כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

כשהסטייפלר פנה לאוניברסיטה בגלל ארכאולוגיה

מהי "שיטת לימודו" של הסטייפלר - אימתי ניתן לסמוך על ארכאולוגים ואימתי לא? ישנו מכתב מרתק שנשלח על ידי הסטייפלר בשנת תשט"ו ובו הוא מתעניין בארכאולוגיה (מעניין)

| 18 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

הפולמוס על "ארכאולוגיה וחרדיות", האם הולך ביחד? עורר הדים רבים, ובפרט הראיון עם הרה"ג רבי אליהו סולוביצי'ק מאגודת "מטמוני ארץ" שטען שזה שהרמב"ן ז"ל פסק הלכה על סמך ממצא ארכאולוגי שמצא בעיר עכו - שקל עתיק יומין, וכך חלק על שיטת הגאונים, הרי שלכאורה פסיקתו של הרמב"ן, היא נגד שיטתו של מרנא הסטייפלר שכתב באופן תקיף נגד ארכאולוגיה, שהרי מנין לרמב"ן שהשקל היה מזמן חז"ל, ואולי הוא היה זיוף של מוסלמי מאותו תקופה בעיר עכו?!

ולכן הפליאה אותי תגובתו של אחד הגולשים שטען שגם רבינו הסטייפלר עצמו סמך על ארכאולוגיה לטובת שיעורו של החזון איש הידוע במחלוקתו עם רבי חיים נאה.

בעקבות כך ניסיתי לגשש אחר "שיטת לימודו" של הסטייפלר, אימתי ניתן לסמוך על ארכאולוגים ואימתי לא?

ישנו מכתב מרתק שנשלח על ידי הסטייפלר בשנת תשט"ו (1955) אל הגאון רבי יונה מרצבך, ראש ישיבת קול תורה, שיעזור לו בעניין אורכם של מערות קבורה.

יש לציין שהרב מרצבך החזיק גם בתואר "דוקטור", וכהערת אגב נוסיף שנראה שהרב מרצבך היה הדוקטור החרדי האחרון שכיהן בראשות ישיבה חשובה, שמוכר כאחד מגדולי ישראל.

המרתק לדעת שבתחילת מכתבו מבקש הסטייפלר מרבי יונה מרצבך להדפיס בספריו מכתבים קודמים שכתב לו רבי יונה מרצבך, דע עקא שלימים חלקם צונזרו ב"קריינא דאגרתא".

במכתב, מתדיין הסטייפלר עם רבי יונה מרצבך שהוכר כגאון עצום שהתעסק בסוגיית "שיעורי מידות", ומבקש שיבדוק לו מהם המידות בכוכי קבורה שנתגלו בחפירות ארכאולוגיות.

הסטייפלר כנראה לא פנה לראשונה לגאון רבי יונה מרצבך, בתחילה הוא פנה לברר את הדברים באוניברסיטה במחלקה ארכאולוגית, אך לצערו הוא לא קיבל תשובה.

וכך לשונו: "אולי ידוע לפאר מעלתו כמה בממוצע אורך הכוכין הנמצאים שמלפני אלפיים או אלף ות"ק שנים, אשר לפי זה נוכל לעמוד על שיעור האמה, ע"פ מה שאמרו חז"ל כוכין ד' אמות. אני ניסיתי לכתוב למחלקה ארכאולוגית של האוניברסיטט ולא קבלתי תשובה. אולי אפשר... לברר זה אם ע"י הטלפון או במכתב, בודאי לא ימנע טוב...". עד כאן דבריו.

(באדיבות קדם בית מכירות פומביות)

לא ידוע לנו להיכן פנה הסטייפלר, האם לאוניברסיטה העברית, לאוניברסיטה בר אילן או אוניברסיטה אחרת.

המרתק לדעת שמכתב זה, בוא העיד הסטיייפלר, שהוא פנה לברר אצל ארכאולוגים, הרי שהוא הודפס בספר "קריינא דאגרתא", ח"א מכתב שמ"ב, ובמהדורה החדשה, ח"ב מכתב ת"ד, אולם הקטע שהסטייפלר כותב לגאון רבי יונה מרצבך שבתחילה הוא שלח בקשה למחלקת ארכאולוגיה באוניברסיטה, הושמט.

יש לציין שבספר "עלה יונה" מהדורת ירושלים-בני ברק, תשמ"ט, עמ' קלד נדפס המכתב בשלמותו.

מי אנחנו שניכנס לראשם של "גדולי ישראל מעתיקי השמועה", וכבר חז"ל העידו על "הֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ", אולם שמתי נפשי בכפי, ושאלתי ת"ח אחד שליט"א תלמיד מובהק לסטייפלר זי"ע, שטען לי שהדברים פשוטים:

בזמנו של הסטייפלר לפני שנים רבות ה"השקפה" הייתה שונה משל ימינו, ובשל כך הסטייפלר התכתב עם ארכיאולוגים בני דורו. אומנם לאחר שנים רבות שונתה ה"השקפה", ולכך הדברים החריפים שהתבטא הסטייפלר במהדורות החדשות, נגנזו (ומסתבר שעל פי הוראתו ז"ל), ודפפ"ח!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
מה הדרמה בסך הכל ביקש לברר מה דעת הארכיולוגיה מה בכך ודאי שלא נקבע הלכה רק לפי זה
16
כל הכבוד על החקירה ועל הממצאים על הסטייפלר.. למרות שני לא מקבל את התשובה שקבלת (סוג של תשובה פוליטקלי קורקט ולא אחת שבאמת מצדיקה למה השורה הזאת הושמטה)
15
מעניין איך ההשקפה משתנית , לפי הארכאולוגים היום , שיעורי רבי חיים נאה קרובים למציאות ולא של החזו"א

הצגת כל התגובות

14
מדהים
13
להשתמש במכתב עתיק, וכן בתירוץ נשתנתה ההשקפה הוא בדיוק מלאכת ארכיאולוג. לכן ממה נפשך אין כאן קושיא - אם מותר באמת להשתמש בהם הכל שפיר, ואם אסור - מהיכא תיתי להקשות והא אין מביאים ראייה ממצאים!
12
החילוק מאוד פשוט ובלי פלפולים של השקפה והבלים. כשמדובר בפרטים מדויקים כגון מידות ושיעורים ומשקלי מטבעות ניתן לסמוך על המציאות כפי שהיא לפנינו, למרות שארכיאולוגים מגלים לנו אותה. לעומת זאת, כשמדובר בהשערות גרידא אין טעם לסמוך על הערכות והשערות לא מוכחות. ולכן גם הרמבן סמך על מה שמצא מטבע..
ומנין לך שהבור שלפניך הוא אכן מקוה? ומנין לך שהיישוב שבו הוא נמצא היה יהודי? אולי הקשבת בטעות לארכי... ח"ו?!
11
ככל הנראה, המכתב מוען לפקולטה הרלוונטית באונ' העברית. שכן, חנוכת הבניין הראשון בפועל של אוניברסיטאות 'בר-אילן', תל אביב, ובן גוריון, התרחשו כשנה לכל הפחות מיום שליחת מכתבו. טוב יעשה, לחפש את פנייתו בגנזכי ה'עברית'.
10
יש הרבה נושאים שבמהלך הדורות לובנו ולאחר מכן נהיה קן ברור ואז לאחר מכן מי שפקפק היה טועה בדבר משנה ולפעמים חמור מכך.. כמו הזוהר...
9
ברם זכור לטוב האיש שחיבר את מגילת תענית ותירץ את יחזקאל הנביא שהציל מגניזה בידי בעלי השקפה חדשים את הספר שכתבו ארבע מאות שנה לפניהם אנשי כנסת הגדולה כדי ללמד את העם נבואה שנצרכה לדורות. אבל מי יודע אם התירוצים שלו יספיקו לדוסים המשופרים שלנו אם יתפנו פעם ממלחמותיהם כדי לעיין בבומבה של נביא.
8
סליחה, אבל דבריו של הסטייפלר מדברים בעד עצמם. כל נסיון ל"גייר" את האוניברסיטאות של שנת 1955, אינו אלא עצימת עיניים. יש אבחנה ברורה בין לדעת מה עומק הכוכים, אשר גדולי הדורות מעידים שהם בני אלף-אלפיים שנים (ראה בעלי המסעות השונים וכן ר' חיים ויטאל בספרו ועוד) לבין הסקת מסקנות בדבר תהליכים כאלה ואחרים
7
לא הבנתי מה ענה הת"ח ומהם הדברים החריפים שהושמטו, ומה השינוי בהשקפה אנא תסבירו לי
6
צא ולמד עד כמה גדולה כוחה של "השקפה"! אני רוצה לשלוח מכתב לאוניברסיטה לפסיכולוגיה להמונים, להבין איך הצליחו כמה אנשים בודדים כמו הרב שך, להטמיע קיצוניות והתבדלות קיצונית עד כדי שהדברים נתפסים כזרם המרכזי וכל מי שחושב אחרת, צריך להתנצל.
5
מה בכלל הבעיה בכוכי קבורה אין בכלל שאלת זיוף ועוד כשמדובר ביחס לשיעור הקטן
4
הבעיה היא שבמקוואות במצדה ועוד נמצא שיעור גר"ח נאה בלבד. הסטייפלער אמר שאי אפשר לסמוך על זה. אולי הם היו עמי ארצות והחזיקו מקוואות פסולים?
3
כדאי לעיין בקונטרס אבני צדק של הגרא"ח נאה זצ"ל
2
תשובה טיפשית התשובה היא שאמנם אפשר לברר ולהביא הוכחות מהארכיאולוגיה, אבל לא לפסוק הלכה על פיה.
1
חיפשתי ומצאתי למדתי מה"מאמר" על רבי משה בלויי שתמיד צריך לחפש את ה"שלילי" שאליו היתה הכוונה במאמר ואכן גם במאמר זה מצאתי את הרשע לשיטתך
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים