).
6
אל תאמין בעצמך - עד יום מותך!🤭🤭🤭
5
ידוע שבעל היכל הברכה מקומרנא לאחר פטירת חתנו רא''מ מפינטשוב' לא רצה למלאות' מקומו משום שאמר שחסידי פולין רוסיה מאמינים באדמור' כמו באלקים' וכשם שנפרעים מעובדי ע''ז כך נפרעים' מעבודה זרה עצמה. ע''כ. היום גם הליטאים עובדי ע''ז האדמור ר' יואל מסטמר כותב בספרו ויואל משה שנשתכחה תורת הבעש''ט.
4
למשה הממורמר, על כח צדיקים להוציא מגיהנום (צדיקים אמיתים, ולא אלו של היום), עיין בגמ' סוטה י' ע"ב בענין אבשלום שדוד אמר ז' פעמים בני בני והוציאו מז' מדורי גיהנם והכניסו לגן עדן, ובחגיגה ט"ו ע"ב, שרבי יוחנן הוציא את אחר מהגיהנום. ובדרשות הר"ן (דרוש שמיני) כתב וז"ל: "אין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן ש
התשובה לכל הבליך היא אחת, אתה לוקח את אגדות חז"ל ומפרש אותן כפשוטן! ועליך ועל כיוצא בך שמפרשים את הנמנעות כפשוטן כתב הרמבם שאתם כסילים חסרי דעת ומחללי שם ה' ברבים. לך ללמוד רמב"ם, כי בלעדיו אתה עדיין אפרוח חסר דעת שלא פקח את עיניו ומחלל בטיפשותו את תורת ה' ודברי חז"ל.
לא אגדות חז"ל אלא דרשות הר"ן מפורש, שסותר את הכפירה שלך בקברי צדיקים, פשוט תקרא עוד פעם מילה במילה את דרשות הר"ן (דרוש 8), ואם אתה אומר שזה כביכול לא כפשוטו, ושכל מה שהגמ' מספרת לא היה ולא נברא (עפ"ל), ובאמת מעולם לא הוציאו דוד את בנו מגיהנום, ורבי יוחנן את אחר מגיהנום, אז אתה גוי כופר, שיינך יין
מציע לך ללמוד רמבם אולי תציל את נשמתך. אין בך דעת
3
למשה הממורמר, מה הקשר מתרגום יונתן ועבדו את השם אלוקים, ולפסוקים אחרים בתנ"ך על בני אדם שהשתחוו לבשר ודם? האם מותר להשתחוות לבשר ודם??... אלא כמו שגוי כמוך לא יבין לעולם ההבדלים בין ע"ז, וסתם השתחויה בתור אות כבוד, כך בתורת החסידות אין שום ע"ז, ועל כל פעם שכתבת על מליוני יהודים שהם עע"ז, אין ספק
מותר להשתחוות כמעין אמירת שלום. כמו בפגישת משה רבינו ויתרו חותנו. אבל אסור להתקשר לנשמת הצדיק כמתווכת בינך ובין בורא עולם. זה נחשב עבודה/פולחן ולכן זו עבודה זרה. עיין הלכות עבודה זרה פרק ב, וכן כתב מפורש בנפש החיים. אתה ליטאי אתה? לא יודע שר' חיים מוולוז'ין אסר כל התקשרות לרוח/נשמת הצדיק כאיסור עבוד
2
איבד עולמו שנתפס לחסידות. שהרי ידוע כי סגידה לבשר ודם היא עבודה זרה ממש. כל באיה לא ישובון. ראו להיכן הידרדרו חסידי ברסלב וחבד רחמנא ליצלן מעובדי אלילים אלו המסכנים את קיומו של עם ישראל בארץ ישראל בתועבותיהם. גם שאר החסידויות נגועות באמונות אליליות כוזבות רח"ל.
ממתי גוי כמוך, מבין את ההבדל בין ע"ז, ולבין דביקות של רב ותלמיד, או שימוש צדיקים ות"ח, או השתחויה שהיו משתחוים למלכי ישראל? בכל התנ"ך כתוב הרבה פעמים שבני אדם השתחוו לבשר ודם, ולא עוד כתוב בתנ"ך ביחד זה ליד זה, ש"עבדו את השם ואת המלך" הבשר ודם, והתנ"ך לא מפריד אפי' ביניהם כביכול זה אחת חלילה, אז
אתה גם עובד ע"ז וגם לא מבין פסוקים פשוטים בתנך. רח"ל להיכן הידרדרת. אתה מדלג על תרגום יונתן כדרך האשכנזים? לא פלא שאתה עובד אלילים. אתן לך דוגמא ואידך סיל גמור. בירמיהו ל, ט מתרגם יונתן "ויפלחון לה' אלההון, וישתמעון למשיחא בר דוד". הבנת? הם פולחים רק להקב"ה! אבל לא למלך בשר ודם שאליו הם רק נשמעים. ו
אתה מאוד ממורמר, לפי התוקפנות וההשתוללות שלך... הת"י מתרגם לארמית, אבל אתה כנראה לא מבין לשון הקודש... (אולי המארי יכול להסביר לך...), וחוץ מזה למה התנ"ך לא מפריד בין השתחויה להשם ולמלך בש"ו? ו"וַיִּשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה וְלַמֶּלֶךְ". (ד"ה א, כט, כ), למה התנ"ך לא נזהר שלא יהא קמצוץ של חשש? אלא ע"כ
אתה מבאר פסוקים מבלי להבין את לשון הקודש. וגם את אגדות חז"ל אתה מבאר כפשוטן ולכן הידרדרת למינות. ברוך שלא עשני חסיד שוטה
חח כ"כ מצחיק כשאין לך מה לענות, אז אתה ממציא שזה אגדות חז"ל, אני מביא לך ספרי, ומכילתא, ודרשות הר"ן, שזה כלל לא "אגדות", ואתה ממציא שזה אגדות חז"ל... אתה צריך לברך אולי: "ברוך שעשני שכוי, שלא קיבל בינה להבין ד"ת, מה אסור ומה מותר, ואת ההבדלים"...
שטויות. גם הרמבם כותב שצריך להידבק בחכמים. הכוונה שתלך ללמוד אצלם תורה, לא שתסגוד להם או תעשה אותם מתווכים רח"ל
מי סוגד בכלל? כנראה התבלבלת עם עצמיך, שאתה זה שסוגד למינים שהחטיאו את העדה שלך. אין בעיה שצדיק יתווך בינך ואלוקים, כתוב בגמ' ילך אצל חכם שיבקש עליו רחמים (ב"ב קטז ע"א), הצדיק הוא לא אלוקים, אבל בגלל זה אסור שצדיק יתפלל עליך לאלוקים? ולמה לא עלו כל ישראל בהר סיני לקבל התורה, למה רק משה עלה לשמיים
המשך לעע"ז (מין), שמטיל מום עצמו על ישראל עם קדושים! ועל כח צדיקים להוציא מגיהנום (צדיקים אמיתים, ולא אלו של היום), עיין בגמ' סוטה י' ע"ב בענין אבשלום שדוד אמר ז' פעמים בני בני והוציאו מז' מדורי גיהנם והכניסו לגן עדן, ובחגיגה ט"ו ע"ב שרבי יוחנן הוציא את אחר מהגיהנום. בדרשות הר"ן (דרוש שמיני) כתב ו
רחמנות
1
לפי הכותרת, האם זה אומר שבסוף גם ישראל שפירא יהיה חסיד?...
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש