כיכר השבת

"יהיה פיצוץ קשה מאוד"

השאלות הנוקבות של וינרוט לציבור החרדי

"הציבור החילוני מתעב בתיעוב של ממש ובז בוז עמוק, לכל ערך שיצא מהציבור החרדי. אנחנו מצידנו – רק בעטנו בהם" • 'כיכר השבת' חוזר אל הראיון הנוקב עם הפרקליט עו"ד יעקב וינרוט ז"ל (חרדים)

| 36 |
עו"ד יעקב וינרוט ז"ל
עו"ד יעקב וינרוט ז"ל (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

"הציבור החילוני מתעב בתיעוב של ממש, ובז בוז עמוק, לכל ערך שיצא מהציבור החרדי בעיניו, או שיש לו קשר עם הציבור החרדי. אנחנו מצידנו – חוץ מאשר לבעוט בהם, לא עשינו דבר. איך יבוא הפתרון?".

לפני למעלה משנה, ימים ספורים לפני ראש השנה תשע"ח, העניק פרקליט הצמרת עו"ד הרב יעקב וינרוט ז"ל, ראיון נרחב ברדיו 'קול חי', לעיתונאים יוסי אליטוב ואריה ארליך, במרכזו הציב שאלות נוקבות וקשות על התנהלות הציבור החרדי במספר מישורים.

הערב, שעות ספורות לאחר סתימת הגולל על קברו, בהלוויה רווית יגון וכאב, "כיכר השבת" חוזר אל עיקרי הראיון ודבריו המהדהדים.

על מלחמתו האישית במחלה, אמר כי "המלחמה האישית היא מחוץ לסוגריים. שמתי את המלחמה הוז מחוץ לכל חשבון. היתר תלוי בריבונו של עולם. לא באף אחד אחר".

אתה יכול להתרכז בעבודה השוטפת תוך כדי המלחמה?

"זה הדבר הכי קל. הדבר הכי קל זה להתרכז; הדבר הכי קל זה לעבוד. אלה אינן בעיות".

איך מצליחים להתרומם מעל הכל ולהגיע למצב של מוח שליט על הלב?

"זה לא עניין של מוח שליט על הלב. זה עניין שאדם מכיר בסופו של דבר מי ברא ומי נברא, והוא יודע את המשמעות של המילים שהוא אומר בכל בוקר: כשיהודי יודע שכאשר הוא הולך לישון בלילה הוא מפקיד את נשמתו אצל בוראו - אין לו כל קושי להתמודד עם הבעיה הזו".

האם בתקופה בריאותית כזו – האמונה הזו, שטבועה בכל יהודי, מקבלת משנה תוקף?

"קשה לי להגיד משנה תוקף. יותר נכון לומר: משנה דגש. כרגע אני פשוט חוֹוה את האמונה הזו יותר. ממילא, כשאני מתפלל אני מכוון יותר. לא בכדי יהודי מתחיל את היום שלו ב'מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך'. אלמלא החמלה, אלמלא ה'רבה אמונתך' – האדם לא זכאי לקבל את נשמתו בחזרה בכלל".

אבל יש יהודים שלא זכו להגיע להבנה הזו. האם אפשר לעשות את הקפיצה הזו? האם ייתכן לומר להם דברים שיביאו אותם לאותה גדלות הרוח שנשקפת ממך בימים כאלה?

"אין דבר כזה יהודי פשוט. זה לא קיים בכלל. המילה 'יהודי פשוט' זה אוקסימורון. ליהודי יש נשמת אלו-קה ממעל, ולכן הקטן שבקטנים שלנו – הוא ענק שבענקים. זה שאנחנו עיוורים ולא רואים זאת – זה משהו אחר. אדם שרוצה להגיע להכרה הזאת, אינו צריך דבר חוץ מלברך 'אלוקי נשמה' בכוונה להגיד 'המחזיר נשמות לפגרים מתים' בכוונה. לא צריך פה איזה שהם מקורות פילוסופיים, לא צריך פה איזה שהם מקורות של למדנות.

"אין יהודי שלא יכול לכוון. אני לא מכיר יהודי שלא מסוגל לכוון את הכוונה הפשוטה הזו. להיפך, אנחנו אלה שמאבדים את המשמעות של התפילה הפשוטה. זה החיסרון שלנו. אנחנו שוחקים אותה עם השגרה שלנו. אבל כאשר אתה שומע את המילים ורואה את האותיות – אם אתה מתפלל מתוך סידור – יש לך את הפֵּשֶר של הכל, יש בידך את הפתרון להכל.

"אני לא מטיף לאף אחד. אבל אני חושב שכל אדם יודע את זה. הבעיה היא ההתמודדות איך לא ליפול קורבן לשיני השגרה. כי את הדברים הפשוטים האלה כל אחד יודע".

מאיפה היכולת שלך להביט על העולם שבו אתה עצמך שוחה במבט עילאי של הפרדה בין עיקר לטפל, ובין חיי נצח לחיי שעה?

"הציבור החילוני מתעב בתיעוב של ממש ובז בוז עמוק לכל ערך שיצא מהציבור החרדי בעיניו, או שיש לו קשר עם הציבור החרדי. אנחנו מצידנו – חוץ מאשר לבעוט בהם, לא עשינו דבר. איך יבוא הפתרון? אני יודע שפתרונות במקרים כאלה הם על דרך הפיצוץ. אף אחד לא יודע מה יקרה, אבל לא יכול להיות שלא יהיה פיצוץ; יהיה פיצוץ קשה מאוד. כל עוד הייתה בנו תפיסת מיעוט – הסתדרנו; מיעוט יודע מתי להתנגד לרוב ומתי לשמור על הפינה הקטנה שלו. אנחנו היום חלק מהרוב. אנחנו חזקים. אז אנחנו חושבים: נגרש את החילונים מעיר פלונית, נגרש אותם מכל מקום. בסוף זה יגיע לידי כך שיהודי חרדי לא יוכל לקנות דירה באף מקום".

ומהיכן היכולת להתמודד עם אתגרים בריאותיים ואחרים ויחד עם זאת להישאר עם ראש מעל המים ולהסתכל אל העולם החילוני מלמעלה למטה מבלי להתייפייף ולהסביר כמה אנחנו כן נאורים ועדכניים?

"ודאי שאני נגד להתייפייף. זה מובן מאליו. אין מה להתייפייף, ואין דרך שאני יכול להצביע עליה מבלי שגדולי ישראל ישבו על המדוכה, ישמעו מפי האנשים שחיים בשטח מה רוחש בשנים האחרונות, מה קורה בשנים האחרונות – ויאמרו מה לעשות. עד אז אני לא רואה דרך לעשות משהו. אני לא מתראיין ולא משוחח על הדברים האלה. הם הפכו אצלי לפצע. היום זה כבר פצע ישן. אז ללכת ולחטט בו מחדש? אני לא אוהב לעשות את זה".

האזינו לראיון המלא באדיבות רדיו 'קול חי'

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
ולא אוהבים ביקורות
RAFI
17
לר' בערל היו תשובות לשאלות שכן גפני מתייעץ בדעת תורה של מועצת דגל ופועל לפי ההחלטות.
יוני
16
כי אילו היה לו את הכוח היה מחליף את כל הרבנים גדולי הדןר ושרי התורה והבינה ואת כל נכדיהם
ללא שם

הצגת כל התגובות

15
כמו הרבה פעמים, הכותרת מכילה דברים שאינם קשורים לכתבה. למשל כאן, הכותרת מדברת על דברים נוקבים על הציבור, והכתבה על אמונה בה'.. אז תכתבו בכותרת, על האמונה בה' של וינרוט!!!!!
העגלון של פראג
14
הוא באמת אבל באמת אמר מה הבעיות ולא טאטא אותם מתחת לשטיח כרגיל במחוזותינו... וזה הסתכם אצלו שיש בריונות בתקשורת החרדית.מה שרוצים מפרסמים ומה שלא לא. מה שלא לפי האגנדה שחי לא יקבל מקום ודיי בזה למבין...
וובי
13
ולא כזו שהוא נראה בה חולה חלש ורזה
יאיר
12
ההיפך, יש פורקי עול שנלחמים בנו ומדכאים אותנו, אין דיור לחרדים
דודי
כנראה שאינך מכיר את בית שמש על שכונותיה . מגרשים ועוד איך מגרשים החרדים הקיצוניים את החרדים או הדתיים .וברור שאף את החילונים. בית שמש הביאה את התמצית של הקיצוניות שאינה קשורה כלל לדת או ליהדות .עיר בחורבנה
אברום
11
כל מילה בסלע
לאה
10
בבית שמש רואים את מה שהוא אמר: "כל עוד הייתה בנו תפיסת מיעוט – הסתדרנו; מיעוט יודע מתי להתנגד לרוב ומתי לשמור על הפינה הקטנה שלו. אנחנו היום חלק מהרוב. אנחנו חזקים. אז אנחנו חושבים: נגרש את החילונים מעיר פלונית, נגרש אותם מכל מקום. בסוף זה יגיע לידי כך שיהודי חרדי לא יוכל לקנות דירה באף מקום". כעת א
משה
9
חבל על דאבדין ולא משתכחין...יהי זכרו ברוך ירא שמים וצדיק אמת ...יהי רצון שיהא פרקליט למעלה יותר מלמטה ....ונזכה לגאולה שלימה ולתחית המתים בבא מן ואמן
איציק
8
8
ופשוט
7
ראשונה בשולחן ערוך!!!!!-וצריך להתגבר על זה בהתגברות חזקה וגדולה מאוד!!!!עם זאת אסור להתנהג אל החילוניים בצורה בלתי ראויה -זה חילול השם ממש!!!!!
א
6
לא כל אם עשיר ומצליח יכול לתת מוסר לאחרים ודאי את הכסף הגדול הוא עשה אצל החילונים ולכן יש שוחד מסוים בדבריו
נרקיס
ושתדע שאתה מגעיל...
יאיר
5
יינצחו ויצליחו. לדעת שאין חילונים ולקרבם בעבותות של אהבה במבצעי תפילין שופר סוכה לולב חנוכה ועוד. בדרך מימלא הם יהיו מאמינים ודתיים. זאת השיטה ואין בלתה. למה לא מאמצים את הדרך הזו זה גם יביא לנו יותר מנדטים לכנסת
חיים
4
ובגויים הציונים לא יתחשב. תיעוב החרדים היא ברכה, בזכותה החרדים משתלטים על שכונות חילוניות, כי החילונים בורחים. ועמדו זרים חילונים ורעו צאנכם. כל זמן שהחילונים מפרנסים את משפחותינו לפי ההבטחה האלוקית. הכל טוב.
דן סגל
3
הכל טכני ? יש בורא לעולם לציבור החילונ אין שום בר נגד התורה ח"ו אבל הפוליטיקא והמחקים בתורה של הפוליטיקאים החרדים ורבניהם משניאים בעיני הציבור את מה שכאילו הם מייצגים וכן יש דבר כזה מוח שליט על הלב ודאי לעו"ד צמרת וכדו' ודאי יש גם מושג של יהודי פשוט וזה מעלה גדולה ולא חסרון זה לא קשור ליידע אלה להר
אמונת חכמים
2
למה אליטוב וארליך לא ראיינו סנדלר כדי לשמוע דעתו בנושאים שעל הפרק?!
יוני
1
אומר שזו אינה התחלה והוא אינו מאמין בלימודים אלו. אז א''כ,איפה החרדים שצריכים לצאת לעבוד ובשביל זה צריכים השכלה-היכן הם ילמדו?הרי לאוניברסיטאות הם לא יכולים להתקבל?
יאיר
כזה ראה וקדש
יצחק
בלי לימודים אקדמיים. שימו לב כמה שיטו בכם האקדמיה, פעם בשביל להיות סנדלר הוצרכת ללמוד סנדלרות, ואם רצית להיות תוכן, היה עליך ללמוד את חכמת התכונה. אבל היום אם אתה רוצה עבודה כדי להתפרנס אתה צריך לעשות צבא (מה הקשר?) אתה צריך לדעת מולדת, היסתוריה, אנגלית וכל מה שלא קשור לאותה עבודה בה חפצת להתמחות ול
אור
היסטוריה
מאיר
ליעקב: אם זה היה נגמר באנגלית, נו, שוין. אבל אינך מודע לכמה שטויות אמיתיות עליך להחשף כדי לעבוד לפרנסתך. למאיר: אכן, הצדק איתך היסטוריה ולא כפי שנכתב. תודה לכם שקראתם את תגובתי.
אור
1. אנגלית זה דבר חשוב מאוד להמון עבודות. 2. יש היום המון קורסים, מכללות ואפילו אוניברסיטה שבהם אתה לא צריך לדעת לא היסטוריה ולא אזרחות.לומדים נטו מה שצריך לעבודה. 3. בעבודות כפיים, אין לך שום דבר מיוחד יותר מכל סודני ממוצע, ולכן אתה תעבוד קשה ותקבל שכר זעום של סודני. אם זה מה שאתה מאחל לילדים שלך, ח
יעקב
חרדים שצריכים להוציא תואר לצורך עבודה,אם לדעתו מככלה אינה דבר טוב,אלא האוניברסיטה-איפה הם ילמדו הרי לאוניברסיטה אינם יכולים להתקבל אלא רק למכללה?[לא הכוונה מבחינה רוחנית,לכל מי שהבין כך.]
יאיר
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים