כיכר השבת

פסק-הלכה תקדימי

האדמו"ר מבעלזא מתיר תקליטן בירושלים

פסק תקדימי של האדמו"ר מבעלזא: אחד מחסידיו שאל את האדמו"ר האם יוכל להביא לחתונת בתו תקליטן, במקום ה'מתופף' (פויקער) אותו נוהגים להביא בחלק מן הקהילות לאירועים בירושלים. האדמו"ר מבעלזא, השיב בכתב ידו והתיר את הבאת התקליטן. "ושיהיה השמחה תדיר במעונם, ולרוב נחת מיוצאי חלציכם" (באיצטלה)

| 43 | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מבעלזא
כ"ק האדמו"ר מבעלזא (מנדי הכטמן)

סוף עידן המתופפים בירושלים: פסק דין תקדימי של כ"ק האדמו"ר מבעלזא, בכתב ידו, מתיר להזמין לחתונות המתקיימות בירושלים תקליטן, במקום ה'מתופף', כפי שהיה נהוג עד כה.

כידוע, בירושלים עיר הקודש, נוהגים בחלק מן הקהילות שלא להביא תזמורת מטעם האבל והחורבן על בית המקדש, ומתירים להשתמש רק בכלי נגינה אחד. ישנם קהילות שמקילים ומתירים להביא רוגן לאירועים, אך בקרב אנשי ירושלים רווח המנהג להביא לאירועים רק מתופף, עם שני זמרים.

אחד מחסידי בעלזא, שיגר מכתב אל האדמו"ר, בו הוא שואל: "בחודש סיון אני מחתן את בתי הכלה בירושלים, וברצוני לשאול את דעת מר"ש בענין הכלי נגינה בחתונה".

במכתבו, מוסיף האברך ומפרט: "כהיום מנגנים בחתונות מתופף עם שני זמרים, שעלותה כ-4,000 שקל ויותר, ובמצוה טאנץ מביאים אורגן עם הגראמער שעלותו בפני עצמו".

"לאחרונה", ממשיך האברך ומפרט, "נכנס קצת בחתונות שמביאים תקליטור, דהיינו מחשב שבו נמצאים כל הניגונים שמושרים בחתונות, ואחר יושב ומשמיע כל ניגון ע"י המחשב שמחובר להגברה, ומביאים משורר אחד, ובדרך כלל באותה עלות הם נשארים עד לאחר המצוה טאנץ".

האברך מוסיף וכותב כי "מעלת התקליטור, א) יותר משמח ודבר נאה ומתקבל, ב) מחירו הרבה יותר זול, דהיינו חוסכים בזה יותר מ-50% מעלות מתופף עם שני זמרים, וזה כולל גם את המצוה טאנץ שבין כה מביאים אורגן. חסרונותיו, שדומה למוזיקה וזה לא מתופף לבד".

"ושאלתי", מסיים האברך, "האם אפשר להביא תקליטור לנגן בחתונה או לקחת מתופף".

בתשובתו לאברך, מתח האדמו"ר מבעלזא קו מתחת למילים "אפשר להביא תקליטור לנגן בחתונה", והוסיף בכתב ידו: "ושיהיה השמחה תדיר במעונם, ולרוב נחת מיוצאי חלציכם".

האדמו"ר בתשובתו, בעצם מתיחת הקו מתיר באופן רשמי הבאת 'תקליטן' לחתונות המתקיימות בירושלים, ומכתבו זה, הופץ בבית המדרש של החסידות, כשהגבאי מציין כי זהו הפסק של האדמו"ר.

ב'קו החשיפות', שם נחשף הפסק של האדמו"ר דווח כי כבר לפני מספר שנים נשאלו רבני ודייני בעלזא על הנושא והשיבו כי אין בכך בעיה.

מכתב האברך ותשובתו של האדמו"ר מבעלזא
כתב ידו של האדמו"ר, בתשובה לאברך
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
אין שום בעיה בתקליטן כמו שמותר לשמוע דיסק מותר לשמוע תקליטן זה היינו הך ,וזה גם משמח את החתן וזוכים לבנין ירושלים וכן כל גדולי התורה בעד.
יעקב יוסף
21
מיותרת מה בשביל להכניס כסף למתופפים ?
א.ב
20
לכם אפעולו יש עדיפות לתקליטן ואם כבר תקליטן .....רק עמי מימון יודע לעשות שמיייח.בדוק ומנוסה!!
חבקוק

הצגת כל התגובות

19
אף פעם לא דברו על זה...
רן5000
אולי לאשכנזים לא....בזה אין לי מושג...מה שקשור אלינו אני יודעת....
סחבק
18
תזהרו עוד קצת יגיעו הסיקריקים ויהי' עקשען
אלי
17
berele is crazy
moshe
הרב וואזנר הרב שטיימנן הרב אלישיב הרב עובדיה כולם עולים לאדמו"ר מבעלז, ואתה מכנובקאר קטן, אדם שמייצג חצי מניין של הזוים, מעיז לפתוח את הפה המטונף שלך נגד גדול הדור????
שי
זהותך ידועה!
משטרה
16
מזה הדברים האלה???
שירושש
15
יש אחד בבעלז , קאליש - מנצח המקהלה , שחיתן באולם בעלז והביא תקליטן עם אהרלה סמט ..
ששון
.
מלסקי
14
הרבי בירך ברכה שיראו ברכה במעונם... איפה רואים פה היתר ???
משה
הרבי ענה ע"י קו תחתון מתחת למילים "אפשר להביא תקליטור לנגן בחתונה"
חסיד
13
ושלים
שמוליק
12
למה מלכתחילה היה אסור להביא תקליטן?? כאילו, מה הפסול בזה??
חמודית
הלא כשרים
א.ב
11
זו לא מוזיקה, זה בסך הכל תקליט שמשמיעה מוסיקה. למה שיהיה אסור, ולהפסיק לעשות מכל דבר כותרת. למה לעשות רעש?
חסיד
10
באירועים שהם לא חתונות, אין שום קפידא שלא להביא כלי זמר.
חסיד
9
שיהיה במזל טוב
א. לוי
8
גם אני שמעתי בשם רבי משה הלברשטאם זצ"ל שאין כל בעיה בתקליטן והוא אינו נכלל בתקנה הירושלמית שלא להביא כלי זמר לחתונות
בני ברק
7
נשים לא צנועות לחתונות. אבוי לנו לאן הגיע הדור.
דער גערר
בלבלן בלי טעם ודעת
מיכאל
ממש קלה כבחמורה לפני שיש לך בעייה עם מוסיקה שמשמחת בחתונה שהשמחה נחוצה בא ולפני שאתה כויל כך מזדעזיע מנשים פרוצות תסתכל על הפאה של אישתך הפרוצה ואחר כך נשמה שלי שים לב מה יש לך מול העיינים..... אם לא הבנת אני מתכוון לאינטרנט שגדוילה הדויר פסקו להלוכה שלא מותר ולא ספקו את זה כמנהג ואשרייך שכך כואב לכ
יוסף
מה כבר קרה סך הכל בנאדם בא ומשמיע מוזיקה מה הבעיה בזה ? הישתגעות
א.ב
6
כבר למעלה משנה שיש את ההיתר הזה.
תושב הקריה
5
תקליטנים עולים הרבה יותר זול מתזמורות
מוישי כ"ץ
4
4000 ש"ח לפחות על מה ולמה
יוחי
3
כתבה זאת תנוצל על ידי עכברושי מכניבקע באינטרנט בניסיון ללשון הרע רכילות ובדיות צאו טמאי טוקבקי מכניבקע משמיצי גדולי ישראל
שורי
גועל נפש ממחרחרי מדון שכמותך
יהודי פשוט
מה הקשר מחניוכה או םאכנובקע אני לא מהם ונגד ברלה החוצפן לגדולי ישראל
גרובר יונג
2
יש קהילות, גם חסידיות, שאינן נוהגות כתקנה זאת. לדעת רבים, התקנה אינה שייכת בעיר החדשה, רק בין החומות. מובן, שאין כאן פסק הלכה של האדמו"ר מבעלז, שבודאי אינו פוסק הלכות, אלא כך הוא לפי המנהג בקהילה זו. לעצם הדבר: לפי מה שקבלתי מזקני ירושלים, עיקר התקנה אינו משום חורבן ירושלים. בעיקרה התקנה נועדה למ
מנחם ציון וירוש
1
מיותרת מה בשביל להכניס כסף למתופפים ?
א.ב
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים