כיכר השבת

הטור השבועי

מסיבת גירושין // הרב בן ציון נורדמן

השבוע הוזמנתי למסיבת מרגשת ובלתי שגרתית בעליל בקיסריה: מסיבת הודיה על קבלת גט כריתות. תגידו שהאישה השתגעה, שמא יצאה מדעתה? טעות בידכם (הטור השבועי)

| 9 | כיכר השבת |
מסיבת גירושין // הרב בן ציון נורדמן
(צילום: אבי רביבו)

השבוע הוזמנתי למסיבת מרגשת ובלתי שגרתית בעליל בקיסריה: מסיבת הודיה על קבלת גט כריתות. תגידו שהאישה השתגעה, שמא יצאה מדעתה? טעות בידכם. היא עשתה זאת באופן מושכל ונהיר, כשהיא שולחת הזמנות כבוד למכריה במעגל הקרוב.

היא באמת שמחה והודתה לה' על גאולתה ויציאתה לחופשי לאחר אינספור שנים בהן הייתה נתונה בכבלי שיעבוד בו לא חפצה. זהו סיפור טראגי מתמשך שסוף סוף הגיע סופו עם שחרורה לחופשי, כציפור דרור.

בראש המסובים ישב הרב אליעזר רוט, חתנו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, אחד מהרבנים הגדולים שמפארים את עולם היהדות, חתנו של מרן הרב אלישיב זצ"ל. בדבריו שזר מכלי ראשון דברי אמונה ומסר, חיזוק ועידוד ששמע מדודו מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי ומחמיו הגדול.

כשביקשו ממני לשאת דברים אמרתי כי דוד המלך ע"ה אומר, ומובא בחז"ל שמזמור זה מיוחס לאדם הראשון: "טוב להודות לה' ולזמר לשמך עליון, להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות".

ההודיה לה' היא דבר מבורך וטוב, אמנם יש חילוק בעצם ההודיה מתי היא נאמרת. כשהיא נאמרת בבוקר – בשעת בהירות, כאותו בוקר כשהאור זורח והשמש מאירה וכולם רואים את חסדי הבורא וטובו – הרי זה ברור שיש על מה להודות.

אבל יש עוד הודיה אחרת, מסוג קצת שונה ומורכב יותר: בלילה, כשהכול מסביב חשוך ואפל. אז החוכמה היא להאמין. אז קשה לומר לראות את חסדיו של הבורא כמו באור יום, אז צריך להפעיל את ה"ואמונתך בלילות".

אבל, אמרתי, מונח כאן רובד עמוק יותר: אם בשעה שאדם נמצא בשעות האופל החשיכה והלילה, הוא ממשיך להודות ולשמוח, כאילו עכשיו בוקר בהיר ומואר, הרי שהוא באמת ממשיך על עצמו את הישועה והגאולה הפרטית שלו.

הרי השמחה כאן במסיבת ההודיה הייחודית והמרגשת הזו, אמרתי, מהולה במעט עצב. נכון יש שמחה גדולה על הגאולה והישועה והיציאה לחרות, אבל מקננים כאן חששות וספקות גדולים: האם אכן תמצא בן זוג חדש וראוי? האם הזיווג החדש יעלה יפה? האם אכן תגיע הישועה בקרוב?

נכון, יש שמחה גדולה, האישה קיבלה גט, אבל לומר שזו התכלית? האם אנחנו יכולים לומר בפה מלא שאנחנו חוגגים מסיבת הודיה? לא מוקדם מדיי?

רק כיהודים מאמינים אנחנו לא עסוקים ברגעים אלו בפחדים וחששות. יש כאן מסיבת הודיה, מודים לה' על העבר, יחד עם האמונה לעתיד, ואף מודים אנו כבר על העתיד שבוודאי יהיה טוב יותר, זו המסיבה האמיתית וההודיה הגדולה ביותר.

• • •

בימים אלו, עם ישראל מציין את שלושת השבועות שייחלו ביום ראשון הקרוב, עם צום שבעה עשר בתמוז (נדחה). ימי בין המצרים, ככתוב במגילת איכה "כל רודפיה השיגוה בין המצרים". כשנתבונן בראי ובמבט חז"ל אנו מוצאים את הביטוי הנכון לימים אלו. מבחינם, אלו לא ימי בכי על העבר אלא דווקא ימי נחמה ותקווה לעתיד.

אנו רואים זאת במדרשים והמקראות הנוגעות לאירועי חורבן בית המקדש וירושלים. "ואף גם זאת", אומרת התורה תוך כדי התוכחות והקללות הקשות ביותר, "לא מאסים ולא געלתים לכלותם", ומבארים חז"ל כי גם בתוככי עומק הגלות השאיר לנו הקב"ה אור גדול – הגנוז בתורה הקדושה. חכמינו זכרונם לברכה מבטאים בתוך כאבם על חורבן בית המקדש נחמה פורתא בכך שהקדוש ברוך הוא "שפך חמתו על עיצים ואבנים", ולא כילה את כלל ישראל בעוונותיהם.

בתשעה באב אנחנו קמים בחצות היום ממושבנו כאבלים ומתנערים מאפרנו כרמז על תקומה ותקווה לניית בית המקדש. האמת היא כי אבלות החורבן עצמה מיוסדת על אמונה ותקווה איתנים. כי זו התכלית, אנחנו לא רק בוכים על העבר, אלא דוקא מתוך החורבן כבר מוצאים נקודת אור על הנחמה והתקומה שמנשבים מאחורי כותלנו, וכפי שאומרים לנו חז"ל כי "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בבניינה", מנהגי האבלות עצמם מעוררים ומביאים אותנו להשתייכות אל העבר, ולחיות את העתיד לבוא – כבר בתוככי הגלות בהוה!

ההודיה היא לה' דוקא מתוך הגלות והקושי, וכשאנחנו מודים לו גם ברגעים אלו, אנחנו מגלים את דעתנו כי אנו סמוכים ובטוחים רק עליו וזה מה שיביא בסופו של דבר את הגאולה.

זהו מסר ישיר לנו: גם בשעות הקשות שלנו, גם בשעות הלא קלות, צריך לזכור להודות לה', על העבר הטוב, על ההווה המורכב ועל העתיד שבוודאי צופן בחובו רק טוב.

וכאמור, דווקא ההודיה עכשיו כשזה עוד לא בהיר ונהיר, וכשזה עוד לא נוח וכשאנחנו עדיין בגלות ובספקות ובחששות, דווקא עכשיו הקריאה שלנו וההודיה על העבר ועל העתיד היא הערובה שלנו שאכן נזכה כולנו לגאולה הפרטית והכללית, במהרה בימינו.

שבת שלום ומבורך, הרב בן ציון (בנצי) נורדמן

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
כיום מרבית הגירושין נעשים בקלות דעת מבחילה
ללא שם
8
אנגלו סכסיות לא דעת תורה וזה בלי קשר למקרה מסויים שלפעמים באמת שמחה גדולה אבל הרבה מהגיטין נעשים בגלל האנגלו סכסיות הלזו וד"ל
חינוך לאגוצנטריות
7
ראשית כל, מי אמר שהאושר הוא דווקא בנישואין? יש שכל כך סובלים שמעדיפים להישאר לבד (ולא מסוגלים להתחתן שוב) מהטראומה... אז זה לבד ברכה!!! למישהו יש הבטחה לחיים? לבריאות? לפרנסה? אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים ולכן מודים לה' על כל דבר!!! כל הברכות!!! גם אני עשיתי מסיבת גירושין, עם נשמת, שירות וריקודים!!
גרושה

הצגת כל התגובות

6
ראשית כל, מי אמר שהאושר הוא דווקא בנישואין? יש שכל כך סובלים שמעדיפים להישאר לבד (ולא מסוגלים להתחתן שוב) מהטראומה... אז זה לבד ברכה!!! למישהו יש הבטחה לחיים? לבריאות? לפרנסה? אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים ולכן מודים לה' על כל דבר!!! כל הברכות!!! גם אני עשיתי מסיבת גירושין, עם נשמת, שירות וריקודים!!
גרושה
5
משפחתית, מי שחווה את הגיהינום הזה של אחות מעוכבת גט מבין מצויין מה המסיבה הזאת מעוכבת גט זה גיהנום פי טריליון ממעוכבת שידוכים במקרה הזה עוד יש תקוה מחר ייסגר שידוך אבל כאן זה גיהינום שאי אפשר לתאר
אנגלו סכסי
4
1. כל המאמצים שאני עושה לשלום בית עם בעלי הנוכחי יכולתי לעשות בראשון. 2. כל אדם לא מושלם זווג שני איש שונה כריזות שונות.... 3. מציעה לכל אחת לעשות הכל למען שימור בעלה ואם בכל זאתהיא מדמיינת שיהיה יותר טוב. תעשי זאת בהסכם בשלום במכובדות תצאי גדולה לא מרוויחים ממלחמה רק מפסידים. אחרי הכל הוא אבא של ה
מירי
3
האשה ,יצאה לחירות .ב"ה .ומה היא לקחה אתה מהבעל ? את כל הרכוש פלוס כל הילדים שלא יהיה להם קשר עם אביהם ?או שבמקרה הטוב ירימו טל" לפני ר"ה להגיד שנה טובה ? זה שהרבנים מאד משבחים לדאבוננו לא מוכיח באמת מה קרה .,עדיין כלל לא ברור מי הרויח ומי באמת הפסיד ואולי הבעל נסה במלחמת מאסף להוציא עדיין משהו .וד"ל
אהרוני
2
טור שנחת עלי בדיוק בזמן תודות!!!!!
שמעון א.
1
א שאלה מענינת האם הכותב הוא כותב ,או כותבת ? ב - היום מקובל ברבנות שיש יותר מסורבי גט ממסורבות .אלא ,שנשים בוכות יותר ,ויש מספיק ארגוני נשים [שאיני רוצה לכנותם בשמות ]שצועקות כל הזמן ופוליטיקאים וכנראה גם רבנים מפחדים מהם .[ראיתם מה הם מסוגלים לעשות כמו אצל מנדלבליט ואתקן ,לא כמו אבל דומה ] .כך שנוצ
אהרוני
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים