

חג הפסח מתקרב, ומומחה הכשרות הרב יוחנן רייכמן מגיש עוד מידע כשרותי פרקטי ואקטואלי, כשירות לציבור, והפעם מבקש לעורר תשומת לב הנוסעים לחו״ל לקראת פסח.
מכשול מצוי
ישנם רבים הנוסעים לחו״ל לקראת חג הפסח, ורוכשים מוצרי ויסקי (חמץ) בדיוטי פרי ומשאירים זאת בארץ בהפקדה בכדי לאוספם בחזרתם לארץ. וסומכים על כך שהם בין כה מוכרים החמץ שברשותם לגוי בכל מקום שהוא ובקבוקי הויסקי בכללם, לכן אין לויסקי דין של חמץ שעבר עליו הפסח.
אין הדבר פשוט כלל ועיקר, משום שלא בטוח שהמוצר שייך לקונה (למרות ששילם על כך) ויכול למכרו לגוי. משום שחכמים ביטלו קנין כסף במטלטלין (שו"ע - חו"מ, סי' קצ”ח סעיף א’).
וגם אם לפני שהם שולחים את הבקבוקים לאפסנה, הקונה יבקש להגביה אותם. ובכך לקנות את הבקבוקים משום שהגבהה קונה בכל מקום. ובכך כן יוכל למכור אותם לגוי, הרי זה חמץ של נכרי הנמצא ביד ישראל (בעלי הדיוטי פרי) והישראל קיבל עליו אחריות. ואסור משום חמץ שעבר עליו הפסח.
ועל מכירת חמץ של ה'דיוטי פרי' יש אומרים שאי אפשר לסמוך:
1. מפני שהקונה מכר לגוי וכבר לא שייך לדיוטי פרי כדי שיוכלו למוכרו.
2. חנויות הדיוטי פרי מוכרים חמץ בפסח ורבים סוברים שבכך מתבטל המכירה לגוי.
בדיעבד יש מתירים. היות ויש מקילין למכור ערב פסח חמץ של גוי הנמצא ברשות ישראל גם כשקיבל עליו אחריות. כמו״כ אין למוכר אחריות כלפי הגוי שהקונה מכר לו החמץ.
וידוע תשובת הפוסק הגאון רבי משה פיינשטיין שחנות שמכרה החמץ לגוי לפני פסח ומוכרת חמץ בפסח לא בטלה המכירה כי בסך הכל הוא גוזל את הגוי.
לכן הקונים ויסקי בשדה התעופה ערב פסח כדאי לא להשאיר אותם במחסני הדיוטי פרי כדי לאסוף אותם אחרי פסח.
***
עוד דבר מבקש משגיח הכשרות לעורר - ומדגיש לא מדובר ב'גזענות'!
יהודים אשכנזים אינם יכולים בשום אופן לסמוך על כשרות של אחינו בני ספרד לפסח. היות ורבים הם ההלכות בפסח שמרנא הרמ״א מחמיר יותר ממרן ה'בית יוסף'.
לדוגמא:
לדעת ה'בית יוסף' חמץ שהתבטל לפני פסח מותר לאכול בפסח, לדעת הרמ״א אסור.
בתבלינים למשל ייתכן ערבוב של חמץ גמור בערב פסח והם מתבטלים לכן ועדי כשרות ספרדים מאשרים תבלינים אלו לפסח כאשר לאשכנזים זה חמץ גמור.
וכן בשמן סויה וקנולה ישנם גרגירי חיטה מעורבבים בהם, (כחצי קילו חיטים לכל טון קנולה). מצ״ב עדות ויזואלית של מנכ״ל בד״ץ בית יוסף המעיד ע״כ.
ולתימנים ההולכים לאור פסקי הרמב״ם ודאי שזה אסור.
הכשרת כלים לפסח, לדעת הבית יוסף ההכשרה היא לפי הדרך שהשתמשו בכלים ברוב הפעמים בשנה, (רוב תשמישו), ולדעת הרמ"א מחמירים ומכשירים גם לפי מיעוט תשמישו.
לדעת הבית יוסף כלי זכוכית לא צריך הכשרה כלל לפסח ולדעת הרמ״א אין אפשרות להכשיר כלי זכוכית כלל.
ועדי הכשרות הספרדים מאשרים ייצור מזון לפסח בכלי זכוכית שהשתמשו כל השנה בחמץ כאשר לדעת הרמ״א זה חמץ גמור.
כלי חמץ שעברו 24 שעות ללא שימוש לדעת הבית יוסף מה שבושל בהם מותר באכילה ולדעת הרמ״א אסור.
מצה עשירה ועוגות מקמח שנילושו במי פירות כמו ביצים או יין ועוד, לדעת הבית יוסף מותרים בפסח לכן ועדי הכשרות הספרדים מאשרים זאת לפסח כגון פפושדו כאשר לדעת הרמ״א זה חמץ גמור.
לא נתגלתה בהם ריעותא - מאכלים שבכל השנה אין רגילים לערב בהם חמץ, האם הם כשרים לפסח בלא השגחה, או שיש לחשוש שמא התערבב בהם חמץ, לדעת הבית יוסף כל זמן שלא התעורר ספק ממשי אם נכנס חמץ לתוך המאכלים או שנבלע בהם טעם חמץ על ידי שבושלו בכלים שבאותו יום בישלו בהם חמץ, אין לחוש שמא התערב בהם חמץ ומותרים בפסח.
ודעת הרמ"א להחמיר לכתחילה שלא לאכול מוצרים שלא הושגחו במיוחד לפסח. וזאת מפני שבכל השנה החמץ מצוי אצלנו, ואין רגילים להזהר מפניו, ולכן יש חשש שנפל חמץ לתוך המאכלים השונים, ועוד שיש חשש שמא השתמשו בלא משים בכלים שבלוע בהם טעם חמץ.
פירות יבשים לדעת מרן מותר באכילה בפסח ולדעת הרמ״א אסור.
הספרדים מאשרים קטניות האשכנזים לא.
למרות שועדי הכשרות הספרדים מציינים על המוצר לאוכלי קטניות בלבד, אבל ישנם מוצרים שלא ברור שהם קטניות כמו שמן כותנה לציטין בשוקולד, קינואה ועוד, שמאושר ללא ציון קטניות על המוצר.
לכן יש לשים לב! לפסח חייבים לרכוש מצרכים רק בכשרות מהודרת לפי מסורת אבות.
למידע ולהתייעצות: טלפון: 052-7112543 - וואטסאפ: 054-7694615