כיכר השבת

טור דעה

לבחור במפלגות חרדיות, גם אם הן לא דואגות לילדינו

חזקי טוקר, בעלה של השופטת החרדית חוי טוקר, בטור מיוחד ל'כיכר השבת': מבין למה יש מקרים בהם מנהלי מוסדות לא היו מקבלים את ילדיי, ולמרות שהמפלגות החרדיות לא דואגות להם - אבחר בהן (טור)

| 50 | כיכר השבת |
כותב הטור
כותב הטור (צילום: הירש קוטובסקי)

במערכות הבחירות האחרונות נולד מושג חדש ששמו "החרדים העובדים". מושג זה נולד סביב השאלה איזו מפלגה מייצגת באופן המרבי את האינטרסים של החרדים העובדים, והיכן מקומם של אותה קבוצת אנשים.

ראשית, תפיסת עולם שונה בין קבוצות שונות בתוך הציבור החרדי, הייתה מאז ומעולם נחלתנו, ותמיד נודענו בגוונים שונים של שחור. וכשם שיש גוונים שונים של שחור בציבור החרדי, כך יש גוונים שונים של שחור (או צבעוני יותר) בציבור החרדי העובד.

אחד מעקרונות התפיסה החרדית, בשונה מהציבור הכללי, הוא שהציבור אינו מצביע עבור מפלגה שהמצע שלה תואם באופן האולטימטיבי את האינטרסים שלו, אלא הוא מביא אל הקלפי את דעתם ודרכם של גדולי הדור,שהיא ה'דעת תורה'. האינטרס האישי אינו עולה תמיד אצל הפרט, בד בבד עם דעתם של גדולי הדור. עם זאת, מעקרונות התפיסה החרדית, שהפרט מבטל את דעתו, רצונו וטובתו האישית, מפני דעתם של רבותיו, גדולי הדור.

ההצבעה בציבור החרדי נותנת ביטוי לדרך חיים, להשקפת עולם, ואינה נעשית עבור נציג מסוים. נניח, לדוגמה, שנציג מסוים מתוך מפלגה חרדית ינדוד למפלגה אחרת, האם הוא יגרום לחלק ממצביעי המפלגה לשנות את אופן הצבעתם? ברור שלא! גם אם מדובר בנציג מעולה שנותן מעל ומעבר לציבור מצביעיו.

וביתר פירוט, תפיסת העולם החרדית מטילה את כל כובד המשקל על הדאגה להמשך פריחתו של עולם התורה. הדבר בא לידי ביטוי הן ציבורית, והן באופן פרטי, כשלרוב המצביע החרדי ישאף שבניו יהיו יראי שמים ותלמידי חכמים, גם אם הוא עצמו לא זכה לכך. הדבר שיסב לו הכי הרבה נחת רוח ושמחה, הוא שבניו יהיו יראי שמים ותלמידי חכמים.

כחלק מתפיסה זו, קיים ה"גטו" החרדי, שבא למנוע חדירה של השפעות חיצוניות העלולות לצנן את יראת השמים והשאיפות הרוחניות, ולהסיט את שאיפות האדם לתחומים גשמיים.

לפרט אין שאיפה להתערות בחברה הכללית, גם לא בשביל להשפיע לטובה, שכן הדבר מהווה סכנה שמא ממשפיע ייהפך למושפע חס ושלום. זאת בניגוד לתפיסות אחרות, הרואות ערך בהתערות בכל חלקי החברה, כדי להשפיע "מבפנים" בכל רבדי החיים הכלליים. בתפיסה החרדית, החשש להפוך ממשפיע למושפע, חזק יותר מהרצון להביא דברי אלוקים חיים לחלקים בעם ישראל שלא זכו לכך. כאשר אדם רוצה לצאת על מנת להשפיע, וממילא נאלץ להתערות יותר בחברה שאינה שומרת תורה ומצוות, הוא עושה זאת רק לאחר שהתייעץ על כך עם רבותיו וקיבל את ברכתם.

החשש הגדול הזה, הוא גם מה שמוביל רבים למנוע גיוס לצה"ל של נערים שתורתם אינה אומנותם. חלק אמנם יסברו שעדיף גיוס מאשר רק להיות רשום בישיבה, נושא מורכב שראוי לדיון נרחב, אך אין זה נשוא דיוננו.

גם כשאדם אינו שקוע בעולמה של תורה, ויוצא לעבוד על מנת לפרנס את משפחתו, לרוב הוא עושה זאת כאמצעי ולא כמטרה. המטרה תישאר תמיד: תורה ויראת שמים.

החשש מהשפעות חיצוניות הינו גדול מאוד, ובמיוחד בדורנו, לאור הניסיונות הקשים הקיימים, ולשם כך קיימים תקנות וועדות קבלות כחול אשר על שפת הים, חלקן מוצדקות יותר, חלקן פחות וחלקן שרירותיות.

ומכיוון שהאדם ייראה לעיניים ורק ה' ייראה ללבב, הכובע והחליפה, צבע החולצה, שמות פרטיים ושמות משפחה (נוכחיים וקודמים) אינם מהווים ביטוי ליראת שמים של האדם שמתחת לאלו, אלא רק קוד וסוג של תקנון - שלא נכתב, אלא נוצר עם השנים על ידי בשר ודם; חלקם בהיוועצות עם רבנים וחלקם בניגוד לדעת הרבנים. קרוב לוודאי שנעשו, נעשים וייעשו טעויות קשות ומצערות, הן בקבלה של פלוני והן באי קבלה של אלמוני.

אני יודע שעירבתי בפסקה האחרונה כמה עניינים שונים, אך היא באה רק לשם הדוגמה.

כותב הטור, עם אשתו השופטת וילדיהם (צילום: דוברות בתי המשפט)

למיטב הבנתי, עובדת היותו של החרדי עובד, ולא באוהלה של תורה, אינה מהווה חסם לקבלה למוסדות חינוך, הן בתלמודי תורה והן בישיבות, ככל שחיצונית לא שינה העובד את חזותו ואורח חייו.

החשש כאמור קיים מחדירה של השפעות חיצוניות לתוך המוסד החינוכי. פנימית, מהותית, רק הקב"ה יכול להעיד על האדם, אם נשאר כפי שהיה או שהשתנה מהותית בהשקפתו ואורח חייו. למנהלי המוסדות וכל וועדות הקבלה למיניהם, אין שום כלי, מלבד כלים חיצוניים, על מנת לבדוק את הנכנסים לשערי המוסד.

כן, אפשר לומר זאת בקול: חשש מנהלי המוסדות הגיוני, אם יצאתי לעבוד ושיניתי "קצת" את סגנון ואורח החיים, ואינני נראה עוד חרדי "רגיל", ואם אני נראה כמו איש עסקים, כמו איש העולם הגדול, כבר לא ישיביש'ר, אני כבר לא יוצא למסעדות אחת לכמה חודשים אלא מינימום אחת לשבוע, והאברכים חוששים שזה ישפיע על חינוך הילדים שלהם באותו תלמוד תורה.

הילדים עלולים להיחשף למושגים חדשים, לעולם שונה ממה שהם התרגלו. הוריהם לא רוצים שהם יבואו ויאמרו: "אבא, אני ילד טוב, אני מאוד רוצה להיות חרדי, צדיק, ותלמיד חכם, אבל כמו הילד שלומד ויושב לידי בכיתה ובא עם מותגים לתלמוד תורה"; "למה אני צריך לקבל יד שניה או בגד מהאח הגדול שלבש? ולמה הם נוסעים לחו"ל לפסח ובבין הזמנים? ואני מקסימום מכיר את החוף הנפרד של חיפה?".

אולי אפילו הילד יתחיל לזלזל קצת בהורים שלו, שלא מרוויחים מספיק כמו ההוא...? או שמא ח"ו גם אנחנו כבר לא מכבדים כבעבר את האברכים ששקועים בעולמה של תורה, כביכול ח"ו הוא לא עשה דבר בחיים, מה הוא כבר יודע... האם יכול מישהו לומר שהחששות של אותו אברך אינם מוצדקים? האם ניתן לבטל חששות אלו?

ככל שנוצרה הבחנה כזו, ובשל כך לא קיבלו את ילדנו למוסד זה או אחר, לעניות דעתי מדובר כאמור בחששות וסינון לגיטימיים.

הרי לכל אדם יש רף מסוים, שאם הוא נחצה, אינו מעוניין שבנו יתחבר לפלוני ואלמוני שחצו אותו. כל אחד ברף שלו. ואם ישנם מקומות/אברכים שזה הרף שלהם, שהילד שיושב ליד הבן שלהם בכיתה יהיה מבית "אברכי", צנוע מבחינה גשמית ובעל שאיפה רוחנית גבוהה, אני מקבל ומכבד את זה.

ככל הנראה חברי הכנסת מטעם מפלגות הבית החרדיות לא יסייעו, לכל הפחות באופן הצהרתי, לממ"חים (מוסדות 'ממלכתי-חרדי') שבהם לומדים ילדיי. אפשר גם להניח, ולוּ לצורך הדיון, כי חלק מהמוסדות המשתייכים למפלגות הבית, לא ירצו שילדיי יהיו חלק מהם.

ואולם, האם לשם כך אנו מצביעים למפלגה כזו או אחרת? האם כך חונכנו? לעניות דעתי, התשובה לכך שלילית.

חונכנו להצביע עבור דרך שהשאיפה שלה הינה העצמת עולם התורה; חונכנו שבחירות הן עוד דרך לקידוש השם בכך שבהצבעתנו אנו מצהירים שיש כאן עוד יהודי שרוצה באמצעות הבחירות להאדיר את עולם התורה - במנותק מהשאלה מה ייצא לי מזה וכיצד זה יקדם את האינטרסים שלי.

דעת תורה ועולם התורה יקדמו את אינטרס-העל שלנו: לשמור על בית של תורה, על דרך התורה ועל רוח התורה והקדושה.

מבחינה מהותית, 'בית של תורה' אינו סיסמה. הבית של התורה פתוח לכולם, ואין בו חדרים נפרדים לחרדים העובדים ולחרדים הלומדים, לחסידים, לליטאים ולבני עדות המזרח. השכינה פורשת כנפיה על כל קצוות האוכלוסייה, חרדים על גווניהם השונים, ושאינם-חרדים על גווניהם השונים.

בית של תורה אינו נרכש בסוג הכיפה או במקום הלימוד. בית של תורה נבנה על דרך התורה. דרך התורה הינה דרך של ציות והכנעה לגדולי ישראל, כל אחד כפי שיורוהו רבותיו.

  • הכותב הינו עו"ד וטוען רבני
תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
40
מה שאנשים לא יודעים זה שחזקי טוקר הוא גם ת"ח שיושב ולומד כמה שעות טובות מדי יום וגם מוסר שיעורים
39
סתם היתייפייפות צבועה. אם אתה חושב שבשל כך יעריכו אותך יותר אתה טועה. כל ה"צדיקים" ימחאו לך כף אבל עדיין תישאר סוג ב. מה שכן, לא ישכחו לבקש ממך תרומות למוסדות שאליהם אתה רק יכול לחלום לשלוח את ילדיך.
תגיד לי קראת את המאמר? מה אתה מקשקש? הוא ביקש שיעריכו אותו? הוא ביקש שימחאו לו כף? הוא בסך הכל כתב שבהצבעתו הוא חרדי ועושה את מה שגדולי ישראל אמרו, וזה האינטרס הציבורי, למרות שבחייו הפרטיים יש לו דברים אחרים שחשובים לו, ושלא בטוח שידאגו להם. מה כל זה קשור לדברים הציניים שאתה כתבת?
38
כדאי לשים לב, שכל מי שמתלהב מהמאמר, הוא מישהו שפוזל לכיוונים אחרים.. אך אל דאגה, עברנו אותם בעבר ונעבור אותם גם הלאה...!!!
חזק!

הצגת כל התגובות

37
סיכום במילה אחת: גורנישט
36
ר נחמן [האב] היה אומר על זה : כתבה כ"כ יפה, מעניין מי זה? איפה הוא חונך? מי זה אביו מהיכן היכולות ?
35
צריך להקים ממחי"ם טובים של משפחות טובות. לצערי המושג אברך היום, זה מי שנמצא בכולל ולא עובד לפרנסתו, ולא מי שעמל בתורה. ולכן אנו מעריכים רק את לומדי התורה (כנראה הם אברכים) והלוואי ויהיה חלקנו עמהם או לפחות ילדינו ייצאו לומדי תורה. אבל חשוב להדגיש שכפי שהיינו רוצים לזכות להיות לומדי תורה, אנחנ
ברור שללמוד זה העיקר. אם כי, גם מי שבתקופה לא חזקה, עצם ההימצאות בין יראי שמים בבית המדרש, מחזיקה אותו באוירה רוחנית כללית.
34
חזקי פשוט דברים נפלאים. אתה אדם אמיתי מאוד. ירבו כמותך
33
משמח לקרוא את ה"דעת תורה" של בעלה של השופטת... מעכשיו גדולי ישראל יחלו להתייעץ עימו ועם דומיו על כל צעד ושעל...
32
גפני טען שלא רק שלא יעזור לך אלא גם יפגע בממחים.
31
אה, טוקר-אני יודע ואתה יודע-שאם היו מקבלים את ילדיך בקלות אע''פ שאתה עובד זה אך ורק כי אתה אשכנזי או לחילופים אתה בעל מקצוע חופשי-שזה נותן להם כבוד שבן ממשפחה משכילה ושל שופטת ילמד אצלם. (האשכנזי גובר,הם יקבלו ילד אשכנזי גם אם אביו הוא נהג או משהו,אבל התואר והמעמד כמובן מוסיפים) הם לא יקבלו את בניו
אמת ויציב על החתום (בצער )אשכנזי בעל מקצוע חופשי
30
כל הכבוד! אני שמחה שהוא הביע את רגשות רבים מאיתנו, והעלה את הבעיה על השולחן: חשיפת ילדים למותרות וכו'. ללא רגשי נחיתות עדתיים הוא מתייצב מול האמת. בחירתו הייתה לחיות כך, אך אין לו מנדט לצרף ילדי אחרים שחושבים ובוחרים אחרת, להשקפתו. יישר כוחך!!
אבל לפחות הוא מבין שאני מעדיפה שילדי יבדלו מילדיו.
29
אז תגיד את הלחי השניה. אהבל.
28
טוב, חכם גדול הוא לא ממש נשמע, נכון? "אני מפחד לעשות משהו שיהיה טוב עבורי כי החברה שסביבי התרגלה לאווירת טרור והפחדה, אז אני אפרסם הודעה שמבהירה שאני אעשה מה שרע עבורי"?
27
כל כך אמיתי ונכון, יפה שיש עדיין אנשים מהסוג הזה עם שכל ישר,
26
מזמן לא קראתי טור כל כך יפה ונכון, [למרות המורכביות שחלק מהקוראים לא יצליחו להבין].
בוא אני אגיד לך מה כל הקוראים כן הבינו; את מורכבות היהירות הטיפשית שלך.
איזה יהירות? אולי גם הוא נתקל באותן בעיות? מי אמר לך מה סגנונו ומעמדו, מה שבטוח שאת בלי שום מורכבות, פשוט שטחית...
25
לנחמן? ( אביך)
24
מעניין אם יש להם קשר עם המחלקה של החרדים העובדים במפלגת התעוררות בירושלים...
23
אתה חושב שחינוך בממ''ח זה חינוך איכותי ולימודים על רמה? [הן קודש והן בחול]
22
כל כך נכון ואמיתי, נקווה שהדברים שניכר שיוצאים מן הלב ייכנסו ללב של אלפי חרדים מודרנים שמתלבטים אם להצביע ליכוד רק בשביל "לנקום" בנציגות החרדית, ולא מבינים שהם דופקים את עצמם.....
21
הבעיה שלי היא שהמפלגות החרדיות נלחמות נגד בתי ספר חרדים ממלכתיים. אני מכבד מי שרוצה לחנך את ילדיו שיהיו לומדי תורה. אבל אני כחרדי רוצה שהילד שלי יהיה לו את האפשרות להיות תלמיד חכם אבל גם את האפשרות להתפרנס בכבוד וללמוד את כל הלימודים המקצועיים ברמה הגבוהה ביותר. אז למה המפלגות החרדיות נלחמות בבית הס
כסיל נשאר כסיל וככל שהוא כותב יותר הוא מוכיח זאת שוב ושוב, אפרט: א. היסטורית, ש"ס הוקמה ע"י הרב שך זצ"ל, בשלב מסוים, דרעי השתלט עליה ונעץ טריז בינה לבין הרב שך, דומני שהוא התנצל על כך. ב. אם תבדוק כמה בוגרי ישיבות מצאו, כשרצו, פרנסה אחרת יוברר לך שגם ללא ממ"חים וימ"חים ניתן להגיע לקרירה אקדמית (במקר
20
כתבת יפה מאוד! עדיין אני חושב שהשאלה מתעוררת כל פעם לפני בחירות לא באמת בגלל מהות השאלה למי להצביע, אלא להפעיל שרירים על מנת שהנציגים יפעלו קצת יותר עבור החרדים העובדים ולהשיג יותר תמיכות עבור הממחים שהיום מקבלים מעט מאוד. ואכן זה היה מן הראוי שהם ידאגו יותר לציבור העובדים כי בסופו של דבר אלו מצביעי
19
אני אצביע לבן גביר אותיות נץ בקלפי
18
הקריאה החשובה של ללכת להצביע תקפה גם לאנשי העצים שככול הנראה גם בבחירות החשובות האלו יעדיפו לא להצביע, כי לא הכניסו לרשימה את הנציג שלהם ברקוביץ.
טמבל, אתה לא מבין את ההבדל? מלבד הבדלי האידיאולוגיה, הרי ה'נבחרים' יקבלו כח מהעצניקים, וישתמשו בו כדי להחרים ולרדוף אותם. אז איך נצפה מהם שיתנו נשק לרודפיהם?
17
אותך יקבלו לכל מוסד שתרצה כי אתה חרדי עובד אבל בסטייל אבל מה עם מי שעובד אבל בעבודת כפיים ולא מקבלים אותו ודוחים אותו מכל מקום...
16
לפני 15 שנה לימדת בממד{כן אני זוכר אותך משם המורה יחזקאל} מה ההבדל?
15
קולע השערה דברים נכוחים המתאר בתיאור קולע חי ואמיתי את המצב לאשורו ייש"כ
14
יפה ומקסים
13
יפה ונכתב מהלב. אני אישית שייך לזרם החרד"לי, אבל נהניתי מהכנות (ואיני חושב שהיא נאיביות) ומהיכולת של הכותב להכיל צדדים שונים ומורכבים בראייתו את המציאות.
12
הכותב מזכיר לי את היהודים שכל יהדותם מסתכמת בעשיית כפרות?
11
חזק. גם לי לא עזרו כשהייתי צריכה אותם אבל זה לא קשור להצבעה שהיא נעשית לציות לגדולי הדור.
10
מילים כדרבנות ! מיוחד ! כתוב בבהירות מדהימה ! הנחת טוב מאד את הסוגיה המורכבת, של האינטרסים הצודקים של החרדים העובדים, ואת האינטרסים הצודקים של החרדים הרגילים. והסברת טוב מאד מדוע לגבי הבחירות - אתה מצביע לאינטרס שאתה מאמין בו : העדפת המלחמה למען קדשי שמיים על פני העדפת האינטרס האישי. ירבו כמותך בישר
9
תותח דברים יפים ומדויקים
8
כתוב בטוב טעם ודעת למרות שבחיי הפרט הינך שולח לממח שזהו סטירה לכל הנכתב אבל אשמח שהרבה מהחרדים המבולבלים יקראו
7
גם אני חרדי עובד. נכון שאני לא שולח לממח ונכון שהיה לי קשה מאוד להתקבל למוסדות קלאסיים, אבל הניתוח של הדברים הוא מדויק. בדיוק כמו שאני לא אתן לילדי לשחק ולהתערבב עם ילדים סרוגים או חילוניים כי אני רוצה אותם כמוני ולא פחות, כך בדיוק אני מבין ומצדיק את האברכים שרוצים שילדיהם יהיו כמוהם ולא פחות. מספיק
תושבה מתוכנתת ומהונדסת על ידי מערכת משומנת אשר הקשר בינה לבין יהדות ותלמוד קלוש ביותר
6
"תפיסה חרדית" אמורה להיות מדודה ושקולה אם היא מיוחסת להדעת נותן התורה ית"ש. לדעת חכמינו ז"ל כפי שהבינו בתורה. הבעיה של ה"תפיסה החרדית" שהיא פשוט לא עומדת בשום השוואה לא לדיני התורה ,ולא לדעת תורה ,ברצותם מעקמים וברצותם מיישרים...האמת שההגיון אומר שטוען רבני יצליח לקחת כל עמדה ויתן לה לגיטימיות. עצם
5
אין שום הגיון לתמוך במי שפוגע בך אתה ושכמותך צריכים להצביע לסרוגים הם אלה שאחראים כרגע על החינוך...
4
מלך
3
כל שלב משלבי הכתבה מלאה חורים שמאפשרים ויכוח וממילא התוצאה לא מוכרחת בלשון המעטה רק נסכם בלשון קצרה שבוודאי אחרי שכל בן אדם באשר הוא יחליט להוציא את דעותיו וצרכיו ואנטרסיו מכלל השיקול ורק ידרש לשאלה למי להצביע כאלו מדובר בבחירות בירח שלא נוגעים לתיקון עולם ייתכן והתשובה במכלול השיקולים תהיה ג אך
2
פראייר
1
כתב נכון מאד.
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים