כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

דורשי המתים: פתקי האהבה לתנא הקדוש

ביקור בקברו של התנא רבי יונתן בן עוזיאל הוביל לתגלית מרעישה: פתקים הנטמנים בציון - כמו בין אבני הכותל, עם התבטאויות מפתיעות וציורים. האם יש בכך טעם? (היסטוריה)

| 18 | כיכר השבת |
זריקת נרות לעילוי נשמת התנא
זריקת נרות לעילוי נשמת התנא (צילום: Chen Leopold/Flash 90)

בטיול של קבוצת בני ישיבה שהדרכתי לאחרונה בנחלי הגליל, בין מסלול למסלול, התפללנו תפילת שחרית ברחבה ליד קבר יונתן בן עוזיאל (נהגנו כך, כיון שכך פסק ראש הישיבה, שאסור להיכנס לקבר עם תפילין וטלית).

הציון הקדוש (צילום: ישראל שפירא)

על המצבה, הבחנתי שישנם ניילוניות שבהם דוחפים המתפללים והמתפללות פתקים עם בקשות אישיות, כעין הפתקים שדוחפים בין אבני הכותל המערבי שממנו לא זזה שכינה מעולם.

מנהג זה היה חדש לי, ולכל המטיילים. והנה, אחד מהם (תושב בני ברק) הסתקרן ביותר, והוא נהג כמו אותו צ'אלמר עליו מספר המחנך המפורסם ר' חיים ולדר שאשתו עיינה בפתקים בכותל המערבי וכו' (ראה: אנשים מספרים על עצמם שם, ספר הצ'אלמר שם).

תפילה על הציון (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

וגם הוא (כאמור בניברעקר ולא צ'אלמר) עיין בכמה פתקים שמצא על הרצפה, והראה לכל הקבוצה... או אז, נדהמנו כולנו כפי ששנים רבות לא ארע לי.

בפתק אחד, אני קורא: "לכבוד התנא רבי יונתן בן עוזיאל".

(צילום: ישראל שפירא)

בעוד פתק אני קורא: "בזכות הצדיק יהונתן בן עוזיאל".

(צילום: ישראל שפירא)

בפתק השלישי הסתפק הכותב בציור של שמש, ירח, לב עם ידיים פשוטות לרווחה, ואיש מניף ידים. כדי להיות בטוח שיונתן בן עוזיאל מבין את בקשתו, נכתב: "אהבה, בריאות, אושר, ועושר". (כאגב נציין שהיו כמה פתקים באנגלית, ספק האם התנא יונתן בן עוזיאל יודע לקרוא אנגלית).

(צילום: ישראל שפירא)

פתקים אלו מפליאים כל מתבונן, ולא נתעמק במנהג "דחיפת הפתקים בכותל המערבי" (ויש הרבה חומר בעניין, רק נציין את שכתב רבה של העיר העתיקה, הגאון רבי אביגדור נבנצל אודות מנהג דחיפת הפתקים בין אבני הכותל: "אין שום ענין בזה, הקב"ה אינו 'קורא' תפילה, אלא 'שומע' תפילה", כמו כן אסר הרב להכניס את ידיו בין אבני הכותל, מתוך ספר "סובו ציון").

הגר"א נבנצאל (צילום: משה גולדשטיין)

לאחרונה שמעתי על תיבת אימייל של "הקרן למורשת הכותל", שם כותבים מיילים לריבונו של עולם. מעניין במיוחד תוך כמה שנים יגיעו האימיילים גם לקבר יונתן בן עוזיאל כדי לזכות את אלה שמעוניינים/ות לכתוב לו, ומפאת המרחק העצום לגליל, הרי שאינם יכולים לעשות זאת.

ציון רבי יונתן בן עוזיאל (צילום: דוד כהן / פלאש 90)

• • •

כאמור, בפתק הראשון בקבר יונתן בן עוזיאל נכתב פשוטו כמשמעו "לכבוד", ואילו בפתק השני נכתב "בזכות". מיד כשחזרתי מהטיול, נכנסתי לבית המדרש לעיין האם מותר ע"פ ההלכה "לכתוב מכתב ליונתן בן עוזיאל", או רק לבקש מריבונו של עולם "בזכות יונתן בן עוזיאל"?? (כאמור, לא נתעמק בשאלה האם בכלל יש ענין לכתוב פתקים בכותל, או בקברי צדיקים).

• • •

נתחיל עם פסוקי התורה (דברים יח ט-טו): "כִּי אַתָּה בָּא אֶל-הָאָרֶץ... לֹא-תִלְמַד לַעֲשׂוֹת, כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם... וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים. כִּי-תוֹעֲבַת ה', כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה".

מפסוק זה למד הרמב"ם, (הלכות עבודה-זרה, פרק יא, הלכה יז) על איסור לנסות ליצור קשר עם המתים במטרה לקבל מהם מידע.

מכירת מזכרות בציון התנא (צילום: משה שי / פלאש 90)

את רמב"ם זה ככל הנראה ראה אדמו"ר ממונקאטש, רבי חיים אלעזר שפירא, ולמרות זאת פסק בשו"ת מנחת אלעזר (סימן ס"ח) שאין איסור לבקש מהצדיק בעצמו שימליצו טוב בעדינו, ובדיוק כמו בלוויית נפטר, אנו מבקשים מהנפטר ז"ל שימליץ טוב בעדינו בשמים (הוא הסתמך בעניין זה על כלב בן יפונה שביקש מהאבות "בקשו עלי רחמים").

בפרק הבא, נחשוף מנהג על יהודי עירק, לזבוח קורבנות על גבי קברי צדיקים, ובכך לטענתם לקבל גשמים בעת בצורת.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
18 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
וְדֹרֵשׁ אֶל-הַמֵּתִים=איזה הוא דורש אל המתים--זה המרעיב את עצמו והולך ולן בבית הקברות, כדי שיבוא המת בחלום, ויודיעו מה ישאל עליו. ויש אחרים שהן לובשים מלבושים ידועים, ואומרין דברים, ומקטירין קטורת ידועה, וישנים לבדם--כדי שיבוא מת פלוני, ויספר עימו בחלום. כללו של דבר: כל העושה מעשה כדי שיבוא המת
רמבם
16
אותו רב שהעיז לחטט בפתקאותיהם של אנשים יהודים שכך מרגישים קרובים לקב"ה , זו הדרך של אותו אדם לבטא את תפילת ליבו , מי אתם שתחפשו מה בסדר מה מותר וכדו' ??? מי קבע שתפילת אותו רב או בחור מקובלת יותר מהפתקים האלה ????
משה
15
הרמב"ם כתב: והצדיקים אין בונים להם נפש [מצבה] על קברותיהם שדבריהם הם זכרונם. ירוש' שקלים פ"ב ה' כתוב: " לא תעשה נפשות הצדיקים. דבריהם זכרונם"
מקובל

הצגת כל התגובות

14
התנא יהונתן בן עוזיאל ללא ''רבי''
בת ישראל
13
כתוב שכל עוף מעליו נשרף,אני שרופה
שרופה
12
אם יש מי שידוע לו מקור בספרים או למי מיוחס ענין התפלה במקום לזיווג וממתי התחיל הנהירה למקום המיוחס לר' יונתן בן עוזיאל
עזריאל
11
בדיוק על חרדקים כמוך יצא הקצף של רבותינו זיע"א
זלמן
10
כמדומני שפתקים שיהודים שמים בציוני הצדיקים והכותל הם חדר''ג ולא מכובד אפילו להעלות את הפתקים שהם כמובן אישיים לאתר ציבורי ....
איינער
חדר"ג כבר התבטל, עבר ה"תוקף" - כביכול - שלו.
מ
9
הנח להם לישראל..
111
8
יונתן בן עוזיאל ולא רבי... !!!
משה
7
"צדיקים במותם קורים חיים"
התנא רבי יונתן בן עוזיאל הו חי" צדיקים ק
6
פעם ראשונה ששמעת על מנהג הפתקאות? חסידים מאז ומעולם נהגו לתת פתקאות לרבותיהם בחייהם וכן לאחר מותם. קברי אדמו"רים רבים בנויים באופן שמאפשר הכנסת פתקאות, וישנם קברים כאלו כמעט מאז שהחלה תנועת החסידות. פלא על חוקר ידען כמוך שלא שמע על המנהג מעולם
איש יהודי
5
לך תעשה מה שבא לך ותפסיק להציק לאנשים. בושה!!
אתה חצוף ומטומטם
4
חתיכת מטומטם. התנא הזה שורף עופות וקל וחמר חצופים כמוך. מנהג ישראל להניח קוויטלאך על קברי צדיקים. אבוי לנפשך. סע מהר לעמוקה לבקש סליחה אולי ירחם.
גלילי
3
מרן זצ"ל פסק לא לסגור את המחיצה הרמטית,כמו שהאשכנזים וזה מנהג פסול,כי בזמן החתונה זה זמן מסוגל לשידכים ולפעמים פרענק מציץ על פרענקינה ויוצא שידוך,וכן פסק לא כאשכנזים שנוהגים בטעותם חדר יחוד,ואסור להכנס לחדר יחוד וכן אסור ללבוש פאה זה כלל לא כסוי ראש לא היה מנהג כזה מנהג אשכנזיות כמנהג גויות
פרענק
2
יש התייחסות עניפה לכך בכתבי הרבי מליובאוויטש. יש גם זכור לי התבטאות ספציפית מהרבי להניח בקשה בפתק על ציון התנא יונתן בן עוזיאל
ארי
1
למה התמונה הזאת ? שיקצה
השם מלך
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים