כיכר השבת

"החזו"א לא אמר כן מעולם"

פסיקה מהפכנית: "מותר לטלטל בשבת ברחוב ז'בוטינסקי"

במשך שנים ידעו תושבי בני ברק כי ישנה בעיה הלכתית בטלטול בשבת קודש דרך רחוב ז'בוטינסקי, אך פסק הלכה של הגאון רבי אברהם צבי הכהן, מפריך את החששות והטענות ומתיר לטלטל (בארץ)

| 26 | כיכר השבת |
רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק
רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק (ארכיון 'כיכר השבת')

נידון הלכתי שעלה מאז הקמתה של בני ברק - מקבל תפנית דרמטית: לפני כחודשיים פרסמנו ב'כיכר השבת' כי תושבי השכונות קריית הרצוג ופרדס כץ דורשים מראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין לקדם את הפתרון ההלכתי שיאפשר טלטול בשבת קודש, ברחוב ז'בוטינסקי - משכונת פרדס כץ אל העיר בני ברק.

במכתב ששיגרו התושבים הם מסבירים כי "כידוע מרן החזו"א חשש לזה שרחוב ז'בוטינסקי הוא רה"ר מחמת שמשמש לס"ר וכן משמש כדרך מעיר לעיר, וכן הורו מרן הגר"נ קרליץ שליט"א ומרן הגר"ש וואזנר זצ"ל להחמיר ולא לטלטל ברח' הנ"ל, וע"כ נבנה כבר לפני כ-30 שנה גשר ברח' שבטי ישראל העובר מעל הכביש הנ"ל".

התושבים הוסיפו במכתבם כי "ועל כן הציעו רעיון שכיוון שנפסק להלכה שרה"ר מקורה אינה רה"ר, א"כ יעשו שלטי פירסומת מעל מעברי החציה כך שיהיה גג מעליהם ומימלא לא יהיה למקום שתחתיהם דין רה"ר, ויוכלו לעבור תחתיהם ללא חשש, ובאמת רבני השכונה קיבלו רעיון זה ובפרט רבני השכונה הגאון רי"א שוורץ ר"י פרנקל ורבי יוסף נח טולנפלד שדחפו זאת רבות, ואף שלחו שאלות אלו לגאונים רמ"מ לובין דומ"ץ וחתנו של הגר"נ קרליץ והגאון רמ"ש קליין דומ"צ דהגר"ש ואזנר זצ"ל והגר"מ גרוס אשר קיבלו רעיון זה ואף כתבו מכתבים ע"מ לעודד לעשות זאת בהקדם".

דרישת התושבים כפי שעולה ממכתבם מבוססת על פסיקת מרן החזון איש זי"ע שרחוב ז'בוטינסקי הוא "דרך מעיר לעיר" ועל כן הפתרון היחיד הוא הקמת גשר שיחבר בין שכונת פרדס כץ לבני ברק.

אולם פסיקה הלכתית שנכתבה השבוע בידי אחד הפוסקים הבקיאים ביותר בתחום העירובין מגלה כי הנחת היסוד שהניחו התושבים ככל הנראה לא נכונה ומותר לכתחילה לטלטל מפרדס כץ לבני ברק ללא חשש מאחר ויש עירוב.

הגאון רבי אברהם צבי הכהן, הבקיא בתורת העירובין, כותב במכתבו לאחר בדיקת הדברים: "א. החזון איש לא אמר כן מעולם - כך שמעתי מפי הגאון רבי יוסף יצחק בלינוב שליט"א, חדב"נ הגרימ"ל לנדא שליט"א. הסיבה שבגללה לא עירבו את פרדס כץ יחד עם ב"ב, היתה בגלל שבפרדס כץ גרו מחללי שבת, שהיו קורעים את העירוב כל שבת. ב. דברי החזון איש ידועים ומופיעים בספרו, והבאתים בספרי הלכה ערוכה על עירובין עמ' סט-עד - רצ"ב".

הרב מוסיף וכותב כי "ג. מבדיקה שערכתי בעצמי - אפילו בימינו אין ס' ריבוא בכל יום בדרף ז'בוטינסקי. ד. הסיבה היחידה לחוש יותר ברח' ז'בוטינסקי היא שיטת הרמב"ן עירובין נ"ט ע"א, שבדרך ההולכת מעיר לעיר, לא צריך ס' ריבוא. שיטה זו לא נפסקה להלכה, לא מוזכרת בב"י ובשו"ע, ומופיעה רק בדרך אגב בבה"ל".

בעקובת הדברים, הוא פוסק: "ה. לכן אפשר לערב יחד את ב"ב ופרדס כץ, וככל הידוע לי, יש כיום עירוב כזה, בנוסף לעירובים הנפרדים לב"ב ופרדס כץ. ו. למחמירים יש אפשרות לחצות על הגשר. ז. דברי השש"כ (שמירת שבת כהלכתה) מחודשים מאד לכל רואה, כי רבים בוקעים שם, ואיך יעזרו לזה המחיצות שלמטה שאינן מסויימות". על החתום: הגאון ריב אברהם צבי הכהן.

יצוין כי זו הפסיקה ההלכתית הראשונה המתירה לכתחילה טלטול ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק, וטרם ידוע כיצד יגיבו על פסיקה זו רבני העיר שפסקו בעבר להחמיר.

עוד יצוין כי הגרא"צ הכהן הבהיר כי צריך לבדוק כעת האם גם במהלך העבודות העירוב קיים, כדי שיהיה מותר לטלטל. והוסיף והבהיר כי שהחזון איש אמר למקורביו לא לטלטל בכביש - כהוראה פרטית ולא כהוראה שלא לעשות עירוב.

הרב אברהם מנגל, מפקח מחלקת עירוב בפתח תקווה מסר כי "היציאה מרחוב ז'בוטינסקי לכיוון בני ברק מותרת גם בנשיאת חפצים מאחר ויש עירוב מחובר עם בני ברק משני צידי הכביש".

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
19
תשובה זו תעלה תמיהות רבות.. 1. הבה"ל כותב מפורש להחמיר גם בדרך שלא עוברים בה שישים ריבוא. 2. פתרון של קירוי חלקי לא פותר את הבעיה כל זמן שמי שהולך ברשות הרבים מדרך הילוכו חוצה את הקירוי, גם שטח זה נחשב לרה"ר מן התורה. 3. מומלץ לדעת שמצב העירובין העירוניים בכי רע, ורק לשם המחשה, העירוב של גבעתיים מס
אברהם
18
שהנשים ישארו בבית והם יצאו לטייל אז עדיף להם שיגידו שאסור לטלטל
דוד
17
וטענה ו. זה מה שכולם עושים בפועל אבל כשהולכים למשל מהחלוצים לאזור ויזניץ זה מאריך את הדרך כמעט פי שלש ושלא נדבר על זה שגם הרבה רבנים אמרו שאסור לטלטל אפילו בזבוטינסקי עצמו על המדרכות כי גם המדרכות נחשבים חלק מהכביש לענין זה
איציק וובר
. דברי השש"כ (שמירת שבת כהלכתה) מחודשים מאד לכל רואה,
משה

הצגת כל התגובות

16
תלמידי הרב הכהן ששוחחו עמו היום מכחיש שהמכתב מזוייף בשמו ולא היו דברים מעולם!!!!!!!!!!!!! ואסור לטלטל ברחוב ז'בוטינסקי.
הרב מכחיש
15
הם יטעו רבנים כיצד נראה המקום ויעשו הכל להוכיח שטעה בשבילם זה כמוצא שלל רב
משה בן אברהם
14
חמורות בהלכה שתלויות בסברות דקות, נידונות שלא בבית המדרש, כאשר גם מעורבים ביטויים משונים (שהגאון הרב שוורץ שלח שאלה להרב לובין ולהרב גרוס, וכיוצ"ב).
יהודי חרד
13
פחות רכבים ממה שנוסעים כהיום ברחוב חזון איש
ר' חייניק
12
תמיהני איך אפשר להתיר טלטול ע"י חוט אפילו בשאר הרחובות, והרי אפילו ירושלים שהיתה מוקפת חומה היתה רה"ר, אילמלא דלתותיה ננעלות בלילה. ק"ו בכל הרחובות שלנו (ולאו דוקא בז'בוטינסקי).
א.
משער לשער וששים ריבוא בוקעים בה
משה
11
למיטב ידיעתי הליטאים לא גורסים את הרב לנדא וחתנו הרב בלינוב, בנוסף שהם רוצים להראות בעלות גם על התורה וגם על העיר, ובפרט שמנסים להראות שהם ממשיכי החזון איש לא נראה שיסכימו, הלואי ואווכח שטעיתי.
משה בן אברהם
10
אולי שהרב לנדא יוציא מכתב וכמו ששותים קוקה קולה יטלטלו ברחוב?
רבנים
9
משפחתנו תוכל לאכול בליל שבת אצל ההורים בלי לחשוש כשאנו עוברים את הרחוב שאנו מחללים שבת, סוף סוף יש רבנים שכותבים מה שצריך שירבו כמותו בעם ישראל. ושיפסיקו להמציא המצאות בשם החזו"א כשהוא כלל לא אמר שאסור.
יוסף כהנוביץ
8
יש כאן סתירה מיניה וביה, בתחילה כתבתם החזו"א לא אמר כן מעולם, ולבסוף כתבתם שהוא אמר זאת למקורביו, החזו"א כן אמר או לא אמר? למסקנת הדברים, מותר או אסור לטלטל בז'בוטינסקי? אתם מטעים את הציבור ומכשילים את הציבור.
יוסף כהנוביץ
7
אז מה באמת? יש כזה חזו"א או לא?
התבלבלתי
6
אני כבר הרבה שנים לא גר שם, אבל עד כמה שזכור לי, לפני כעשרים שנה ויותר הרב לנדא טען את אותה טענה וחיבר את קצוות העירוב של ז׳בוטינסקי. רבני קרית הרצוג (עד כמה שזכור לי הרב שוורץ והרב פרנקל) פנו לר"נ קרליץ ולרב אלישיב שהתנגדו בתוקף. ותר על כן, בשם הרב אלישיב טענו שגם על המדרכה של ז׳בוטינסקי אי אפשר ל
פרדסאי
5
איך אפשר לומר ששיטת הרמב"ן לא מוזכרת בב"י אם הב"י כלל לא פוסק שצריך ס' ריבוא להחשיב רה"ר. וגם הרמב"ן עצמו חולק על סברת ס' ריבוא, וכל מה שאמר הוא על דרך האפשר.
צ"ע
4
חוט שני של הגר"נ קרליץ שליט"א וכן בספר קריינא דאיגרתא מהסטייפלער זצוק"ל. כמו"כ ישנו אברך מפרדס כץ שכתב על זה חיבור שלם על נושא זה וכמדומני שאחרי שמלבן את הדברים מסקנתו שאסור אך בשעת צורך גדול אפשר להקל
מוטי
המחבר זה הרב רפאל סטפנסקי
יוסף
3
חולים
ישמעאל
2
וסתם מענין.. איך הוא בדק בעצמו שלא עוברים שם 60 ריבוא?! הוא ספר כמה אנשים יש בכל אוטובוס שעובר? האם ברכב יש רק נהג או גם 4 או 8 נוסעים נוספים? נשמע קצת מוזר.
ללא שם
1
והתיר אף ללא ערוב כלל , מה שאומר שהוא המנצח בתחרות המהפכנות
דוד
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים