כיכר השבת

טור דעה

על המחלוקת ועל הרדיפה // אורי איזנברג

בשבועות האחרונים אנו עדים להתנגדות עצומה כלפי הרב דוד לייבל - ממכתבים נחרצים של גדולי ישראל ועד למחאה פרועה של קיצוני הפלג | אורי איזנברג, יו״ר אברטק קודקוד, מסביר מיהו הרב לייבל ומדוע כה מתגדים לו? | החלק הראשון (חרדים)

| 33 | כיכר השבת |
אורי איזנברג
אורי איזנברג

רקע

על המחלוקת: בשבועות האחרונים אנו עדים להתנגדות עצומה כלפי אדם יחיד בחברה החרדית באופן כמעט חסר תקדים. תלמיד חכם וראש כולל, רב פעלים ועטור-שיבה - סופג התקפה קשה מהשדרה המרכזית בהנהגה הרבנית בסיוע כלי התקשורת של המגזר, לצד אלימות פיזית, פרועה ושיטתית של קיצוני הפלג.

מדוע דרכו של הרב דוד לייבל מעוררת התנגדות עזה כל כך?

בכדי להבין את ההתנגדות צריך לחזור לתפיסות יסוד שמשוקעות בחינוך החרדי, הכוונה ליסוד הקיצוני שבחינוך החרדי. הביטוי המפורסם ביותר לכך הוא אגרת של החזון איש (ח״ג ס״א) המציגה תפיסה חינוכית הדוגלת בקיצוניות. בקשת השלמות היא דרישה לטוטאליות בלימוד התורה ובדקדוק ההלכה, ומשכך, כל נסיון למזג בין שאיפה לחיי תורה ומצוות לבין חינוך לערכים ולימודים נוספים הוא פסול. לדברי החזו״א, החינוך לבינוניות הוא ״הזיוף שיש באמצעיות". החזו״א הכיר במציאות בה בפועל ישנם בינוניים רבים אך המודל החינוכי לא מכוון אליהם. החזו״א מוסיף שעבור הנוער יש לחנך באופן שלילי מובהק כנגד אנשים המייצגים את הגישה הבינונית: "חובת חינוכנו הוא לקיצוניות. הזיון (חיסון) של החינוך הוא לטעת בוז וגיעול נפש להמתעוללים (מבקרים בזלזול) בקיצונות".

מכתבם החריף של רבי דב לנדו ורבי משה הלל הירש שפורסם שבוע שעבר יונק מאגרת החזו״א הנ״ל: "והגדיל לפתוח מוסדות לבני הישיבות אשר בשם ישיבה יכונה והוא זיוף גמור". למרות שהאגרת נכתבה לפני כ90 שנה כאשר עולם התורה בארץ היה מעט מזעיר, הרי שגישתו החינוכית הקיצונית (כלשונו) של החזו״א הצליחה לבנות את חברת הלומדים - תלמידי החכמים של בני ברק אשר אין להם בעולמם אלא ד׳ אמות של הלכה, כפשוטו.

מהו הקושי של יישום גישה זו בדורינו?

גישה זו נותנת משקל נמוך לכך שישנם רבים בציבור החרדי אשר הקיצוניות איננה מנת חלקם באורחות חייהם, בשאיפותיהם ובדעותיהם. גישה זו לא מתחשבת בכך וסבורה כי יש לחנך את הציבור כולו לחיי תורה בלבד (כדברי רבי נהוראי: ״איני מלמד בני אלא תורה״) על אף שרבים בסופו של דבר אינם מתאימים לכך.  ואכן, מערכת החינוך הליטאית-ישראלית מכוונת לדרישה רוחנית מקסימלית באופן חסר פשרות ומחנכת את הרבים באופן המתאים במובהק ליחידים. הקושי השני, הוא הקניית נטיה לזלזול, כשיטה חינוכית, באישים ובדעות אחרות   גם כאשר הם ראויים וטובים.

האם יש גישות נוספות מזו של החזון איש?

גישת החזו״א איננה היחידה בין גדולי ישראל. גדולי פולין ואשכנז מזה מאות שנים, מנהיגי ישיבות המוסר הליטאיות והנהוג בתפוצות ישראל בעבר ובימינו, דגלו בחינוך תורני מתון ומגוון יותר אשר רואה בעיקר הציבור את אלו הנוטלים חלק בעולם המעשה (כדברי אביי ״הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם״, וראה בית הלוי פר' יתרו עה"פ "ושמרתם את בריתי") כאשר ישנם יחידים אשר בוחרים להקדיש את חייהם לתלמוד תורה בלבד. אכן הרמב"ם המפורסם בסוף הלכות שמיטה ויובל מתאר את אלו שנשאם ליבם והבינם מדעם – היחידים הבוחרים בחיי רוח מרצון ומהכרה, ולא מתוך נורמה חברתית והעדר אלטרנטיבה.

הרב מנחם מנדל שפרן כתב לאחרונה כי אלו דברים פשוטים מקדמת דנא. ובאמת, לא צריך ליסוע לחו״ל בכדי לראות אנשים המשלבים תורה ודרך ארץ - מספיק לבקר ברמת בית שמש ולראות מציאות חרדית אלטרנטיבית לתפארת.  יתירה מכך, הרחבת המושגים של בקשת שלמות רוחנית לחיי המעשה מרחיבה ומרוממת את הדבקות בתורה ומצוות מעבר לגבולות בית המדרש.

נחזור לזמננו, מה מידת ההתאמה בין גישת ה'קיצוניות' של החזון איש לזמננו?

עם הגידול והגיוון העצום בציבור - הן בשל ריבוי הדעות והסגנונות, והן בשל האתגרים הכלכליים, הן בשל החשיפה הגוברת של הציבור החרדי לעולם הרחב (הקוראים טור זה באתר אינטרנט חרדי - אתם חיים בהוויה שונה מאוד מאברך בכולל פונוביז') – הועמק  הניתוק בין האידאל התורני הטהור של בני ברק של מעלה לבין המציאות ברחוב החרדי פנימה. גם המצדדים בגישה חינוכית-טהורה, נתקלים תדיר בדרישה להתאים ולהגמיש את אידאל החינוך הליטאי-ישראלי לקהלים השונים. המחירים שהזכרנו של שיטת החינוך הקיצונית – ההתעלמות והניכור מאחוזים רבים של החברה, ופיתוח נטייה של זלזול בדרכים אחרות גם כשיש בהם אמת, יושר וטוב – הופכים משנה לשנה למחירים כבדים מדי.

מיהו הרב לייבל ומדוע מתנגדים לדרכו?

הרב דוד לייבל הוא תלמיד חכם וראש כולל אשר הקדיש את חייו ללמוד וללמד. מתוך הכרות קרובה עם אברכים בכוללים בראשותו הגיע למסקנה לפני למעלה מעשור, שעבור רבים מהם יש להקים מסגרות מתאימות לאברכים בכדי שיוכלו לשלב חיי תורה עם פרנסה. גם בזמנו, הדבר גרם להתנגדות ולהפגנות, אך ברבות השנים התברר כי הרב לייבל צדק. בשיחה עימי, אחד מגדולי ראשי הישיבות (האוחז כשיטת בריסק ומתנגד לרב) הופתע  בשמחה לגלות שאברך יקר השקוע בעולמה של תורה ומשתתף בחבורה שלו מתפרנס בהייטק לאחר שסיים ללמוד במסגרת כזו. 

בזכות מפעליו, הוקמו מאות בתים של תורה המתפרנסים בכבוד - כאשר גם אלו הדוגלים בגישת החזו״א (ואפילו בשיטת הפלג הירושלמי) מפנים ופונים בעצמם אל מסגרות שהקים. באוזני שמעתי מאחד מגדולי הדור (המתנגד חריפות לרב לייבל), כי עד הקמת המפעל הנ״ל לא היה פתרון טוב לבני תורה המעוניינים להתפרנס תוך שמירה על רמתם התורנית, וכעת יש.

בנוסף, הרב לייבל הבחין שישנו ציבור ענק של בעלי-בתים חרדים מבתים ליטאים שיורד רוחנית לאור העדר זיקה בין הגישה החינוכית הציבורית השלטת לבין אורחות חייו. הוא הקים את ארגון אחוות תורה ובעמל רב רומם רוחנית אלפי משפחות של חרדים העמלים לפרנסתם. ארגון זה הביא לעליית המודעות לקביעת עיתים לתורה ולשימור הצורה הרוחנית בקרב עשרות אלפי משפחות חרדים עובדים ובעקבותיו קמו ארגונים נוספים, איש על מחנהו ואיש על דגלו.

בקשר לגיוס לצה״ל, לאור חלקו הגדל של הציבור החרדית באוכלוסיה, הצורך להסדר למעמד בני הישיבות והמצב הבטחוני הקשה, אנו ניצבים על פרשת דרכים. יש מגדולי ישראל שמובילים את המערכה בעניין מתוך תפיסה של התנגדות מוחלטת לכל מתווה גיוס ואילו ישנם מגדולי ישראל המבינים כי יהיה שילוב הדרגתי וחלקי של חרדים במערכת הבטחון כאשר ההיקף והצורה עוד לא ידועים. הרב דוד לייבל הוא (כיום) היחיד שמוכן לדון לעומקה של סוגיה על מנת לבדוק מה, האם והיאך בני תורה יכולים להצטרף באופן ראוי ושמור למערכת הבטחון.

אפשר להבין את החשש הגדול של המתנגדים לכל מתווה גיוס חרדים לאור נסיון העבר עם גיוס חרדים לצה"ל. בנוסף, החשש הוא מערעור עולם התורה כאשר עוד דרכים יוצבו הםני צעירים חרדים. אבל מאידך קשה להפריז בחשש ההפוך, מי שלא יבנה תשתית רוחנית לחרדים בצבא, מסכן את הרבים שכן יתגייסו בשנים הבאות בירידה רוחנית. שח לי אחד מגדולי בעלי הצדקה בדורינו כי יש לו חרטה על תמיכתו במלגות לחרדים באקדמיה. אז הורו מי שהורו מגדולי הדור להקפיד לא לבסס מערכת תורנית לסטודנטים חרדים על מנת לא לתת לגיטמציה ציבורית לאקדמיה. התוצאה הייתה כואבת מאוד כאשר רבים ירדו מהדרך לדאבון לב.  במילים אחרות: הקיצוניות היא זו שהביאה לאסון רוחני.

עד כאן על מחלוקת שהיא לשם שמיים - סופה להתקיים. המחלוקת מחדדת את נקודות האמת והשקר של החולקים ולעיתים גם המתנגדים התקיפים של היום הם התומכים השקטים של מחר, ולהפך.

הכותב משמש כיו"ר אברטק קודקוד

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
תורה היא וללמדה אנו צריכים. שקלא וטריא, ראיות וצדדים לכאן ולכאן, שבענו מסיסמאות, גידופים וצעקות.
דברי טעם!
23
כל הכופרים עם המילים היפות וההסברים ההגיוניים וחכמות חיצוניות וראויות של שטות , יש דעת תורה ותו לא! והיא נתנה לגדולי הדור, גם אם תביא אלף דוגמאות של "הצלחה" יש דרך ישרה לפני איש ואחריתה...
345
22
מה אתה חושב שכולם טיפשים. הכותב עובד לפי מה שהוא עצמו כתב באברטק וקדקוד, שני מקומות שהרב לייבל הקים והוא מדבר מנגיעות ומפוזיציה.
יגאל

הצגת כל התגובות

21
תודה רבה על ההסבר המעניין. עכשיו אני רואה דברים אחרת.
סקרן
20
לא הבנתי, הכתבה באה להסביר שגדולי הדור טועים חס וחלילה???? ממש לא מתאים
מה קורה פה?
ואלה שכן הולכים אחרי גדולי הדור פורצים לדירות של אנשים…נונו
באמת לא הבנת
אנא תלמד לקרוא. הוא מביא שבזמן החזו"א כבר התפצלה ההשקפה החרדית לכמה שיטות. גדולי גליציה פולין והונגריה מעולם לא חינכו בשיטה הזאת, וגם בליטא היו והיו.
משה דוד
19
לא קשור מה שכתוב לנושא הרב לייבל נמצא עם עוגן בחוץ, מדבריו נראה שמה שמדריך אותו הוא ההתרפסות לפני החילונים - שזה סממן משכילי מובהק. חוץ מזה, עצם זה שהוא הולך בהנהגה ציבורית [לא פרטית] כנגד גדולי ישראל, זה מוליך אותו החוצה. חבל עליו ועל הנוהים אחריו....
חגי
18
קישקוש מקושקש!!!!! אין שום קשר לחזון איש גם רבני עדות המזרח ברובם הגדול כמו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל התנגדו נחרצות לגיוס לצבא חילוני
רננה מעוז
אין לנו אלא לתרחק מכל המסגרת הזאת ולהציל את נפשותינו מלהיות כגויים דוברי עברית אשר התרבו כאן בא"י מבלי שום זיק יהדות ורק לברוח ולברוח מהמסיון ומהכור ההיתוך ולא ליפול לשקריהם שמציגים עצמם בשפת חלקות.
גד
17
ולוואי ונזכה
״דעת תורה״ אל מול תורה ודעת
עירוב דברים בשאינם מינם. להכנס ל'כור ההיתוך' הצהלי שהוא המסיון לעבודה של זמננו וכמה רבים חללים הפילו
מאיר
16
יישר כח, אשרינו שזכינו
אליהו
15
הקמת מסגרת אחוות תורה הייתה יכולה להיות בהחלט מהפכה, אבל בוא נבדוק את המציאות בשטח: הסניפים הרציניים עזבו אותו בשנה האחרונה כיום המצב באחוות תורה זה רק האחווה, התורה נדחקה הצידה קצת (וכלשונו של נשיא הארגון- היום אי אפשר למכור גמרא) האנשים שנשארו סביבו קצת רחוקים מהקפדה על קוצו של יוד...
קשקוש מוחלט
14
תודה שהראת מי הוא רבינו הרב לייבל אדם שכל מטרתו זה להרבות כבוד שמיים בעולם ודואג לזה מהונו ומכוחו אשרינו שאלה רבותינו!!!
ואוו
13
הרב לייבל אומר לחילונים ולחרדים דברים סותרים,מבחינת החרדים הוא מסוכן,ולכן פסקו להתרחק ממנו
יאיר
12
מחלוקת שהיא לשם שמיים - סופה להתקיים. המחלוקת מחדדת את נקודות האמת והשקר של החולקים ??? אין גבול לסילוף התורה אין גבול לזלזול בתורה
NN
11
נראה שהמגיבים כאן לא רק שאינם למדנים אלא אפילו לוקים בהבנת הנקרא. אם אלו התגובות אחרי שמסבירים להם את הסוגיא, אנחנו למדים מהי איכותם הלימודית של התוקפים
בן תורה
10
לגופו של ענין הרעיון לצייר את ההנהגה החרדית כהנהגה "חזונישניקית" וממילא מנותקת, הוא רעיון נואל, כל גדולי ישראל נגד המהלכים שלו, מכל העדות ומכל החוגים, ולא יכול להיות שיבא אחד עם גאוה ושגעון גדלות וילך נגד כולם.
יגאל
הצער הוא שהקיצונים מובילים את הדיון ומסמנים גבולות גזרה וזה נכון גם אצל החסידים, גם הספרדים ובעיקר אצל הליטאים (פלג). השימוש בחזון איש התקשר לעבודה שכיום הנהגת הדור בידיים של תלמידיו. אם דמות כמו רב שלמה זלמן היתה בהנהגה מצבנו היה אחר.
מי שמגדיר את גדולי ישראל זה יתד
9
בו בזמן שכולם צריכים להסתדר באגרוף אחד נגד הנסיון האינסופי שלהם לנרמל אותנו דרך שירות צבאי....
יגאל
8
הרודף טוען שהוא נרדף
דוד
7
ואולי , אולי , זה שידור חוזר מימי הבעש"ט, שבו האליטה של הלומדים התייחסה בזלזול לכל ה"עמך"? נקודה למחשבה...
יואל
6
אורי . יש לך פה עסק עם ציבור בטלנים שבשם התורה מכשירים כל מעשה תועבה בריונות והשתמטות .לא תעמוד על דם רעך . האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה . פשוט נבילה בשוק ועל תצטרך לבריות .....ועוד אין זה קידוש ה' אלא חילול ה' .
נתי כץ
5
ראשית אומר שאני לחלוטין נגד אלימות מכל סוג ולכל אחד, לתקוף בידיים??? זה ממש מעשה עשיו! יהודי מעולם לא תוקף באלימות וזה ללא שום יוצא מן הכלל. יחד עם זאת, אתה חייב להבין ש"הרב" לייבל שליט"א ממש עוכר את הדת! הוא מנסה בכח לחלן אותנו לדעת! גדול המחטיאו יותר וכו' האם הייתה מתנגד לאלימות גם נגד סינוואר?
אברהם ישעיהו גריינמן
4
כתבה מאוד מוצלחת. כתובה בצורה מאוזנת, ללא השמצות של בעלי דעות שונות, ומתוך חשיבה לטובת הציבור החרדי בכללו, על כל גווניו. אין כאן התנגדות לגדולי ישראל. ה'גדולים' דואגים לעולם התורה ולכן טוב שהם שמתנגדים לכל מיתווה. אבל כיום לא כולם מתאימים ללימוד כל החיים, ועבורם חשוב שיהיה מתווה מתאים בצבא.
חוה
3
בתור אחד שזוכה לשרת בצהל בתוכנית שהרב לייבל דאג להקמתה כך שהיא מתנהלת בצורה נקייה וחרדית למופת אני אסיר תודה לרב לייבל. תודה על המאמצים לדאוג שחרדי שרוצה להגן על עמו יוכל לעשות זאת בצורה שלא תפגע ברוחניותו.
פיני
2
לגופו של ענין הרעיון לצייר את ההנהגה החרדית כהנהגה "חזונישניקית" וממילא מנותקת, הוא רעיון נואל, כל גדולי ישראל נגד המהלכים שלו, מכל העדות ומכל החוגים, ולא יכול להיות שיבא אחד עם גאוה ושגעון גדלות וילך נגד כולם.
בן משה
1
יישר כוח עושה סדר
יפה מאוד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים